Pagina 14 van 35 Eerste ... 410111213141516171824 ... Laatste

Discussie: Trackdays

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scifo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Voor trackdays combo daily is er denk maar 1 optie voor mij (als ik running kost laag wil houden)

Als je naar nieuwe kijkt, waarschijnlijk wel. 2e hands heb je wel meer keuze.

Nijntje's schermafbeelding
    iTrader
    2 (75%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    MX-5 blijft een goede keuze. Ik vind maar 1 ding echt zonde. Ik was oprecht verschoten om te zien dat een MX-5 tegenwoordig 1100kg weegt. Dat is echt massive voor zo'n kleine wagen.

Denk dat je best een lijstje maakt met wat voor jou belangrijk is en op basis daarvan kiest.

Gedeelde eigenschappen MX-5 & Elise
    • Lage inschrijving en rijtaks
    • Lage runningcost door gewicht
    • Beiden dikke feestbakken!

Pro's & Cons MX-5 tov Elise
    • + Meer bruikbaar als daily
    • + Meer comfort en snufjes zoals carplay, GPS, luxe
    • + Grotere koffer
    • + Supergoede instap sportwagen
    • + Cheap parts everywhere. Veel tuning opties
    • + Looks great, binnen en buiten.
    • - MX-5 die een beetje uitgerust is, vind ik persoonlijk tegenwoordig best duur. Zeker nieuw. Je kan zonder probleem 40k aan een MX-5 uitgeven zonder all-out te gaan in de opties
    • - Beperkte vermogenswinst te halen zonder grote kosten
    • - Fun maar je gaat snel tegen de limiet van de wagen lopen en toevlucht zoeken in upgrades zoals ophanging tegen bodyroll en beperkt vermogen
    • - Upgrades zoals ophanging en turbo vrijwel niet door de keuring te krijgen zonder gefoefel (lees: geld uitgeven)
    • - Nieuwste generaties zijn echt zwaar. 1100kg is massive voor zo'n auto imho. Gaat ook resulteren in iets meer slijtage remmen en banden, ergo hogere runningcost op die parts tov oude MX-5, Elise
    • - Zou toch net iets meer vermogen mogen hebben. Pwr to weight zal ergens rond de 160pk/ton zitten. Mag imho toch echt nog iets meer hebben. Zeker naar top-end toe mis je daar wel oemph.
    • - Ik persoonlijk zou wel een rollcage willen als ik de roadster versie van de MX-5 heb. De kans dat je hem op zijn dak legt is echt miniem maar better safe than sorry imho. (Je hebt wel halve rollcage achter de hoofdsteunen, is wel iets dat ik zeker zou installeren).

Pro's & Cons Elise tov MX-5
    • + Looks. Zeker de buitenkant in de spec zoals hij die getest heeft, ziet er echt uit als een sportwagen. Looks amazing imho.
    • + Aanzienlijk sneller dan een MX-5
    • + Bonestock echt al een circuitmonster dus geen investeringen nodig in remmen en ophanging
    • + Waanzinnig stuurgevoel, vrijwel geen bodyroll. Auto geeft ENORM veel vertrouwen op b-wegen en op circuit. Je gaat sneller door durven rijden met een Elise dan een MX-5. (Volgens Lotus puristen is dat negatief omdat het niet speels genoeg is. Ze noemen het 'driving on rails' wat ik dus een compleet non-argument vind. Als je een speelse wagen wil, koop je een oude BMW ofzo)
    • + Toyota blok dus betrouwbaar, verbazend cheap in running en door beperkte elektronische snufjes ook weinig dingen die kapot gaan.
    • + Door interieur zonder technische snufjes is dit naar mijn mening beter bestand tegen tand des tijds. Kijk maar is naar een i8 interieur en hoe gedateerd dat aanvoelt.
    • + Mini supercar feel: monocoque gevoel, middenmotor. Zeldzaam op de weg en je krijgt er dan ook veel leuke reacties op. Vrijwel nooit reacties van afgunst, altijd uit interesse.
    • - Meer basis interieur zonder snufjes
    • - Minder comfort als daily door meer rijgeluid
    • - In- en uitstappen niet elegant
    • - Kleinere koffer dan MX-5 maar wel leefbaar. (Op reis geweest ermee naar Kroatie en met tassen ipv koffer gaat dat echt wel)

Ik denk dat Scifo echt wel heel hard het dagelijks bruikbaar in zijn achterhoofd houdt en je maakt idd bepaalde compromissen tov een MX-5 op dat vlak. De vraag is echter, wegen de nadelen op tegen de voordelen? Meeste mensen passen hun auto aan om deze sportiever te maken. Bij de Elise kan je bv ook de wagen aanpassen om hem meer leefbaar te maken. Er zijn tal van mensen die betere geluidsisolatie steken voor stillere cockpit te hebben. Dus ook wel iets om in het achterhoofd te houden. Geteste exemplaar van hem had ook een Larini uitlaat, welke toch wel aanzienlijk meer herrie maakt. Je hebt silenced backbox (uitlaat) voor een Elise ergens rond de 500 euro en dat scheelt hem enorm in volume.

