Pagina 6 van 8 Eerste ... 2345678 Laatste

Discussie: Diesel of benzine?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door einoj Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De officiële prijs aan de pomp van benzine E 95 is € 1.463
    diesel zou dus € 1,616 moeten kosten i.p.v. slechts € 1.522

De diesel subsidie is dus nog niet gedaan....
    Subsidie? Waar zie jij subsidies? Dat benzine nog zwaarder belast is dan diesel, betekent niet dat het gesubsidieerd wordt hé

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Zuiver logisch is het ook gewoon een vreemde conventie om per volume te betalen (liter), aangezien er behoud van massa is, maar volume varieert. En de dichtheid van diesel hoger is. Een liter diesel weegt meer dan een liter benzine, en bevat meer energie. Dus zelfs als beide types motoren hetzelfde zouden verbruiken, zou je per liter minder diesel verbruiken.
    Ik begrijp je redenering niet helemaal, in wat zou je dan wel moeten betalen? Prijs per kJ? Prijs per kg? Maar dan heb je toch nieuwe informatie nodig over je tank die nog altijd in volume uitgedrukt wordt?

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Ik begrijp je redenering niet helemaal, in wat zou je dan wel moeten betalen? Prijs per kJ? Prijs per kg? Maar dan heb je toch nieuwe informatie nodig over je tank die nog altijd in volume uitgedrukt wordt?
    Ik geef gewoon een van de redenen waarom een dieselmotor zuiniger is uitgedrukt per liter. Dat het eenvoudiger is dan alles per kg (en zeker per J) uit te drukken is logisch, maar het geeft dan ook een extra "fout" als je beiden wil vergelijken. Dat hangt ook samen met de opmerking eerder dat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zuiver logisch is het ook gewoon een vreemde conventie om per volume te betalen (liter), aangezien er behoud van massa is, maar volume varieert. En de dichtheid van diesel hoger is. Een liter diesel weegt meer dan een liter benzine, en bevat meer energie. Dus zelfs als beide types motoren hetzelfde zouden verbruiken, zou je per liter minder diesel verbruiken.
    Als diesel meer weegt dan benzine, en 2 auto’s verbruiken even veel (in l/100km), dan zou je per liter MEER diesel verbruiken (in kg).

Zuiver logisch.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Behoud van massa en volume varieert. Dat mag je mij toch een uitleggen.

Een liter vloeistof blijft een liter. Een kg vloeistof blijft niet een kg vloeistof. Daarbij wil ik ook wel eens op een goede, goedkope en faire manier zien tarieferen. Massadebiet is niet zo eenvoudig en eenduidig te meten. Volumedebiet daarentegen wel.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik moet precies meer op mijn woorden letten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Als diesel meer weegt dan benzine, en 2 auto’s verbruiken even veel (in l/100km), dan zou je per liter MEER diesel verbruiken (in kg).

Zuiver logisch.
    Als een motor op diesel en op benzine hetzelfde zouden verbruiken (in kg of J of iets anders vergelijkbaar), zou je minder liter diesel gebruiken dan benzine. Zuiver logisch. Ik dacht dat het duidelijk zou zijn dat ik niet over hetzelfde verbruik had in liter als ik dan zeg dat de diesel minder liters verbruikt, maar akkoord de "per" was niet echt de juiste woordkeuze.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Behoud van massa en volume varieert. Dat mag je mij toch een uitleggen.

Een liter vloeistof blijft een liter. Een kg vloeistof blijft niet een kg vloeistof. Daarbij wil ik ook wel eens op een goede, goedkope en faire manier zien tarieferen. Massadebiet is niet zo eenvoudig en eenduidig te meten. Volumedebiet daarentegen wel.
    Er is behoud van massa, niet van volume. Daarom dat een pomp dacht ik ook op 15 °C wordt gehouden. Verder zeg ik, zie eerder, dus niet dat het in kg moet. Dat zou zuiver wetenschappelijk wel leuker zijn (mol nog leuker), maar praktisch moeilijker, dat weet ik zelf ook. Mijn punt was gewoon gekoppeld aan de eerdere uitspraak dat de energieinhoud van een liter diesel hoger is dan een liter benzine, logisch want die bevat ook meer massa.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik heb de indruk dat recente 2series en Bklasses op benzine en automaat bijna evenveel kosten als een recente 3 of zelfs 5 serie diesel

dus ja, de overheid krijgt haar zin

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er is behoud van massa, niet van volume. Daarom dat een pomp dacht ik ook op 15 °C wordt gehouden.
    Een pomp wordt niet op 15 °C gehouden, het meetsysteem van de pomp is geijkt zodat het klopt bij 15°C.

