Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    The Sympathizer - Viet Thanh Nguyen

Nguyen won met deze debuutroman over de nasleep van de Vietnamoorlog de Pulitzer prize en ik snap volledig waarom: meeslepend, ongelofelijk goed geschreven, grappig en origineel. Een van de beste boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen.

The Sailor Who Fell from Grace with the Sea - Yukio Mishima

Al moet deze ook niet onderdoen. Typisch Japanse waarden als eer, schaamte en glorie worden door Mishima tot universele onderwerpen verheven die ook ver buiten zijn heimat blijven nazinderen.
    Die van Mishima is subliem. Al vaak gelezen en telkens overrompelt deze mij. De tetralogie 'Sea of fertility' moet je zeker eens te pakken zien te krijgen, op zich kan je die boeken los van elkaar lezen. En de documentaire Mishima: a life in four chapters van Paul Shrader (met de muziek van Philip Glass) is onontbeerlijk als je interesse hebt in Mishima. Marguerite Yourcenar heeft ook nog een boeiende biografie over hem geschreven.

Voor een tweede maal bezig in The Stand van Stephen King. Ik geef toe, het coronavirus heeft me hiertoe aangezet. Een klepper van 1400 pagina's maar deze leest als een trein. Vorige keer had ik deze op twee weken uit. King is een rasechte verhalenverteller, ik heb van hem nu wel redelijk wat gelezen en dit zijn stuk voor stuk pageturners. Ik heb ook wel een zwak voor dit soort fictie, wellicht door een neiging tot apocalyptofilie. Bij de eerste lezing was ik gefascineerd door de manier waarop King de pandemie beschreef (de groeiende paniek, het ineenstorten van de samenleving, de aarzelende heropbouw), de bovennatuurlijke stukken over Mother Abigail en Randall Flagg vond ik overbodig. Nu begin ik deze toevoeging wel te begrijpen. Er zou dit jaar een nieuwe serie worden uitgezonden, met oa. James Marsden en Alexander Skarsgard.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Die van Mishima is subliem. Al vaak gelezen en telkens overrompelt deze mij. De tetralogie 'Sea of fertility' moet je zeker eens te pakken zien te krijgen, op zich kan je die boeken los van elkaar lezen. En de documentaire Mishima: a life in four chapters van Paul Shrader (met de muziek van Philip Glass) is onontbeerlijk als je interesse hebt in Mishima. Marguerite Yourcenar heeft ook nog een boeiende biografie over hem geschreven.
    Bedankt voor de tip! Spring Snow van Mishima heb ik al een paar (lees: 8) jaar op mijn to-read lijst staan, maar ben er nog nooit aan begonnen. Ik moet wel zeggen dat het ook wel een fantastische Engelse vertaling is die ik heb gelezen van The Sailor Who Fell from Grace with the Sea. Het weinige dat ik over Mishima weet (rituele zelfmoord op zijn 45ste ) doet me inderdaad wel interesse krijgen om een biografie te zien/lezen.
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch

Voor de 2e keer. Kvind em heel goed, dus
    Ook opnieuw bezig aan het vervolg (Red Seas Under Red Skies)
    Red Seas Under Red Skies - Scott Lynch

Hopla, op naar herleesbeurt van nr.3 (Republic of Thieves).

GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    The Island of Doctor Moreau - H.G. Wells

Disturbingly good.

Something Wicked This Way Comes - Ray Bradbury

Horror op z'n best. Bradbury is een meester.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Science fiction:
    - Ray Bradbuy - Martian chronicles (viel wat tegen, zeker na Fahrenheit)
    - Abbott - Flatland (goed, maar moeilijk om in te komen)
    - Cixin Liu - Dark Forest & Death's End (de tweede was nog goed, de derde was veel te lang en minder goed)

Business/Trading
    - Ed Thorp: A man for all markets (keigoed)
    - Zuckerberg: The man who solved the market (keigoed)
    - Howard Bandy - Quantitative trading systems
    - Howard Bandy - Quantitative technical analysis
    - Andreas Clenow - Trading Evolved
    - Andreas Clenow - Stocks on the move
    - Richard Weismann - Mechanical trading systems

chronos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Norwegian Wood van Murakami. Goed maar niet briljant.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

Voor een tweede maal bezig in The Stand van Stephen King. Ik geef toe, het coronavirus heeft me hiertoe aangezet. Een klepper van 1400 pagina's maar deze leest als een trein. Vorige keer had ik deze op twee weken uit. King is een rasechte verhalenverteller, ik heb van hem nu wel redelijk wat gelezen en dit zijn stuk voor stuk pageturners. Ik heb ook wel een zwak voor dit soort fictie, wellicht door een neiging tot apocalyptofilie. Bij de eerste lezing was ik gefascineerd door de manier waarop King de pandemie beschreef (de groeiende paniek, het ineenstorten van de samenleving, de aarzelende heropbouw), de bovennatuurlijke stukken over Mother Abigail en Randall Flagg vond ik overbodig. Nu begin ik deze toevoeging wel te begrijpen. Er zou dit jaar een nieuwe serie worden uitgezonden, met oa. James Marsden en Alexander Skarsgard.
    Bedankt voor de tip! Spring Snow van Mishima heb ik al een paar (lees: 8) jaar op mijn to-read lijst staan, maar ben er nog nooit aan begonnen. Ik moet wel zeggen dat het ook wel een fantastische Engelse vertaling is die ik heb gelezen van The Sailor Who Fell from Grace with the Sea. Het weinige dat ik over Mishima weet (rituele zelfmoord op zijn 45ste ) doet me inderdaad wel interesse krijgen om een biografie te zien/lezen.
    Ik heb vandaag tweedehands Forbidden Colors van Mishima voor 5 euro gekocht. Ik had nog niet van die roman gehoord, maar op basis van de korte inhoud was ik wel geïntrigeerd en voor die prijs kon ik niet sukkelen. Ik ben benieuwd.

Mikkel's schermafbeelding
    iTrader
    270 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor een tweede maal bezig in The Stand van Stephen King. Ik geef toe, het coronavirus heeft me hiertoe aangezet.
    Deze zomer uitgelezen in Sud-FR onder de hete zon
    Laten we hopen dat Covid-19 niet uitdraait zoals dat boek, talk about dystopia

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb vandaag tweedehands Forbidden Colors van Mishima voor 5 euro gekocht. Ik had nog niet van die roman gehoord, maar op basis van de korte inhoud was ik wel geïntrigeerd en voor die prijs kon ik niet sukkelen. Ik ben benieuwd.
    Géén slecht boek en voor die prijs kan je die niet laten liggen. Recent is ook "The frolic of the beasts" uitgegeven via Penguin en die vond ik schitterend. Kort, maar krachtig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mikkel Bekijk bericht
    Deze zomer uitgelezen in Sud-FR onder de hete zon
    Laten we hopen dat Covid-19 niet uitdraait zoals dat boek, talk about dystopia
    In mij hunkert er wel een apocalyptofiel naar een postapocalyptische idylle. Zonder Randall Flagg en Mother Abagail weliswaar.

chronos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    De Meester en Margarita van Bulgakov. Ik vond het een moeilijk boek om uit te lezen. Sommige stukken waren zure appels om door te bijten maar ben blij dat ik het gelezen heb. Ik vind het echt een briljant boek.

Ben nu ook bezig aan The Marriage Plot. Leest véél vlotter dan Bulgakov

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Middlemarch - George Eliot

Ik ben bezig met boeken die al lang op mijn to-read lijst staan eindelijk te lezen. Voor mijn studies heb ik ooit Daniel Deronda van George Eliot moeten lezen en die was toen enorm tegen gevallen, dus ik was wat terughoudend om haar nog een kans te geven. Maar wat ben ik blij dat ik het toch heb gedaan. Dit boek kan zo op een lijst verplichte literatuur voor eender wie die een cursus creative writing (of any writing for that matter) volgt. Hoewel het taalgebruik heel bloemig, bombastisch en typisch Victoriaans aandoet, was het een heel ontspannend boek om te lezen. Ik had de hele tijd het gevoel dat ik in een soort alternatief Stardew Valley-achtig universum terecht was gekomen, waar - ondanks de huiselijke drama's typisch voor deze periode - alles heel gemoedelijk en wholesome is en alles wel weer goed komt met de wereld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chronos Bekijk bericht
    De Meester en Margarita van Bulgakov. Ik vond het een moeilijk boek om uit te lezen. Sommige stukken waren zure appels om door te bijten maar ben blij dat ik het gelezen heb. Ik vind het echt een briljant boek.

Ben nu ook bezig aan The Marriage Plot. Leest véél vlotter dan Bulgakov
    Dat boek van Bulgakov heb ik een paar jaar geleden gelezen. Ik herinner me er niet meer veel concreets van, maar ik weet wel nog dat ik de eerste helft heel sterk en de tweede helft veel zwakker vond.

Toeval wil dat ik deze ochtend nog The Marriage Plot heb vastgehad toen ik was aan het nadenken wat mijn volgende boek zou zijn, maar ik heb uiteindelijk toch voor iets anders gekozen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De Meester en Margarita vond ik een schitterend boek, zeker de kat Behemoth is me bijgebleven. Zou hem nog eens opnieuw moeten lezen.

Het gaat wel een fijn jaar worden bij De Bezige Bij: een nieuwe Hertmans, Mortier én Olyslaegers.

Op dit moment bezig in American Pastoral van Philip Roth. Ik heb al enkele boeken van hem gelezen die me zijn bevallen, maar deze is ongelofelijk goed. Dat heeft niet enkel te maken met de gretige verteltrant van Roth als schrijver, maar ook de structuur is fantastisch. Het heen en weer meanderen in verschillende tijden vind ik veel interessanter dan een gewone klassieke chronologische vertelling. Zo werkt het menselijke geheugen ook: van de hak op de tak. Chaotisch, maar met een ingenieuze ordening in het achterhoofd. Ada van Nabokov was ook zo'n boek, hoewel dat toch wat steviger was om te doorworstelen.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Voor mij was het een goed boek, maar zeker geen schitterend boek. Ik ga ook akkoord met coldplayke dat het tweede deel een stuk zwakker was.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    De Meester en Margarita vond ik een schitterend boek, zeker de kat Behemoth is me bijgebleven. Zou hem nog eens opnieuw moeten lezen.

Het gaat wel een fijn jaar worden bij De Bezige Bij: een nieuwe Hertmans, Mortier én Olyslaegers.

Op dit moment bezig in American Pastoral van Philip Roth. Ik heb al enkele boeken van hem gelezen die me zijn bevallen, maar deze is ongelofelijk goed. Dat heeft niet enkel te maken met de gretige verteltrant van Roth als schrijver, maar ook de structuur is fantastisch. Het heen en weer meanderen in verschillende tijden vind ik veel interessanter dan een gewone klassieke chronologische vertelling. Zo werkt het menselijke geheugen ook: van de hak op de tak. Chaotisch, maar met een ingenieuze ordening in het achterhoofd. Ada van Nabokov was ook zo'n boek, hoewel dat toch wat steviger was om te doorworstelen.
    Wat vond je van The Plot Against America van Roth? Ik vond dat (thans boeiende) idee zo teleurstellend uitgewerkt en het einde veel te snel afgehaspeld, dat ik nadien niets meer van hem heb willen lezen...

Ada or Ardor is inderdaad stevige literatuur, maar ook ongezien brilliant. Ik heb nog nooit een vergelijkbaar boek gelezen. Absoluut een van mijn lievelingsboeken. Als je de eerste 30 pagina's doorkomt, lukt de rest ook.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nu ik zowel oorlog en vrede als Anna karenina heb gelezen kan ik met autoriteit zeggen dat Tolstoy saaie boeken schrijft

Tags for this Thread

Regels voor berichten