Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)

Science Fiction literatuur

Ik ben nu al een dikke twee jaar bezig met science fiction boeken te lezen, nadat ik het fantasy genre wat gezien heb. De betere werken die ik gelezen heb:

- Dan Simmons - Hyperion Cantos
    - Ken Liu - The Three Body Problem
    - Frank Herbert - Dune
    - Arthur Clarke - Childhood's End
    - Ray Bradbury - Fahrenheit 451
    - Philip K Dick - Do androids dream of electric sheep?

De betere werken vind ik de ietwat serieuzere ruimteboeken, niet de sci-fi boeken die precies gericht zijn aan 12-jarigen (bijv. Leviathan Wakes, Ready Player one, ...).
    Zijn er hierin boeken die jullie kunnen aanraden?

Ik ben nu ook door de Hugo Award list aan het gaan, hier staan blijkbaar wel veel goede in.

DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    De Hugos zijn, samen met de Nebulas, de meest gerenomeerde prijs voor SF literatuur dus zeker een goed startpunt. Ik ben zelf aan het genre gestart met de hele SF Masterworks reeks af te gaan. Stuk voor stuk klassiekers uit zeer uiteenlopende stromingen binnen het genre. Praktisch alle grootste toppers van de afgelopen 70 jaar werden daar in opgenomen. Zo kan je uitpluizen welke subgenres en schrijvers je het meest liggen en dan dieper in die specifieke werken gaan graven.

Ik ben geen fan van Philip K Dick maar wel van alle andere boeken die je daar opsomt. Daarnaast mijn persoonlijke favorieten;

Aldous Huxley - Brave New World
    Alfred Bester - The Stars My Destination
    Ann Leckie - Ancillary Justice
    Arkady and Boris Strugatsky - Roadside Picnic
    Daniel Keyes - Flowers for Algernon
    Frederik Pohl - Gateway
    Frederik Pohl - Man Plus
    George Orwell - 1984
    Greg Egan - Diaspora
    Hal Clement - Mission of Gravity
    Joe Haldeman - The Forever War
    John Scalzi - Old Man's War
    Kurt Vonnegut - The Sirens of Titan
    Larry Niven & Jerry Pournelle - The Mote in God's Eye
    Michael Crichton - Jurassic Park
    Olaf Stapledon - Star Maker
    Peter Watts - Blindsight
    Poul Anderson - Tau Zero
    Richard Morgan - Altered Carbon
    Robert Charles Wilson - Spin
    Robert Heinlein - Starship Troopers
    Robert Heinlein - Stranger in a Strange Land
    Stanislaw Lem - Solaris
    Ted Chiang - Stories of your Life
    Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven
    Vernor Vinge - A Fire Upon the Deep
    Warren Fahy - Fragment
    William Gibson - Neuromancer

Maar de titanen in het genre zijn voor mij Asimov, Clarke, Alastair Reynolds, Greg Bear, Ian Banks & Douglas Adams. Heb van hen praktisch alles gelezen dat ik te pakken kon krijgen en het is allemaal buitengewoon goed tot ronduit fenomenaal.

Asimov Highlights
    Foundation Trilogy
    The End of Eternity
    Nightfall
    The Gods Themselves
    The Robot Collection

Clarke Highlights
    Space Odyssey Quadrilogy
    Rendezvous with Rama
    Childhood's End
    The City and the Stars
    The Hammer of God
    A Fall of Moondust
    The Songs of Distant Earth
    The Nine Billion Names of God

Alistair Reynolds Highlights
    Revelation Space
    Redemption Ark
    The Prefect
    Chasm City
    Pushing Ice
    House of Suns
    Terminal World
    Diamond Dogs, Turquoise Days
    Zima Blue
    Galactic North
    Beyond the Aquila Rift

Greg Bear Highlights
    Blood Music
    Darwin's Radio
    The Forge of God
    Anvil of Stars
    Eon
    Eternity

Ian Banks Highlights
    Consider Phlebas
    The Player of Games
    Use of Weapons
    The State of the Art
    Excession
    Inversions
    Look to Windward
    Matter
    Surface Detail
    The Hydrogen Sonata

Douglas Adams Highlights
    The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
    The Restaurant at the End of the Universe
    Life, the Universe and Everything
    So Long, and Thanks for All the Fish
    Mostly Harmless
    Laatst gewijzigd door DaFreak; 7 mei 2020 om 08:52

Sovereign001's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dan Simmons - Hyperion Cantos
    William Gibson - Neuromancer

Deze 2 boeken werden aangeschreven als inderdaad 2 toppers. Ik ben fan van films zoals Blade Runner of games zoals Deus Ex dus nam ik aan dat deze twee boeken mij zeker zouden liggen.
    Ik heb helaas beide boeken neergelegd. (als iemand ze van jullie wenst, mag je ze overkopen voor een prik). Hyperion is op zich OK geschreven maar het zijn allemaal verhalen die verteld worden van personen die samen een reis maken naar een planeet. Ik vond dat er zo weinig in die boek gebeurde...

Neuromancer was echt onduidelijk voor mij. Hou rekening mee dat ik de boeken altijd in Engels lees.. Het taalgebruik was voor mij wir war, alsof je deels gesproken en deels gedachten door elkaar las. Met andere woorden, de boek las helemaal niet ontspannend voor mij. Ook werden bepaalde termen gebruikt in dat soort genre dat mij helemaal in de war brachten. Dat gaande, er kwam actie in dus zeker geen saaie boeken.

Als SF persoon, lees ik altijd graag Star Trek boeken, Halo boeken en Warhammer 40k boeken, kan je zeker van deze drie genres een aantal toppers aanraden..

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Peter F. Hamilton vind ik ook wel een aanrader, heb ondertussen zijn Great North Road, A Second Chance At Eden en Manhattan in Reverse gelezen en toch steeds onder de indruk.

Great North Road deed mij bij tijd denken aan Hyperion, maar het is te lang geleden dat ik die gelezen heb.

Alles van Heinlein is imo een aanrader, maar een paar van mijn favorieten naast Starship Troopers en Stranger in a Strange Land: Job, a comedy of justice en Vrijdag.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    47 Post(s)
    Ik ben daarentegen dan weer wel een grote Philip K. Dick-fan, en vindt zijn Man in the High Castle een must-read.
    Samen met Ted Chiang - Stories of your Life, wat dan een goeie hedendaagse is. Het zijn allemaal kortverhalen, en hij doet er meestal lang over om ze super gedetailleerd te schrijven, en meestal is het echt pure sciencefiction die ook nog eens lang in de kleren blijft zitten. Zijn nieuwe boek wil ik ook graag lezen.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Iemand een aanrader over een "first contact"-verhaal met verregaande gevolgen voor de mensheid? De grootste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis (als historisch wezen, ik heb het hier dus niet over de biologische mens) is de ontdekking van Amerika, waarbij de wereld pas echt globaal werd en er een gigantische uitwisseling ontstond van culturen, ideeën, dieren, ziektes, ... Dat was de Columbian Exchange.

De ontmoeting met een intelligent buitenaards ras zou die gebeurtenis met de overtreffende trap overstijgen.

iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Iemand een aanrader over een "first contact"-verhaal met verregaande gevolgen voor de mensheid? De grootste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis (als historisch wezen, ik heb het hier dus niet over de biologische mens) is de ontdekking van Amerika, waarbij de wereld pas echt globaal werd en er een gigantische uitwisseling ontstond van culturen, ideeën, dieren, ziektes, ... Dat was de Columbian Exchange.

De ontmoeting met een intelligent buitenaards ras zou die gebeurtenis met de overtreffende trap overstijgen.
    Zonder twijfel:
    - Ken Liu - The Three Body Problem

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    De quintessentials in het first contact genre imo;

Carl Sagan - Contact
    Peter Watts - Blindsight
    Greg Bear - The Forge of God
    Asimov - The Gods Themselves

Maar als ik er maar een mag aanraden zou het zonder twijfel Rendezvous with Rama zijn van Arthur C Clarke.

iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Peter F. Hamilton vind ik ook wel een aanrader, heb ondertussen zijn Great North Road, A Second Chance At Eden en Manhattan in Reverse gelezen en toch steeds onder de indruk.

Great North Road deed mij bij tijd denken aan Hyperion, maar het is te lang geleden dat ik die gelezen heb.
    Bedankt voor deze tip, ik vind Hyperion nog altijd het beste qua verhaal en opbouw, ik ben nog maar weinig boeken tegengekomen die hiervan in de buurt kwamen.
    Great North Road staat vanvoor op mijn to read list.

vloet's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    The Three-Body Problem ben ik momenteel aan 't lezen. Er zaten jammer genoeg een paar pagina's in die het hele boek (voor mij) dreigden onderuit te halen. Ik zal pas kunnen oordelen als ik 'm uit heb alleszins. Het begon wel heel interessant.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    gericht zijn aan 12-jarigen (bijv. Leviathan Wakes, Ready Player one, ...).
    De Expanse reeks vind ik eigenlijk wel sterk. Leviathan Wakes is niet het beste boek, maar wel interessant en geloofwaardig genoeg om het te blijven volgen. De sequels maken het helemaal goed. Het recentste boek vond ik dan weer wat minder. Maar in z'n geheel is het zeker de moeite.

iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    De quintessentials in het first contact genre imo;

Carl Sagan - Contact
    Peter Watts - Blindsight
    Greg Bear - The Forge of God
    Asimov - The Gods Themselves
    Alle 5 eveneens toegevoegd aan mijn Kindle.

Maar als ik er maar een mag aanraden zou het zonder twijfel Rendezvous with Rama zijn van Arthur C Clarke.
    Neem dan Childhood's End van Clarke, die vond ik veel beter dan Rama.

iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vloet Bekijk bericht
    The Three-Body Problem ben ik momenteel aan 't lezen. Er zaten jammer genoeg een paar pagina's in die het hele boek (voor mij) dreigden onderuit te halen. Ik zal pas kunnen oordelen als ik 'm uit heb alleszins. Het begon wel heel interessant.
    Kan je dit toelichten? Ik had dit gevoel ook toen ik boek I aan het lezen was, maar toen ik 'm uit had vond ik dat ie verdomd goed in elkaar zat.

vloet's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Kan je dit toelichten? Ik had dit gevoel ook toen ik boek I aan het lezen was, maar toen ik 'm uit had vond ik dat ie verdomd goed in elkaar zat.
    Ik kan exact zeggen welke pagina's voor mij aanvoelden alsof ze geschreven waren door iemand anders. Plots was ik er helemaal uit en geloofde ik er helemaal niks meer van.

Spoiler:

Maar ik ben er dus nog niet door.

vloet's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het beste dat ik de laatste tijd gelezen heb moet Aurora Rising (The Prefect) zijn. Heb meteen het vervolg besteld. Revelation Space had ik jaren geleden al eens gelezen, maar een vervolg heb ik nooit in huis gehaald. Na Aurora Rising heb ik wel terug meer zin gekregen in dat universum. Stond ook al in DaFreak z'n lijstje.

Van Peter F. Hamilton heb ik Pandora's Star hier nog niet zien staan. Vind ik ook een aanrader.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Childhood's End is idd ook een goeie. De focus ligt daar uitdrukkelijk op het psychologische aspect van first contact en hoe verschillende elementen in de maatschappij daar geheel anders op reageren. Misschien is dat idd een betere suggestie voor Avondland. Toch vond ik Rama leuker grotendeels omdat het zodaning mysterieus is dat het niet geheel duidelijk is of dit wel telt als first contact. Het heeft bij momenten meer weg van iets lovecraftiaans dan een traditioneel first contact omdat zelfs een team van de meest vooraanstaande experts niet veel meer kan doen dan met open mond zichzelf wat staan verbazen en raden naar het hoe, wat en waarom van alles dat ze aanschouwen. Het gevoel van wonder dat dat boek weet op te wekken is echt immens imo. Wij denken graag over first contact in termen van hun interactie met ons; vredelievend, oorlogszuchtig of indifferent. Rama laat zich niet in die termen vatten.

Peter F Hamilton heb ik hier een paar van liggen maar momenteel nog niets van gelezen.

Zware woorden maar imo is Reynolds de beste world builder in all of scifi. Het Revelation Space universe is gewoon maf.
    Laatst gewijzigd door DaFreak; 8 mei 2020 om 08:13

Regels voor berichten