Als je 's morgens vroeg gaat tanken als het nog kouder is zou je iets meer brandstof moeten krijgen, omdat die dan nog kouder is, en dus nog minder volume heeft. Al weet ik niet of je dat in de praktijk echt in je portemonnee zal merken.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Als een motor op diesel en op benzine hetzelfde zouden verbruiken (in kg of J of iets anders vergelijkbaar), zou je minder liter diesel gebruiken dan benzine. Zuiver logisch. Ik dacht dat het duidelijk zou zijn dat ik niet over hetzelfde verbruik had in liter als ik dan zeg dat de diesel minder liters verbruikt, maar akkoord de "per" was niet echt de juiste woordkeuze.

Er is behoud van massa, niet van volume. Daarom dat een pomp dacht ik ook op 15 °C wordt gehouden. Verder zeg ik, zie eerder, dus niet dat het in kg moet. Dat zou zuiver wetenschappelijk wel leuker zijn (mol nog leuker), maar praktisch moeilijker, dat weet ik zelf ook. Mijn punt was gewoon gekoppeld aan de eerdere uitspraak dat de energieinhoud van een liter diesel hoger is dan een liter benzine, logisch want die bevat ook meer massa.
    Ja vloeistoffen zetten uit. Maar dit gebeurt volgens een constante waarop zeer makkelijk terug te rekenen valt naar een referentietemperatuur van 15 graden. Wat ook gebeurt aan de pomp.

Een tarifering in volume is dan ook zeer vanzelfsprekend. Net omdat het zo makkelijk te meten, en mee te rekenen valt. En dat er meer massa per volume is dat kan goed zijn. Maar die dichtheid en dus die massa is geen constante. Zo zal 1l diesel niet altijd dezelfde dichtheid hebben.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ja vloeistoffen zetten uit. Maar dit gebeurt volgens een constante waarop zeer makkelijk terug te rekenen valt naar een referentietemperatuur van 15 graden. Wat ook gebeurt aan de pomp.

Een tarifering in volume is dan ook zeer vanzelfsprekend. Net omdat het zo makkelijk te meten, en mee te rekenen valt. En dat er meer massa per volume is dat kan goed zijn. Maar die dichtheid en dus die massa is geen constante. Zo zal 1l diesel niet altijd dezelfde dichtheid hebben.
    Nochtans op de grote schaal werkt men ook in ton en niet in kuub hoor. Dus blijkbaar is het toch niet zo vanzelfsprekend dat alles in liter moet zijn. Ja een volume meting is waarschijnlijk goedkoper dan een massameting, toch voor kleine hoeveelheden aan de pomp dan, maar daar houdt het wel op. Een camion die gaat laden of lossen weeg je voor en na. Je meet niet zijn volume.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 23 oktober 2019 om 23:12
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Maar dat staaft mijn argument nog meer, een volume-eenheid gebruiken om verbruik te meten op de simpele manier dat iedereen het doet is op zich misleidend. Want de dichtheid van diesel is hoger dan die van benzine. Meer is het niet hoor.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Je moet dan ook een diesel niet gaan vergelijken met een naft op die manier. Dat is appelen en peren vergelijken. Zelfs al zouden ze diesel en naft verbruik in kg/100km meten, dan nog zou het energetisch niet gelijkwaardig zijn om motoren met elkaar te kunnen vergelijken. Zelfs als je zou spreken van een puur energetisch rendement van de verbranding en omzetting in mechanische beweging aan de wielen, dan nog is daar geen rekening mee gehouden hoeveel energie er bij het destileren effectief nodig was voor het maken van die diesel. Het enige waar de mensen naar zien en zouden moeten zien, is €/100km en uitstoot/100km. En ook daar is CO² niet vergelijkbaar met NOx/fijn stof. Dus de misleiding heeft niets te maken met dat men dingen in liter meet, maar wel dat men dingen probeert te vergelijken die niet met elkaar vergelijkbaar zijn.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 24 oktober 2019 om 00:43

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Een liter vloeistof blijft een liter. Een kg vloeistof blijft niet een kg vloeistof.
    Lol, what?
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door einoj Bekijk bericht
    Diesel is veel duurder om te produceren, verzekeren, stockeren en transporteren

Momenteel is de CIF kost (CIF.cost, Insurance, Freight.)

van diesel: € 466 voor 1000 Liter
    van benzine E95: € 422 voor 1000 Liter

Diesel is dus 10,43% duurder als benzine voor de Cif -kost

https://carbu.com/belgie//index.php/...lingen?p=M&C=D

De officiële prijs aan de pomp van benzine E 95 is € 1.463
    diesel zou dus € 1,616 moeten kosten i.p.v. slechts € 1.522

De diesel subsidie is dus nog niet gedaan....
    De max prijzen op dit moment is het.
    Diesel: €1,5220 per liter
    Benzine E10: €1,5210 per liter

Nergens in België mag deze prijzen overschreden, omdat het maximum prijzen zijn. Die prijzen worden regelmatig aangepast afhankelijk van de waarde van het product (Dat aanpast kan worden door verschillende redenen) In de zomer is benzine goedkoper als in de winter, want dan kunnen ze er meer goedkopere componenten in steken. Heeft Iran weer een olie tanker tegen gehouden. Is een bepaald component van diesel gestegen in waarde op de markt,...

