Discussie: Car audio

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Car audio

Kent hier iemand iets van car audio? Ik heb een camionette gekocht met 2 speakers in het dashboard, waarvan 1 slecht contact heeft en doorgeblazen is en de andere ook niet goed klinkt. De radio zit ook los in het dash dus als ik er te hard op duw duw ik hem er in.

Mijn idee is om te zorgen dat ik Waze en Spotify enz kan gebruiken op mijn radio. Ik zou mijn GSM willen gebruiken als hotspot en dan de radio daar op connecteren om muziek te luisteren etc. Hoe ik de radio wil doen weet ik nog niet. Ik bekijk pistes met de Rpi en gewoon op Aliexpress een radio met touchscreen kopen.

Mijn voornaamste vraag is dus hoe ik een versterker kies en speakers, en of ik nog iets nodig zou hebben. Ik heb al gezien dat er voor Raspberry Pi een DAC bestaat voor mocht ik op die manier al beter geluid willen. Maar heb ik nog iets nodig? Ik neem aan dat dat eigenlijk is zoals bij HiFi? Draad van amp naar de speaker, en op de amp met tulpenstekkers aansluiten naar de Raspberry Pi. Het enige dat ik dan zou moeten hebben is een adapter voor mijn kabelboom om stroom af te takken neem ik aan. Of zie ik wat over het hoofd?
    Het is zeker niet de bedoeling om 1000W en een dikke woofer te hebben. Een woofer zou ik misschien overwegen, maar het belangrijkste is dat ik toch iets van kwaliteit uit mijn radio krijg. Ik luister nu bv naar de podcast van Lieven Scheire en er zijn momenten waarop ik hem nauwelijks versta.

Bedankt al.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zijn verschillende mogelijkheden voor u, afhankelijk van wat je budget en verwachtingen zijn.

Simpele/goedkope oplossing:
    - Nieuwe radio inbouwen die aan u eisen voldoet
    - 2 nieuwe speakers in het dashboard monteren, haal de huidige eruit en stap naar een auto zaak zodat je zeker dezelfde maat hebt
    - Gebruik de bestaande bekabeling die al in de wagen gemonteerd zit en sluit de nieuwe speakers aan op de nieuwe radio. Radio's hebben een ingebouwde versterker met een ISO stekker die koppelbaar is aan de bekabeling van de wagen. Die ingebouwde versterkers zijn niet wauw, maar zeker genoeg voor 2 dashboard speakers

Duurder/meer werk oplossing (zoals ik het gedaan heb):
    - Installeer een Alpine ilx-f903d 1DIN radio met touchscreen, camera, Apple Carplay, Android Auto, ...
    - Vervang de speakers zoals hierboven door andere/betere speakers
    - Installeer een kleine versterker à la JBL A6004 om de headunit & speakers op aan te sluiten (ik heb 6 speakers in de wagen vandaar dat de versterker in de headunit waarschijnlijk te licht zou zijn en er waren geen standaard ISO kabels naar achter de wagen aanwezig)
    - Installeer dan nog een under seat subwoofer à la Phoenix Gold Z10150 en sluit aan op de subwoofer uitgang van de headunit
    - Genieten maar

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eigenlijk wil ik alles wat met deaudio te maken heeft er uit. Speakers, radio, speakerkabel,...
    Een radio kopen doe ik ook liever niet. Ik heb de indruk dat de features die ik wil veel te duur zijn op een gewone radio. Vandaar dat ik dacht aan een Raspberry Pi met touchscreen. Alleen is Android draaien daarop niet vanzelfsprekend. Ik heb nog een bordje gezien dat gemaakt is om android te draaien maar ik moet me nog inlezen.
    Het is een Kangoo 2 lichte vracht en de ventilatie steekt redelijk ver uit dus met het display zou ik niet veel plek hebben met een radio uit de winkel. Komt nog bij dat ik Waze, Spotify en YouTube liefst native draai en niet via Google Auto.
    Ik wil ook backup camera installeren trouwens.

Ik ga me eens inlezen in de hardware die je voorstelt.

Edit: die radio van jou ziet er indrukwekkend uit, maar als je ziet wat een tablet of raspberry pi kunnen kan ik dat er niet aan geven.
    Laatst gewijzigd door Muscleduck; 19 oktober 2019 om 00:06
    Twitch|Steam|PSN

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Speakerkabel hoeft ge echt niet te vervangen hoor, tenzij die volledig geoxideerd is
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Weet ik, maar ik heb hier toch nog een rol van 80 meter of zo liggen, dus waarom ook niet.
    Twitch|Steam|PSN

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je spreekt van een Pi, maar wat zet je daar dan op? Zijn er distro's die speciaal gemaakt zijn voor head units? Heb ik nog nooit gezien.. En als die al bestonden, hoe ga je een scherm inbouwen?

Allee bedoel maar, ik fabriceer ook zelf graag zaken, maar in een wagen moet het toch een beetje deftig zijn en niet bij elken bocht uit u middenconsole vliegen eh

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je spreekt van een Pi, maar wat zet je daar dan op? Zijn er distro's die speciaal gemaakt zijn voor head units? Heb ik nog nooit gezien.. En als die al bestonden, hoe ga je een scherm inbouwen?

Allee bedoel maar, ik fabriceer ook zelf graag zaken, maar in een wagen moet het toch een beetje deftig zijn en niet bij elken bocht uit u middenconsole vliegen eh
    Kameraad van mij heeft dat ook zo ongeveer gedaan in zijn BMW E46, heeft er dan een touchscreen op aangesloten en ingebouwd in zijn console. Zag er nog goed uit ook eigenlijk.

Er bestaan frames voor om zoiets gemakkelijk in te bouwen of 3D printen kan natuurlijk ook.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben van het idee van de Pi al afgestapt. Android op de Pi is verschrikkelijk. Ik heb mijn zinnen nu wat gezet op de Odroid N2.

Voor de interface is het simpel: Er zijn tientallen launchers, en dan denk ik vooral aan Kodi.
    Twitch|Steam|PSN

Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou gewoon een tablet inbouwen, kwa dac is dat in 99% van de gevallen al beter dan wat je uit een raspberry krijgt (zelf met aparte DAC)
    Dan heb je het signaal, dat kan je gewoon versterken al dan niet met een processor ertussen zodat je ook een subwoofer uitgang krijgt.
    Indien niet, gewoon kleine versterker en nieuwe speakers.

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Ik ben van het idee van de Pi al afgestapt. Android op de Pi is verschrikkelijk. Ik heb mijn zinnen nu wat gezet op de Odroid N2.

Voor de interface is het simpel: Er zijn tientallen launchers, en dan denk ik vooral aan Kodi.
    Zou de Ome-Ali oplossing ook niet kunnen?

Groothandel 1din android car radio - Koop Goedkope 1din android car radio Loten op AliExpress - 11.11_Dubbel 11Vrijgezellendag
    Zijn schijnt niet zo bagger slecht
    New Rig: - Skylake i7-6700k - MSI Z170 Krait Gaming - BeQuiet Dark Rock PRO 3 - Corsair Vengeance 16gb
    EVGA 970GTX SSC+ AC2.0 - Samsung evo 850 500gb - Corsair Carbide 300 titanium - Dual Dell 2415u - Creative Gigaworks T40 ii

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Weet ik, maar ik heb hier toch nog een rol van 80 meter of zo liggen, dus waarom ook niet.
    Ik heb hier ook nog een half palet bakstenen liggen, maar ik ben niet van zin om een muurke omver te kloppen en opnieuw op te bouwen .

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    Ik heb hier ook nog een half palet bakstenen liggen, maar ik ben niet van zin om een muurke omver te kloppen en opnieuw op te bouwen .
    New Rig: - Skylake i7-6700k - MSI Z170 Krait Gaming - BeQuiet Dark Rock PRO 3 - Corsair Vengeance 16gb
    EVGA 970GTX SSC+ AC2.0 - Samsung evo 850 500gb - Corsair Carbide 300 titanium - Dual Dell 2415u - Creative Gigaworks T40 ii

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansP Bekijk bericht
    Nee, Ik heb al veel gekeken, maar door de specifieke opbouw van mijn dashboard, mat pook aan de radio en radio diep in het dash, passen die (quasi) allemaal niet. Ze draaien ook niet native Android maar doen enkel Android Auto.
    Twitch|Steam|PSN

Regels voor berichten