Pagina 3 van 3 Eerste 123
    Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niet één bepaald boek maar eigenlijk zijn een hoop jeugdboeken vrij life changing geweest. In die zin dat die boeken m'n algemene liefde voor lezen hebben aangewakkerd, schrijvers als Thea Beckman, Guus Kuijer, Marc De Bel en Anthony Horowitz, die hebben echt de liefde voor het boek doen aanwakkeren.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik heb altijd wel boeken gelezen, maar de literaire vraatzucht begon toch maar pas aan de unief toen ik 19 jaar was. Sindsdien zijn de dagen zonder een boek vast te nemen maar heel zeldzaam gebleven.

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Toffe vraag, en vrouwelijke auteurs worden inderdaad veel minder vermeld in dit soort lijstjes dan mannelijke auteurs. Hieronder een greep van mijn favoriete vrouwelijke auteurs. Voor de hedendaagse schrijfsters geef ik telkens 1 werk tussen haakjes, omdat bijvoorbeeld iemand als Zadie Smith voor mij nogal wisselvallig is en goede boeken afwisselt met complete kwakkels.

Classics: George Eliot, Jane Austen, Mary Shelley, Agatha Christie, Brontë sisters, Sylvia Plath, Harper Lee, Shirley Jackson, Kate Chopin en uiteraard Virginia Woolf (Orlando!)

Contemporary: Hilary Mantel (Wolf Hall is voor mij in het algemeen een van de beste boeken ooit geschreven), Margaret Atwood (vooral The Blind Assassin), Alice Munro (kortverhalen), Chimamanda Ngozi Adiche (Half of a Yellow Sun), Arundhati Roy (The God of Small Things), Iris Murdoch (The Sea, The Sea), Jhumpa Lahiri (kortverhalen), Hanya Yanagihara (A Little Life), A.S. Byatt (The Children's Book), Toni Morrison (Beloved), Ali Smith (There But For The), Zadie Smith (White Teeth)
    Wolf Hall, The God of Small Things en The Blind Assassin heb ik thuis ergens in de kast liggen, misschien begin ik daar wel aan. Van Atwood heb ik The Handmaid's Tale gelezen en van Morrison eens begonnen aan Beloved, maar die deed me weinig en dan niet uitgelezen... En mijn Frans is zeker niet goed genoeg om er een roman in te lezen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Marguerite Yourcenar, uiteraard (dat @coldplayke die kan vergeten!). "Het hermetisch zwart" (L'oeuvre au noir) is een subliem verhaal over een alchemist in het midden van de 16de eeuw. Als filmliefhebber zal je de onderdompeling in dat tijdperk dat Yourcenar kan evoceren wel appreciëren. Haar autobiografische dagboeken en het Dagboek van Hadrianus kan ik ook aanraden.
    Cool, ik heb André Delvauxs verfilming van dat boek gezien enkele jaren geleden, was niet slecht. Misschien begin ik daar ook wel eens aan, al moet ik toegeven dat ik het heel ambetant vind om boeken in vertaling te lezen, ik doe het quasi nooit. (for shame i guess)

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Cool, ik heb André Delvauxs verfilming van dat boek gezien enkele jaren geleden, was niet slecht. Misschien begin ik daar ook wel eens aan, al moet ik toegeven dat ik het heel ambetant vind om boeken in vertaling te lezen, ik doe het quasi nooit. (for shame i guess)
    Je kan vertalingen op verschillende manieren benaderen: een vertaling haalt de kracht van de brontaal weg en kan dus nooit een waardige vervanger zijn van het originele werk. Dat is echter niet helemaal waar. Je kan als vertaler een boek letterlijk vertalen zonder dichterlijke vrijheden, maar ik betwijfel of dat de juiste benadering is. Er zijn ook meesterlijke vertalingen, waarbij de vertaler dan niet de letter maar de geest van de schrijver nastreeft. Té veel dichterlijke vrijheid niet goed, want dan verzin je er iets bij. Té weinig dichterlijke vrijheid doet de taal oneer aan, zowel de brontaal als de vertaling. Ik geloof dat de Nederlandse taal rijk genoeg is om een adequate vertaling aan te bieden waarbij de vertaling even hard binnenkomt als de brontaal.

De recentste Karamazov-vertaling van Arthur Langeveld kreeg veel kritiek omdat hij nogal onorthodox te werk ging, maar dat leverde wel een heel leesbaar boek op dat de kracht van het verhaal alle eer aandeed.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Niet één bepaald boek maar eigenlijk zijn een hoop jeugdboeken vrij life changing geweest. In die zin dat die boeken m'n algemene liefde voor lezen hebben aangewakkerd, schrijvers als Thea Beckman, Guus Kuijer, Marc De Bel en Anthony Horowitz, die hebben echt de liefde voor het boek doen aanwakkeren.
    Mijn favoriete jeugdauteur. Ik kon die boeken vroeger lezen en ik zat er volledig in geabsorbeerd.

