Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste
    Vegitoo's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Leuk topic en heel actueel natuurlijk!
    Ik denk dat meer en meer mensen met de fiets gaan rijden. Zeker met de komst van de speedpedelec etc. En waarom niet natuurlijk.
    Geen auto in een gezin lijkt me niet haalbaar, maar 1 ipv 2 lijkt me wel realistisch.

Ik ben in september met een nieuwe job begonnen en heb direct tegen mezelf gezegd dat ik maar eens de (koers)fiets moest nemen (17km enkel). Meestal is het eenvoudiger uw way-of-life aan te passen bij een verandering in werk/gezin.
    Ondertussen probeer ik elke dag met de fiets te gaan. Ik spreek met mijn vrouw af of het voor haar OK is als ik dan toch eens de auto neem. Zij werkt op 0,5kjm en gaat elke dag met de fiets behalve als ze gaat shoppen of inkopen gaat doen.

Wat mijn situatie betreft heeft het alleen maar voordelen:
    - ik bespaar op naft en onderhoud
    - ik krijg een fietsvergoeding van 5€/dag
    - ik werk aan mijn conditie en wordt fitter dan ooit
    - ik ben er s avonds altijd voor mijn gezin want moet niet meer gaan sporten s avonds
    - Ik zou nog andere voordelen kunnen opnoemen zoals CO2 vermindering etc maar dat gaat enkel op als een aanzienlijk deel van de bevolking het begint te doen

Ik moet enkel een half uur vroeger opstaan (15min langer onderweg+15min douchen/aankleden op het werk).
    Nadeel is misschien wel dat ik (zeker in deze fase) mijn bike en kleding aan het "pimpen" ben om op alles voorzien te zijn (regenkledij, allseasonbanden, betere fietslichten, nieuwe helm, bluetooth oortjes,..) maar eigenlijk is dat gewoon te betalen met de fietsvergoeding die ik krijg.

Wij hebben de auto nog nodig voor:
    - verplaatsing met heel het gezin (2kids)
    - reizen
    - shoppen
    - on lazy day's
    Well in my humble opinion, of course without offending anyone who thinks differently from my point of view, but also by looking this matter in a different way and without fighting and by trying to make it clear, and by considering each and every one opinion, I honestly believe that I completely forgot what I was going to say.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Op een koersfiets kunt ge al redelijk veel zelf doen, en bij de fietsenmaker hooguit 2x per jaar €50-€100 (met af en toe eens een een extra €150-250 wanneer ge wielen volledig vervangt) veronderstel ik.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door straight_six Bekijk bericht
    Als je een auto weg doet maak je enorm veel winst. Keuring 60€, VB 500€, verzekering 500€, brandstof ook vlug 7-800€ op jaarbasis., onderhoud: 200€.

Met de koersfiets heb je eens een cassette en een ketting te vervangen dat kost dan een 70€ als je het zelf doet en dat is het. Of eens een lagertje van 20€.

Kun ja makkelijk zelf. Ik heb 2 linkerhanden en kan het.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    Klopt, fout van mij. Ik ging ervan uit dat de auto wel nog bleef (mijn situatie). Mijn werkgever betaalt ook het openbaar vervoer terug dus dat weg laten vallen telt bij mij ook niet voor 'winst'.

Maar ik heb toch een beetje het gevoel dat de kost van het fietsen hier wat onderschat wordt.

Zeker ene die dag in dag uit gebruikt wordt in elk weer. Zeker voor langere afstanden. Dan heb je ineens ook al wat deftigere kledij nodig dan een korte broek en shirt.

Om te beginnen uw aankoop van uwe koersfiets, met de prijzen van vandaag mag je dat eerste jaar al fietsen enkel en alleen daarvoor om dat terug te verdienen.

Zal eens kijken wat ik dit jaar allemaal heb aangekocht / vervangen:

dit jaar al 1k uitgegeven aan materiaal en 1.1k 'binnengebracht' met fietsvergoeding. Voor het grove geld moet ik het dus niet doen. Is trouwens op drie jaar tijd het eerste jaar dat ik er iets aan over hou. In totaal nog altijd serieus in de min. Met jaarlijks 6500 km aan woon-werk verkeer alleen al zal het in ieder geval meer kosten dan eens de ketting en cassette vervangen + een lagertje.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    En je hebt fatoenlijke banden en pompt ze iedere maand terug op de juiste druk? Ik rij quasi nooit lek.
    Ik heb Gatorskin buitenbanden. Toen ik de reviews las had je comments als '10.000 pendelkilometers zonder lekke band!'
    Het probleem is dat ik langs een steenweg rij die ook nog eens een industrieterrein kruist. Het fietspad ligt er gewoon altijd vuil bij. Steentjes, rommel, glasscherven,...

