iTrader
    63 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    In elk contract met bedrijfswagen staat dat de werkgever het recht heeft om eenzijdig te beslissen om de wagen te vervangen of schrappen zonder compensatie. Ik gok dat je zelf geen bedrijfswagen hebt? Want dat zijn dingen die iedereen met een bedrijfswagen wel weet.
    Huh???

In mijn contract alvast niet, daar staat staat zelfs in dat indien voor de een of andere reden de wagen niet beschikbaar is, mijn werkgever een evenwaardig alternatief moet voorzien.

Er is trouwens voldoende rechtspraak voorhanden waar wordt gesteld dat een firmawagen onderdeel is van uw loon, in eerste instantie is er de fiscus die het aanziet als loon uitbetaald in natura (en hij er dus via de VAA inkomstenbelastingen int).
    In tweede instantie berekening verbrekingsvergoeding, of vergoeding in cash wanneer men een firmawagen moet binnen leveren tijdens een opzegperiode met vrijstelling van prestaties.

En aan loon mag niet eenzijdig door de werkgever geprutst worden, zelfs al zet hij in het contract van wel, de wetgeving gaat boven wat ze in de contracten zetten! Net zoals een werkgever niet eenvoudig in een contract kan zetten dat je bij ontslag geen recht hebt op opzeg, gaat eenvoudigweg niet...

Een vorige werkgever heeft het bij mij geprobeerd (wagen afgenomen tijdens opzeg met vrijstelling prestaties), en het heeft hem uiteindelijk achteraf een vergoeding gekost ten bedrage van de huurprijs van een evenwaardige wagen voor die periode, vermenigvuldigd met twee! Met dank aan de vakbond om dit af te dwingen...
    Laatst gewijzigd door berenod; 28 november 2019 om 13:33

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is de bedrijfswagen wel een verworven recht?
    Mochten auto's niet altijd al privé gebruikt worden? En als dat altijd al in overeenkomst is geweest dat dit ter vervanging is voor een hoger loon, is dat geen verworven recht.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Wagen moet binnen voor accident van tijdje terug. Momenteel als vervangwagen een Ford Fiesta/Opel Corsa..., heb gevraagd voor een upgrade, want daarin op 3 dagen tijd 750 kilometer rijden is geen pretje. Was ook van plan een en ander te verhuizen in de ene verlofdag,...
    Fiesta is nog wel tof om in rond te rijden ze. Heb daar in Z-Afrika in 3 weken een paar 1000km mee gereden. Geen enkel probleem gehad voor lange ritten.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Fiesta is nog wel tof om in rond te rijden ze. Heb daar in Z-Afrika in 3 weken een paar 1000km mee gereden. Geen enkel probleem gehad voor lange ritten.
    Een upgrade is mogelijk als aan één van volgende voorwaarden voldaan is:

- Verwacht 2000km te rijden.
    - Langer dan 7 dagen.
    - Je bent VP.

Dus het wordt de een feest in de Fiesta, of een Corsa. Nu ja, dan heb ik dat ook weer eens gehad.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Een upgrade is mogelijk als aan één van volgende voorwaarden voldaan is:

- Verwacht 2000km te rijden.
    - Langer dan 7 dagen.
    - Je bent VP.

Dus het wordt de een feest in de Fiesta, of een Corsa. Nu ja, dan heb ik dat ook weer eens gehad.
    Of 2000km rijden

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Of 2000km rijden
    Haha, de garagist zei 2-3 dagen, dus dat is wat zot. Het zal de standaard 700km-750km worden, en de geplande activiteiten uitstellen helaas.

Nu ja, ik doe op m'n nieuwe weg naar het werk veel rotonden, zal die Fiesta eens testen ze.

Manu's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Verwachte leverdatum: 15/02/2020, kleine 3 maanden dus. Ik ben content! Als je hier soms leest over 6 maanden en meer...
    What you do today can improve all your tomorrows.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
    Verwachte leverdatum: 15/02/2020, kleine 3 maanden dus. Ik ben content! Als je hier soms leest over 6 maanden en meer...
    Begin oktober tot begin April, en dat was dan eigenlijk plots "3 maand te vroeg".

langun's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In elk contract met bedrijfswagen staat dat de werkgever het recht heeft om eenzijdig te beslissen om de wagen te vervangen of schrappen zonder compensatie. Ik gok dat je zelf geen bedrijfswagen hebt? Want dat zijn dingen die iedereen met een bedrijfswagen wel weet.
    In mijn contract staat dat alleszins niet, letterlijke verwoording: "Een wagen wordt u ter beschikking gesteld, type middenklasse, met tankkaart. Hierop is voordeel in natura verschuldigd.".

Lijkt me dan ook straf dat ze die plots zouden kunnen schrappen, het lijkt me ook straf dat ze mij daarna nog op het werk zouden zien.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Klopt dus niet, zoals anderen ook al zeggen. Maar velen vergeten wel dat het voor de werknemer soms wel voordelig ZOU kunnen worden als de wetgever ooit het vaak pot zwaar zou optrekken.

Als de VAA voor een Audi A4 1500 euro zou worden, zullen er hier plots velen van die bedrijfswagen af willen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Klopt dus niet, zoals anderen ook al zeggen.
    Externe collega van me heeft dat ook gehad. Ze wilden tijdens z'n (redelijk lange) 'opzeg'/'transfer' ineens een serieuze downgrade aan lappen omdat z'n huidige lease wagen vervalde.
    Heeft dit ook wat aangevochten mits argumenten van loonsbehoud & z'n gelijk gekregen (& dus een gelijkwaardig alternatief).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Maar velen vergeten wel dat het voor de werknemer soms wel voordelig ZOU kunnen worden als de wetgever ooit het vaak pot zwaar zou optrekken.

Als de VAA voor een Audi A4 1500 euro zou worden, zullen er hier plots velen van die bedrijfswagen af willen.
    Als de VAA ineens ver-3/4-voudigd dan wil je er vanaf ja. Komt opnieuw op hetzelfde uit -> Afschaffen, maar indirect
    Even goed uw loon kwijt, want geen wagen meer & wie weet wat je uiteindelijk maar hebt qua compensatie.

Als ge meer belastingen betaald dan dat je voordeel hebt dan is het nl. een kost & geen voordeel meer.
    Daarom ook dat al die Ferrari's & Lambo's etc. ineens van den hof moesten als VAA is ingevoerd zonder overgangsperiode. Veel dure bakken voor een appel en een ei naar 't buitenland gesmeten hoor omdat ze gewoon weg moesten.
    Als je de Ferrari netto uit uw eigen zak nog een 2e keer betaald aan belastingen ... jah. Geen voordeel meer e.

En toen kwam men af met een dikke RAM als vervanger. Ingeschreven als lichte vracht. En een uitstoot van jewelste.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eigenlijk is het relatief eenvoudig om het hele probleem op een faire manier op te lossen:

- Voor de WG belasten als gewoon salaris met een eventuele korting voor werk-gerelateerde verplaatsingen
    - Voor de WN VAA berekenen op basis van een effectieve milieuscore, eventueel een systeem uitwerken dat op individueel niveau berekend wordt om misbruik met hybrides te vermijden (mijn reële uitstoot staat gewoon vermeld in mijn appje van de leasemaatschappij).
    - Tankkaarten afschaffen

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SlashDotDash Bekijk bericht
    Eigenlijk is het relatief eenvoudig om het hele probleem op een faire manier op te lossen:

- Voor de WG belasten als gewoon salaris met een eventuele korting voor werk-gerelateerde verplaatsingen
    - Voor de WN VAA berekenen op basis van een effectieve milieuscore, eventueel een systeem uitwerken dat op individueel niveau berekend wordt om misbruik met hybrides te vermijden (mijn reële uitstoot staat gewoon vermeld in mijn appje van de leasemaatschappij).
    - Tankkaarten afschaffen
    En wat lost dat net op? De hoge loonkost (want dat is de reden dat het bestaat)?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zie er alleszins niets fairs in.
    Werkgever betaalt meer en werknemer betaalt meer.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Die wagens zijn er gekomen om dezelfde reden als de maaltijdcheques & de ecocheques & de whatever ander extralegaal voordeel -> Het gigantische overheidsbeslag op loon verminderen.
    Je hoort wel eens dat de effectieve belastingsvoet lager ligt dan de bruto-> netto split op je loonbrief (JPV zal dat allemaal wel al eens in detail uitgeschreven hebben ... somewhere).
    Maar een van de voornamelijkste redenen dat ik 'uiteindelijk' geen 55% van mijn inkomen afgeef is omdat ik die extralegale voordelen (& eventuele andere 'aftrekposten') heb.

En dan spreek ik dus verre van enkel over de wagen. En over de maaltijdcheques bv., die veel breder verspreid zijn, daar zaagt men niet over, want jah ... meer mensen hebben ze. En ze kunnen toch niet tegen hun eigen kar stampen eh. 't Is altijd 'een ander' die het gelag moet betalen.

En ja ... het gaat over een hoger bedrag met die wagens ... maar hoe hoger je gaat in de loonschalen, hoe belachelijker het overheidsbeslag wordt natuurlijk. Dankzij die progressieve aard van het systeem.
    Dus een WN met een loon van pakweg 3K die gecompenseerd moet worden voor die wagen ... dat gaat die WG veel kosten want of course it does & dat gaat die WN weinig opbrengen want die gaat grote percentages moeten afgeven aan 't staat.

En de lagere lonen ... jah ... die moeten door 't staat onderhouden worden natuurlijk & betalen dan (bijna) niets van inkomensbelastingen.

Ik heb het nog gezegd ... als ge echt fair wilt zijn ... laat dan letterlijk iedereen even veel betalen. Of je nu 1000 of 6000 euro verdient -> ge geeft 30% af. Dan moogt ge klagen met uw lager loon.

Kijk ... ik heb ergens wel sympathie he, voor zij die geen dik loon mee naar huis nemen. Vooral zij die daarvoor werken & gewoon niet genoeg krijgen van de bedrijven die hun tewerk stellen (dus niet zij die niet willen werken). En de solidariteitsprincipes die ingebouwd zijn zorgen er voor dat ik die mensen mee onderhoud. En ja, da's een rood principe & ik ben gene fan van de rooie, mor soit.
    Als ge tegenslag hebt, jah ... een vangnet is ni slecht. Iedereen kan het voor hebben.

Maar als men aan ene kant enkel cadeau's verwacht & ik, OK, die dan mss het dubbel verdien van de laagste trap, maar even veel mag over houden op het einde, maar mss wel dubbel moet werken om het te verdienen ... jah ... dan is de solidariteit wel op ze.
    We zijn nog steeds geen communistisch regime wete.

Flat income tax gaat er nooit komen, net zoals men nooit al die extralegale voordelen gaat afschaffen om dat in te voeren. Maar tot dan valt die wagen eigenlijk wel in dezelfde schaal als al de andere voordelen, met hetzelfde doel.

Pagina 612 van 645 Eerste ... 112512562602608609610611612613614615616622 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten