iTrader
    5 (100%)

Car Audio vraagje ...

Beste leden,

(geen idee of het hier mag staan?)

Wie doet er nu nog aan car audio, wie deed er aan car audio?

Niet dat ik met mijn installatie ga overdrijven, maar wil toch upgraden.

Gauw even de setup: (louter voor de sub)

Monoblok van 1200w rms
    Subwoofer 750w rms

Ik weet dat de installateur mij aanraadde om een competitie batterij in de wagen te plaatsen naar de winter toe. (mijn autootje is ondertussen in zijn 6de jaar maar zeker geen klagen) Nu ik ga sws wel die competitie batterij laten plaatsen. Maar nu wil ik zelf eens experimenteren om die subwoofer van 750w rms te vervangen door een 1000w rms of 1200w rms en ik denk maximum tot een 1500w rms. Ik had er een paar gezien op het web.

Nu is dat een goed idee? Kan ik dat met mijn bestaande batterij van de auto klaren of is dit gevaarlijk en wacht ik toch expliciet om eerst die competitie batterij te plaatsen?

Wie-o-wie kan me even helpen omtrent deze situatie.

Dank u
    Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz // Alphacool NexXxoS Cool Answer 240 LT/ST // Asus Maximus VII Ranger Z97 - LGA 1150 // ASUS GeForce GTX780 3GD5 // Corsair Vengeance 4 x 4GB DDR3 (CML) 1600C9 // Samsung SSD 840 EVO (250GB) // Corsair AX860i (860W) 80 Plus Platinum // Corsair OBSIDIAN 450D (Mid-Tower)

iTrader
    128 (97%)
    Daar is niets gevaarlijk aan , en trouwens wat wilt uw installateur zeggen met "compentitie" batterij ik heb daar nog nooit van gehoord ? gel batterij? hogere ampere? Zolang je met en draaiende motor geniet van uw audio installatie zal je geen problemen ondervinden , ik raad wel aan om deftige bekabeling te gebruiken met de nodige zekeringen.

iTrader
    16 (100%)
    Contacteer DokterICE eens (Stef's Car Audio) de mijne staat nu nu binnen voor Helix compo upgrade en woofer
    New Rig: - Skylake i7-6700k - MSI Z170 Krait Gaming - BeQuiet Dark Rock PRO 3 - Corsair Vengeance 16gb
    EVGA 970GTX SSC+ AC2.0 - Samsung evo 850 500gb - Corsair Carbide 300 titanium - Dual Dell 2415u - Creative Gigaworks T40 ii

iTrader
    61 (98%)
    wie deed er aan car audio?
    Ikke! 'T is wel bijkanst 30 jaar geleden toen ik nog jong en onnozel was (en geld teveel had wegens werken en in hotel mama te wonen)

Car audio vele malen duurder dan de wagen waar het allemaal instak!

Wat ik me nog kan herinneren, hoopje amps van Phoenix Gold, speakers van Boston Accoustics, en ik dacht een 1000 wat sub van Kenwood.
    Alpine headset...

Wat je vraag betreft, een gewone batterij in goede conditie voldoet quasi altijd wanneer je je systeem gebruikt al rijdend.

Het belangrijkste is kwaliteitsbekabeling, en vooral op een veilige manier uitgevoerd, dus met de nodige correcte zekeringen.

Het zou de eerste wagen niet zijn die in de fik gaat wegens shabby bekabeling!
    Je wil niet weten hoe warm een wagenbatterij een kabel van 25mm² kan stoken, gaat gewoon los in vlammen op (en alles wat er rond zit).

En wat je ook doet, versterker moet absoluut minimum evenveel watts (RMS) kunnen leveren dan de RMS rating van de luidsprekers. Je gaat veel sneller luidsprekers opblazen (vooral tweeters) met een te lichte versterker die begint te "clippen" dan met een te zware versterker je luidsprekers te oversturen.

Bijkomend, de meeste kwaliteitsluidsprekers hebben een "marge", ze kunnen nog net wat meer (zuivere) power verwerken dan wat op de doos staat, terwijl bij versterkers de fabrikanten net eerder optimistisch zijn over de power output, of een RMS vermogen weergeven waarbij de vervorming eigenlijk al veel te hoog is om gezond te zijn voor je luidsprekers...

iTrader
    32 (94%)
    Ben er op dit moment ook mee bezig. 2de hands wagen gekocht waar geen radio in zat, maar wel overal niet OEM speakers met gewone speaker kabel, dus niet verbonden aan het 'audio harnas' van de wagen. Geen versterker te bespeuren.

Heb dan 2de hands een Phoenix Gold versterker gekocht die minstens evenveel W kan leveren dan de RMS waarden van de speakers. Speakers vervangen door Pioneer setjes. Als receiver deze aangekocht: https://www.alpine.be/p/Products/SingleView/iLX-F903D 1DIN want meer plaats is er niet, vooral voor het grote scherm en Car Play gedaan. Als camera gekozen voor een Pioneer ND-BC8.

Voorlopig nog geen subwoofer, dat kan misschien in een volgende fase. Audio is in deze fase ook niet het belangrijkste, focus lag eerder op receiver/camera/apple car play/wireless bellen/...

Op dit moment alles aan het installeren & aansluiten. Juist nog aan het opzoeken hoe ik die Phoenix Gold versterker best van stroom voorzie. Ik dacht de + recht van de batterij en de min ergens anders, wil die + niet ergens van een dun kabeltje afnemen.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ben er op dit moment ook mee bezig. 2de hands wagen gekocht waar geen radio in zat, maar wel overal niet OEM speakers met gewone speaker kabel, dus niet verbonden aan het 'audio harnas' van de wagen. Geen versterker te bespeuren.

Heb dan 2de hands een Phoenix Gold versterker gekocht die minstens evenveel W kan leveren dan de RMS waarden van de speakers. Speakers vervangen door Pioneer setjes. Als receiver deze aangekocht: https://www.alpine.be/p/Products/SingleView/iLX-F903D 1DIN want meer plaats is er niet, vooral voor het grote scherm en Car Play gedaan. Als camera gekozen voor een Pioneer ND-BC8.

Voorlopig nog geen subwoofer, dat kan misschien in een volgende fase. Audio is in deze fase ook niet het belangrijkste, focus lag eerder op receiver/camera/apple car play/wireless bellen/...

Op dit moment alles aan het installeren & aansluiten. Juist nog aan het opzoeken hoe ik die Phoenix Gold versterker best van stroom voorzie. Ik dacht de + recht van de batterij en de min ergens anders, wil die + niet ergens van een dun kabeltje afnemen.
    Heb eventueel een Lanzar Heritage 12" subwoofer te koop. Die weg mag voor een appel en een ei. Jaren gebruikt in mijn golfke, maar ligt sinds een aantal jaar gewoon in de kast.

Komt ook met subwoofer box. Sub kan extern gemount worden of intern ook. Is een 1000W peak en 500W RMS sub.

De plus moet inderdaad rechtstreeks met die dikke kabel aan de batterij, dat ander kabeltje is normaal gewoon massa, dus ergens aan het chassis en de remotekabel gewoon rechtstreeks naar de radio.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Regels voor berichten