Pagina 1 van 202 123451151101 ... Laatste

Discussie: Sportieve hatchback

iTrader
    7 (90%)

Sportieve hatchback

Gisteren wat aan het surfen geweest, al eens aan het uitkijken om in de loop van volgend jaar een nieuwe auto te kopen. Momenteel dus een Insignia 1.6 Turbo 170pk. Hij wordt 3 jaar in februari en ik vind 3 à 4 jaar een mooie leeftijd om er nog een deftige overnameprijs voor te krijgen.
    Maar om diverse redenen wil ik een hatchback, C-segment dus, en hoogstwaarschijnlijk geen Opel meer (tenzij de Astra K, maar ik wil geen Peugeot).
    Dus ben ik verschillende modellen gaan vergelijken, ook merken waar ik vroeger niets van moest hebben. Maar heb mijn trots ingeslikt
    Voorlopig lijstje : Ford Focus, Opel Astra K (nog geen halve Peugeot) en VW Golf. Ben ook eventjes bij de 'premiums' gaan kijken zoals daar zijn de BMW 1-serie, de Audi A3, de Mercedes A-klasse en de Volvo V40, maar die zijn me iets te duur in de motorisaties die ik wil, en met uitzondering van de V40, spreken ze me niet meteen aan qua model

De Focus en de Astra gaan in 2018 vernieuwd worden, denk ik, de Focus ingrijpend (nieuw model dus) en de Astra zal een facelift krijgen. Maar ‘k heb ze hier toch bijgezet. Budget rond de 31k, overname inbegrepen (ga er dus geen 31k op tafel gooien he). Ik ga dus graag voor een ‘sportieve’ uitvoering én manuele 6-bak.

- Ford Focus ST2 2.0i EcoBoost - 250 pk : basisprijs 28k
    - Opel Astra OPC-line 1.6 Turbo 200 pk : basisprijs 29k
    - VW Golf GTI 2.0 TSI 230 pk : basisprijs 31,8k

Bij de Golf zit ik dus al meteen boven budget voor het basismodel. Sowieso zitten ze alle drie dicht bij mijn plafond, en dat in de basisversie, hoewel elk merk al heel mooi is uitgerust voor die prijs en er nie echt veel opties meer nodig zijn (leren stoelen zijn echt geen must).

En dan begint ne mens te denken. Heb ik echt een GTI, OPC, of ST nodig, terwijl ik met een ‘gewone’ uitvoering en iets minder krachtige motor toch ook al serieus kan snorren.

- Focus Titanium 1.5 Ecoboost 150pk : basisprijs 21k
    of
    - Focus 1.5 Ecoboost 182pk : basisprijs 23k

- Golf Highline 1.4TSI 125 pk : basisprijs 25k
    of
    - Golf Highline 1.5TSI 150pk : basisprijs 28k (enkel met DSG…)

- Astra Innovation 1.4 Turbo 150pk : basisprijs 25k
    of
    - Astra Innovation 1.6 200pk : basisprijs 27k

Het is duidelijk dat Ford de goedkoopste, Opel de middenmoot en VW de duurste is. Vraag is of VW nu écht zo veel beter is dan de andere twee. Opel en Ford worden hier soms nogal een beetje als minderwaardig beschouwd, wat bij VW dan minder het geval is.

Voor elk merk moet ik sowieso op zoek naar een nieuwe dealer. Mijn dealer, waar ik al klant ben sinds 1988, is gestopt met Opel ; de laatste jaren waren Hyundai en Nissan erbij gekomen en hij doet nu verder met enkel die twee merken. Voor Ford is er een dealer in mijn straat, heeft nog maar net zijn hele toonzaal en garage vernieuwd, en ik ken die mensen al sedert ik kind was (is nu natuurlijk de zoon die het boeltje heeft overgenomen). Een beetje ‘familie’ gevoel vind ik wel belangrijk bij een autogarage en dat had ik bij mijn Opel dealer ook. Ben niet zo voor een zakelijke aanpak. Bij de dichtstbijgelegen VW-dealer is dat wel zo dus misschien moet ik het in het geval van VW wat verder gaan zoeken. Bij een andere Opel dealer in de buurt is dat dan wel weer in orde.

Lang verhaal weer dus (maar ik kleed da altijd graag een beetje in ) , voor wat uiteindelijk een simpele vraag is : welke suggestie kunnen jullie geven, eventueel op basis van eigen ervaring ?
    Uit recente vergelijkende testen blijkt dat de Focus en Golf het moeten afleggen tegen de Astra, hoewel het verschil erg klein is. De Astra ken ik door en door, maar wat kan ik verwachten van de twee andere ?
    Aantal pk’s op papier zegt natuurlijk ook niet zo veel. Die Golf 1.4 TSI heeft maar 125pk en lijkt me wat underpowered en de 1.5 TSI 150 pk is er niet met manuele 6-bak. Maar misschien rijdt die 1.4TSI in de Golf vlot genoeg en mag hij zich bijvoorbeeld wel meten met de Astra 1.4 150pk of de 1.5 Ecoboost 150 pk uit de Focus. Geen idee.

Feedback wordt geapprecieerd
    Laatst gewijzigd door Powerwing; 1 december 2017 om 13:34

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    De Hyundai i30 N zit ook rond dezelde prijs van 30k. Misschien dat je daar ook nog wel wat korting op krijgt. De verschillen tussen alle voorgestelde modellen gaan klein zijn volgens mij, ze zijn allemaal supersnel en je gaat hun volledige potentieel moeilijk kunnen benutten. De ene zal al wel wat harder dan de andere afgeveerd zijn, het interieur van de golf is wat hoogwaardiger naar het schijnt, etc.

Of je een ST of GTI nodig hebt, moet je zelf beslissen, door er eens mee te gaan rijden en te vergelijken met een een gewoon model. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en ben dan uiteindelijk voor een coupe met achterwielaandrijving gegaan, omdat ik ook dacht dat het verschillen tussen sport- en gewone hatchbacks te klein zou zijn. Als je enkel vlot wil optrekken, dan moet je geen sportmodel kiezen mijn inziens. In dat geval is de Honda Civic met 1.5 misschien ook een optie?
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

iTrader
    7 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB26DETT Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De Hyundai i30 N zit ook rond dezelde prijs van 30k. Misschien dat je daar ook nog wel wat korting op krijgt.
    Geen Hyundai... Mijn pa is nog langer klant bij de garage waar ik tot nu toe al mijn Opel's gekocht heb. Hij heeft ook altijd met Opel gereden, en nu een aantal maanden geleden een Hyundai gekocht. Euhm... niks voor mij. Afwerking is toch minder, hoor...

Of je een ST of GTI nodig hebt, moet je zelf beslissen, door er eens mee te gaan rijden en te vergelijken met een een gewoon model. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en ben dan uiteindelijk voor een coupe met achterwielaandrijving gegaan, omdat ik ook dacht dat het verschillen tussen sport- en gewone hatchbacks te klein zou zijn.
    Kheb nog een tweeling van bijna 12. Heb wel de ruimte van een grote break nie meer nodig, maar een coupé is dan toch ook verre van ideaal. Daarom dus een 5-deurs hatchback. En nu je 't erover hebt : heb nie eens gecheckt of de Golf GTI wel verkrijgbaar is in 5d...
    Edit : nee dus, of ik zie het toch nie meteen tenminste. GTI valt dus weg, blijkbaar...

In dat geval is de Honda Civic met 1.5 misschien ook een optie?
    Nie mooi...
    Laatst gewijzigd door Powerwing; 1 december 2017 om 13:01

iTrader
    4 (100%)
    Ik bekijk momenteel ook een aantal van die modellen. De GTI is mooier afgewerkt maar minder leuk. De ST is leuker, maar het nieuwe model gaat waarschijnlijk niet direct in ST beschikbaar zijn.
    Persoonlijk zou ik ook eens kijken naar een Fiesta ST. Veel zuiniger, veel goedkoper, koffer is niet veel kleiner dan van Focus. Je boet vooral in op de achterbank (en is ook in 5-deurs verkrijgbaar).

Heb je dat soort motoren echt nodig: natuurlijk niet. Maar (vooral bij Ford) de andere afstelling zorgt er wel voor dat het algemeen leukere auto's zijn. Maar ze zijn minder comfortabel natuurlijk.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ik bekijk momenteel ook een aantal van die modellen. De GTI is mooier afgewerkt maar minder leuk. De ST is leuker, maar het nieuwe model gaat waarschijnlijk niet direct in ST beschikbaar zijn.
    Persoonlijk zou ik ook eens kijken naar een Fiesta ST. Veel zuiniger, veel goedkoper, koffer is niet veel kleiner dan van Focus. Je boet vooral in op de achterbank (en is ook in 5-deurs verkrijgbaar).

Heb je dat soort motoren echt nodig: natuurlijk niet. Maar (vooral bij Ford) de andere afstelling zorgt er wel voor dat het algemeen leukere auto's zijn. Maar ze zijn minder comfortabel natuurlijk.
    Net overgestapt van fiesta naar focus en koffer is wel merkbaar groter. Dus als kofferruimte belangrijk is zou ik niet kijken naar fiesta.

iTrader
    7 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht

Fiësta is veel te klein, zoals je zegt, inboeten op ruimte op de achterbank is geen optie, kids gaan heel vaak mee. En sowieso een té grote sprong van een Insignia naar een Fiësta...

Nog eens uitgerekend, Astra en Focus met vrijwel dezelfde opties :
    Astra OPC line 1.6 turbo 200pk 28k met opties (nettoprijs met overnamepremie van 2000 euro inbegrepen, hangen voorwaarden aan vast, dacht ik)
    Focus ST2 2.0 Ecoboost 250pk 32.5k met opties

De goedkopere Focus wordt al snel de duurste als je met wat opties begint te gooien, de Astra is op dat vlak al heel fraai uitgerust, heb maar weinig extra's moeten aanvinken...
    De Astra OPC line is in feite niet te vergelijken met de Focus ST en de Golf GTI. De OPC line is niet meer dan een uitvoeringsniveau, maar ziet er wel heel cool uit. De 1.6 turbo van 200pk kan je dus ook in een 'gewone' Astra steken. Maar die 1.6 Turbo blijkt een juweeltje te zijn.
    En ik zou het wel zien zitten om eens een aantal jaren met een Golf te rijden. Als ik nu geen GTI neem (geen 5d dus), dan heb ik keuze uit de 1.4 TSI met 125pk of de 1.5TSI met 150pk. Vind die 125pk beetje weinig, en de 1.5 is enkel met DSG. En ik ben nie zo te vinden voor een automaat, zelfs wanneer die DSG super blijkt te zijn. Neemt veel rijplezier weg, vind ik, zeker als je wat sportief wilt doen...
    Laatst gewijzigd door Powerwing; 1 december 2017 om 13:41

iTrader
    2 (100%)
    Ik zou proefritje doen met beiden

Focus rijdt supergoed, zeer goed in de bochten en vlot weg en ik heb maar een ecoboost van 125pk. Ik zou willen weten hoe de 250pk rijdt
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Ik zou proefritje doen met beiden

Focus rijdt supergoed, zeer goed in de bochten en vlot weg en ik heb maar een ecoboost van 125pk. Ik zou willen weten hoe de 250pk rijdt
    Testrit met Focus ST is niet meer mogelijk (geen demo-modellen meer beschikbaar). Het oude model is nu wel te onderhandelen als stockwagens natuurlijk .
    Ophanging van ene Focus is echt héél goed. Echt indrukwekkend hoe goed Ford op dat vlak is (al laten ze wel steken vallen op andere vlakken).
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    DSG en sportief rijden gaat zeker hand in hand hoor, dat moet je zeker eens gaan testen

Sowieso een nieuwe en geen (jonge) 2dehands?

BMW 120i, kan je ook al leuk en sportief mee karren

Edit: ah nee model spreekt je niet aan
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

iTrader
    7 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    DSG en sportief rijden gaat zeker hand in hand hoor, dat moet je zeker eens gaan testen

Sowieso een nieuwe en geen (jonge) 2dehands?

BMW 120i, kan je ook al leuk en sportief mee karren

Edit: ah nee model spreekt je niet aan
    Jonge tweedehands kan gerust, hoor. Is nog niet voor meteen, dus ik kijk nog wel even uit.
    BMW 1, tja, 'k vind 'm nie super, er is iets met de verhoudingen van die auto, heb hetzelfde gevoel bij de Mercedes A...

Zonet nog even gekeken bij VW : zelfs bij een Highline moet ik nog flink wat aanvinken om dezelfde uitrusting van bvb de Astra te krijgen (adaptieve LED verlichting voor, lane-assist, enz). Zelfs bij gewoon veranderen van de standaard velgen van 16 naar 17 inch, krijg ik de melding dat ik naast de prijs van de velgen, andere opties moét toevoegen. Een iets grotere velg kost me dus meteen al 1100 euro. En dan ben ik aan de rest nog niet begonnen...

Wat die DSG betreft : ik kan wel begrijpen dat je daar sportief mee kan rijden, maar ik zou 'het schakelen' zelf missen, denk ik. Hoort gewoon bij autorijden. Ik koop wel 'n automaat als ik écht oud ben
    Mocht ik het geld hebben voor een Porsche 911, dan kocht ik een 911R, voor de handbak...
    Of misschien is het gewoon een kwestie van vastgeroest te zitten in mijn 'gewoontes'. Misschien zou ik er toch wel snel aan wennen, aan een automaat...
    Laatst gewijzigd door Powerwing; 1 december 2017 om 13:33

Ciamician's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoe flexibel zijn uw koters? Geraken hun beentjes gemakkelijk achter hun oren? Anders ééns kijken naar een GT86

Nog enkele voor op uw lijstje:
    • Toyota GT86
    • Renault Clio IV RS
    • Renault Mégane III RS
    • Renault Mégane IV GT

Zeker die laatste lijkt mij een zeer mooi compromis.

StoneBall's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Misschien toch eens kijken naar een Peugeot 308 GTI (BPS). Waarom zo afkeurend naar Peugeot? Met de nieuwere modellen zijn ze een grote stap voorwaarts gegaan (zowel interieur als exterieur). Vroeger moest ik er ook niet van weten. Ken iemand die bij Peugeot werkt, daardoor kans gekregen om elk model te testen en rij ondertussen zelf met één.
    Mini Cooper S misschien een optie? (nieuwe) Renault Megane GT? Kia cee'd GT?

Denk dat alle andere modellen hier anders al vermeld geweest zijn.

( https://www.autoscout24.be/nl/result...page=1&size=20)
    .

iTrader
    7 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanderH_ Bekijk bericht
    Hoe flexibel zijn uw koters? Geraken hun beentjes gemakkelijk achter hun oren? Anders ééns kijken naar een GT86

Nog enkele voor op uw lijstje:
    • Toyota GT86
    • Renault Clio IV RS
    • Renault Mégane III RS
    • Renault Mégane IV GT

Zeker die laatste lijkt mij een zeer mooi compromis.
    No French car...

Skoda Octavia RS is ook een leuke wagen, ook C-segment, wel stuk ruimer, 31k voor een 2.0 TSI 230pk met manuele 6-bak, maar net zoals bij VW, nogal prijzig eens je opties begint toe te voegen...

iTrader
    7 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StoneBall Bekijk bericht
    Misschien toch eens kijken naar een Peugeot 308 GTI (BPS). Waarom zo afkeurend naar Peugeot? Met de nieuwere modellen zijn ze een grote stap voorwaarts gegaan (zowel interieur als exterieur). Vroeger moest ik er ook niet van weten. Ken iemand die bij Peugeot werkt, daardoor kans gekregen om elk model te testen en rij ondertussen zelf met één.
    Mini Cooper S misschien een optie? (nieuwe) Renault Megane GT? Kia cee'd GT?

Denk dat alle andere modellen hier anders al vermeld geweest zijn.

( https://www.autoscout24.be/nl/result...page=1&size=20)
    'k Heb gewoon de modellen gekozen die ik op dit moment het mooiste vind. Astra, Focus en Golf. V40 ook, maar die is me te duur. En natuurlijk bovenvermelde Octavia RS. Geen enkel ander merk heeft een C-segmenter die mij bevalt, of het nu qua interieur, koetswerk of iets anders is. Mini is een buitenbeentje en buiten de standaard Cooper S, vind ik ze nie zo mooi eigenlijk.

StoneBall's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Audi S1 in Duitsland gaan halen? https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ns=MANUAL_GEAR

Nog een andere mogelijkheid: Seat Leon Cupra?

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ns=MANUAL_GEAR
    .

Pagina 1 van 202 123451151101 ... Laatste

Regels voor berichten