GADGET's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Uiteindelijk zit daar ook niet zodanig veel verschil in.. Of je nu met een polo rondrijdt of een a6. Het opzet moet zijn om meer wagens uit het verkeer te halen, daar bereik je een veel grotere drop mee. Of elektrisch.

Niet zomaar smijten met bedrijfswagens.
    Vanaf x-aantal wagens in de vloot, zoveel % elektrisch.
    Slimme km heffing
    ....

Lijkt me allemaal veel redelijker dan gewoon iedereen in een polo proppen. Problemen even denken opgelost te hebben, maar in realiteit binnen 10j weer in de haren krabben. Zoals het zoveel het geval is hier. Kleine oplossingen zoeken binnen een bestaand /slecht systeem is niet de manier.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GADGET Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Uiteindelijk zit daar ook niet zodanig veel verschil in.. Of je nu met een polo rondrijdt of een a6. Het opzet moet zijn om meer wagens uit het verkeer te halen, daar bereik je een veel grotere drop mee. Of elektrisch.

Niet zomaar smijten met bedrijfswagens.
    Vanaf x-aantal wagens in de vloot, zoveel % elektrisch.
    Slimme km heffing
    ....

Lijkt me allemaal veel redelijker dan gewoon iedereen in een polo proppen. Problemen even denken opgelost te hebben, maar in realiteit binnen 10j weer in de haren krabben. Zoals het zoveel het geval is hier. Kleine oplossingen zoeken binnen een bestaand /slecht systeem is niet de manier.
    Het is geen gigantisch verschil. Maar wel aanwezig. Tel daar bij op dat die A6 waarschijnlijk een veelvoud van de jaarlijkse kilometers doet en de som is snel gemaakt.

Maar we zijn met zijn allen ook zeer inventief natuurlijk. Zo zijn er hybride wagens die op papier een mooie uitstoot halen, en waarvan je dus kan zeggen dat dit een positieve evolutie is. Maar de realiteit is dan dat deze wagens niet opgeladen worden. Dus hun effectieve uitstoot is daarmee slechter dan de op papier slechter scorende wagens.

Het systeem is gewoon te gek voor woorden. En moet dringend op de schop. Maar natuurlijk is er veel tegenstand want iedereen beseft ook wel dat het een gigantisch voordeel is, dit afnemen is gewoon de mensen hun koopkracht verlagen. Maar langs de andere kant zijn er veel mensen die geen bedrijfswagen hebben en in de eerste plaats al niet elk weekend van Hasselt naar Plopsaland kunnen rijden. Maar door de duurder wordende wagens gedwongen worden een wagen op te ruimen en met de fiets naar hun werk te gaan.

Dan kan je zeggen dat het aandeel van de bedrijfswagens niet zo groot is. Maar als deze kleine groep wel instaat voor een groot deel van de mobiliteitsproblematiek en tegelijk ook afstanden afleggen die gelijk zijn met viermaal dat van een doorsnee persoon. Tsja dan krijg je een totaal ander beeld.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

GADGET's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat een A6 meer km's zou maken lijkt me niet waar. Of toch beperkt. Als je die km's moet doen, dan doe je die met die polo ook.

Inventief met hybride...daarom dat ik zeg elektrisch. 100% elektrisch uiteraard.

Het probleem wordt naar de werknemer geschoven uiteindelijk. Voor de WG alleen maar positief dat ze nu polo's moeten kopen ipv A6'en.
    Werkgevers in een andere richting sturen is de manier. Subsidies voor elektrisch, fiets, OV,.. . Aanmoedigen ipv het omgekeerde gedrag te bestraffen

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Allemaal goed en wel, maar ik heb nog altijd geen antwoord gezien op de vraag hoe de werknemers gecompenseerd gaan worden want die pak je salaris af.

Dus dezelfde vraag als aan Calvo. Wie heeft daar het antwoord op?

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    M'n vader wil full electric gaan over 2 jaar net voor hij met pensioen gaat en is zo wat aan het rondkijken.. ze hebben voor 10.000wp aan zonnepanelen liggen waarvan ze maar een fractie gebruiken. (Nog in de tijd van de GSC's)

Heeft altijd sportieve wagens gehad dus in een leaf ofzo ga je hem niet krijgen...

De Polestar 2, hoe wordt dat over het algemeen ontvangen? Of is dat nog helemaal niet in productie? Ik zie dat je hem enkel online kan bestellen en made in China.. kan je dan niet gaan testrijden voordat je 50-70k neer zou leggen?

Tesla Model 3 of S ook nog een optie, maar weet niet of er nieuwe modellen zitten aan te komen over 2 jaar. Komt BMW misschien met een full electric 4-serie ofzo?

Ben niet op de hoogte van het EV wereldje, dat is duidelijk.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is er eigenlijk geweten hoeveel hybride wagens echt hybride rijden of zuiver op brandstof?
    Want iedereen die ik ken met een hybride laadt die eigenlijk wel regelmatig op.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het is geen kwestie van dat je met een polo moet toekomen.
    Maar tot jij je in de discussie gooide was dat letterlijk wel de kwestie. Het punt was dat met de WLTP icm niet-gewijzigde maximale CO2-uitstoten mensen wel eens ineens tevreden zouden moeten zijn met een Polo. En dan zei ik dat ik dan wel uit het systeem zou stappen omdat een Polo voor mij van te beperkt nut is, waarna ik op mijn bord kreeg dat het met een Polo ook allemaal zou moeten lukken. DAAR ging het over, tot jij dan kwam zeggen dat ik naast de kwestie bezig was. Dat was het niet. Dat WAS de kwestie.

Dat jij graag af en toe een boom opzet over hoe unfair, inefficiënt en debiel het hele systeem is weet ik wel (en ja, je hebt daarin een punt ), maar het is niet omdat jij wou dat het daarom draaide, dat het daar ook effectief om draaide. Scroll gewoon eens omhoog en volg mijn replies en de oorsprong ervan

Als jij dan zegt dat je er geen meer wilt dan is dat uw goed recht. Maar dan komen we bij het tweede punt dat vanaf je uit dat stelsel stapt je ook niet meer de fiscale voordelen hebt. En als je dan als particulier kiest voor een grote en vervuilende wagen je daar ook voor afgestraft wordt in de vorm van taksen en noem maar op. Dan heb je nog altijd de keuze om pakweg een A6 te kopen, maar je moet u er wel bij neerleggen dat je fiks meer gaat betalen.
    Ik heb de berekening in mijn geval gedaan en weet je dat het verschil eigenlijk niet zo gigantisch groot is? Zeker wanneer de WLTP-waarden zullen worden gebruikt heeft de staat al meer inkomsten aan niet-recupereerbare BTW en aan belasting op VAA (zeker voor de wat grotere wagens) dan dat ze "cadeau" geven qua verlaging op vennootschapsbelasting.
    Verschil dat uiteindelijk naar de staat gaat is nog iets van een €1500/jaar voor mijn wagen en mijn kilometeraantallen. Dat is niet fijn om zo'n bedrag te missen in de privé, maar wel behapbaar. En dan zal ik dat wel extra betalen.

En het gaat voor alle duidelijkheid niet over de clipper, maar over de gewone focus
    Daarover kan ik niet uit ervaring spreken dus ik zeg er dan niets over. Ik weet wel dat ik dat zelf niet zou doen of willen, maar als anderen dat doen, fair enough. Alles lukt, als je maar genoeg wil of als je de juiste compromissen maakt.

En het is overigens ook een totaal ander gegeven tussen een kale luxewagen waar dan weinig luxe aan is, en de vraag stellen waarom je dat zou doen. En zeggen dat een golf een minderwaardige wagen is, een mini autotje waar je niks mee bent. Terwijl er onnoemelijk veel gezinnen met een golf rijden, en daar verdomd blij mee zijn en alles mee doen.
    Natuurlijk is er in jouw ogen een verschil, dat is omdat jij het ene wel OK vindt en het andere niet. Maar onder aan de streep gaat het in beide gevallen om minachting ten opzichte van een keuze die anderen perfect valide vinden en perfect "verdomd blij mee zijn".

We kunnen ons gewoon veel vragen stellen bij het huidig systeem. Moet een werkgever en de staat via fiscale optimalisatie het mobiliteit en milieuprobleem sponsoren. Moet een gezin zo een grote wagen hebben. Moet een gezin twee wagens hebben. Moet een werknemer zoveel km's maken, zowel professioneel als privé. Moet je als je in Eeklo woont echt in Zaventem gaan werken. En ga zo maar door. Al die zaken aanpakken is milieu en mobiliteit aanpakken.
    We kunnen dat zeker. Maar gegeven een systeem kunnen we ook maar de beste keuzes maken binnen dat systeem.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GADGET Bekijk bericht
    Dat een A6 meer km's zou maken lijkt me niet waar. Of toch beperkt. Als je die km's moet doen, dan doe je die met die polo ook.
    Klopt volledig. De aard van mijn job gaat niet ineens veranderen. Ik zat gisteren in Merelbeke en Zelzate, morgen in Kontich, volgende week moet ik in Duinkerke en Brussel zijn, Oostende kom ik regelmatig, binnen 2 weken naar Luxemburg (het land, niet de provincie). Nogal wiedes dat mijn A6 een veelvoud van de kilometers maakt dan de gemiddelde Polo, maar dat is niet omdat het een A6 is, dat is omdat dit nu eenmaal mijn job is. Had ik een Polo in plaats van een A6 dan zouden deze verplaatsingen allemaal niet ineens weggetoverd zijn.

Tinufiel's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Binnen je budget valt. Op wat is dat gebaseerd? Dat is louter maar iets arbitrair dat iemand heeft vastgelegd. Dat is niet iets wat vastligt, laat staan dat het wettelijk is. Daarbij binnen budget valt. Als de kostprijs dermate hoog wordt dat je enkel nog een kale polo erin krijgt, dan is dat ook zo hoor.
    Arbitrair? Je begint ergens te werken en er zijn gesprekken over loon en voordelen. Dus je zit bijvoorbeeld met een budget waar een full option XC60 in valt, dan ga je niet zomaar terugvallen naar een Polo hé. Toch niet zonder de nodige financiële compensatie.

Werkgevers in België gaan nogal mogen betalen dan.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Als ge mij de netto bedragen er bij zet kan ik u zeggen als ik het normaal vind.

Ik heb geen idee wat het netto verschil is tussen 2 en 2,5 k bruto omdat ik al heel mijn leven in het NL belastingstelsel val. En ik weet ook niet wat een C of een polo netto zou kosten.

Maar ik weet wel dat die auto loon is en dat niemand dat gaat afgeven voor minder dan zijn netto waarde.

Wat zou jij zeggen als plots de regels veranderen en ik 400 euro van u netto afpak?
    Een vergelijking die absoluut nergens op slaagt (netto-waarde van een wagen is trouwens individueel afhankelijk, zeker als je tankkaart in rekening neemt). Grappig trouwens dat je zegt dat je zelf in NL belastingstelsel valt want daar wordt een wagen toch meer (imo correcter) belast?

Stel ik ruil wagen in voor cash-for-car: waarom moet iemand die amper iets bijdraagt aan de maatschappij maar een dikke auto heeft van het werk meer netto krijgen dan iemand die een pak meer bijdraagt aan maatschappij maar een kleine wagen heeft gewoon omdat WN A bij bedrijf werkt die voor 500 euro / maand aan lease een dikke auto kan geven en WN B bij bedrijf werkt die voor dat geld slechts kleine wagen kunnen aanbieden (door minder goede leasevoorwaarden bv).

Er zijn gewoon (een pak) bedrijven die (vooral starters) lokken met een aanlokkelijke wagen maar wel een laag brutoloon (maar netto via werkbonus & andere nettovergoedingen houden die er nog veel van over). En al de rest mag daar voor opdraaien!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tinufiel Bekijk bericht
    Arbitrair? Je begint ergens te werken en er zijn gesprekken over loon en voordelen. Dus je zit bijvoorbeeld met een budget waar een full option XC60 in valt, dan ga je niet zomaar terugvallen naar een Polo hé. Toch niet zonder de nodige financiële compensatie.

Werkgevers in België gaan nogal mogen betalen dan.
    Maar als 3 jaar later in dat budget slechts een polo past wel
    Bij ons zijn er geen budgetten maar fixed lijst en die wordt elk jaar minder en minder (management beweerd wel dat budget zelfde blijft maar dat je er minder in krijgt terwijl hun auto's niet minder worden )
    Laatst gewijzigd door SomeDude; 18 september 2019 om 12:03

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Maar als 3 jaar later in dat budget slechts een polo past wel
    Hangt van je contract af denk ik. Bij mijn laatste werkgever was de categorie wagen opgenomen in contract. Toen ik daar tekende stond daarin dat ik kon beschikken over een Audi A4 . Toen ik een categorie steeg werd dat in amendement opgenomen.

De exacte bewoording weet ik niet meer maar het leek er toch alleszins op dat het merk en type wagen een eigenschap was van de contractuele verbintenis, en dus niet zomaar te downgraden aan werkgeverzijde.
    Ik ga er dit weekend eens naar op zoek denk ik.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Hangt van je contract af denk ik. Bij mijn laatste werkgever was de categorie wagen opgenomen in contract. Toen ik daar tekende stond daarin dat ik kon beschikken over een Audi A4 . Toen ik een categorie steeg werd dat in amendement opgenomen.

