Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    18 (100%)

Rode kaart autokeuring: afgekeurd met originele wagen

Hallo allen,

Ik ben vandaag met 1 van mijn wagens naar de autokeuring geweest, netjes op tijd (due date 29/4).

Tot mijn grote verbazing ben ik afgekeurd voor:

- niet toegelaten ophanging/niet origineel

- niet toegelaten modificatie/niet origineel: remklauwen

Dit met een wagen die 100% stock is.

Het betreft een 2013 Abarth Punto EVO SuperSport. Die wagen is uiteraard verlaagd ten opzichte van een standaard Fiat Punto, en heeft andere remmen, zetels, uitlaat,... maar als je pakweg een Golf GTI koopt heeft die ook pakweg andere remmen dan het 1.6 TDI instapmodel. Geen enkele aanpassing werd door mij of de vorige eigenaar aangebracht, behalve onderhoud en vervangen van banden (in de originele maat).

In 2017 heb ik de wagen gekocht. Keuring tweedehands was zonder enige opmerking. 102.xxx km.

In 2018 ben ik naar de periodieke keuring geweest te Brakel. Groene kaart zonder opmerkingen. 109.xxx km

Nu dus afgekeurd te Erembodegem (dat station kwam me goed uit gezien in de buurt). 113.xxx km

Alles is dus in goede staat voor alle duidelijkheid, maar gewoon afgekeurd wegens zogezegd ‘niet-origineel’.

Wat te doen? Iemand tips of aanbevelingen?

Ik mag 14 dagen met de wagen rijden.

iTrader
    0
    Indien alles origineel is naar een officiële garage gaan en attesten aanvragen om mee te nemen bij uw volgende keuringsbezoek.

iTrader
    18 (100%)
    Ik ga morgenvroeg al langs bij m’n vertrouwde dealer. Welke attesten raad je me aan? Een gelijkvormigheidsattest (dat uiteraard bij de wagen is) zou toch moeten volstaan?

iTrader
    0
    Neen ze gaan u een specifiek attest moeten aanbieden waarop duidelijk staat dat de wagen/ophanging origineel is.

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Waarom moet hij attesten hebben? Wagen is origineel. Dat ze bij de keuring is hun job deftig doen.

Ik zou vragen naar de stationschef en uitleg vragen/geven.
    En zie dat ze u niet extra laten betalen voor nieuwe keuring. Je bent volledig in orde.
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

iTrader
    1 (100%)
    Toch altijd iets met de keuring

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Teruggaan naar de keuring en stationschef erbij halen.
    Laat desnoods een foto op uw gsm zien om aan te tonen dat het origineel zo is.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Men broer hebben ze ooit eens willen afkeuren met zijn Discovry omdat hij zogezegd een lift kit had gestoken. Die wagen lag tot op de mm op orginele hoogte. Na veel discussieren de stationchef erbij, die wat uitleg vragen en die keurder zegt ineens "ja kom stop maar met zeveren, ge ziet dat toch direct dat die hoger ligt, daar zitten van die gele dempers onder dus dat is sowieso verhoogd"

Daar staken gewoon Bilstein onder omdat na 300k km de orginele strontversleten waren. Orginele hoogte, 1:1 vervanger.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Die van de keuring mierenneuken graag om geld te kloppen.

Vorige auto had een wielgeometrie keuring nodig omdat die verlaagd was met papieren eerste gezeik was omdat ze mijn model van auto niet vonden op het GOCA-attest, stond er gewoon bij die blinde mollen zagen dat precies niet.

Uitlijning enal gebeurd, nog afgekeurd geweest omdat het wiel 0.5° te veel naar buiten was uitgelijnd geweest.

Heeft mij die dag €300 gekost door naar de uitlijning te gaan en terug een herkeuring laten doen.

iTrader
    0
    Aangezien je Brakel vermeldt als keurstation: volgende keer naar Enghien gaan ;p
    Maar ik vermoed dat je verplicht naar hetzelfde Station moet voor herkeuring?

iTrader
    18 (100%)
    Wel, ik dacht dat ook. Maar op de site staat: je moet naar hetzelfde station gaan, want anders keurt men de wagen volledig opnieuw en zal dit ook worden aangerekend.

Dus daaruit begrijp ik dat het wel kan.

Maar die mannen gaan sowieso triggered zijn toch, ik heb nu een rode kaart.

Ik ga straks eens naar de keuring en ook eens naar de garage. Keep you posted. Bedankt allen alvast!

ikbenben's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Aangezien je Brakel vermeldt als keurstation: volgende keer naar Enghien gaan ;p
    Maar ik vermoed dat je verplicht naar hetzelfde Station moet voor herkeuring?
    Voor een herkeur moet je weer naar hetzelfde station gaan.
    Giggity

iTrader
    18 (100%)
    Intussen wagen nagemeten, klopt exact qua rijhoogte met wat in het boekje staat. Blijkbaar ontbreekt er een code op het gelijkvormigheidsattest, want ze zien aan de nummers van de onderdelen op de keuring dat alles origineel Abarth is. Ik heb via de dealer (die foto’s genomen heeft en alles doorgestuurd heeft naar FCA) een addendum aan het gelijksvormigheidsattest of vervangend attest aangevraagd.

De oorzaak van dit probleem ligt blijkbaar in het feit dat elke Abarth Punto EVO gelijk uit de fabriek toekwam, en de SuperSport kit (kuipzetels, uitlaatlijn, luchtfilter, Koni’s, geperforeerde remschijven,...) werd in de garage gemonteerd. Er waren papieren van de fabrikant bij zodat alles legaal was,
    maar blijkbaar heb ik dit document niet. Vanuit de keuring kregen ze vanaf 8/2018 (dus na de vorige periodieke keuring) meer de opdracht om hier op te letten, vandaar mijn afkeuring.

Ik neem nog eens contact op met de verkoper, eens kijken of hij nog documenten zou hebben of hier iets van weet. Verder is het afwachten.

Bushido's schermafbeelding
    iTrader
    3 (80%)
    Ik Begrijp niet dat jij zo bent vertrokken op de Keuring? Ik heb eens net hetzelfde gehad met een civic type r. Ik heb er toen de stationschef laten bijhalen en na veel discussieren ben ik gekeurd zonder probleem en zonder "tuningrapport"

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ah, de "totaal arbitraire groenekaartaanduidingsloterij" strikes again.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten