MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat?

Verschil tussen winter en zomerbanden is het profiel. Een slick bij de F1 heeft geen groeven, en een regenband wel, want die moet water verplaatsen. Een zomerband heeft wel een profiel omdat wij daar op de baan ook mee in de regen rijden, een F1 piloot rijdt idealiter nooit met slicks in de regen, of toch nooit lang.

Dus het verschil zit hem in de beschikbare grip, maar daar gaan wij op de weg niet zoooo veel van merken zou ik denken.

Het is wél niet goed voor je winterbanden om in te warm weer te rijden.
    Het verschil is ook de rubber compound die bij een winterband veel soepeler blijft. Het profiel bij een winterband is vooral om smeltende sneeuw af te voeren.

Er zijn voldoende zomerbanden waar ik veel liever mee in de regen zou rijden in de zomer dan een winterband.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een kameraad die ook zo redeneerde: supersportbanden = zachter = altijd meer grip, dus hij monteerde Battlax-003 op zijn CBR600RR.

Bleek dat hij in de praktijk 0,0 grip had, ook niet in de zomermaanden, omdat die compound pas “zacht” wordt bij temperaturen die je enkel op circuit haalt.

Het zit dus, zoals Kendl ook aanhaalt, veel meer in compound en dus rubbersamenstelling dan in een groefje meer of minder.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het verschil is ook de rubber compound die bij een winterband veel soepeler blijft. Het profiel bij een winterband is vooral om smeltende sneeuw af te voeren.

Er zijn voldoende zomerbanden waar ik veel liever mee in de regen zou rijden in de zomer dan een winterband.
    Feitelijk is het zelfs zo dat winterbanden in BE wel ingeburgerd zijn, maar eigenlijk niet echt de correcte oplossing zijn in de meeste gevallen (gezien ons klimaat).

Winterbanden doen idd best hun werk in winterse omstandigheden, maar gewoon 'koud' zijn niet de winterse omstandigheden waarvoor die dingen zijn ontworpen. Idem voor regen trouwens.
    In de sneeuw en consoorten gaan die het best werken, maar in BE hebben we dat zo weinig dat de ideale oplossing eerder zou zijn dat we met zomerbanden rijden tijdens de zomerse maanden & met all seasons voor de winterse maanden.

Een all season doet het nl. wel degelijk beter dan een zomerband in de meeste winterse omstandigheden (en regelmatig beter dan een winterband in de meeste Belgische gevallen).
    't Blijkt zelfs zo dat in de kou, maar droog, dat een zomerband soms beter zal kunnen presteren dan een winterband, maar slechter dan een all season tire.

-> Heb zo wel al heel wat banden tests gezien, alsook al dan niet extreme vergelijkingen tussen winter & zomer banden, maar er was er eentje (toch wel al even geleden) die echt wel interessante conclusies (vond ik toch) aan het licht bracht tijdens een 'indoor' test met gecontroleerd klimaat op de 3 banden types. Daarom viel ook toen mijne frang van ... why winterbanden in BE?

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Maar je kan zowel hardere/zachtere zomer/winter banden kopen. Dus wat mij betreft zit het verschil hem toch gewoon in het profiel met andere woorden het uiteindelijke nut van de band.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThekillingGoku Bekijk bericht
    Daarom viel ook toen mijne frang van ... why winterbanden in BE?
    Bij mijn leasemaatschappij is die euro blijkbaar al gevallen, halverwege de winter was het mij opgevallen dat ik all-seasons had gekregen bij de bandenwissel ipv winterbanden.
    Op zich net handig nu ik geen bandenwissel kan doen in deze zomerse temperaturen.

Maar doen all-seasons het eigenlijk wel nog goed op ijzel en sneeuw? Want dat is net de reden voor mij om winterbanden te nemen.
    Quasi alle banden van alle types zijn tegenwoordig goed voor heel het jaar door te rijden in gewone omstandigheden voor de gemiddelde mens als ze niet gek gaan doen.
    Maar op sneeuw heb ik in het verleden toch echt een wereld van verschil gemerkt tussen winter en zomerbanden. En het zijn net die uitzonderlijke situaties die voor ongevallen kunnen zorgen.
    Bij gewone situaties dat je een ongeval hebt, zal het volgens mij nu niet zo veel verschil uitmaken of je nu op winter of zomerbanden rijdt (of je moet al weinig ruimte met je voorligger laten op de autostrade bv ).

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Feitelijk is het zelfs zo dat winterbanden in BE wel ingeburgerd zijn, maar eigenlijk niet echt de correcte oplossing zijn in de meeste gevallen (gezien ons klimaat).

Winterbanden doen idd best hun werk in winterse omstandigheden, maar gewoon 'koud' zijn niet de winterse omstandigheden waarvoor die dingen zijn ontworpen. Idem voor regen trouwens.
    In de sneeuw en consoorten gaan die het best werken, maar in BE hebben we dat zo weinig dat de ideale oplossing eerder zou zijn dat we met zomerbanden rijden tijdens de zomerse maanden & met all seasons voor de winterse maanden.

Een all season doet het nl. wel degelijk beter dan een zomerband in de meeste winterse omstandigheden (en regelmatig beter dan een winterband in de meeste Belgische gevallen).
    't Blijkt zelfs zo dat in de kou, maar droog, dat een zomerband soms beter zal kunnen presteren dan een winterband, maar slechter dan een all season tire.

-> Heb zo wel al heel wat banden tests gezien, alsook al dan niet extreme vergelijkingen tussen winter & zomer banden, maar er was er eentje (toch wel al even geleden) die echt wel interessante conclusies (vond ik toch) aan het licht bracht tijdens een 'indoor' test met gecontroleerd klimaat op de 3 banden types. Daarom viel ook toen mijne frang van ... why winterbanden in BE?
    Het zijn winterbanden en geen sneeuwbanden.
    Winterbanden zijn de beste oplossing als de temperatuur onder de 7 graden gaat. Reden is de eigenschap van zachter bij lage temperaturen. Ook in winterse regen en droogte.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Bij mijn leasemaatschappij is die euro blijkbaar al gevallen, halverwege de winter was het mij opgevallen dat ik all-seasons had gekregen bij de bandenwissel ipv winterbanden.
    Op zich net handig nu ik geen bandenwissel kan doen in deze zomerse temperaturen.

Maar doen all-seasons het eigenlijk wel nog goed op ijzel en sneeuw? Want dat is net de reden voor mij om winterbanden te nemen.
    Quasi alle banden van alle types zijn tegenwoordig goed voor heel het jaar door te rijden in gewone omstandigheden voor de gemiddelde mens als ze niet gek gaan doen.
    Maar op sneeuw heb ik in het verleden toch echt een wereld van verschil gemerkt tussen winter en zomerbanden. En het zijn net die uitzonderlijke situaties die voor ongevallen kunnen zorgen.
    Bij gewone situaties dat je een ongeval hebt, zal het volgens mij nu niet zo veel verschil uitmaken of je nu op winter of zomerbanden rijdt (of je moet al weinig ruimte met je voorligger laten op de autostrade bv ).
    Als ik mij het nog goe herinner ... De all seasons doen het daar blijkbaar een stuk beter dan de zomerbanden, moesten enkel onder doen voor winterbanden in de meer extreme situaties. En zelfs dan, not by all that much.

Daarmee dat ik zoiets heb van ... een all season is wss de ideale winterband voor in BE.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Als ik mij het nog goe herinner ... De all seasons doen het daar blijkbaar een stuk beter dan de zomerbanden, moesten enkel onder doen voor winterbanden in de meer extreme situaties. En zelfs dan, not by all that much.

Daarmee dat ik zoiets heb van ... een all season is wss de ideale winterband voor in BE.
    Waarom?
    Een all season is voor als je maar 1 set banden wilt kopen. Als je toch gaat wisselen koop je beter een set goede zomers en een set goede winters. Qua prijs misschien zelfs goedkoper want all seasons zijn geen goedkope banden. Dan heb je altijd de beste prestaties.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Is een winterband bij 3 graden beter dan een all-season band? Want dat is zowat de gemiddelde temperatuur dat we hebben in de wintermaanden. Als we over langere gemiddelden kijken dan toch, want de laatste jaren was het toch ferm warmer.

Kan je een band eigenlijk zo bekijken (fictieve getallen):
    winterbanden optimaal van -20° tot 7°
    all seasons optimaal van 0° tot 15°
    zomerbanden optimaal van 7° tot 35°

Of is dat een volledig foute redenering?

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Waarom?
    Een all season is voor als je maar 1 set banden wilt kopen. Als je toch gaat wisselen koop je beter een set goede zomers en een set goede winters. Qua prijs misschien zelfs goedkoper want all seasons zijn geen goedkope banden. Dan heb je altijd de beste prestaties.
    Not quite. Niet in ons klimaat.

I.p.v. alles volledig uit te schrijven ... heb nog even die test opgezocht (was blijkbaar nog niet zo lang geleden) ... blijkt dat ginder dezelfde conclusie getrokken wordt voor het UK klimaat.
    https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    18 Post(s)
    Not quite. Niet in ons klimaat.

I.p.v. alles volledig uit te schrijven ... heb nog even die test opgezocht (was blijkbaar nog niet zo lang geleden) ... blijkt dat ginder dezelfde conclusie getrokken wordt voor het UK klimaat.
    https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk
    Klopt deels. Enige nadeel is dat een sportieve all-season band moeilijk te vinden is. Maar buiten op sneeuw (kans is klein in België) of zeer veel regen (die kans is groter) is een all season band beter normaal.

Je moet wel rekenen dat die temperaturen gelden voor de temperatuur van uw asfalt. Als het 's nacht serieus vriest mag het overdag nog 10 graden worden, uw asfalt zal daar waarschijnlijk niet aan geraken. Je moet dus niet kijken naar de gemiddelde temperatuur van een maand, want dat zegt eigenlijk heel weinig. Het is al beter om de temperatuur in ochtendspits-uren en avondspits-uren te bekijken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poeperman2 Bekijk bericht
    Ik heb een kameraad die ook zo redeneerde: supersportbanden = zachter = altijd meer grip, dus hij monteerde Battlax-003 op zijn CBR600RR.

Bleek dat hij in de praktijk 0,0 grip had, ook niet in de zomermaanden, omdat die compound pas “zacht” wordt bij temperaturen die je enkel op circuit haalt.

Het zit dus, zoals Kendl ook aanhaalt, veel meer in compound en dus rubbersamenstelling dan in een groefje meer of minder.
    Battlax 003 is nochtans een straatgerichte band die ook op circuit kan gebruikt worden.
    Racing Battlax daarentegen dat is een circuitband. Maar zelfs dat hoeft geen drama te zijn, ik heb vrij lang op mijn Ducati ST2 met racing banden geleden maar dan wets. Dat was echt top.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Hoe zit het met slijtage van zo een all-season? Zou toch ook denken dat die dan rapper slijten bij +15°C ofzo bijvoorbeeld.

Ik dacht altijd dat all-seasons eigenlijk matig in alles is, goed in niks.

Tags for this Thread

Regels voor berichten