Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    a) Alternatieve historische fictie is een subgenre van sci-fi
    I stand corrected. Al vond ik er weinig sci-fi aan, in dit geval. Op de ruimtemissie naar Mars en de Duitse vliegtuigen die op een uur tijd van Duitsland naar SF vliegen, misschien na. Maar dat lijkt mij eerder een heel lichte vorm van science fiction. Of misschien heb ik een verkeerd beeld van sci-fi, ik lees het nooit en denk gelijk aan Star Trek en Star Wars bij sci-fi.

Voor de rest is de discussie een beetje op basis van wat ik gelezen heb, en gelet op je reactie heb ik misschien een vertekend beeld van de "klassiekere" literatuur. Ik zal de zin "Maar goed, boek is ook al 60 jaar oud natuurlijk." doorstrepen in mijn originele post
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    Even terzijde: ik ben beginnen kijken naar die serie. "Gedateerd", amai nog nie
    Dat is ook van in de tijd dat tv series nog niet zo professioneel aangepakt werden als films precies... Ook niet de allerbeste acteurs...

Met de remake zouden ze er absoluut wel iets mooi van kunnen maken.
    https://www.vanityfair.com/hollywood...zv0StKAekGAzC4

Bij deze alvast een eerste sneak peek.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Niet vergeten dat heel wat fantasy en sf ontstaan is uit serials in (pulp)magazines. Dan krijg je sowieso kortere verhalen, maar daarom niet minder goede. Dat geldt niet alleen voor een Howard of Burroughs, maar had je evengoed nog met Asimov, Clarke en Heinlein.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Absalom, Absalom! - William Faulkner

Faulkner is heer en meester van de Southern Gothic en beheerst de techniek van "peeling back the onion" (waarbij de grote lijnen van het verhaal onmiddelijk uiteen worden gezet, en er vervolgens steeds meer details worden vrijgegeven) als geen ander. Veel mensen zullen hierdoor afhaken omdat het voor de pure plot-zoekers te veel in herhaling zal vallen, maar op mij had het een semi-hypnotiserend effect. Het gebeurde niet zelden dat ik een zin 10x herlas omdat Faulkner's spel met woorden en de beelden en emoties die hij daarbij kan oproepen ronduit betoverend is.

Verdiende Nobelprijswinnaar for sure.
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    The Blade Itself - Joe Abercrombie

3,5/5.
    Geweldige karakterbuilding, geen goodie-goodie helden maar gewoon realistische alledaagse personen.
    Wel heel veel setup voor de volgende boeken uiteindelijk, geen eigen echte finale waardoor ik toch achterbleef met een "hoe, is dat nu gedaan?". Teveel aandacht aan sommige subplots waarmee je achteraf niet zo veel bent.

Al bij al wel een vrij goed boek en ben zeer nieuwsgierig naar de rest.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Een kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson. De geschiedenis van het heelal, de aarde en alles wat er op leeft in begrijpelijke taal uitgelegd. Perfectionistische alfawetenschappers zullen hier wellicht brandhout van maken, maar voor leken is dit een openbaring. Fantastisch boek dat ik graag met open mond, verwondering en verbazing heb herlezen. Het boek is geschreven in 2003, dus een heropfrissing zal geen kwaad kunnen.

Nu me nog eens verdiepen in de oorlog in de Pacific: het standaardwerk "The Pacific War" van John Costello ligt klaar. Weer wat gaten in mijn historische kennis opvullen.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Een kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson. De geschiedenis van het heelal, de aarde en alles wat er op leeft in begrijpelijke taal uitgelegd. Perfectionistische alfawetenschappers zullen hier wellicht brandhout van maken, maar voor leken is dit een openbaring. Fantastisch boek dat ik graag met open mond, verwondering en verbazing heb herlezen. Het boek is geschreven in 2003, dus een heropfrissing zal geen kwaad kunnen.
    Ik heb een tijd niet kunnen slapen door de delen over yellowstone en gigantische kometen

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Ik heb een tijd niet kunnen slapen door de delen over yellowstone en gigantische kometen
    Ik heb wel een zwak voor die dingen, dus ik heb daar wel van gesmuld.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Twee kortverhalen van Checkhov beluisterd: Misery en Lady with a dog. Checkhov is goed in het geven van heel specifieke details en ervaringen van personages. Ook de einde zonder echte conclusie zijn goed gedaan.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Tenth of December - George Saunders

Mogelijks de beste kortverhalenbundel in mijn boekenkast. Er zit voldoende variatie in - zowel wat inhoud, vertelperspectief, taalgebruik en lengte betreft - maar het blijft wel één samenhangend geheel vormen. Wederkerende thema's zijn de ontzettelijke feilbaarheid van de mens, de goedheid van diezelfde mensen, clash tussen arm en rijk, nature vs nurture, de schrikwekkende ethische gevolgen van technologische vooruitgang (Escape from Spiderhead en The Semplica Girl Diaries zouden gemakkelijk tot een Black Mirror episode kunnen worden omgevormd), en meer.

Mikkel's schermafbeelding
    iTrader
    270 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    The Witcher - Andrzej Sapkowski

Volledige reeks uit, did not disappoint. Heb het er in een record tempo doorgejaagd waardoor ik nu met een zwart gat zit >_>

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mikkel Bekijk bericht
    The Witcher - Andrzej Sapkowski

Volledige reeks uit, did not disappoint. Heb het er in een record tempo doorgejaagd waardoor ik nu met een zwart gat zit >_>
    Ik wil er ook al een tijdje eens aan beginnen.

Is het aangeraden eerst "The Last Wish" en "Sword Of Destiny" te lezen, of direct beginnen met "Blood Of Elves"?

Ik had mij The Last Wish al besteld half maart. Vorige week uiteindelijk bericht gekregen dat hij niet kan geleverd worden.. Zo lang voor niets gewacht.

Kheb ze nu allemaal als e-book. Maar ik denk dat het beter is om, de eerste alleszinds, op papier te lezen.

Ik heb sinds 2007 geen boek meer gelezen (2e LOTR toen). En ik merk al lang dat ik moeite heb me te concentreren op langere teksten, na een 5 zinnen dwalen mijn gedachten af.
    Maar The Witcher ken ik al een beetje dus denk ik dat dit ideaal is om eens een deftige poging te wagen om terug te beginnen lezen.
    Want vroeger deed ik dat echt wel graag.
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Ik wil er ook al een tijdje eens aan beginnen.

Is het aangeraden eerst "The Last Wish" en "Sword Of Destiny" te lezen, of direct beginnen met "Blood Of Elves"?

Ik had mij The Last Wish al besteld half maart. Vorige week uiteindelijk bericht gekregen dat hij niet kan geleverd worden.. Zo lang voor niets gewacht.

Kheb ze nu allemaal als e-book. Maar ik denk dat het beter is om, de eerste alleszinds, op papier te lezen.

Ik heb sinds 2007 geen boek meer gelezen (2e LOTR toen). En ik merk al lang dat ik moeite heb me te concentreren op langere teksten, na een 5 zinnen dwalen mijn gedachten af.
    Maar The Witcher ken ik al een beetje dus denk ik dat dit ideaal is om eens een deftige poging te wagen om terug te beginnen lezen.
    Want vroeger deed ik dat echt wel graag.
    Misschien moet je die in't Nederlands proberen ipv het Engels? Als je gedachten dan toch afdwalen is't gemakkelijker om terug te focussen als je in't NL bezig bent denk ik.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Lotr was NL e. En ik lees veel kleinere teksten in het Engels. Films en series quasi altijd met Engelse ondertitels ook.

De taal heeft niets te maken met mijn gedachten die wegdriften.
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    't was eerder van't idee: als ge dan toch afdwaalt dat ge dan iets rapper den draad oppikt.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

Tags for this Thread

Regels voor berichten