De maximum verkoopprijs van brandstof, op dit moment.
    diesel: €0,4660 per liter
    Benzine E10: €0,4693 per liter

De accijnzen zijn sinds kort evenveel op de diesel en benzine, vroeger was diesel minder. Momenteel is dat €0,6002 per liter, dat wordt jaarlijks geïndexeerd.

De rest is BTW, dat afhankelijk is van de effectieve verkoopwaarde en nog wat kleine bijdrages.

Maar de pomphouders kunnen zelf ook nog iets doen aan de prijzen, die mogen die verlagen. Uiteraard gaat de accijns, hetzelfde blijven. Als je vandaag ergens gaat tanken en dat zit onder deze prijzen, dan weet je welke korting u pomphouder geeft op productprijs (btw verlaagt ook een stuk, want dat is afhankelijk van het totaal prijs). Hier geeft de pomphouder op diesel 15 cent de liter korting en op benzine 10 cent de liter op de maximum prijzen.

Diesel wordt evenveel belast als benzine, enkel zie ik vaak dat de pomphouders meer kortingen geven op diesel. 80% van de personenvoertuigen op fossiele brandstof zijn diesels en heel de transport sector rijd daar op. Dat is een groot aandeelmarkt, dus willen dat meer naar hun trekken.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 24 oktober 2019 om 11:44

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    De max prijzen op dit moment is het.
    Diesel: €1,5220 per liter
    Benzine E10: €1,5210 per liter

Nergens in België mag deze prijzen overschreden, omdat het maximum prijzen zijn. Die prijzen worden regelmatig aangepast afhankelijk van de waarde van het product (Dat aanpast kan worden door verschillende redenen) In de zomer is benzine goedkoper als in de winter, want dan kunnen ze er meer goedkopere componenten in steken. Heeft Iran weer een olie tanker tegen gehouden. Is een bepaald component van diesel gestegen in waarde op de markt,...

De maximum verkoopprijs van brandstof, op dit moment.
    diesel: €0,4660 per liter
    Benzine E10: €0,4693 per liter

De accijnzen zijn sinds kort evenveel op de diesel en benzine, vroeger was diesel minder. Momenteel is dat €0,6002 per liter, dat wordt jaarlijks geïndexeerd.

De rest is BTW, dat afhankelijk is van de effectieve verkoopwaarde en nog wat kleine bijdrages.

Maar de pomphouders kunnen zelf ook nog iets doen aan de prijzen, die mogen die verlagen. Uiteraard gaat de accijns, hetzelfde blijven. Als je vandaag ergens gaat tanken en dat zit onder deze prijzen, dan weet je welke korting u pomphouder geeft op productprijs (btw verlaagt ook een stuk, want dat is afhankelijk van het totaal prijs). Hier geeft de pomphouder op diesel 15 cent de liter korting en op benzine 10 cent de liter op de maximum prijzen.

Diesel wordt evenveel belast als benzine, enkel zie ik vaak dat de pomphouders meer kortingen geven op diesel. 80% van de personenvoertuigen op fossiele brandstof zijn diesels en heel de transport sector rijd daar op. Dat is een groot aandeelmarkt, dus willen dat meer naar hun trekken.
    Wel geen verwarring scheppen en met cijfers komen, die nooit bestaan hebben…

https://www.statistiekvlaanderen.be/personenwagenpark-0

Momenteel 2019, is het aandeel van alle ingeschreven auto’s
    • op benzine 1652566 = 48%
    • op diesel 1801720 = 52% en haalden nooit meer als 64%.... i.p.v. uw 80% (omdat er enkele jaren 80% diesel verkoop was, is plots niet alle diesel wagens 80%)

Benzine super 95 (E10) = € 1.463 (kan met 98% van alle auto’s van de afgelopen 30 jaar)
    Benzine super 98 (E5) = € 1.5110
    Benzine super 98 (E10) = € 1.5210
    Diesel (B7) = € 1.522
    Diesel B10 = € 1.528
    Diesel XTL = € 1.971

Pagina 6 van 8 Eerste ... 2345678 Laatste

Regels voor berichten