De exacte bewoording weet ik niet meer maar het leek er toch alleszins op dat het merk en type wagen een eigenschap was van de contractuele verbintenis, en dus niet zomaar te downgraden aan werkgeverzijde.
    Ik ga er dit weekend eens naar op zoek denk ik.
    Bij mij staat ook categorie er in maar die wagens in die categorie kunnen eenzijdig door WG aangepast worden hoor. Quasi alle modellen die vernieuwd zijn zijn geschrapt en de andere zijn van uitrusting gezakt (opel innovation is bv edition geworden, bmw 3 en volvo v60 zijn geschrapt (of categorie hoger geworden)). Enkel die van management zijn precies bewaard gebleven (die hun categorie staat niet op de lijst )

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het lijkt mij ook wel zo dat de categorieën eerder volgens budget zullen vast liggen dan volgens specifieke wagen.
    Doordat de categorie op dat moment bijvoorbeeld XC60 en consoorten is, kunnen ze wellicht wel automodellen vermelden op papier.
    Maar ik denk als puntje bij paaltje komt, dat het wel volgens budgetten zal zijn.

Even iets anders.
    Aangezien de nieuwe A3 pas in Maart ofzo uitkomt, hoe lang zou het huidig model nog bestelbaar blijven?
    En als je net in zo'n periode een nieuwe auto kan kiezen, heb je dan eigenlijk pech? Of zouden de meeste werkgevers of leasemaatschappijen daarvoor uitstel verlenen?
    Ik zit bij Cronos groep als iemand daar specifieke zaken over weet.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Bij mij staat ook categorie er in maar die wagens in die categorie kunnen eenzijdig door WG aangepast worden hoor.
    Ik heb mij eigenlijk fout uitgedrukt. Categorie wagen stond er niet in, enkel merk en model. Uitrusting kan dan gerust wijzigen maar merk en model leek mij nog steeds een eigenschap van de overeenkomst. Maar ik zal dit weekend dat contract eens proberen vinden.

Bij werkgever daarvoor ging het inderdaad enkel over een categorie en daar konden ze zonder problemen de inhoud van die categorieën wijzigen. Dat deden ze en dat was dan ook een eeuwige strijd met de vakbonden, op het zielige af eigenlijk.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Aangezien de nieuwe A3 pas in Maart ofzo uitkomt, hoe lang zou het huidig model nog bestelbaar blijven?
    Denk dat de periode waarin er niet kan besteld worden doorgaans vrij kort wordt gehouden.

En als je net in zo'n periode een nieuwe auto kan kiezen, heb je dan eigenlijk pech? Of zouden de meeste werkgevers of leasemaatschappijen daarvoor uitstel verlenen?
    Ik zit bij Cronos groep als iemand daar specifieke zaken over weet.
    Beetje uitstel is normaal geen al te groot probleem. Bij Cronos lijkt het mij al helemaal geen probleem, dan zou je mogelijk wel kunnen overbruggen met een parkingwagen?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Amaai even de laatste 60+ berichten ingehaald. Het is precies 1 groep met 3 verschillende punten tegenover enkel Eniac . Sterk staaltje langs elkaar discussieren soms .

Ik volg trouwens 100% Eniac zijn logica, en snap (net zoals hemzelf) niet waarom daar tegen gediscussieerd wordt. In summary:
    - mijn WG geeft mij een bedrijfswagen, waar ik VAA op betaal en daarom prive mag gebruiken
    - door mijn gezinssituatie wens ik voor mijn privegebruik een gezinswagen te hebben (wat dat exact is, is een andere discussie)
    - als (dmv aanpassingen aan het beleid) ik de 2 bovenstaande punten niet meer kan combineren, geef ik de voorkeur aan meer loon en zelf mijn gezinswagen te bekostigen (ongeacht de extra ecotax die mij dat zou kosten)
    - LOS DAARVAN lijkt gezins + bedrijfs wagen combineren mij efficienter (ecologisch) dan een kleine bedrijfswagen te hebben + een gezinswagen prive te kopen

Ik wil Eniac geen woorden in de mond leggen, maar volgens mij heeft hij niet meer gezegd dan dit (corrigeer gerust Eniac).

Al de andere zaken, waar mensen proberen voor te schrijven wat iemand wel of niet nodig zouden hebben (meestal door mensen die zelf NIET in die situatie zitten ironisch genoeg), is irrelevant voor de discussie.

Pagina 531 van 601 Eerste ... 31431481521527528529530531532533534535541581 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten