Discussie: 125 cc? Rijbewijs?

iTrader
    0

125 cc? Rijbewijs?

Hey mede-forummers

Ik heb onlangs mijn 4 uren rijlessen genomen om te kunnen rijden met een 125cc. Achter mijn B categorie kreeg ik de vermelding code 372, maar nu staat er achter categorie A de code 79.03? Is er een fout gebeurd of hoort dit bij die lessen? Mag ik ook een A-categorie besturen? Overigens staan categorie A1 en A2 leeg.

Mvg
    Steven

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik dacht het niet. Je mag nu toch enkel een 125cc besturen in België, en na nog eens 4 uren ook in Europa.

Andere vraag; wat heb je exact in die 4 u gedaan, en had je ervoor al ervaring. Zoek eigenlijk ook dat te doen omdat ik graag een cheape 125cc wil kopen om in de zomer eens war toerkes te doen.

Callmejondo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Met een code 372 mag je 125cc's besturen énkel in België. Het is een beetje de goedkope oplossing naar een 2wieler'tje toe. Die code 79.03 slaat op driewielers in het buitenland, want vreemd is want ik heb dat niet staan op mijn rijbewijs. Wanneer heb je uw B behaald?

Hellbull89's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTwL- Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik dacht het niet. Je mag nu toch enkel een 125cc besturen in België, en na nog eens 4 uren ook in Europa.
    Incorrect. Hij mocht geen 125cc besturen in België met zijn rijbewijs B, aangezien hij (waarschijnlijk) zijn rijbewijs B heeft behaald na 1 mei 2011. Na die 4 uur rijles mag hij wel in België rondrijden met een 125cc. Heeft niks met Europa te maken; om in de rest van Europa een 125cc te mogen besturen, moet hij zijn A1 rijbewijs halen (of A2 of A, uiteraard).

@OP: Waarschijnlijk is er een fout gebeurd op het gemeentehuis. Zie ook deze thread van anderhalf jaar geleden: https://www.9lives.be/forum/bikers-c...js-125-cc.html

Aangezien er bij jou wel de code 372 op je rijbewijs staat, mag je gewoon een 125cc besturen in België. Die 79.03 staat daar voor zover ik weet los van.

Edit: Die code 79.03 kan iedereen met een rijbewijs B bekomen zonder verdere rijlessen te volgen (indien rijbewijs B behaald voor 1 mei 2013); is gewoon een bewijs voor als je in het buitenland een trike zou willen besturen, dat je hiervoor een toelating hebt. Ik zou het dus gewoon zo laten. Meer info: https://mobilit.belgium.be/nl/wegver...e_verkrijgbaar
    Laatst gewijzigd door Hellbull89; 22 maart 2018 om 19:54

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hellbull89 Bekijk bericht
    Incorrect. Hij mocht geen 125cc besturen in België met zijn rijbewijs B, aangezien hij (waarschijnlijk) zijn rijbewijs B heeft behaald na 1 mei 2011. Na die 4 uur rijles mag hij wel in België rondrijden met een 125cc. Heeft niks met Europa te maken; om in de rest van Europa een 125cc te mogen besturen, moet hij zijn A1 rijbewijs halen (of A2 of A, uiteraard).
    Dat is nu toch exact wat ik zeg,... hij heeft de 4 uur gedaan en mag dus nu in België rijden, maar niet in Europa. Tijdje geleden was het wel degelijk zo dat je na het examen indien wel geslaagd ook in Europa mocht rijden.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTwL- Bekijk bericht
    Dat is nu toch exact wat ik zeg,... hij heeft de 4 uur gedaan en mag dus nu in België rijden, maar niet in Europa. Tijdje geleden was het wel degelijk zo dat je na het examen indien wel geslaagd ook in Europa mocht rijden.
    Herlees uw eerste comment, mijn reactie daarop en uw comment nu, en zie dat je niet "exact" zei wat ik zei. Ten eerste is er nergens sprake van een examen; die 4 uur rijles om code 372 te behalen is effectief een opleiding zonder examen achteraf.

Ten tweede, om in de rest van Europa rond te mogen rijden is er meer dan 4u rijles nodig, want je moet minstens 9u rijles volgen om dan achteraf te slagen voor het examen A1, A2 of A, vooraleer je in de rest van Europa een motor mag besturen.

Kan trouwens best zijn dat het "een tijdje geleden" anders was met die regeling van "nog eens 4 uur rijles volgen en je mag in Europa rijden", maar daar heeft de OP niets aan want zijn vraag ging over het heden, niet over een tijdje geleden.

iTrader
    0
    Dus eigenlijk is er niets verkeerd gebeurd? Die code 79.03 hoort er gewoon te staan?

Greetz

iTrader
    0
    Voor zover ik het begrijp van die website van Mobiliteit België, mag die code 79.03 er inderdaad staan zonder mogelijke negatieve gevolgen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rbws Bekijk bericht
    Hey mede-forummers

Ik heb onlangs mijn 4 uren rijlessen genomen om te kunnen rijden met een 125cc. Achter mijn B categorie kreeg ik de vermelding code 372, maar nu staat er achter categorie A de code 79.03? Is er een fout gebeurd of hoort dit bij die lessen? Mag ik ook een A-categorie besturen? Overigens staan categorie A1 en A2 leeg.

Mvg
    Steven
    hey,

moet je direct op openbare weg rijden? kan je gebuisd voor worden?

Regels voor berichten