Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bedankt voor de tip, van Gomikawa had ik nog niet gehoord Van Mishima heb ik voorlopig enkel The Sailor Who Fell From Grace with the Sea gelezen (die jij dus blijkbaar al talloze keren hebt herlezen, een uitdager voor Karamazov? ) en daar heb ik ook nog Forbidden Colors van liggen.

Ik was vandaag in een boekhandel die wat meer "niche" boeken hebben. Ze hadden een mooie selectie aan (hedendaagse) Japanse auteurs. Ik heb nu ik terug thuis ben een beetje spijt dat ik deze niet heb meegenomen, dus misschien ga ik binnenkort nog eens langs.
    De enige die de Karamazovs tot hiertoe evenaart is misschien de Jozefcyclus van Thomas Mann, al is een "lijstje" in mijn geval toch altijd een waagstuk. Zo is de tweede lezing van die Kawabata mij zo goed meegevallen dat ik hem zelfs zou willen katapulteren in een top 10. Forbidden Colors was niet slecht, maar persoonlijk vind ik dat niet een van zijn betere werken. Het kan zijn dat jij die natuurlijk subliem gaat vinden. De laatste tijd zijn er meer en meer Mishimavertalingen. "Death of a salesman" komt er in februari aan en een tijd geleden is naast "Star" ook "The Frolic of the Beasts" uitgekomen. Die was ook heel goed. Ik hoop nog altijd op een vertaling van "Kyoko's House" maar dat is een werk van meer dan 1000 pagina's. Toen die uitkwam waren de kritieken niet erg lovend, maar Mishima vond het een van zijn beste werken. Die is ook opgenomen in de Mishimabiopic van Paul Schrader: Mishima: A life in four chapters. Aanrader!

Murakami vind ik ook schitterend. Vooral héél leesbaar. Er wordt gezegd dat die te internationaal schrijft, maar ik ben daar niet helemaal mee akkoord.

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Het nieuwe werk van Stefan Hertmans, De Opgang, is trouwens de moeite waard. Ik vind dat die man een heel interessante aanpak heeft om geschiedenis te verweven met zijn persoonlijk perspectief. In dit werk beschrijft hij het leven van de vorige bewoner van het huis dat hij 20 jaar in Gent heeft bewoond, dat was namelijk een SS'er tijdens de Bezetting. Meer dan een formele beschrijving is het een karakterstudie van de man en zijn gezin. Hertmans heeft er geen half werk van gemaakt.

Tags for this Thread

Regels voor berichten