Mitchelino's schermafbeelding
    iTrader
    0

Question Renault megane III grandtour - roetfilter problemen

Hello,

Ik heb sinds enige tijd regelmatig problemen met de roetfilter van mijn auto. (Renault Megane III Grandtour - 2010 - Diesel)
    Ik rijd er helaas te weinig mee (lees: enkel korte afstanden) waardoor dit enigszins logisch is.
    Tot nu toe heb ik hem steeds bij de garagist binnengebracht om de roetfilter te laten regenereren.

Voorlaatste keer was in mei, laatste keer was vorige week en nu krijg ik opnieuw dezelfde foutmelding. (controleer inspuitsysteem)
    Ik heb geen lezer maar ik vermoed dat het hetzelfde probleem is.
    Mijn garagist is echter in verlof maar dit begint me enorm tegen te steken en de kosten beginnen zich op te stapelen.

Ik zou graag het probleem oplossen en beginnen kijken om hem te vervangen door een kleinere auto op benzine.
    Idealiter blijft dit probleem dus iets langer weg dan 1 week...

Na wat speurwerk op het internet, heb ik een additief 'roetfilter reiniger' van JLM gevonden.
    https://www.bol.com/nl/p/jlm-diesel-...11/?country=BE

Het zou mooi zijn als ik hiermee van de problemen af zou zijn (voor enige tijd) maar ik ben bang dat het niets gaat uithalen. Of erger, dat het niets zal uithalen en dat ik uiteindelijk meer schade verricht door met de foutmelding te rijden.
    Denken jullie dat dit het klusje zal klaren of ga ik toch best naar de garagist?

Thanks voor het advies!

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Rij gewoon (2)wekelijks eens 25 km autostrade op en af. En trek maar goed door op de oprit( en overal waar je nog kunt doortrekken)
    Potje gaat iets helpen maar uw regeneratieprobleem niet oplossen.
    Gemiddeld regenereer je tussen 100 a 400 km maar je kan niet zien wanneer. Soms voel/hoor je het wel.
    En koop u zo een elm obd scanner op wish, aliexpress enz. Dan kan je uw storingen zelf wissen met uw android of ios dmv apps zoals torque(lite) en car scanner...

Burny's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Je kan ook overwegen om uw roetfilter professioneel te laten reinigen.
    Helaas niet bij de deur voor u, maar aan uw kanten zullen er ook wel zo'n bedrijfjes zijn denk ik.
    The road to hell is paved with good intentions

iTrader
    0
    Ik heb 10 jaar met een diesel gereden waarmee ik eigenlijk te weinig kilometers reed om goed te zijn.
    Ik deed gewoon gemiddeld 1 keer in de maand een goede lange rit en daardoor heb ik al die jaren zonder problemen gereden.
    Als je een diesel met roetfilter hebt en te korte afstanden doet is dat gewoon iets waar je rekening mee moet houden.

Mitchelino's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wiseguy444 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Rij gewoon (2)wekelijks eens 25 km autostrade op en af. En trek maar goed door op de oprit( en overal waar je nog kunt doortrekken)
    Potje gaat iets helpen maar uw regeneratieprobleem niet oplossen.
    Gemiddeld regenereer je tussen 100 a 400 km maar je kan niet zien wanneer. Soms voel/hoor je het wel.
    En koop u zo een elm obd scanner op wish, aliexpress enz. Dan kan je uw storingen zelf wissen met uw android of ios dmv apps zoals torque(lite) en car scanner...
    Geen risico om te rijden met de foutmelding denk je?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Burny Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je kan ook overwegen om uw roetfilter professioneel te laten reinigen.
    Helaas niet bij de deur voor u, maar aan uw kanten zullen er ook wel zo'n bedrijfjes zijn denk ik.
    Inderdaad niet bij de deur maar ik kan eens rondkijken, bedankt!

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Niet nodig om stevig door te trekken, denk dat dat vaak verward wordt met de 'Italian tuneup'. Je moet gewoon de boordcomputer zo ver krijgen om een regeneratie uit te voeren, in de gebruikershandleiding staat er wanneer dat gebeurt. In mijn gebruikershandleiding (X-Trail uit 2008) staat er om (met opgewarmde motor dacht ik) minstens 10 minuten aan minstens 70km/u te rijden.

Die additieven kunnen helpen om uw roetfilter langer te doen meegaan, maar gaan het regenereren niet vroeger uitlokken of sneller doen lukken. Is dus niet echt nodig in uw geval.

Check ook eens of die melding op het dashboard wel te maken heeft met uw roetfilter. Bij mij is er een apart icoontje voor de roetfilter nadat de regeneratie een paar keer mislukt is. Als het daarna nog te lang duurt voordat hij succesvol kan regenereren, brandt het icoontje van motormanagement.
    PS4 / PS2 / PSX / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    iMac 27" (2017) / HP ProBook 650 G1 / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: mijnscore & frequency trainer

Regels voor berichten