iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poeperman2 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ik spreek nog over een F30, een g20 kan je op je buik schrijven voor 40K.

't Is maar een voorbeeld, omdat héél veel mensen niet beseffen wat de échte totaalkost is van een wagen. Ik heb eens vrijblijvend de vraag gekregen van mijn baas of ik voor 750 netto mijn wagen zou opgeven, en dat was een heel makkelijke "nee"
    Wat ik daarnet wel vergat, is de km-vergoeding die je potentieel kan opstrijken. @0.35 euro per km kan dat serieus aandikken, maar het is maar de vraag of je die vergoeding dan ook krijgt.
    Meteen de verklaring waarom men bij de overheid geen bedrijfswagens wenst (en bepaalde groepen werknemers er ook geen willen) - voorbeeldje uit de praktijk:

Functie: Begeleider van stages, woonachtig in Vl-br maar enkel werkzaam tussen Gent/Kortrijk - traject is heel eenvoudig want woont op 1km van E40, traject van 100km/dag + 50km extra voor de bezoekjes: 150*0.35*20*12 = 12600 €, in principe wordt woon/werkverkeer niet vergoed voor de functie maar door een handigheidje kan dit makkelijk omzeilt worden. Op de hogere niveaus zijn zelfs gevallen gekend waar men het 2de verblijf (aan de kust bvb) kan ingeven, men kan dan een vergoeding voor 200+ km krijgen en er effectief 15 rijden.

Maar de overheid denk aan het milieu en koopt een aantal elektrische wagens die je als werknemer kan reserveren voor verplaatsingen - echter heb je dan geen recht op deze vergoeding - gevolg is dat deze wagens NOOIT gebruikt worden. Het gebruik ervan verplichten is een no -go want dan leggen we het land plat.

Mobiele IT mensen bij de overheid hebben een klein extra maandloon als km-vergoeding, je hebt dan wel een goede service want die staan letterlijk te springen om langs te komen.

Ik ga dit niet veralgemenen op de gehele overheid maar bovenstaande zijn effectief concrete situaties.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Maat van mij gaat elke dag met fiets en krijgt fietsvergoeding. Ondertussen rijdt zijn madam rond met de bedrijfswagen (om haar zelfstandige activiteiten uit te voeren) ....
    Of collega's bij hem die in buitenland (voor het werk) tanken met creditkaart (en binnenbrengen als onkost) en dan madam haar eigen wagen voltankt met de kaart van het werk!

Tja
    Dit zijn risico's die weinig mensen durven nemen natuurlijk, als zoiets uitkomt ben je wel de klos.
    Dus zeker niet representatief.

Li1quid's schermafbeelding
    iTrader
    99 (98%)
    Hier werd eens een bedrijfswagen gebruikt als pendeldienst naar Charleroi airport :')
    PSN: Li1quid

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Dit zijn risico's die weinig mensen durven nemen natuurlijk, als zoiets uitkomt ben je wel de klos.
    Dus zeker niet representatief.
    Zolang ze genoeg winst hebben zal er geen haan naar kraaien (of ze moesten het op externe inspectie zien)

iTrader
    0
    Op dagen dat ik met de fiets ga werken laat ik mijn echtgenote ook wel met mijn wagen rijden, dat mag volgens mij zelfs van de policy. Ik krijg echter (helaas) geen fietsvergoeding

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Bewijs dat maar eens. Total Cost of Ownership - Never ever

Basic basic 3-reeksje (wat zowat de TCO van 800 euro vertegenwoordigt) op 5j

- 40.000 aanschaf - na 5j en 150K km, nog een 12K waard = 28.000/5j = 5600/jaar = € 467 per maand

- Onderhoud op 5j, MINIMAAL 5000 euro: 83 euro per maand
    - verkeersbelasting 480 per jaar: 40 per maand
    - BIV: eenmalig 621 = 10 per maand
    - verkzekering omnium = 100 per maand
    - banden, zeker anderhalve set, 6*160 per band = 16 eu per maand
    - gemiddeld verbruik 5l/100km, 7500liter, 11250 euro = 187.5 per maand

Is € 903,5/maand en dan heb je geen enkele tegenslag gehad, geen enkele onvoorziene omstandigheid, ben je zuinig op banden en als je ze verslijt vervang je ze door brol en verkoop je de wagen boven marktcomforme prijs
    Het probleem start al dat je van een totaal verkeerde uitgangspunt start.
    Je start weer vanuit een positie van het financieren van privé-verplaatsingen. En daaruit extrapoleer je alle kosten.
    Daarbij ga je dan ook nog eens uit van het feit dat de vergoeding alles moet dekken.

Neen dat is niet hetgeen wat de bedoeling kan en mag zijn. Ik snap dat je natuurlijk wilt dat je een vergoeding krijgt waarmee je een dikke bak kan rijden en er nog winst op doet ook. Maar dat mag niet de realiteit zijn.

Wederom bewijs je wat er schort aan het huidig systeem. Waarom het zo volledig scheef zit, en waarom het op de schop moet. En vooral waar de mentaliteit verkeerd zit, waar de denkwijze helemaal verdraaid is.

Laat ons duidelijk zijn. Het scenario van afschaffen is inherent verbonden aan de kosten die jij opnoemt uiteraard niet volledig dekken. Op zijn max is het de professionele kilometers vergoeden, en de slijtage.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Je gaat er van uit dat je zomaar kan negeren dat mensen het privé gebruik van de auto als verloning zien. Daar moet ook iets tegenover staan.
    En daar wringt het schoentje vooral, wie moet daarvoor opdraaien?
    De werknemer die hierdoor minder loon heeft?
    De werkgever die hierdoor véél meer gaat mogen betalen zodat de werknemer gelijk uitkomt?
    Of de overheid, die het ene verpeste fiscaal voordeel gaat vervangen door een even slecht alternatief?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Voor dat privé gebruik betaal je VAA (nu goed dat is vaak minder dan je er uit haalt en nog eens vaak alleen de belasting erop)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Je gaat er van uit dat je zomaar kan negeren dat mensen het privé gebruik van de auto als verloning zien. Daar moet ook iets tegenover staan.
    En daar wringt het schoentje vooral, wie moet daarvoor opdraaien?
    De werknemer die hierdoor minder loon heeft?
    De werkgever die hierdoor véél meer gaat mogen betalen zodat de werknemer gelijk uitkomt?
    Of de overheid, die het ene verpeste fiscaal voordeel gaat vervangen door een even slecht alternatief?
    Zoals bij elke belasting dat ingevoerd wordt moet de belaste persoon daarvoor opdraaien. Ik heb nog nooit geweten dat er voor elke belasting iets tegenover moet staan.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    0
    Mobiliteitsbudget? Staat letterlijk tegenover de bedrijfswagen.
    En zo zijn er waarschijnlijk tientallen voorbeelden te vinden.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Voor dat privé gebruik betaal je VAA (nu goed dat is vaak minder dan je er uit haalt en nog eens vaak alleen de belasting erop)
    Kan je zeggen: "Je hebt jaren de kilometers "goedkoop" kunnen doen, dus nu pech dat je ze duurder moet doen." (En duurder, dat is dan eigenlijk gewoon de kost die elke particulier betaald)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het probleem start al dat je van een totaal verkeerde uitgangspunt start.
    Je start weer vanuit een positie van het financieren van privé-verplaatsingen. En daaruit extrapoleer je alle kosten.
    Daarbij ga je dan ook nog eens uit van het feit dat de vergoeding alles moet dekken.

Neen dat is niet hetgeen wat de bedoeling kan en mag zijn. Ik snap dat je natuurlijk wilt dat je een vergoeding krijgt waarmee je een dikke bak kan rijden en er nog winst op doet ook. Maar dat mag niet de realiteit zijn.

Wederom bewijs je wat er schort aan het huidig systeem. Waarom het zo volledig scheef zit, en waarom het op de schop moet. En vooral waar de mentaliteit verkeerd zit, waar de denkwijze helemaal verdraaid is.

Laat ons duidelijk zijn. Het scenario van afschaffen is inherent verbonden aan de kosten die jij opnoemt uiteraard niet volledig dekken. Op zijn max is het de professionele kilometers vergoeden, en de slijtage.
    Ik snap je punt hoor, laat dat duidelijk zijn, maar het is in deze naast de kwestie.

Het gaat over jouw quote (los van een bedrijfswagen zelfs) dat je een dikke wagen kan financieren met 800 euro. En ik toon aan (lees: bewijs) dat dat absoluut niet zo is. Want een 316d kan je bezwaarlijk een dikke wagen noemen, dat is een bovengemiddelde middenklasser, maar allerminst een nekkendraaier

iTrader
    1 (100%)
    Ik snap je punt hoor, laat dat duidelijk zijn, maar het is in deze naast de kwestie.

Het gaat over jouw quote (los van een bedrijfswagen zelfs) dat je een dikke wagen kan financieren met 800 euro. En ik toon aan (lees: bewijs) dat dat absoluut niet zo is. Want een 316d kan je bezwaarlijk een dikke wagen noemen, dat is een bovengemiddelde middenklasser, maar allerminst een nekkendraaier
    Voor een autoliefhebber.

Voor de gemiddelde mens is een BMW 316d met navigatie een dikke bak.

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    194 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Kan je zeggen: "Je hebt jaren de kilometers "goedkoop" kunnen doen, dus nu pech dat je ze duurder moet doen." (En duurder, dat is dan eigenlijk gewoon de kost die elke particulier betaald)
    Maar dat is je wel jaren voorgehouden als zijnde deel van je loon.
    Niet meer dan normaal dat de werkgever dit dan gaat compenseren met hoger loon of iets anders. Als ik plots minder op de rekening heb staan elke maand gaat er flink gepraat worden.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter3770 Bekijk bericht
    Maar dat is je wel jaren voorgehouden als zijnde deel van je loon.
    Niet meer dan normaal dat de werkgever dit dan gaat compenseren met hoger loon of iets anders. Als ik plots minder op de rekening heb staan elke maand gaat er flink gepraat worden.
    Privé kilometers = betaal je VAA op, dus dat is geen deel van je loon. Je mag door het systeem er gewoon een belachelijk lage prijs voor betalen om alsnog die werkwagen privé te gebruiken.

Pagina 537 van 570 Eerste ... 37437487527533534535536537538539540541547 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten