SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trigun Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bij mijn vorige wagen ben ik ook 40 euro boven budget gegaan. Maar toen ook promotie gekregen twee jaar later met een verhoogd budget (van 500 naar 600) en is toen die 40 euro weggevallen.

Echter bij ons is het zo dat je zowiezo reeds 170 euro netto zelf bijdraagt voor de wagen. Stel dat de VAA van je wagen 250 euro is, dan betalen wij daarvan zowiezo 170 euro netto. Het restbedrag, 80 euro, zal dan vermeld worden op je loonfiche als VAA.

Dus in mijn geval geef ik op 4 jaar al 8160 euro netto af voor de wagen wanneer ik niet boven budget ga. Of 10.080 indien ik 40 euro boven budget ga.
    En uiteindelijk nog meer indien ik dan de belastingen op de VAA er nog eens bijtel.

Daar koop je uiteindelijk toch wel een tweedehandse wagen mee. Ik heb nooit gesnapt waarom ze bij ons vasthouden aan die 170euro regel....
    Omdat dat voor hen voordeliger is. Maar krijg je ook geen woon-werkverkeer vergoeding?

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    170 eigen inbreng by default & VAA op huurwagens
    VAA wordt bepaald op het voordeel dat je geniet. Gelijk hoe de WG aan die wagen geraakt is, het maakt niets uit.
    Of het bedrijf die wagen nu financieel geleast, operationeel geleast, aangekocht of gestolen heeft ... voor jou maakt dit 0,0 verschil natuurlijk. Jij mag die wagen gebruiken, dus heb je voor de wetgever een voordeel waarop je belast wordt. (dat laatste zou'k weliswaar niet aanraden )

En dan die 170 eigen inbreng. Dit betekent dat jouw WG in feite u geen 'volledige' wagen wil geven. Daarom dat ze u letterlijk er een deel van laten betalen (van de kost v/d wagen).
    Die eigen inbreng is iets compleet anders dan VAA. Ik zie dit hier wreed veel door elkaar aangehaald worden alsof deze hetzelfde zijn, maar dat is niet het geval.

De VAA is een belasting die de wetgever oplegt omdat jij van 'een voordeel alle aard' geniet. De WG ziet hiervan gene cent.
    Die eigen inbreng is basically een cash bedrag dat jij alle maanden letterlijk netto aan jouw WG geeft. Dus als jij de WG 200 euro geeft & de lease is hoger ... dan kost dit de WG dus 200 euro minder.

De enige correlatie VAA met eigen inbreng is dat als je netto oplegt, dat de VAA verlaagt (omdat jouw voordeel ook minder is omdat je een deel zelf betaalde).
    En als je TE veel moet inleggen (zijnde meer dan wat de VAA op die wagen zou zijn), dan heb je geen VAA meer omdat je voordeel zo danig verlaagt is dat er niets meer over schiet.

Bij gevolg ... als ik zo soms lees van 'wij hebben geen VAA', dan betekent dit feitelijk dat men de wagen zwaar netto door rekent aan de WN.
    Dan kan je soms nog moeilijk van 'een bedrijfswagen' spreken. Het kan mss nog steeds voordeliger uitvallen dan zelf privé enen aan te schaffen & te onderhouden, but still.
    Zeker als men vrijwel gewoon netto de lease kost doorgerekend wordt lijkt het mij niet meer interessant, mor soit.

Al dan niet eigen inbreng
    Heb ik al aangehaald natuurlijk, dus niet te diep op in gaan.

Ik heb het er voor over. Zolang het niet de pan uit swingt natuurlijk. Ik zou nu ook geen 500 EUR netto alle maanden willen leggen bv.
    Maar ik heb wel iets over voor wat extra's.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Omdat dat voor hen voordeliger is. Maar krijg je ook geen woon-werkverkeer vergoeding?
    Nee, dat is weggevallen toen ik een bedrijfswagen kreeg.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThekillingGoku Bekijk bericht
    De VAA is een belasting die de wetgever oplegt omdat jij van 'een voordeel alle aard' geniet.
    Om helemaal juist te zijn: een VAA is een voordeel voor een werknemer waarop een waarde wordt gekleefd. Die waarde wordt vervolgens belast, door het bij je belastbaar loon op te tellen (en daarna terug af te trekken).

Het VAA is dus niet de belasting zelf.
    Laatst gewijzigd door eniac; 22 januari 2020 om 15:05

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    .
    Nice! Wist ik inderdaad helemaal niet. Nu zal ik eindelijk eens mijn loonbrief begrijpen.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Om helemaal juist te zijn: een VAA is een voordeel voor een werknemer waarop een waarde wordt gekleefd. Die waarde wordt vervolgens belast, door het bij je belastbaar loon op te tellen (en daarna terug af te trekken).

Het VAA is dus niet de belasting zelf.
    Qua detail is dat idd correcter. Klopt. Ik had eerder 'bruto' VAA moeten schrijven in m'n post.

De 'bruto' VAA (dus al verrekend met de eventuele eigen netto inbreng) wordt toegevoegd aan uw belastbaar inkomen om dan de belasting te berekenen. Dit zelfde bruto bedrag wordt daarna terug afgetrokken van het resultaat zodat je enkel 'de belasting' (een % dus) betaald hebt op het bruto VAA.

Uw 'netto' eigen inbreng wordt nl. afgetrokken van de 'bruto' VAA, die daarna dan gebezigd wordt om de netto VAA te berekenen.

Die fameuze eigen inbreng die gaat er dan af nadat het gewoonlijke netto bedrag is bekomen. Daarmee dus 'netto' eigen inbreng.
    Laatst gewijzigd door ThekillingGoku; 22 januari 2020 om 15:30

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Bruto en netto VAA zijn foute termen, ik denk dat je het daarmee vooral verwarrender maakt.

Stel gewoon dat je VAA wordt verlaagd met je eigen bijdrage. Indien dan nog iets overblijft (maw indien VAA < eigen bijdrage) wordt het bijgeteld bij je loon, wordt de hele hoop belast, en wordt dat overblijvend VAA terug afgetrokken, samen met je eigen bijdrage.

Moeilijker dan dat moet het niet zijn

Plecotus's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Finally!

Het is er op de valreep vandaag dan toch nog van gekomen!
    Wagen kunnen ophalen, nu hopen dat hij niet in panne valt

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Qua detail is dat idd correcter. Klopt. Ik had eerder 'bruto' VAA moeten schrijven in m'n post.

De 'bruto' VAA (dus al verrekend met de eventuele eigen netto inbreng) wordt toegevoegd aan uw belastbaar inkomen om dan de belasting te berekenen. Dit zelfde bruto bedrag wordt daarna terug afgetrokken van het resultaat zodat je enkel 'de belasting' (een % dus) betaald hebt op het bruto VAA.

Uw 'netto' eigen inbreng wordt nl. afgetrokken van de 'bruto' VAA, die daarna dan gebezigd wordt om de netto VAA te berekenen.

Die fameuze eigen inbreng die gaat er dan af nadat het gewoonlijke netto bedrag is bekomen. Daarmee dus 'netto' eigen inbreng.
    Wel spijtig dat de netto inbreng 100% is en VAA enkel de belasting. Bij mijn werkgever (Cronos) betalen we ook al zo'n 100 euro zelf.
    Ik vraag me af of ik dat niet in de belastingsbrief kan steken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plecotus Bekijk bericht
    Ferme kar, al ben ik persoonlijk geen fan van beige interieurs. Geef mij maar volledig pikzwart.

Waarom zou een nieuwe auto in panne vallen, ben niet mee?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stellaken Bekijk bericht
    Waarom zou een nieuwe auto in panne vallen, ben niet mee?
    Zie post #9600

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Wel spijtig dat de netto inbreng 100% is en VAA enkel de belasting. Bij mijn werkgever (Cronos) betalen we ook al zo'n 100 euro zelf.
    Ik vraag me af of ik dat niet in de belastingsbrief kan steken.
    Goh ... beetje in de definitie van 'zelf uw voordeel mee bekostigen' (waardoor uw voordeel lager is voor de wetgever aangezien je er al zelf voor betaald).
    Moest het van uw bruto loon gaan betaal je het niet echt zelf e. Dan betaal je het feitelijk gedeeltelijk met belastingsgeld.

Nu ... als het geforceerd wordt om eigen inbreng ... euuh ... in te brengen, dan lijkt het mij maar logisch dat dit in uw belastingen mag verwerkt worden (als je dan volle pot VAA betaald, betaal je feitelijk te veel). Forced of niet, het blijft eigen bijdrage.
    Je kan berekenen hoeveel het zou moeten zijn hier -> https://www.sdworx.be/nl-be/simulati...bedrijfswagens
    Zoals je ziet, er is een 'eigen bijdrage' voorziening opgenomen in de tool. Dat verwijst naar wat hier beschreven is.

Men rekent hier maandelijks & dat is omdat dit ook de meest voordelige vorm is van een eigen bijdrage (VS het volledige bedrag ineens te moeten leggen).
    Als je bv. 6000 (100x60) euro ineens op tafel zou moeten leggen dan zou je die wss nooit volledig kunnen benutten in de belastingen aangezien 'bruto' VAA nooit onder 0 kan gaan.

Dat ter zijde ... ik vind het sowieso al niet correct dat men dat forceert. In die zin heb je eigenlijk al geen 'volwaardige' bedrijfswagen meer.
    En dan zie je ook al snel waarom het lastig wordt om nog 'extraatjes' toe te voegen waarvoor je zelf kiest een 'eigen bijdrage' te leveren.
    Aja ... want ge legt al een eigen bijdrage 'by default' van 100-200 euro (wat, to be fair, al redelijk veel is).

Inv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Geen fan van de kleur maar wel een ferme kar! Is dat een Allspace of een 5zitter?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Inv Bekijk bericht
    Geen fan van de kleur maar wel een ferme kar! Is dat een Allspace of een 5zitter?
    Al maar gelukkig dat smaken verschillen .
    Vind persoonlijk de Silk Blue met het Titanium Grey interieur een mega schone combo

Allspace 7-zitter! (was goedkoper in lease dan de 5-zitter )

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mooie auto!

Ik vind de combinatie van het blauwe exterieur met het lichte interieur wel geslaagd. En schoon velgen ook.

Tags for this Thread

Regels voor berichten