Want ben niet helemaal akkoord dat je de Elise ziet als een auto voor gevorderden. Zijn heel veel Lotus rijders op leeftijd die dit als ardennen cruiser kopen. Zegt toch al veel.
    Denk dat je dit gevoel kreeg door het vermogen maar dat ben je letterlijk supersnel gewoon. Qua remmen enz gaat hij je ook niet verrassen. Remt krankzinnig hard maar je moet echt al toeren uithalen om wheel lockup te krijgen. Op Folembray bv tik ik voor de laatste dubbele rechtse op het rechte stuk gemiddeld 175km/u aan en ik rem daar op de 75 mark terwijl andere wagens daar aan de 150 mark remmen. Ik hoef zelfs niet te heel-toe'en om lockup te vermijden. Is echt wel waanzinnig stabiel ding. (Vind ik persoonlijk nog het meest indrukwekkend aan het Lotus platform)

Dit zijn mijn persoonlijke punten die ik zie bij zo'n auto's en denk idd dat je weinig opties hebt momenteel die alle boxes ticken. Had ook al vermeld dat ik eerder gecharmeerd ben door de iets oudere MX-5 modellen. Zijn toch wel een pak puurder in mijn ogen.

Je wil sowieso het volgende:
    - RWD
    - Lichtgewicht
    - Lage runningcost

Denk dat je dan volgende opties hebt:
    Elise, Fiat 124, Abarth 124, MX-5.
    Verder zou ik begot niet weten welke auto's er nog potentiële kandidaat zouden kunnen zijn. Misschien dat de mensen hier wel nog wat auto's kennen die ik over het hoofd zie?
    Laatst gewijzigd door Nijntje; 6 december 2019 om 15:06
    IF YOU'RE NOT HAVING FUN.. SPEND MORE MONEY

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nijntje Bekijk bericht
    Denk dat je dan volgende opties hebt:
    Elise, Fiat 124, Abarth 124, MX-5.
    Verder zou ik begot niet weten welke auto's er nog potentiële kandidaat zouden kunnen zijn. Misschien dat de mensen hier wel nog wat auto's kennen die ik over het hoofd zie?
    In principe valt de 4C en A110 daar ook wel onder, maar zijn duurder qua aankoop (geen idee qua waardeverlies). Als je 2e hands kijkt, en dagelijks gebruik is belangrijk, zijn de Boxster/Cayman en F-Type imo ook mogelijkheden, maar dat zijn geen lichtgewichten meer (en zeker F-type is niet track-focused).

In theorie moet die Abarth 124 wel makkelijker te tunen zijn dan een MX5, maar in praktijk valt dat wel tegen.

iTrader
    2 (75%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    In principe valt de 4C en A110 daar ook wel onder, maar zijn duurder qua aankoop (geen idee qua waardeverlies). Als je 2e hands kijkt, en dagelijks gebruik is belangrijk, zijn de Boxster/Cayman en F-Type imo ook mogelijkheden, maar dat zijn geen lichtgewichten meer (en zeker F-type is niet track-focused).

In theorie moet die Abarth 124 wel makkelijker te tunen zijn dan een MX5, maar in praktijk valt dat wel tegen.
    Boxster, Cayman en F-type hebben wel echt aanzienlijk hogere runningcost in onderhoud en slijtage (vooral f-type dan) en zijn ook pak duurder van BIV en taksen.
    A110 zou je de S moeten nemen. Is blijkbaar echt goede auto maar best nog venijnig. Had toevallig gisteren filmpje gezien erover. Is iets minder stabiel dan je zou verwachten maar sowieso topding voor B-wegjes mee te rijden. Als je limieten opzoekt is het wel iets minder voorspelbaar blijkbaar. (Kan het nog niet zeggen, nog niet de kans gehad mee te rijden maar staat zeker op men lijstje want alleen al de heritage is een reden om dat ding te kopen imho). Hij zou blijkbaar enorm veel last van onderstuur hebben.

A110 zou dus idd mss wel zeker in het lijstje thuishoren Scifo!
    Laatst gewijzigd door Nijntje; 6 december 2019 om 15:21

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Boxster, Cayman en F-type hebben wel echt aanzienlijk hogere runningcost in onderhoud en slijtage (vooral f-type dan) en zijn ook pak duurder van BIV en taksen.
    A110 zou je de S moeten nemen. Is blijkbaar echt goede auto maar best nog venijnig. Had toevallig gisteren filmpje gezien erover. Is iets minder stabiel dan je zou verwachten maar sowieso topding voor B-wegjes mee te rijden. Als je limieten opzoekt is het wel iets minder voorspelbaar blijkbaar. (Kan het nog niet zeggen, nog niet de kans gehad mee te rijden maar staat zeker op men lijstje want alleen al de heritage is een reden om dat ding te kopen imho). Hij zou blijkbaar enorm veel last van onderstuur hebben.

