iTrader
    0

Elektrische vouwfiets (single speed) vs Brompton met 3 versnellingen?

Hallo,

ik zit met een dilemma.

Ik sta op het punt om een vouwfiets te kopen en zit te twijfelen tussen 2 modellen:

Vouwfiets A is een elektrische vouwfiets, je kan er met een volledig opgeladen batterij 25 à 30km mee rijden met een maximum snelheid van 25km/u. De afmetingen zijn als volgt ->

Niet gevouwen (l x b x h:
    125 x 55 x 105 cm

Gevouwen:
    76 x 16 x 60 cm

Gewicht:
    10.6kg

Vouwfiets B is een doorsnee Brompton (non-electric) M type met 3 versnellingen:

Afmetingen zijn gelijkaardig met die van boven maar de Brompton weegt gemiddeld 12kg en is iets breder wanneer het gevouwen is, ± 30cm.

Mijn voorkeur gaat eerder naar deze elektrische fiets maar langs de andere kant vraag ik mij af in welke mate 3 versnellingen belangrijk is? Voor- en nadelen?

Ik wil deze fiets voornamelijk voor de volgende doeleinden gebruiken: woon-werkverkeer (5km heen en 5km terug, af en toe eens een fietstocht van maximaal 20-25km en natuurlijk op vakantie (eerder kleine afstanden van maximaal 5 à 10km).

Wie o wie heeft raad? ☺️

iTrader
    1 (100%)
    Dan zou ik persoonlijk voor die Brompton kiezen.
    Het zit waarschijnlijk in dezelfde prijsklasse maar je bent appels met peren aan het vergelijken (een elektrische plooifiets zonder versnellingen VS een van de beste plooifietsen)

Ik heb er vroeger eentje gehad met 6 versnellingen. Je gaat al snel sneller dan 25km per uur

iTrader
    0
    Het is me niet duidelijk waarom dat een vouwfiets moet zijn vooral, moet die dagelijks mee op de trein? Indien niet: blijf weg van een vouwfiets, die dingen rijden belachelijk slecht in vergelijking met een gewone stadsfiets. Ik had zelf 2 ouwe krengen om aan het station te laten staan, 3km van huis tot aan het station en 1 in Gent om daar tot aan het werk te rijden. Als ik nu te voet naar het station ga, passeer ik regelmatig iemand die met een vouwfiets naar het station rijdt. Door die kleine wielen raakt die er nauwelijks sneller dan ik te voet.. :/

Als er op papier 25km staat wil dat in werkelijkheid natuurlijk beduidend minder zeggen. Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven...

iTrader
    0
    Ik heb jaren met een vouwfiets gereden, zowel elektrisch als gewoon.
    Van de kleine wielen merk je verrassend weinig. Al blijf je natuurlijk trager dan een gelijkaardige fiets met grote wielen.
    Als de ervaring van Mulan echt waar is, is het blijkbaar enorm belangrijk dat je een goede vouwfiets koopt.
    Want ik heb nooit last gehad er van.

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    110 (99%)
    Mijn ervaringen met mijn Brompton komen ook totaal niet overeen met wat Mulan hier schrijft.

Als ik het gewicht van bovenstaande fiets vergelijk met een gewone Brompton (die zwaarder is), stel ik mij vragen bij de bouwkwaliteit ervan.
    If I can bicycle, I bicycle.
    12x Sunpower X21-350 + Solaredge 3000 (226°, 50° helling) PVoutput

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het is me niet duidelijk waarom dat een vouwfiets moet zijn vooral, moet die dagelijks mee op de trein? Indien niet: blijf weg van een vouwfiets, die dingen rijden belachelijk slecht in vergelijking met een gewone stadsfiets. Ik had zelf 2 ouwe krengen om aan het station te laten staan, 3km van huis tot aan het station en 1 in Gent om daar tot aan het werk te rijden. Als ik nu te voet naar het station ga, passeer ik regelmatig iemand die met een vouwfiets naar het station rijdt. Door die kleine wielen raakt die er nauwelijks sneller dan ik te voet.. :/

Als er op papier 25km staat wil dat in werkelijkheid natuurlijk beduidend minder zeggen. Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven...
    Dan heb je toch nooit met een brompton gereden.

PS, er rijden elk jaar zelfs mensen de Ronde Van Vlaanderen cyclo met een brompton (mss niet de 240km maar wel 100+) dus bollen doet het wel

iTrader
    0
    Nee, dat heb ik niet ik weet natuurlijk niet met welk merk die mens rijdt, ik weet enkel dat die absurd traag vooruit komt terwijl die niet op een slakkentempo trapt.

iTrader
    0
    Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor fiets dat dan is.
    Ik heb ervaring met die vouwfietsen die je kan huren als ugent student en die dingen reden echt goed.

Tags for this Thread

Regels voor berichten