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Thea

Zoveel geweldige boeken. Kruistocht in Spijkerbroek was fantastisch.
    Ongelooflijk dat ik die vergeten ben op te noemen in mijn vorige post, dat waren namelijk de boeken die ik het meest las als jonge tiener.

Kruistocht in Spijkerbroek, de trilogie over de 100-jarige Oorlog, Stad in de Storm, De gouden dolk, de Thule-trilogie, de val van de Vredeborch, het geheim van Rotterdam, de Stomme van Kampen, de doge-ring van Venetie.

Man man, wat een herinneringen.
    Eigenlijk zou ik Thea naast Robert Jordan moeten zetten. Thea als jonge tiener (10-14 jaar) en Robert als oude tiener (16-18 jaar).
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Heb onlangs nog Kinderen van Moeder Aarde en het Gulden Vlies van Thule herlezen: zelfs nu nog steeds onder de indruk daarvan.

Maar qua jeugdauteurs hebben Tonke Dragt en Rosemary Sutcliff mij evenveel goede herinneringen bezorgd als Thea Beckman.

(die en Karl May )
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

Hellrabbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    - Taleb - Fooled by Randomness (qua schrijfstijl mss niet de beste boek, maar hij legt een complex concept wel goed uit)
    Dit heeft (samen met zijn Black Swan) mij de laatste push gegeven om terug te gaan studeren na mijn uren, dus qua life-changing kan het wel tellen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    'Kitchen Confidential' door Anthony Bourdain (RIP) non-fictie over carrière van een chefkok, meer respect gekregen voor een vak leren, ondernemen, pragmatisch denken en handelen, misschien zelfs wat rechtser door geworden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Mijn favoriete jeugdauteur. Ik kon die boeken vroeger lezen en ik zat er volledig in geabsorbeerd.
    Ditto, Horowitz ontmoet in een boekenwinkel in '92 in Leuven.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willydrama Bekijk bericht
    'Kitchen Confidential' door Anthony Bourdain (RIP) non-fictie over carrière van een chefkok, meer respect gekregen voor een vak leren, ondernemen, pragmatisch denken en handelen, misschien zelfs wat rechtser door geworden
    Hij zou het niet graag horen

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Hij zou het niet graag horen
    bwah, bleef wel altijd een (progressieve) Amerikaan
    https://www.youtube.com/watch?v=3A_Fdo1V5E0

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals anderen al reeds aangehaald hebben: bij mij voelt het op dit moment eerder aan dat de combinatie van heel veel boeken m'n (gevoels)leven gevormd en veranderd hebben.
    Tijdens het lezen zelf voel ik wel dat er iets in mij aan het veranderen is. Maar dat gevoel ebt weg na een tijdje.

Misschien werkt dit beter met langere boeken, omdat je meer tijd eraan besteedt en je brein dus indompelt voor een langere tijd in een andere wereld? Ik heb ergens gelezen dat je brein wel voor een tijdje veranderd kan zijn iets doet, maar voor blijvende veranderingen moet je het regelmatig doen.

Boeken die je veranderen op een andere manier zijn de boeken die je een bepaalde keuze doen nemen.

Specifiek boeken die me veranderd hebben dan. Een aantal jeugdboeken die niet zo bekend zijn. Harry Potter toen ik 11 tot 15 jaar was.
    Catcher in Rye op m'n zeventiende, samen met Het lijden van de jonge Werther.
    Op m'n 18e de Odysseia en de Ilias. (Aeneis was ook wel een cool boek.)
    Daarna een periode van technische boeken en non-fictie, de meeste waarvan deze forumleden hier niets zullen zeggen (behalve de titels die ik noem ga noemen). Surely you're joking, Mr. Feynman, Feynman lectures on physics, Structure and Interpretation of Computer Programs, The art of electronics.
    Nu ben ik De Gebroeders Karamazov en Misdaad en Straf aan het lezen.

Wat raar, ik beschouwde me als een veellezer, vooral in m'n late tienerjaren, maar nu heb ik wel moeite om boektitels te noemen.

Ik zou nog wat namen kunnen noemen, zoals Nietzsche en Wittgenstein, maar ik vind het wat moeilijk om daar titels uit te zonderen. Dat waren auteurs die me beïnvloeden op m'n twintigste.
    Laatst gewijzigd door belloc; 26 mei 2020 om 20:01

Regels voor berichten