A110 zou dus idd mss wel zeker in het lijstje thuishoren Scifo!
    718 en F-type zijn toch ook beschikbaar in 2l 4-cilinder motor met "redelijke" CO2? Natuurlijk niet de tofste modellen, maar zeker geen slechte motoren. onderhoud en slijtage gaan inderdaad wel een verschil geven, maar de wagen is qua afwerking ook wel een andere klasse.

iTrader
    2 (75%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    718 en F-type zijn toch ook beschikbaar in 2l 4-cilinder motor met "redelijke" CO2? Natuurlijk niet de tofste modellen, maar zeker geen slechte motoren. onderhoud en slijtage gaan inderdaad wel een verschil geven, maar de wagen is qua afwerking ook wel een andere klasse.
    Ja maar F-Type is wel redelijk zwaar. Catalogusprijs speelt ook rol in verzekeringskost en Porsche is niet extreem duur in onderhoud maar goedkoop zijn ze ook zeker niet.
    Ik stel voor dat je je plan uitvoert Sander. Koop ene, kan je gelijk mee met Scifo en mij naar de trackday

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ja maar F-Type is wel redelijk zwaar. Catalogusprijs speelt ook rol in verzekeringskost en Porsche is niet extreem duur in onderhoud maar goedkoop zijn ze ook zeker niet.
    Ik stel voor dat je je plan uitvoert Sander. Koop ene, kan je gelijk mee met Scifo en mij naar de trackday
    voorlopig blij de i30 nog ze

Daarnet een M2 hier in de ondergrondse parking. Dan geluid van zo'n deftige i6 met sportuitlaat is toch moeilijk te overtreffen.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Daarnet een M2 hier in de ondergrondse parking. Dan geluid van zo'n deftige i6 met sportuitlaat is toch moeilijk te overtreffen.
    M'n buurman z'n cold starts 's morgens in z'n Ghibli zijn anders ook wel echt bruut. Volgens mij is dat ding straight piped ofzo.

Wel wat minder als m geen goesting heeft om te krabben en dat ding gewoon stationair laat warmdraaien

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    M'n buurman z'n cold starts 's morgens in z'n Ghibli zijn anders ook wel echt bruut. Volgens mij is dat ding straight piped ofzo.

Wel wat minder als m geen goesting heeft om te krabben en dat ding gewoon stationair laat warmdraaien
    Maserati doet tegenwoordig niet veel goed, maar qua geluid zijn ze wel heer en meester staan er ook wel een paar op de parking, maar nog niet gehoord in de ondergrondse parking

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Overlaatst één gezien met een acra in een ondergrondse parking. Alle alarmen in de buurt gingen af .

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Onze Mazda garage heeft zo drie 30 jaar verjaardags versies staan van de MX5. Daarmee val je toch op op een trackday denk ik hoor.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Onze Mazda garage heeft zo drie 30 jaar verjaardags versies staan van de MX5. Daarmee val je toch op op een trackday denk ik hoor.
    Voor een paar 1000 euro zet je er ook een Carbon motorkap en koffer op. BBR Super 220 kit erop en je bent vertrokken imo.

Jammer dat hij dan ook wel richting 35k zal gaan.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Maserati doet tegenwoordig niet veel goed, maar qua geluid zijn ze wel heer en meester staan er ook wel een paar op de parking, maar nog niet gehoord in de ondergrondse parking

Al ooit een giullia QV gehoord?
    Maserati heeft geen patent hoor

Een MX-5 30yahre is trouwens geen trackbeest. Daar moet hij wel nog wat mods voor krijgen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Scifo's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Al ooit een giullia QV gehoord?
    Maserati heeft geen patent hoor

Een MX-5 30yahre is trouwens geen trackbeest. Daar moet hij wel nog wat mods voor krijgen.
    Denk idd beter base model kopen. En van daaruit verder mods aanbrengen. Bilstein op de 30ae zouden ook ma cava zijn. After market heeft betere opties (Ohlin suspension..?)

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ne 4C om te tracken, dan moet ge al diepe zakken hebben. Die Carbon monocoque is niet herstelbaar he, als ge eens een tik krijgt is uw chassis voor de vuilbak

Binnenkort ga ik zien naar een RX8. Draait nog maar heeft licht compressie verlies. In principe bruikbare Core maar revisie nodig dus.
    Als ze die goedkoop genoeg laten gaan beginnen we ermee
    Laatst gewijzigd door desolation; 7 december 2019 om 23:48
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Pagina 14 van 35 Eerste ... 410111213141516171824 ... Laatste

Regels voor berichten