coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Lotr was NL e. En ik lees veel kleinere teksten in het Engels. Films en series quasi altijd met Engelse ondertitels ook.

De taal heeft niets te maken met mijn gedachten die wegdriften.
    Als ik me niet vergis heb je in een depressie gezeten/zit je nog in een depressie?

Ik was van jongs af aan een heel fervente lezer. In die mate dat ik literatuur ben gaan studeren aan de universiteit en in mijn eerste jaren als werknemer ook veel ben blijven lezen. Daarna ben ik echter in een depressie beland, en toen was lezen ook quasi tot niets herleid bij mij. Het is pas sinds begin dit jaar dat ik er terug wat meer begin in te geraken, ook al zit ik nog steeds met depressieve gedachten. De "truk" is inderdaad om een boek te vinden waar je compleet wordt ingezogen - bij mij was dat vreemd genoeg een non-fictie boek (Congo), terwijl ik eigenlijk veel liever fictie lees. Maar door nog eens een echt goed boek te lezen werd mijn liefde voor boeken wel weer aangewakkerd, en nu helpt het mij juist om wanneer ik me down voel een boek vast te pakken. Afdwalende gedachten heb ik sindsdien minder last van.
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Before They Are Hanged - Joe Abercrombie

Boek 2 uit de trilogie The First Law. Abercrombie blijft boeien met zijn character-building en actie-gevulde scenes, maar kan echt geen reisverhaal schrijven. 40% van het boek was een Queeste en die was helaas tot de nok gevuld met cliches, bijgevolg een heel voorspelbare en weinig boeiende verhaallijn. Hij probeerde vernieuwend te zijn door de reis te laten ondernemen door een gezelschap dat elkander initieel niet kan luchten en door de ontberingen gedeeltelijk naar elkaar toegroeid, maar erg succesvol was het uiteindelijk niet. Het was ook telkens bij die verhaallijn dat ik het boek zonder teleurstelling kon neerleggen om te gaan slapen, terwijl ik bij de andere delen eerder iets had van "nog 1 hoofdstuk".
    Al bij al een acceptabel en goed boek, maar omwille van de geweldige reviews had ik er toch meer van verwacht waardoor ik misschien iets te streng oordeel.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

Mikkel's schermafbeelding
    iTrader
    270 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Is het aangeraden eerst "The Last Wish" en "Sword Of Destiny" te lezen, of direct beginnen met "Blood Of Elves"?
    Ik ben begonnen met The Last Wish en Sword of Destiny, was quite entertaining

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Last Argument of Kings - Joe Abercrombie

Geweldige afsluiter van de trilogie. Zeker de moeite waard om te lezen. Heel bitterzoet einde eigenlijk, subverting expectations van de hoogste orde. Net als je denkt dat 2 boeken karaktergroei tot een succesvol einde gaat komen, krijg je een trap in je ballen. Pijnlijk. Te pijnlijk om nog veel te herlezen.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Général Zantas Bekijk bericht
    Last Argument of Kings - Joe Abercrombie

Geweldige afsluiter van de trilogie. Zeker de moeite waard om te lezen. Heel bitterzoet einde eigenlijk, subverting expectations van de hoogste orde. Net als je denkt dat 2 boeken karaktergroei tot een succesvol einde gaat komen, krijg je een trap in je ballen. Pijnlijk. Te pijnlijk om nog veel te herlezen.
    Amai ge vliegt er nogal door, ik zit hier ondertussen te strugglen in Moby Dick.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wacht tot ge aan het hele hoofstuk over de kleur wit zit

GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Wacht tot ge aan het hele hoofstuk over de kleur wit zit
    Jep, daar al door geworsteld

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Small Gods - Terry Pratchett

Discworld reeks, altijd leuk als tussendoortje
    Deze vond ik ook wel een van de betere die ik al gelezen heb!

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GemaneDude Bekijk bericht
    Jep, daar al door geworsteld
    Er zijn er nog wel een paar maar Moby Dick spant absoluut de kroon op vlak van boeken die ik tegelijkertijd fantastisch en verschrikkelijk vind.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    Small Gods - Terry Pratchett

Discworld reeks, altijd leuk als tussendoortje
    Deze vond ik ook wel een van de betere die ik al gelezen heb!
    Ook 1 van mijn favorieten!

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    In een sneltreinvaart The Pacific War, het standaardwerk over de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten, van John Costello aan het doorworstelen. Altijd een grote WOII buff geweest, maar dit vult tal van gaten op in mijn kennis over het conflict dat 75 jaar geleden is afgelopen. Ik geloof niet dat Japan dit conflict kon winnen, zelfs al had het Pearl Harbor en Midway veroverd na een beslissende zeeslag. De industriële macht van de VS was zo groot dat ze meer schepen kon bouwen dan dat Japan en Duitsland er kon zinken. Het enige wat ik wat mis is een Japans perspectief in dit verhaal, de auteur richt zijn aandacht meer op de Geallieerden. De serie zal ik alleszins opnieuw zien en nu ik weer wat tijd heb zal ik Hearts of Iron IV nog eens opstarten.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Gelezen:

Jeroen Brouwers - Bezonken rood

Klein boekje dat je op een dag kan lezen, maar deze komt wel binnen zeg. Fenomenaal mijmerboek over zijn kleuterjaren in een Japans gevangenenkamp in Indonesië en bovenal de ingewikkelde relatie met zijn moeder. Zeer warm aanbevolen.

Johan Op de Beeck - Het complot van Laken

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar met wat dichterlijke vrijheden die de auteur op het einde op tafel legt. Gaat over een spion die voor een geheime missie (badum*tss) naar het bezette België wordt gestuurd om koning Leopold III alsnog aan de kant van de geallieerden te krijgen. Ik lees amper detectives of thrillers, deze valt in dat genre maar is dan wel historisch sterk gedocumenteerd zonder oog te verliezen op de leesbaarheid van het verhaal.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    I, Claudius - Robert Graves

Historische fictie over de regeerperiode van keizers Augustus, Tiberius en Caligula. Interessante keuze van de auteur: alles wordt uit de doeken gedaan alsof het om een autobiografie van de nobelman Claudius gaat. Ik lees niet vaak boeken in dit genre, maar het was wel eens een leuke afwisseling van zwaardere fictie. Vooral enkele wtf-momenten gehad bij het deel over Caligula
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Jonas89's schermafbeelding
    iTrader
    154 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    De Bourgondiërs

Goed boek, leest gemakkelijk en spannend geschreven. Niet dat ik veel lees, maar deze krijgt een 9/10
    Laatst gewijzigd door Jonas89; 17 juni 2020 om 19:43
    PSN: Jonas89

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    The Collector - John Fowles

Vlinderverzamelaar ontvoert jonge vrouw en houdt haar gevangen in zijn kelder. Ik vond het maar weinig substantie hebben: de parallellen die worden getrokken tussen het vangen van vlinders en het gevangen houden van een jonge, ontpoppende vrouw waren veel te doorzichtig en de symboliek erachter te kinderlijk simpel uitgewerkt. Het verhaal wisselt tussen 2 vertellers (de ontvoerder en het slachtoffer), maar hun inzichten verschillen veel te weinig van elkaar waardoor deze vertelvorm meer als een gimmick aanvoelt.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    The forgotten soldier van Guy Sajer.

Sajer werd als jonge kerel ingelijfd in het Duitse leger en was actief in de befaamde Grossdeutschland-divisie die telkens van brandhaard naar brandhaard moest gaan om gaten in de frontlinie te dichten. Dit is een zeer beklijvende getuigenis van een oorlog met een ongekende brutaliteit. Er zijn hier en daar wat historische vergissingen, maar Sajer heeft dan ook nooit beweerd dat hij een historisch accuraat verslag wou maken. Het is een intieme blik op de oorlog als een innerlijke belevenis. Naar het einde toe, wanneer de Russen met volle kracht doorstoren in Oost-Pruissen, is de instorting van het Duitse leger compleet en weet hij ternauwerdood te ontsnappen naar het Westen.

Paul Verhoeven zou met Sajer hebben gesproken over een mogelijke verfilming, maar ik weet niet of dit ooit nog concreet wordt. Met recente series als Unsere Mutter, Unsere Väter of films als Der Hauptmann wordt aangetoond dat het Duitse perspectief op de oorlogsbeleving boeiend kan zijn.

Tags for this Thread

Regels voor berichten