Mijn laatste lekke band was 6 weken geleden. Ik rij van een brug op een verhoogd fietspad. De weg maakt een bocht en plots zie ik iets op het fietspad liggen. Geen mogelijkheid meer om te stoppen en te gevaarlijk om mij van het fietspad te smijten, dus ik ben er moeten doorrijden. Het bleek dus glas te zijn van een ongeval, dat hebben ze dan van de rijbaan op het fietspad gesmeten. Achterband natuurlijk lek. Ik was al blij dat het voorband ook niet was want ik had maar één reserve binnenband mee.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoewel mijn vriendin en ik beide een bedrijfswagen hebben zou ik zelfs mijn eigen auto niet weg doen voor een fiets. Ik zou vermoedelijk wel ietsje meer fietsen om minder te moeten tanken (dat gaat dan om korte privé verplaatsingen) maar de auto weg doen voor de fiets zou ik niet doen. Openbaar vervoer weiger ik sowieso te nemen.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarK-OnE Bekijk bericht
    Hoewel mijn vriendin en ik beide een bedrijfswagen hebben zou ik zelfs mijn eigen auto niet weg doen voor een fiets. Ik zou vermoedelijk wel ietsje meer fietsen om minder te moeten tanken (dat gaat dan om korte privé verplaatsingen) maar de auto weg doen voor de fiets zou ik niet doen. Openbaar vervoer weiger ik sowieso te nemen.
    Die mentaliteit heb ik nooit gesnapt. Bij oudere mensen leeft soms het idee dat openbaar vervoer voor de armen is, dat wel. Maar tijdens de spits lijken zaken zoals een rechtstreekse trein naar het centrum mij moeilijk te verslaan, en binnen bv. Brussel is de metro helemaal onverslaanbaar.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Toen ik nog een bedrijfswagen had kwam ik ook meestal met de fiets werken, omdat het zo dicht was en omdat ik door de files even snel was. Ik heb echt een paar keer de opmerking gekregen 'Hoe, gij gaat met de fiets ofwa? Gij hebt toch nen auto van u werk?'. Alsof het enkel acceptabel is om op zondag in volle koerstenue op een carbon fiets te gaan rijden, maar de rest van de week enkel paupers zonder andere optie op een fiets kruipen.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Die mentaliteit heb ik nooit gesnapt. Bij oudere mensen leeft soms het idee dat openbaar vervoer voor de armen is, dat wel. Maar tijdens de spits lijken zaken zoals een rechtstreekse trein naar het centrum mij moeilijk te verslaan, en binnen bv. Brussel is de metro helemaal onverslaanbaar.
    Als hem rijdt uiteraard.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Als hem rijdt uiteraard.
    Uiteraard. Als je een overstap hebt die je moet halen en dergelijke kan dat best lastig zijn, daarom dat ik ook rechtstreeks zeg hé. De keren dat mijn trein gewoon afgeschaft werd blijven uitzonderingen, en bv. bij de metro moet het dan al vrij catastrofaal zijn. Mijn punt is dat het echt wel een (beter) alternatief voor de wagen kan zijn, dan "uit principe" dat niet willen nemen begrijp ik niet.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mocht ik niet zo'n autoliefhebber zijn, al van kleins af, had ik mijn auto al lang weggedaan en een elektrische fiets gekocht. Mijn vriendin heeft ook nog een auto en zelf fiets ik naar het station (8km enkel) met een gewone fiets.

Maar ik kan er geen afscheid van nemen. Dat er een overaanbod op de 2dehandsmarkt is van dat model is dan een excuus voor mezelf.

Als je enkel een fiets hebt moet je wel voldoende budget overhouden voor accessoires:
    - onderhoud (in functie van het aantal kilometers: ketting, cassette, banden, remmen, vering)
    - handige fietstassen: in mijn geval eentje voor het werk waar mijn laptop zou in passen, om boodschappen te doen want dan zitten zo'n tassen al snel vol
    - kledij
    - een stevig slot dat toch niet te zwaar en groot is
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik heb al regelmatig de mentale oefening gedaan van te overwegen een fiets te kopen voor mijn dagelijkse verplaatsing (woon werk enkel 5,9 km) en de auto enkel te gebruiken in het weekend voor langere verplaatsingen. maar als ik alle overwegingen maak: regen, wind, vrieskou, moeten omkleden en douchen op het werk, lijkt het me uiteindelijk toch meer iets dat enkel op papier interessant lijkt. Het grote voordeel lijkt me minder belasting van de auto die uiteindelijk niet gemaakt is voor zo'n korte verplaatsingen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    genoeg kledij om u in te dekken tegen harder weer. Voor 5.9 km moet ge niet aan 40 per uur gaan zitten vlammen hé, doe dat met een gewone stadsfiets en je moet niet douchen op het werk. Beetje een no-brainer, ook al ben ik een troll aan het feeden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Momenteel ook nog 2 auto's.
    Serieus aan het twijfelen momenteel om over te schakelen op 1 nieuwe en de andere weg te doen.

Ik kan 2 dagen/week van thuiswerken en de vriendin kan in principe ook binnenkort van thuis uit werken dus dan is het gewoon plannen van wie de auto neemt.
    Momenteel moet ik dus gemiddeld 13dagen/maand naar kantoor en heb ik ook al een paar keer de denkoefening gemaakt van de fiets te nemen.
    Nadeel is dat het 23-24 km enkel is dus dat steekt me serieus tegen en ook geen conditie..

Vanaf 2023 zou de tram Hasselt-Maastricht moeten rijden met een halte vlak aan het werk en eentje op 4km van thuis. Dan moet er zelfs niet over nagedacht worden, maar het is wel nog 3jaar..

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nuud Bekijk bericht
    genoeg kledij om u in te dekken tegen harder weer. Voor 5.9 km moet ge niet aan 40 per uur gaan zitten vlammen hé, doe dat met een gewone stadsfiets en je moet niet douchen op het werk. Beetje een no-brainer, ook al ben ik een troll aan het feeden.
    User159, woont 5,9km van zijn werk. Toevallig.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    User159, woont 5,9km van zijn werk. Toevallig.
    Wanneer ik nu mijn post teruglees weet ik zelfs niet waarom ik de moeite nam om dat te typen

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Heel leuk topic maar met deze temperaturen ‘s morgens ben ik blij met mijn wagen :-/

Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten