Pagina 1 van 3 123 Laatste
    Iphigeneia's schermafbeelding
    iTrader
    103 (100%)

2de hands wagen importeren/invoeren vanuit DE

Beste forumleden,

Wij zijn op zoek naar een andere wagen 2e hands. Hier gaven meerdere collega's en kennissen aan dat invoeren van een wagen een makkie is en ben dus wat opzoekwerk gaan doen.
    Ben bij verschillende websites ten rade gegaan om te kijken of er verborgen addertjes zijn echter kan ik niet echt iets vinden.

Nu ben ik dus op zoek naar mensen die het al gedaan hebben en hun ervaring hieromtrent willen delen.

Wat ik zelf dus al heb gevonden dat de 2e hands wagen aan verschillende voorwaarden moet voldoen alvorens vrij te zijn van extra BTW verplichtingen in BE.
    1. Auto ouder dan 6 maand
    2. Auto meer dan 6.000 km
    3. Dat je zelf naar de technische keuring moet
    4. Dat je zelf naar de Douane moet
    5. Verzekering
    6. Transitplaten / garage platen / vervoer door transportfirma

Als je voldoet aan de eerste 2 moet ik geen bijkomende BTW kosten betalen bij invoering.
    Maar ik zoek dus naar de addertjes onder het gras, bij de technische keuring / douane om zo tot een goed oordeel te komen.

De waarde van de wagen schommelt in BE tussen de 22.000 - 30.000 euro, dit terwijl deze voor minder km's in DE voor onder de 20.000 gaan.
    Dus de kost om hem op te halen mag voor mij niet boven de 2.000 euro zijn anders is de "winst" al weg.

Andere websites die ik geraadpleegd heb:
    https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...het_buitenland
    Advies: Auto importeren

Iemand raad of ervaring die hij/zij wil delen?

Mvg
    Be who you want to be. Not who you are forced to be.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Het vervelende is als je je transitplaten (met rode band, niet met gele band!) Zelf wil regelen. Je moet dan naar een zullasungstelle en dat is een miserie. Zeker omdat de auto gepresenteerd moet worden, terwijl je geen platen hebt, dus dat is nogal risky.

Probeer altijd te onderhandelen met de garage dat zij de platen regelen (je kan hen een volmacht geven hiervoor + kopie van je identiteitskaart)

Voor de rest is er niks aan. Douane (kost 0.05cent) dan keuring voor verkoop dan inschrijven en klaar

Belangrijk is wel dat je ziet dat alle documenten aanwezig zijn bij de wagen: fahrzeugbrief deel I en deel II, COC, ...
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

iTrader
    103 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het vervelende is als je je transitplaten (met rode band, niet met gele band!) Zelf wil regelen. Je moet dan naar een zullasungstelle en dat is een miserie. Zeker omdat de auto gepresenteerd moet worden, terwijl je geen platen hebt, dus dat is nogal risky.

Probeer altijd te onderhandelen met de garage dat zij de platen regelen (je kan hen een volmacht geven hiervoor + kopie van je identiteitskaart)

Voor de rest is er niks aan. Douane (kost 0.05cent) dan keuring voor verkoop dan inschrijven en klaar

Belangrijk is wel dat je ziet dat alle documenten aanwezig zijn bij de wagen: fahrzeugbrief deel I en deel II, COC, ...
    Kun je mij dan misschien ook uitleggen waarom het dan niet zo vaak door particulieren gedaan wordt?

Mvg

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iphigeneia Bekijk bericht
    Kun je mij dan misschien ook uitleggen waarom het dan niet zo vaak door particulieren gedaan wordt?

Mvg
    Wat wordt niet vaak door particulieren gedaan? Het importeren zelf? Ik denk dat dat vaak genoeg gedaan wordt. Veel mensen denken gewoon dat het een administratieve rompslomp is, wat helemaal niet zo is. Ook moet je er minstens 2 ritjes naar Duitsland voorover hebben. (1 om te gaan kijken / kopen en 1 om de auto effectief te gaan halen)
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ben nu terug aan het denken hoe het bij mj was. 8 jaar geleden

Ik heb een Duitse auto gekocht, maar dan hier in België (was 2dehandsverkoepr die zijn wagens uit Duitsland haalde). Voertuig was nog niet ingeschreven uiteraard, want dan moet de verkoper 6 maand wachten voordat hij die kan verkopen.

Toen ik die ben gaan halen kreeg ik papieren mee, waar je naar de douane moet gaan. Ik heb de auto vervolgens op de platen van mijn moeder gezet om mij naar huis te rijden, de verzekering is dan ook overgezet. Enkel wat niet in orde was dat ik niet ben ingeschreven, dus als ik werd tegengehouden kon ik toen een boete van €50 krijgen omdat ik mijn papieren niet kan laten zien. Uiteraard zal ik die dan ook moeten laten staan, veronderstel ik. Naar verzekering toe was ik wel volledig in orde.

Ben dan direct naar huis gereden en de wagen daar weggezet. Vervolgens douane voor inschrijvingspapieren en deze bij de verzekering binnen gedaan (mijn moeder is verzekeringsagent, dus zij deed dat dan). Mijn moeder heeft die dan ingeschreven en 2 dagen later had ik mijn platen en kon ik rijden. De keuring heb ik niet moeten doen, dat heeft de verkoper nog gedaan.

Douane koste mij 5 cent ofzo en de platen 20 euro. Meer was ik niet kwijt, buiten een paar uur bij de douane.

Probleem nu is dat garageplaten op naam staan. Paar maanden terug had ik nog gevraagd aan mijn garage voor platen, maar de regels zijn pas veranderd en enkel die bepaalde personen mogen daar mee rijden. Ik had datzelfde ook al gehoord van een mechanieker, bij hun in de garage waren nu ook maar enkele die op die platen mochten rijden. Terwijl daarvoor iedereen er mee mocht rijden.
    Dus ze kunnen het meegeven, maar als je dan wordt tegengehouden, ben je niet in orde.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 10 oktober 2018 om 10:01

iTrader
    32 (94%)
    Douane was bij mij 3 cent in 2016, weet niet welk zot bedrag het nu is?

Mijne was geïmporteerd uit Nederland dus die procedure zal niet nuttig zijn voor jou.

iTrader
    103 (100%)
    Wat wordt niet vaak door particulieren gedaan? Het importeren zelf? Ik denk dat dat vaak genoeg gedaan wordt. Veel mensen denken gewoon dat het een administratieve rompslomp is, wat helemaal niet zo is. Ook moet je er minstens 2 ritjes naar Duitsland voorover hebben. (1 om te gaan kijken / kopen en 1 om de auto effectief te gaan halen)
    Ja, ik heb het gevoel dat het door particulieren heel erg afschrikkend is (bv mijn vrouwtje is totaal tegen omdat ze van iemand anders een ander verhaal heeft gehoord, blijkt later dat het om een nieuwe wagen ging...).

Is gewoon om te kijken of mijn gevoel juist zit en het dus niet al te veel werk is voor toch een paar duizend euro verschil.
    Ok weekend tripje Duitsland er van af geteld x 2 :-)

Bedankt, ook alle andere reacties beschrijven wat ik al dacht, ook aan jullie bedankt.

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)

Da's een goeie tip. Ik ben met mijn broer om een auto geweest in Duitsland en de garagist is mee geweest om de platen etc te doen. Heel handig want wij kunnen geen woord Duits, en daar konden ze ook alleen maar Duits.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Heb gisteren contact opgenomen met Leeco, zij importeren al jaren auto's vanuit Duitsland en kennen er natuurlijk veel van, plus die kunnen Duits, wat ik niet zo goed kan.

Kon de auto gemakkelijk hier in België kopen, maar die was dan €5000-6000 duurder.

Hun service is wel deftig. Ze nemen contact op met de verkoper, kijken de auto na, gaan die halen met remork en brengen die dan volledig inorde. 2 dagen later staat die voor de deur, nadat die is overgebracht. Verder moet je zelf niets doen.

Zij regelen alles. Hangt natuurlijk wel een kleine prijs aan van min. €695 tot max €1195 excl. BTW. Ze rekenen een Euro per kilometer aan. Maximumprijs is wel €1195 excl.

Heb met hen contact opgenomen omdat de auto die ik wil 1500km (heen en weer) verder is tegen de grens van Oostenrijk. Dus geen zin om zo ver te rijden heen en weer. Dan moet je al met 1 auto naar daar gaan en met 2 terugrijden. Dus voor mij zal het €1195 excl. BTW zijn omdat die zo ver is, maar het is wel serieus gemakkelijk. Bespaar dan nog altijd bijna €5000 in totaal. Dus misschien wel een optie.

Linkje:
    Home
    Laatst gewijzigd door Ascari; 11 oktober 2018 om 09:49
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Heb gisteren contact opgenomen met Leeco, zij importeren al jaren auto's vanuit Duitsland en kennen er natuurlijk veel van, plus die kunnen Duits, wat ik niet zo goed kan.

Kon de auto gemakkelijk hier in België kopen, maar die was dan €5000-6000 duurder.

Hun service is wel deftig. Ze nemen contact op met de verkoper, kijken de auto na, gaan die halen met remork en brengen die dan volledig inorde. 2 dagen later staat die voor de deur, nadat die is overgebracht. Verder moet je zelf niets doen.

Zij regelen alles. Hangt natuurlijk wel een kleine prijs aan van min. €695 tot max €1195 excl. BTW. Ze rekenen een Euro per kilometer aan. Maximumprijs is wel €1195 excl.

Heb met hen contact opgenomen omdat de auto die ik wil 1500km (heen en weer) verder is tegen de grens van Oostenrijk. Dus geen zin om zo ver te rijden heen en weer. Dan moet je al met 1 auto naar daar gaan en met 2 terugrijden. Dus voor mij zal het €1195 excl. BTW zijn omdat die zo ver is, maar het is wel serieus gemakkelijk. Bespaar dan nog altijd bijna €5000 in totaal. Dus misschien wel een optie.

Linkje:
    Home
    ge betaalt dan wel de vraagprijs - ge kunt niet meer onderhandelen.

wat is de reden dat de auto zoveel goedkoper is? ex-huurauto? re-import uit Italia of oostblok?

iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Panly Bekijk bericht
    ge betaalt dan wel de vraagprijs - ge kunt niet meer onderhandelen.

wat is de reden dat de auto zoveel goedkoper is? ex-huurauto? re-import uit Italia of oostblok?
    Nope, Leeco onderhandelt ook over de vraagprijs. Mijn wagen kon goedkoper zijn, maar dan had ik geen garantie van een jaar, welke Europese garantie is, dus kan daar dan in België ook van genieten.

Wagens in Duitsland zijn gewoon een pak goedkoper, omdat de markt daar 10x groter is en dus meer modellen te koop hebben staan dan de Belgische markt, waardoor de prijzen redelijk laag zakken. Is gewoon een Duitse wagen, die de officiële garage daar te koop heeft staan.

Plus tis ook geen nieuwe meer en heeft rond de 70000 km staan. Maar dat maakt mij niet uit.
    Laatst gewijzigd door Ascari; 12 oktober 2018 om 00:22
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

kawadude's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Ik speel ook al een tijdje met de gedachten om een auto te importeren maar ik blijf me steeds afvragen waarom een bijna nieuwe wagen met zeer weinig km's te koop wordt aangeboden ?

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kawadude Bekijk bericht
    Ik speel ook al een tijdje met de gedachten om een auto te importeren maar ik blijf me steeds afvragen waarom een bijna nieuwe wagen met zeer weinig km's te koop wordt aangeboden ?
    Shortleasers, demo's, leasewagens van ontslagnemende WN's, ...

iTrader
    32 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Nope, Leeco onderhandelt ook over de vraagprijs. Mijn wagen kon goedkoper zijn, maar dan had ik geen garantie van een jaar, welke Europese garantie is, dus kan daar dan in België ook van genieten.

Wagens in Duitsland zijn gewoon een pak goedkoper, omdat de markt daar 10x groter is en dus meer modellen te koop hebben staan dan de Belgische markt, waardoor de prijzen redelijk laag zakken. Is gewoon een Duitse wagen, die de officiële garage daar te koop heeft staan.

Plus tis ook geen nieuwe meer en heeft rond de 70000 km staan. Maar dat maakt mij niet uit.
    Ziet er wel een goede oplossing uit als de locatie echt vér is, zoals nu, maar zoals je zegt, zij controleren de wagen voor je, maar hoever gaan ze hierin? Als zij 3.000km moeten bollen voor die wagen te zien, en de wagen blijkt niet top te zijn, kunnen ze die niet meenemen, kunnen ze ook niets aan jou vragen als vergoeding maar hebben zij wel veel kosten gemaakt, dus ik denk dat ze bij zo'n controle nogal rap iets zouden meenemen.. Maar, ze krijgen als bedrijf wel overal zéér goede reviews.

iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Ziet er wel een goede oplossing uit als de locatie echt vér is, zoals nu, maar zoals je zegt, zij controleren de wagen voor je, maar hoever gaan ze hierin? Als zij 3.000km moeten bollen voor die wagen te zien, en de wagen blijkt niet top te zijn, kunnen ze die niet meenemen, kunnen ze ook niets aan jou vragen als vergoeding maar hebben zij wel veel kosten gemaakt, dus ik denk dat ze bij zo'n controle nogal rap iets zouden meenemen.. Maar, ze krijgen als bedrijf wel overal zéér goede reviews.
    Dat is inderdaad een goede oplossing. Het is maar 1500km heen en weer. Auto zelf komt van een officiële Audi dealer en komt met garantie.

Zij kijken die volledig na, dermee dat het 2 dagen extra duurt. Moest de wagen toch niet inorde zijn, wat ik betwijfel, want schade aan het voertuig boven de €500 moest in Duitsland aangegeven worden, dus echt foefelen kunnen ze niet doen.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten