iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lint Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Amaai even de laatste 60+ berichten ingehaald. Het is precies 1 groep met 3 verschillende punten tegenover enkel Eniac . Sterk staaltje langs elkaar discussieren soms .

Ik volg trouwens 100% Eniac zijn logica, en snap (net zoals hemzelf) niet waarom daar tegen gediscussieerd wordt. In summary:
    - mijn WG geeft mij een bedrijfswagen, waar ik VAA op betaal en daarom prive mag gebruiken
    - door mijn gezinssituatie wens ik voor mijn privegebruik een gezinswagen te hebben (wat dat exact is, is een andere discussie)
    - als (dmv aanpassingen aan het beleid) ik de 2 bovenstaande punten niet meer kan combineren, geef ik de voorkeur aan meer loon en zelf mijn gezinswagen te bekostigen (ongeacht de extra ecotax die mij dat zou kosten)
    - LOS DAARVAN lijkt gezins + bedrijfs wagen combineren mij efficienter (ecologisch) dan een kleine bedrijfswagen te hebben + een gezinswagen prive te kopen

Ik wil Eniac geen woorden in de mond leggen, maar volgens mij heeft hij niet meer gezegd dan dit (corrigeer gerust Eniac).

Al de andere zaken, waar mensen proberen voor te schrijven wat iemand wel of niet nodig zouden hebben (meestal door mensen die zelf NIET in die situatie zitten ironisch genoeg), is irrelevant voor de discussie.
    Helemaal akkoord! Er kunnen hier enkelen gerust een extra cursus begrijpend lezen volgen.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    - mijn WG geeft mij een bedrijfswagen, waar ik VAA op betaal en daarom prive mag gebruiken
    Stond niet ter discussie.

- door mijn gezinssituatie wens ik voor mijn privegebruik een gezinswagen te hebben (wat dat exact is, is een andere discussie)
    Dat is uw probleem, en niet dat van uw werkgever. Die voorziet in eerste plaats een voertuig voor uw werkkilometers.

- als (dmv aanpassingen aan het beleid) ik de 2 bovenstaande punten niet meer kan combineren, geef ik de voorkeur aan meer loon en zelf mijn gezinswagen te bekostigen (ongeacht de extra ecotax die mij dat zou kosten)
    Dat is een optie, die zeker voor zelfstandigen van toepassing is, en stond niet ter discussie als valide reactie.

- LOS DAARVAN lijkt gezins + bedrijfs wagen combineren mij efficienter (ecologisch) dan een kleine bedrijfswagen te hebben + een gezinswagen prive te kopen
    Niemand zei dat je "dan maar 2 auto's" moest hebben. Je hebt je leasekar voor je werkkilometers met al dan niet VAA voor de privé, en in je privé gebruik je zoveel mogelijk alternatieve mogelijkheden. (Dat laatste is heeft dan twee randvoorwaarden, enderzijds infrastructuur die het toe laat, en anderzijds, het afstappen van de luxe die we de dag van vandaag normaal vinden, de mentaliteitswijziging als het ware).

Al de andere zaken, waar mensen proberen voor te schrijven wat iemand wel of niet nodig zouden hebben (meestal door mensen die zelf NIET in die situatie zitten ironisch genoeg), is irrelevant voor de discussie.
    We moeten af van wat iedereen nodig acht voor zichzelf, maar eerder naar hoe we die noden kunnen vervullen met een zo klein mogelijke impact op de maatschappij/milieu.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Dat is uw probleem, en niet dat van uw werkgever. Die voorziet in eerste plaats een voertuig voor uw werkkilometers.
    Maar dat probleem wordt toch niet bij de WG gelegd? Er wordt toch maar enkel en alleen gezegd dat de werknemer, binnen de speelruimte die hij krijgt van de WG, zijn keuze afstemt op het privégebruik?
    Ik snap je in deze echt niet hoor, je lijkt er zo gigantisch op gebrand om de richting te verschuiven van een gunst naar de werknemer toe waar de werknemer dan zijn keuze maakt, naar een eis van de werknemer naar de werkgever toe.

Overigens niet akkoord met wat je hier zegt, in heel veel gevallen wordt de wagen gewoon als een pure loonscomponent toegekend. Werknemers die alle dagen naar kantoor 5-10-15km verderop moeten krijgen die wagen echt niet omdat de werkgever vindt dat hij dat voertuig moet voorzien voor de werkkilomeers, die nagenoeg onbestaande zijn.
    Maar dat is een andere discussie.

Niemand zei dat je "dan maar 2 auto's" moest hebben.
    Jawel. Als mijn enige keuze nog een Polo is, dan heb ik gewoon een volwaardige gezinswagen daarnaast nodig.
    En dan stap ik dus gewoon uit het systeem.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lint Bekijk bericht
    Ik wil Eniac geen woorden in de mond leggen, maar volgens mij heeft hij niet meer gezegd dan dit (corrigeer gerust Eniac).
    100%. Het is alsof het zo buitenaards vreemd is dat als je een budget krijgt voor een wagen en je een gezin hebt, je daar een gezinswagen gaat mee nemen. En dat als je dat niet meer kan, je evengoed uit het systeem wil stappen.

Geen idee waarom dat zoveel discussie met zich meebrengt. Iedereen zou daar toch gewoon content mee moeten zijn?

iTrader
    0
    is er iemand binnen de Cronosgroep die recent een wagen heeft mogen configureren

Zou een 318dA Touring (die nog niet bestaat ) haalbaar zijn met de 950 TCO?

iTrader
    0
    Hoe moet je die TCO eigenlijk zien van de Cronos groep? Ik ga binnenkort ook een auto mogen bestellen,
    maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik zou kunnen zien wat er wel en niet binnen budget past zonder daarvoor de effectieve online tool ter beschikking te hebben
    Ik vermoed dat ik in categorie 2 zit met 800 TCO, het zou normaal klasse van V40/A3/BMW 1 zijn met redelijk wat opties. Maar dat is allemaal te vaag voor mijn geduld!

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Maar dat probleem wordt toch niet bij de WG gelegd? Er wordt toch maar enkel en alleen gezegd dat de werknemer, binnen de speelruimte die hij krijgt van de WG, zijn keuze afstemt op het privégebruik?
    Akkoord, maar dat is het nu, de luxe die we nu hebben. Daarom moet dat niet de toekomst zijn, en zijn kleinere functionele wagens van toepassing.

Overigens niet akkoord met wat je hier zegt, in heel veel gevallen wordt de wagen gewoon als een pure loonscomponent toegekend. Werknemers die alle dagen naar kantoor 5-10-15km verderop moeten krijgen die wagen echt niet omdat de werkgever vindt dat hij dat voertuig moet voorzien voor de werkkilomeers, die nagenoeg onbestaande zijn.
    Des te meer is er een icentive om te kiezen tussen;
    1) Kleine wagen die niet zo vervuilend is.
    2) Cash.

Jawel. Als mijn enige keuze nog een Polo is, dan heb ik gewoon een volwaardige gezinswagen daarnaast nodig.
    Daaraan hing ik dan de randvoorwaarde dat er werkend neveninfrastructuur is waarmee je wel degelijk alles kan doen. Iets dat trouwens zeker niet onmogelijk is, maar ook daarvoor moet je op zoek naar die mentaliteitswijziging bij iedereen.

Mag, kan, als zelfstandige. Als werknemer iets lastiger maar ook dan zijn er alternatieven.

100%. Het is alsof het zo buitenaards vreemd is dat als je een budget krijgt voor een wagen en je een gezin hebt, je daar een gezinswagen gaat mee nemen. En dat als je dat niet meer kan, je evengoed uit het systeem wil stappen.
    Zeg ik nu toch al meermaals eh, dat is niet abnormaal, vandaag. Maar als we naar een gezondere leefomgeving willen dan is het niet meer logisch dat je voor 90% van je tijd alleen rond rijdt in een wagen voor 5, omdat je 1 keer op de week eens een wagen nodig hebt om met 5 te rijden.

Geen idee waarom dat zoveel discussie met zich meebrengt. Iedereen zou daar toch gewoon content mee moeten zijn?
    Ik ben er niet ontevreden over hoor, ik rij graag met de mijne.

Het probleem ligt hem echter in dat we hier niet vanaf het begin mee zijn gestart, en dat nu geexplodeerd is tot een automarkt die voor een groot deel bestaat uit grotere wagens dan men nodig heeft.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Hoe moet je die TCO eigenlijk zien van de Cronos groep? Ik ga binnenkort ook een auto mogen bestellen,
    maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik zou kunnen zien wat er wel en niet binnen budget past zonder daarvoor de effectieve online tool ter beschikking te hebben
    Ik vermoed dat ik in categorie 2 zit met 800 TCO, het zou normaal klasse van V40/A3/BMW 1 zijn met redelijk wat opties. Maar dat is allemaal te vaag voor mijn geduld!
    TCO staat voor total cost of ownership en is de kost die de werkgever aan jou wagen heeft, incl. CO² taks, verzekeringen, winterbanden, en what not.

Mijn TCO is bijvoorbeeld €880 wat over 60 maanden €52800 is maar mijn wagen kost €42042.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poeperman2 Bekijk bericht
    is er iemand binnen de Cronosgroep die recent een wagen heeft mogen configureren

Zou een 318dA Touring (die nog niet bestaat ) haalbaar zijn met de 950 TCO?
    Lijkt me wel, al durf ik met WLTP dat niet voorspellen.

Mijn wagen is nu TCO880, maar collega met TCO 875+10% opleg kon die al niet nemen.

iTrader
    0
    Exclusief brandstof?
    Want als ik bijvoorbeeld kijk op leasemaatschappij websites heb je al een Audi A3 vanaf 400 en een beetje.
    Of ontbreken daar nog gigantisch veel kosten aan vooraleer je aan het TCO bedrag komt?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Lijkt me wel, al durf ik met WLTP dat niet voorspellen.

Mijn wagen is nu TCO880, maar collega met TCO 875+10% opleg kon die al niet nemen.
    Fuck, dat wordt onderhandelen. Mijn huidige 316dA berline was haalbaar met 800 TCO, en ik zou ook een 316dA Touring nemen, maar die zal er zeker nog niet zijn op het moment dat ik mag bestellen. (ik ben eig nog niet zeker van de 950 ook, maar na 4j is dat wel de gangbare promotie en ik ben dan ook nog onmisbaar )

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Exclusief brandstof?
    Want als ik bijvoorbeeld kijk op leasemaatschappij websites heb je al een Audi A3 vanaf 400 en een beetje.
    Of ontbreken daar nog gigantisch veel kosten aan vooraleer je aan het TCO bedrag komt?
    Ja, een A3 nu voor €400 kan nooit onder WLTP normen lijkt me. Dan heb je nog geen verzekering, winterbanden, onderhoudskosten,...

Pas op want ook TCO hangt af van werkgever. Ik kon bijvoorbeeld geen V60 nemen omdat die TCO enorm hoog lag terwijl een kameraad van me die met lagere TCO wel kon nemen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)

Dat is de essentie van het probleem. Dat het zijn oorspronkelijke doel volledig verloren is.

Dat lijkt mij ook niet volledig een andere discussie. Zoals ik al zei ligt het wel aan de bron van twee grote problemen.

Momenteel is dat inderdaad een looncomponent bij velen. Maar dat is enkel gebaseerd op een aangenomen waarde. Als je veel kilometers doet dan is de waarde groter, heb je een grotere wagen dan is de waarde eveneens groter. Neemt men dit af hoe gaan ze dat dan compenseren? Daarin heb je twee mogelijkheden, ofwel de werkgever die u meer brutoloon geeft waar na belastingen je ongeveer die aangenomen waarde extra hebt. Ofwel gewoon amper tot geen compensatie.

