Pagina 1 van 37 1234511 ... Laatste

Discussie: Whisky-kenners?

Böhse Onkel's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

Whisky-kenners?

Ik ga als cadeau een fles whisky geven aan een kenner, nu vraag ik mij af:
    Welke whisky kan ik het beste kopen, ik ken wel de traditionele merken, maar weet niet of de kenners die aanvaarden, liefst niet te duur.

Polle32's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Wat wil je er aan uitgeven? Als het een liefhebber is, kom je best niet af met een blend (enkele uitzonderingen daargelaten). Een Glenfiddich is een mooie betaalbare single-malt of Aberlour, of Glenlivet (allemaal Speyside whisky). Eén van mijn favorieten is Lagavulin, een turfige Islay-whisky. Wel iets duurder...

Atlantis's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Dan moet je eerst weten welke smaken van Whisky die kenner het liefste heeft (rokerig, fruitig, noterig, bloemig, ...).

Als beginnende Whisky-kenner zou ik je sowieso afraden van Whisky te kopen voor een kenner.
    Kan je hem geen aankoopbon geven voor een winkel waar ze Whisky verkopen?

De meeste Whisky's die ik krijg eindigen als Whisky-cola, omdat het mijn smaak niet is

iTrader
    0
    Glenfiddich of Glenlivet geef je mijns inziens niet aan een echte kenner. Da's meer voor de doorsnee whiskydrinkers (zoals ikzelf, alvorens het snobberig overkomt).
    Weet je van welke streek hij het liefst drinkt? Highlands, Lowlands, Speyside, Islands?
    Ikzelf ben een fan van alles Speyside, vooral BenRiach.
    Man is the measure of all things–of things that are, that they are, and of things that are not, that they are not. - Protagoras
    Be silent! Be still! That's it... and look upon this moment. Savor it! Rejoice with great gladness! Great gladness! - Excalibur (1981)

iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polle32 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat wil je er aan uitgeven? Als het een liefhebber is, kom je best niet af met een blend (enkele uitzonderingen daargelaten). Een Glenfiddich is een mooie betaalbare single-malt of Aberlour, of Glenlivet (allemaal Speyside whisky). Eén van mijn favorieten is Lagavulin, een turfige Islay-whisky. Wel iets duurder...
    Hmmm... rokerige Islay-whisky's
    Mijn favoriete betaalbare en makkelijk vindbare Whisky is Laphroaig 10 yr
    Als ik dan toch een Whisky moet aanraden zou het deze zijn.

Böhse Onkel's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik had iets van 15€ in m'n gedachten, ken er zelf niet veel van, buiten nen JB, Jack Daniels, Jameson, Johnny Walker, maar meestal vinden die kenners die commerciële merken toch brol.
    Vandaar de vraag naar een betaalbare doch smaakvol kwalitatieve whisky. Weet zelf ook niet welke smaken hij het liefste heeft, ik dacht dat er wel zo'ne algemene whisky bestond die zowat elke kenner wel appreciëert .

iTrader
    7 (100%)
    Onder de 30 euro zou ik echt niet gaan.
    Misschien kan je beter wat Whiskyglazen cadeau doen dan.

iTrader
    0
    Voor die prijs vrees ik dat je geen echte deftige whisky zal vinden. Glenfiddich is ook al 24€ ofzo. Als je naar Oostenrijk gaat zijn ze daar wel veel goedkoper dus misschien kan je ergens wel een goedkopere vinden.
    Misschien whiskyglazen overwegen ipv whisky?

edit: Wat Atlantis zei dus.
    Man is the measure of all things–of things that are, that they are, and of things that are not, that they are not. - Protagoras
    Be silent! Be still! That's it... and look upon this moment. Savor it! Rejoice with great gladness! Great gladness! - Excalibur (1981)

iTrader
    17 (100%)
    Idd, voor €15 ga je die mens geen plezier doen. En als je glazen koopt: geen tumblers (zo van die Amerikaanse lage en brede glazen die je in films ziet) maar tasting-glazen.
    Zoiets:

iTrader
    1 (100%)
    Om even op het whiskey topic in te pikken: Ik heb mijn nooit echt kunnen genieten van de smaak van de meeste whiskeys, ondanks het proberen van enkele kenners-kameraden.

Nu ben ik onlangs wel uitgekomen bij de Glenfiddich, die ik wel enorm lekker vond (in volgorde van lekkerst: 40 - 12 - 18 - 21 - 15, vraag me niet waarom het zo door mekaar loopt voor mij ).

Ik ga er vanuit (afgaand op mijn smaakpapilen) dat dit de meer fruitigere whiskeys zijn?
    Naar wat moet ik nu op zoek gaan om in dezelfde smaak te blijven?

iTrader
    7 (100%)
    Inderdaad, dat is een fruitige (of eigenlijk bloemig, maar goed).

Voor gelijkaardig smakende Whiskys kan je bvb deze tabel gebruiken:

iTrader
    17 (100%)
    Ter info: het is 'whisky', zonder "e". De variant met 'e' verwijst naar Ierse of Amerikaanse whisky...
    Glenfiddich is een speyside, de grootste groep single-malt whisky's. Probeer eens een Aberlour, ook makkelijk te drinken.

ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik heb van mijn reis naar Ierland een fles 'green spot' meegenomen voor mijn pa, goeie keuze of niet??
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

killyourzone's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Als je echt een fles wil kopen en maar 15 euro te spenderen hebt, koop dan Famous Grouse. Wel een blend maar prijs/kwaliteit gezien echt een topper!

@Lint: Heel lekkere fruitige: Hakushu 12y !
    If payback's a bitch, you'll be in debt forever!

cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je kan hem een glencairn glas geven.

Als je een review van een bepaalde soort wil kan ik Ralfystuff op YT aanraden.
    All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dreams with open eyes, to make it possible.
    Last.fm | RYM

Pagina 1 van 37 1234511 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten