KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik noem dit enkel jaloezie. Er is zoveel te gek voor woorden in dit land, maar wat zichtbaar is en vaak als een teken van status wordt aanzien ‘een wagen’, dat wordt bekritiseerd onder het mom van het milieu. Er zijn zoveel trukjes die werkgevers gebruiken om de hoge loonkost te ontlopen. Bijvoorbeeld de hospitalisatieverzekering, al snel 65€ per maand voor een gezin, is het normaal dat een werkgever jouw persoonlijke verzekering (en vaak die van jouw gezin) voor jou volledig belastingvrij betaald? Dat vindt iedereen bijna de evidentie dat een werkgever dat voorziet. De overheid houdt ons evenzeer allerlei kruimels voor om de lasten te drukken. Moeten we dat allemaal onder de loep gaan nemen? Leven en laten leven denk ik dan. Er zijn altijd zaken waar de ene het direct genot van heeft en de andere niet.
    Als het beste tegenvoorbeeld dat je kan opnoemen een fiscaal gunstige hospitalisatieverzekering is, waarvoor je werkgever jaarlijks €150 (zoveel betaal ik zelf, zonder werkgevertussenkomst) tot €400-500 (voor de topverzekering van DKV) max voor betaalt, dit terwijl jouw leasewagen al snel een voordeel van €500-1000 per maand vertegenwoordigt (met dan nog een onbeperkte tankkaart) dan toon je alleen maar aan dat die jaloezie eigenlijk perfect gerechtvaardigd is in een land waar bijna iedereen zware belastingen betaalt op arbeid. En ja, die andere uitzonderingen zoals topvoetballers met belachelijk lage RSZ op een fictief loon, mogen ook dringend eruit.

Als ik de hospitalisatieverzekering van mijn nieuwe werkgever zou aannemen - wat ik volgende maand waarschijnlijk wel ga doen - dan zou ik overigens voor elk gezinslid dat ik toevoeg, wel degelijk zelf de bijdrage betalen. Maar inderdaad, ik vind eigenlijk ook niet dat een werkgever de extra hospitalisatieverzekering van zijn werkgevers belastingvrij zou mogen betalen. Al die zaken, van maaltijdcheques tot bongobonnen zouden eruit moeten.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als ze dan een extralegale vergoeding willen afschaffen dat ze dan beginnen met de maaltijdcheques. Deze dienen enkel maar om bedrijven zoals Sodexho en Edenred draaiende te houden, deze lobbyen al jaren tegen elke hervorming vanuit de regering.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    De maaltijdcheque is opnieuw een voorbeeld van een extralegaal voordeel dat één een véél kleiner belastingvoordeel vertegenwoordigt en twee geen negatieve externaliteiten heeft voor het milieu, zoals je zelf zegt: het ergste is dat Sodexho en Edenred er onnodig een graantje van meepikken, maar datzelfde kan je van de leasingbedrijven voor salariswagens ook zeggen.
    Maar inderdaad, men zou beter al die zaken afschaffen. Ik zou zelfs de fietsvergoeding afschaffen: alles bruto/netto (en een degelijke controle op de aftrekposten van (schijn)zelfstandigen), met de opbrengst: lagere loonlasten voor iedereen, niet alleen voor degenen wiens werkgever een leaseplan aanbiedt.

Maar opnieuw: dit is eigenlijk de drogargumentatie zoals rokers die ook toepassen: ah je kan niet tegen kankerverwekkende sigarettenrook op restaurant? Loop dan maar niet buiten rond, want je weet toch wat er uit de uitlaat van al die auto's komt. Two wrongs, don't make a right.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    (en een degelijke controle op de aftrekposten van (schijn)zelfstandigen)
    Alsof dat nu nog niet gebeurt...

dit terwijl jouw leasewagen al snel een voordeel van €500-1000 per maand vertegenwoordigt (met dan nog een onbeperkte tankkaart) dan toon je alleen maar aan dat die jaloezie eigenlijk perfect gerechtvaardigd is in een land waar bijna iedereen zware belastingen betaalt op arbeid.
    Voor een voordeel van 1000 euro per maand zit je al aan heel dure auto's, denk zelfs dat dat bijna niet haalbaar is om zo'n voordeel te hebben.
    Want die auto's worden nog steeds betaald! En dit is ter vervanging van een hoger brutoloon. De werknemers in een sector waar een bedrijfswagen gebruikelijk is (bijvoorbeeld IT) die geen bedrijfswagen hebben, hebben over het algemeen een veel hoger loon dan degene die wel een bedrijfswagen hebben.
    En dat verschil is zeer zeker geen 1000 euro per maand in kosten. Dus een voordeel van 500-1000 per maand, toch niet.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door camerad Bekijk bericht
    Als ze dan een extralegale vergoeding willen afschaffen dat ze dan beginnen met de maaltijdcheques. Deze dienen enkel maar om bedrijven zoals Sodexho en Edenred draaiende te houden, deze lobbyen al jaren tegen elke hervorming vanuit de regering.
    Je neemt nu wel echt het slechtste voorbeeld.
    Alsook de werkbonus. Dat is wel degelijk een maatregel om de lage lonen te motiveren om toch te werken. En niet zoals het bij sommige het geval is. Door een laag brutoloon en extralegale voordelen toch een mooi nettoloon/ koopkracht hebben.

De werkbonus afschaffen voor iemand die 2000€ bruto verdient en voor de rest geen voordelen heeft. Daarvoor is de werkbonus bedoelt.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Alsof dat nu nog niet gebeurt...
    Absoluut niet neen. Ik kan al minstens 3 voorbeelden noemen die ik de afgelopen maanden gehoord heb van zelfstandigen die zeer creatief omspringen met het inbrengen van onkosten, zeker nu bv. de kerstperiode er weer aankomt.

Voor een voordeel van 1000 euro per maand zit je al aan heel dure auto's, denk zelfs dat dat bijna niet haalbaar is om zo'n voordeel te hebben.
    Want die auto's worden nog steeds betaald! En dit is ter vervanging van een hoger brutoloon. De werknemers in een sector waar een bedrijfswagen gebruikelijk is (bijvoorbeeld IT) die geen bedrijfswagen hebben, hebben over het algemeen een veel hoger loon dan degene die wel een bedrijfswagen hebben.
    En dat verschil is zeer zeker geen 1000 euro per maand in kosten. Dus een voordeel van 500-1000 per maand, toch niet.
    Ik bedoelde dan ook niet het Voordeel Alle Aard (VAA) maar eerder de totale kost wat zo'n wagen per maand heeft, in de vorm van leasebudget plus brandstofkaart. Een leasebudget van €500 per maand lijkt mij niet ongebruikelijk. €1k zal eerder uitzonderlijk zijn, maar ook binnen het voorbeeld van de hospitalisatieverzekeringen is de ene verzekering beter dan de anderen.

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als het beste tegenvoorbeeld dat je kan opnoemen een fiscaal gunstige hospitalisatieverzekering is, waarvoor je werkgever jaarlijks €150 (zoveel betaal ik zelf, zonder werkgevertussenkomst) tot €400-500 (voor de topverzekering van DKV) max voor betaalt, dit terwijl jouw leasewagen al snel een voordeel van €500-1000 per maand vertegenwoordigt (met dan nog een onbeperkte tankkaart) dan toon je alleen maar aan dat die jaloezie eigenlijk perfect gerechtvaardigd is in een land waar bijna iedereen zware belastingen betaalt op arbeid. En ja, die andere uitzonderingen zoals topvoetballers met belachelijk lage RSZ op een fictief loon, mogen ook dringend eruit.

Als ik de hospitalisatieverzekering van mijn nieuwe werkgever zou aannemen - wat ik volgende maand waarschijnlijk wel ga doen - dan zou ik overigens voor elk gezinslid dat ik toevoeg, wel degelijk zelf de bijdrage betalen. Maar inderdaad, ik vind eigenlijk ook niet dat een werkgever de extra hospitalisatieverzekering van zijn werkgevers belastingvrij zou mogen betalen. Al die zaken, van maaltijdcheques tot bongobonnen zouden eruit moeten.
    Het was maar 1 van de zovele voordelen die we maar normaal vinden maar het eigenlijk niet is (is trouwens geen aftrekbare kost voor een werkgever, een wagen wel). Het zijn allemaal vluchtkanelen om de zware loonlast te ontlopen. Die 65€ die jij aan hospitalisatieverzekering uitspaart kost jouw werkgever veel minder dan een brutoloon te moeten aanbieden die 65€ netto oplevert. De bijdrage die jij per gezinslid levert zal sowieso ook nooit de kost evenaren die je zou moeten dragen moest je voor hun een afzonderlijke verzekering afsluiten. Dekking gaat ook nooit zo ruim zijn. Mijn wagen is evenzeer ter compensatie van meer brutoloon. Maar de vluchttrukken zoals hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, fietsvergoeding, een aankoopbon met nieuwjaar, dat vinden we allemaal normaal en daar zouden we om schreeuwen moest de regering er dreigen in te knippen. Maar een wagen, wat zo opzichtig is, dat steekt iedereens ogen uit. Daar waar er velen zouden overschakelen op een vervuilendere wagen zonder bedrijfswagen want in dit land kan je vandaag simpelweg niet zonder wagen. En ik betaal als middenklasser ondanks die wagen ook nog meer dan genoeg belastingen hoor . Ik durf niet samentellen wat ik dit jaar allemaal aan de staatskas heb bijgedragen, zaken waar andere met noden die ik niet heb dan weer van genieten. Vandaar, leven en laten leven en puur naar uw eigen situatie kijken.

Heel het systeem is zo scheef als het maar kan zijn. Maar de wagen is iets opzichtig en wordt daarom door politici uitgespeeld.
    Laatst gewijzigd door iamhollywood; 30 november 2019 om 14:51
    Everybody wants to be hollywood

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tuurlijk gaat het om de jaloezie van de have nots.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als de WLTP-norm in 01/01/2021 in voege treedt, zullen in Vlaanderen alvast de bedrijfswagens een maatje kleiner en goedkoper worden.

Want kan me niet voorstellen, dat de werkgevers alle 660.000 genieters, plots +15% opslag gaan geven….

De SUV hype, zal 2 maatjes moeten krimpen

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zie steeds meer Tesla model 3 rijden en denk elke keer hetzelfde: precies een visbokaal

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

De bedrijfswagen topic

lagere loonlasten voor iedereen, niet alleen voor degenen wiens werkgever een leaseplan aanbiedt.
    In theorie is dat inderdaad mooi maar we leven natuurlijk wel in België waar politici grote gaten in hun handen hebben.

Zo gaan ze het wel proberen verkopen maar hier zal het eerder neerkomen op lagere lasten voor hun kiezerspubliek en de rest mag wat meer betalen.

Zo was er daar ergens het voorstel om de provincie’s af te schaffen maar ho maar, direct afgeschoten.
    Mochten ze al eens beginnen met in zo’n dingen te kuisen en dan te kijken waar ze uitkomen zou het al iets anders zijn.

In dat opzicht vond ik het voorstel van Joachim Coens wel goed: maak een regering met onafhankelijke economisten/bekwame mensen, beloon hen volgens hun prestaties en laat ze de boel maar opkuisen.
    Nu zit je met overbetaalde politici die toch altijd handelen volgens belang van eigen achterban, op die manier kun je nooit met deftige oplossingen komen.
    Als het te warm aan’t worden is vluchten ze wel naar een ander postje, zie maar naar Michel en Peeters.

Dat er hier een 3 op de oprit staat komt deels doordat die interessanter was dan extra brutoloon maar dat extraatje is er dan ook gewoon gekomen door mijn inzet.
    In drukke periodes stond ik er wel de zaterdag en zelfs de zondag om 6/7 of 7/7 te werken.
    Veel van die jaloerse types hingen dan waarschijnlijk gewoon in hun zetel maar zouden wel hetzelfde willen, zo werkt het natuurlijk niet.
    Laatst gewijzigd door SilentSpring; 1 december 2019 om 11:09

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    Ik noem dit enkel jaloezie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door camerad Bekijk bericht
    Lees, degene die geen bedrijfswagen hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pskonejott Bekijk bericht
    Tuurlijk gaat het om de jaloezie van de have nots.
    Ik heb een firmawagen van 60k € en een jaarloon van ruim boven de 100k €; zie dus niet goed in waarom ik jaloers zou moeten zijn op de gemiddelde leaserijder

Het is gewoon omgekeerd: het zijn vooral de onderbetaalde loonslaven die wanhopig vasthouden aan hun salariswagen die het systeem blijven verdedigen (en ergens snap ik dat wel).

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    De A6 heeft ondertussen 30K kilometer gebold. Topper! En als beloning zijn eerste onderhoud en winterbanden gekregen

Helaas op de zijkant van de achterbumper een grote schreef ontdekt, los door de verf en in de plastic. Toch altijd pijnlijk om de eerste schade te zien verschijnen terwijl je er zelf zoveel zorg voor draagt

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik bedoelde dan ook niet het Voordeel Alle Aard (VAA) maar eerder de totale kost wat zo'n wagen per maand heeft, in de vorm van leasebudget plus brandstofkaart. Een leasebudget van €500 per maand lijkt mij niet ongebruikelijk. €1k zal eerder uitzonderlijk zijn, maar ook binnen het voorbeeld van de hospitalisatieverzekeringen is de ene verzekering beter dan de anderen.
    Ik heb het ook niet op VAA, die TCO wordt nog steeds betaald door de werkgever. En het is nu niet dat de werkgever makkelijk 1000 euro per maand uitspaart door een auto te geven.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SlashDotDash Bekijk bericht
    Ik heb een firmawagen van 60k € en een jaarloon van ruim boven de 100k €; zie dus niet goed in waarom ik jaloers zou moeten zijn op de gemiddelde leaserijder

Het is gewoon omgekeerd: het zijn vooral de onderbetaalde loonslaven die wanhopig vasthouden aan hun salariswagen die het systeem blijven verdedigen (en ergens snap ik dat wel).
    De gemiddelde lease dude heeft dan ook geen 100K/jaar om een eigen kar aan te schaffen die ietwat gelijkaardig is.
    Voor velen, goh, voor de meesten is dat nl. een significanter deel van het loon.

Ik heb wss ietske meer dan dat gemiddelde maar nergens in de buurt van uw 100K er bovenop natuurlijk dus ook hier zou dat wel gevoeld worden e.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Pagina 614 van 645 Eerste ... 114514564604610611612613614615616617618624 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten