iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Haal je nu Tolstoy en Dostoevsky door elkaar?
    owla, ik zat er even naast inderdaad

Ik ben Crime & Punishment aan het lezen niet War & Peace
    Beetje een chaotisch weekend gehad, het zal daardoor komen
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    owla, ik zat er even naast inderdaad

Ik ben Crime & Punishment aan het lezen niet War & Peace
    Beetje een chaotisch weekend gehad, het zal daardoor komen
    Crime and Punishment heb ik uitgelezen en vond ik goed. The Idiot heb ik niet uitgelezen.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    The Hound of the Baskervilles - Arthur Conan Doyle

Meer "horror"-achtig dan andere Sherlock Holmes verhalen, maar zoals steeds top.

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    The Institute - Stephen King

Een zeer recent boek van King, en hij kan nog altijd heel goed uitgewerkte verhalen neerschrijven.
    Spannend boek, en leest vlot.

Nu begonnen aan Crime & Punishment (Dostoyevsky), dat is een ander paar mouwen.
    De vorige keer dat ik iets van hem heb proberen te lezen (The Idiot) heb ik het halverwege opgegeven aangezien ik totaal verloren was in het verhaal en de personages.
    Benieuwd of ik deze wel uitgelezen krijg
    Bij Dostojevski helpt het soms wel even te surfen naar een Wikipedia om de verhaallijn erbij te nemen, maar dan heb je wel het risico dat je de rest van het plot weet. Anderzijds: Dostojevski lees je niet voor de plot, dus spoilers lezen doet mij echt niets. The Idiot vond ik wel wat moeilijker om te volgen dan Misdaad & Straf en De Broers Karamazov. Die laatste ken ik haast op mijn duimpje ...

Ik worstel me al een tijd door de Hitlerbiografie van Ian Kershaw (+2000 pagina's), maar ik denk dat de geboorte van mijn dochter me gaat inhalen. Nog een paar honderd pagina's te gaan, maar hij gaat dicht als mijn vrouw bevalt. Het einde ken ik toch al ...

Nadien schakel ik over naar minder zware lectuur: dagboeken, aforismen, vlottere literatuur zoals een Stephen King, ... Eerstvolgende dat ik ga lezen is La Panthère des Neiges van Sylvain Tesson. Die heeft al een schitterend boek geschreven over zijn verblijf in Siberië, dit werk zou ook ongelofelijk goed zijn. En dan oefen ik mijn Frans nog eens, ik heb de indruk dat dit het laatste jaar is verbeterd nu ik meer contact heb met Franstaligen.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Bij Dostojevski helpt het soms wel even te surfen naar een Wikipedia om de verhaallijn erbij te nemen, maar dan heb je wel het risico dat je de rest van het plot weet. Anderzijds: Dostojevski lees je niet voor de plot, dus spoilers lezen doet mij echt niets. The Idiot vond ik wel wat moeilijker om te volgen dan Misdaad & Straf en De Broers Karamazov. Die laatste ken ik haast op mijn duimpje ...

Ik worstel me al een tijd door de Hitlerbiografie van Ian Kershaw (+2000 pagina's), maar ik denk dat de geboorte van mijn dochter me gaat inhalen. Nog een paar honderd pagina's te gaan, maar hij gaat dicht als mijn vrouw bevalt. Het einde ken ik toch al ...

Nadien schakel ik over naar minder zware lectuur: dagboeken, aforismen, vlottere literatuur zoals een Stephen King, ... Eerstvolgende dat ik ga lezen is La Panthère des Neiges van Sylvain Tesson. Die heeft al een schitterend boek geschreven over zijn verblijf in Siberië, dit werk zou ook ongelofelijk goed zijn. En dan oefen ik mijn Frans nog eens, ik heb de indruk dat dit het laatste jaar is verbeterd nu ik meer contact heb met Franstaligen.
    Voorlopig bevalt Crime & Punishment me veel beter dan The Idiot.
    Net een passage gelezen waarin het hoofdpersonage vertelt over een droom waarin hij als kind een hoop dronkaards een paard ziet dood slaan. Heftig

Domieneo's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Convenience Store Woman -Sayaka Murata
    Leuk klein boekje voor tussendoor. Wist me wel te entertainen en bracht redelijk wat nostalgie met zich mee.
    No man ever steps in the same river twice, for it's not the same river and he's not the same man.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Voorlopig bevalt Crime & Punishment me veel beter dan The Idiot.
    Net een passage gelezen waarin het hoofdpersonage vertelt over een droom waarin hij als kind een hoop dronkaards een paard ziet dood slaan. Heftig
    C&P is inderdaad een stuk beter te lezen dan The Idiot. Laatstgenoemde heb ik jammer genoeg niet uitgelezen.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GemaneDude Bekijk bericht
    Crime and Punishment heb ik uitgelezen en vond ik goed. The Idiot heb ik niet uitgelezen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GemaneDude Bekijk bericht
    C&P is inderdaad een stuk beter te lezen dan The Idiot. Laatstgenoemde heb ik jammer genoeg niet uitgelezen.
    En iedereen mag het weten!

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Ik ben degene die wou dat hij The Idiot las omdat dat een van mijn lievelingsboeken is. Nu durf ik geen boeken meer aanraden voor als hij het weer zou afbreken
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In de afgelopen paar weken de volgende boeken gelezen:

Simon Scarrow - Pirata
    Historische fictie ten tijde van de Romeinen. Beetje meer Young Adult denk ik omdat het hoofdpersonage eigenlijk alle moeilijkheden gemakkelijk overkomt, heel snel opklimt, etc.of gewoon zwak geschreven, maar Simon krijgt toch vrij veel lof voor zijn ander fictiewerk dus ik neig naar het YA argument. Mijn eerste kennismaking met Romeinse fictie (na Asterix) en het was toch zeer interessant en aangenaam. Ik ga zeker enkele andere boeken van hem proberen.

Brian Staveley - Chronicles of the Unhewn Throne
    - The Emperor's Blades
    - The Providence of Fire
    - The Last Mortal Bond

Trilogie van een nieuwkomer in de Fantasy. Ook lichtjes Romeins geinspireerd. Zeer goed en vrij verfrissend op bepaalde vlakken. Een einde dat niet teleurstelt. Eentje wiens naam op de shortlist komt, kan het enkel maar aanraden aan Fantasy-fans.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Oeps was vergeten dat ik er al iets van gezegd had

iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    The Stranger's Child - Alan Hollinghurst

Ik had nog niet eerder iets van Hollinghurst gelezen, maar toch wéét ik dat dit typisch Hollinghurst is. Nadat een jonge man als soldaat in WO1 overlijdt worden zijn gedichten posthuum uitgegeven. Een fan die zich decennia later in zijn levensgeschiedenis verdiept, komt erachter dat niet alles is wat het lijkt.

Ik ben niet echt overtuigd. Er wordt veel tamtam gemaakt rond een onderwerp dat vandaag geen groot taboe meer is. Ik had soms de indruk dat ik een slap maar lang verhaal uit de Dag Allemaal was aan het lezen, hopend op een of andere grote revelatie, om mezelf dan uiteindelijk te vragen "was dit het nu en wat bezielde mij in de eerste plaats om de Dag Allemaal te lezen".

iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    The Crossing - Cormac McCarthy

Tweede deel uit The Border Trilogy. Oerdegelijke Bildungsroman on steroids waar Faulkner's invloed op McCarthy weer heerlijk in doorschemert.

Ik zie McCarthy ooit nog wel de Nobelprijs winnen.

Passieve kennis van Spaans is bij momenten geen overbodige luxe.

vloet's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    The Diamond Age van Neal Stephenson.

Het heeft langer geduurd dan gewoonlijk. Er zitten interessante delen in maar over 't algemeen heeft dit boek me nooit gegrepen. Nooit had ik het gevoel een richting te zien. Op 3/4 van het boek was ik me nog steeds aan 't afvragen waar dit naartoe ging, wat de bedoeling was en of ik er eigenlijk wel een damn moest om geven.

Da's ook ongeveer het moment in 't boek dat het hele verhaal in een soort versnelde droomstatus lijkt terecht te komen. Personages doen vreemde dingen of verdwijnen gewoon, zaken die eerder geen aandacht kregen worden plots bijna een main theme.

Het was te lang. En dat heeft te maken met de eindeloze beschrijvingen van Stephenson. Uitgebreide worldbuilding of situatieschetsen? Sure. Maar als je daar tot ver over de helft van 't boek nog steeds meer mee bezig bent dan het plot, dan begint het wat tegen te steken.

Snow Crash vond ik een veel beter boek van hem. Er zit ook weirdness in, maar het heeft imo tenminste een plot en personages die je graag volgt. The Diamond Age krijgt wel veel sterke reviews blijkbaar, maar de punten die ik aanhaal komen vaak terug. 't Zal dus niet helemaal aan mij gelegen hebben
    Laatst gewijzigd door vloet; 28 augustus 2020 om 11:14

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    The Last Policeman van Ben H. Winters - Eerste deel van een trilogie over een detective die in een wereld leeft die over 6 maanden wordt vernietigd door een meteoriet. Dit is een whodunnit omgeven door bijzondere omstandigheden. Heel interessant. De maatschappelijke impact van de zekerheid dat de meteoriet gaat inslaan wordt goed aangebracht.

Dan na Client E. Busken en het waanzinnig goede Bezonken rood een derde Jeroen Brouwers gelezen: Zonsopgangen boven zee. Die vond ik minder goed. Het gortige en vleselijke begon na een tijd te vervelen. De laatste pagina's heb ik diagonaal gelezen omdat ik vond dat hij niets interessants meer te vertellen had.

Tags for this Thread

Regels voor berichten