Klinkt misschien cru, en ik weet wat je gaat zeggen. Niemand gaat nog een job als consultant willen doen, of een job waar je veel voor moet rondrijden. Maar op dat moment sla je twee vliegen in één klap. Want zijn die verplaatstingen echt nodig? Is het nodig dat deze met de wagen gebeuren? Deze verplaatsing afbouwen is de uitstoot afbouwen. Uiteindelijk kom je altijd terug uit op dat laatste, de mensen een andere mentaliteit aanmeten. En zo werken aan de uitstoot.

Pas op mocht ik de mogelijkheid hebben, ik deed het ook hoor. Ik nam mij ook een A6 (dat is een leugen. Ik zou een leukere wagen nemen :P) waar ik heel het land privé meer rondreed. Maar we moeten ook realistisch zijn en durven inzien dat het huidig systeem niet heel zuiver is. En gewoon op de schop moet.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Kleinere/Functionele wagens
    Dudes, het is met heel BE vrijwel nog geen druppel op een hete plaat als je letterlijk ALLE wagens gaat afschaffen.
    Alsof er dan écht zo gigantisch veel verschil gaat zijn als je nu even een wagen met een CO van 125 gaat omruilen voor een Polo van 107.

Dat wordt dan een groene, ideologische Calvo discussie. Daar ga je dus écht de wereld niet mee veranderen hoor.

Ook tellen ALLE wagens van heel BE naar 't schijnt maar mee voor een goei 12% v/d CO uitstoot. Echter is dit de grootste melkkoe v/d overheid geworden.

Zeg ik nu toch al meermaals eh, dat is niet abnormaal, vandaag. Maar als we naar een gezondere leefomgeving willen dan is het niet meer logisch dat je voor 90% van je tijd alleen rond rijdt in een wagen voor 5, omdat je 1 keer op de week eens een wagen nodig hebt om met 5 te rijden.
    Ik wil ook wel gewoon nog met plezier rond bollen met de wagen (zeker aangezien ik nu wel in een job zit die mij wreed veel in die wagen zet).
    Maar desondanks wil ik toch gewoon nog een wat leuke wagen hebben (als beetje auto 'fan').

Een of andere funky Polo was leuk toen ik begin de 20 was ... maar doet het tegenwoordig toch niet meer voor mij.
    Vind je dat ik daarom naast mijn schoenen loop? Fine, voor mij geen probleem.

Maar den enen vliegt dan alle jaren 3 keer per jaar de wereld rond voor z'n geld en ik heb liever een leuke wagen (& heb al vele jaren niet meer gevlogen).
    En nee, als ik er belasting voor moet betalen (VAA, privé) dan wil ik dat eigenlijk doen voor iets interessants en niet iets waar ik nog eens een 2e wagen naast moet kopen.

Volgens jouw redenering moet iedereen dan maar met een Up! of een Smart rond rijden. But c'mon? Really?
    BE is al een heel auto-onvriendelijk lang als je vergelijkt met het buitenland. We zijn dus ook al bij de 'betere' leerlingen als het op uitstoot aan komt.
    USA, China, Rusland etc. Daar kunt ge ten minste nog met een écht tof machien rond bollen zonder afgestraft te worden door 't staat. En hier zou iedereen met een crèmekar moeten rijden?

Daaraan hing ik dan de randvoorwaarde dat er werkend neveninfrastructuur is waarmee je wel degelijk alles kan doen. Iets dat trouwens zeker niet onmogelijk is, maar ook daarvoor moet je op zoek naar die mentaliteitswijziging bij iedereen.
    Zoals ik eerder ook al aanhaalde ... het lijkt mij redelijk onmogelijk om uw boodschappen te doen met de bus. Gelijk welke infrastructuur er is.
    Nu ja ... tegenwoordig brengen ze die dingen dan wel weer aan huis als je er voor betaald mor soit. Zou voor mij al vrijwel nooit een optie zijn, want ik ben nooit thuis op een deftig uur.

Binnen je budget valt. Op wat is dat gebaseerd? Dat is louter maar iets arbitrair dat iemand heeft vastgelegd. Dat is niet iets wat vastligt, laat staan dat het wettelijk is. Daarbij binnen budget valt. Als de kostprijs dermate hoog wordt dat je enkel nog een kale polo erin krijgt, dan is dat ook zo hoor.
    Arbitrair? Je begint ergens te werken en er zijn gesprekken over loon en voordelen. Dus je zit bijvoorbeeld met een budget waar een full option XC60 in valt, dan ga je niet zomaar terugvallen naar een Polo hé. Toch niet zonder de nodige financiële compensatie.

Werkgevers in België gaan nogal mogen betalen dan.
    Da's gewoon een loon kwestie. Wat je verdient is in die zin altijd arbitrair en wordt bepaald door wat de WG voor u wil betalen als die u in dienst neemt.
    Die wagen is er gewoonweg integraal onderdeel van, dus is even arbitrair.

Als je daar niet mee akkoord bent ... raar, want ik denk niet dat als jouw WG morgen zou af komen met een loonsverlaging van 1000 EUR dat je daar zomaar even direct akkoord mee gaat zijn.

Niemand zei dat je "dan maar 2 auto's" moest hebben.
    Ik veronderstel voor mij krak 't zelfste. En mijn wagen wordt ongetwijfeld vervangen door een veel vervuilender 2e hands examplaar van X jaren oud (want jah ... splinternieuw ... not gonna happen).

Reed vanochtend trouwens nog enkele keren achter zo'n 'correcte wagen' volgens de hier vermeldde parameters, maar dat waren dan eerder roetstoven.
    Is dat dan zo véél beter voor de groenen onder ons mss? Of ga je al die mensen, die daar geen boodschap aan hebben om gigantisch veel geld te geven aan een wagen toch forceren een kostelijk nieuw machien te kopen?

Weet je hoe je netto op je bankrekening krijgt? Door brutoloon te belasten. Uw werkgever mag gerust ervoor zorgen dat jij 600€ extra netto hebt hoor, niemand gaat daar boos zijn. Net omdat die 600€ een resultaat is van een loon waar patronale bijdragen en belastigen op geheven zijn. De zaak met bedrijfswagens is net de aangenomen waarde die niet gelijk is met de effectieve waarde.

En zoals ik eerder ook al zei is het een voordeel dat enkel maar meer winst veroorzaakt door meer te gebruiken. Iets wat rechtstreeks indruist tegen onze twee grootste problemen, mobiliteit en milieu.
    Tuurlijk. En onder het BE stelsel moet je dan direct 1200 EUR bruto krijgen, wat de WG zo ongeveer het 3 dubbele zal kosten.

En dan verbaasd zijn dat men gebruik maakt van zoveel mogelijk truuken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Pas op mocht ik de mogelijkheid hebben, ik deed het ook hoor. Ik nam mij ook een A6 (dat is een leugen. Ik zou een leukere wagen nemen :P) waar ik heel het land privé meer rondreed. Maar we moeten ook realistisch zijn en durven inzien dat het huidig systeem niet heel zuiver is. En gewoon op de schop moet.
    Seriously? Alsof iemand met een bedrijfswagen elk vrij moment spendeert met heel 't land doorkruisen om overal eens rond de kerktoren gereden te hebben?

Die dingen worden steeds sterk overdreven.

iTrader
    1 (100%)
    Dudes, het is met heel BE vrijwel nog geen druppel op een hete plaat als je letterlijk ALLE wagens gaat afschaffen.
    Alsof er dan écht zo gigantisch veel verschil gaat zijn als je nu even een wagen met een CO van 125 gaat omruilen voor een Polo van 107.

Dat wordt dan een groene, ideologische Calvo discussie. Daar ga je dus écht de wereld niet mee veranderen hoor.

Ook tellen ALLE wagens van heel BE naar 't schijnt maar mee voor een goei 12% v/d CO uitstoot. Echter is dit de grootste melkkoe v/d overheid geworden.
    Dan doen we maar niets omdat de Amerikanen ook niets doen, en de Amerikanen doen niets omdat de Chinezen niets doen.

Dit ben jij;

Zinkende boot

Pagina 532 van 574 Eerste ... 32432482522528529530531532533534535536542 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten