Pagina 6 van 39 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

Discussie: Whisky-kenners?

Implar's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Utred Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik kan dat totaal niet, die smaken beschrijven. Veel verder dan lekker of niet lekker kom ik niet. Als hij heel zacht of een heel expliciete turfsmaak heeft kan ik dat er nog bijzeggen, maar daar houdt het dan wel op. Jammer, want dat moet plezant zijn om te kunnen.
    Het was ook de eerste keer dat ik het deed hoor, en eigenlijk is het niet echt moeilijk. Je moet gewoon goed proeven, en de whisky een tijdje in je mond houden.

Vandaag ook nog eens een tasting note gemaakt van The Glenlivet 12yo, qua smaken kon ik veel minder herkennen dan in de Tullibardine, dus je moet niet verwachten in elk glas 5+ zaken te herkennen

Voor mij is het maken van een tasting note ook een "verplichting" aan mezelf om de whisky grondig te proeven.
    Nothing to see here, move along.

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind vooral whisky heel persoonlijk. De smaken in Whisky zijn zeer breed.
    Zelf kan ik verschillende soorten whisky's genieten. Ben begonnen met de turf whisky's (zoals velen wrs). Lagavullin is natuurlijk een topper op dat vlak.
    Na enkele jaren ga je dan natuurlijk wat meer experimenteren en verder gaan in verschillende soorten. Zo kwam ik terecht bij Highland park 18 (persoonlijke favoriet), springbank 10 en 15. Bowmore tempest 10y en andere. Ook vind ik de triple wood van auchentoshan zeker een aanrader.
    achja smaken verschillen en die heb je genoeg binnen whisky, das het mooie.

Lemme's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spartagon Bekijk bericht
    Ik vind vooral whisky heel persoonlijk. De smaken in Whisky zijn zeer breed.
    Zelf kan ik verschillende soorten whisky's genieten. Ben begonnen met de turf whisky's (zoals velen wrs). Lagavullin is natuurlijk een topper op dat vlak.
    Na enkele jaren ga je dan natuurlijk wat meer experimenteren en verder gaan in verschillende soorten. Zo kwam ik terecht bij Highland park 18 (persoonlijke favoriet), springbank 10 en 15. Bowmore tempest 10y en andere. Ook vind ik de triple wood van auchentoshan zeker een aanrader.
    achja smaken verschillen en die heb je genoeg binnen whisky, das het mooie.
    Dit weekend een Highland Park 12 gekocht voor mijn neef. Is die ook goed? Wou eerst de 18 nemen maar was iets over het budget.
    Tobias Fünke: "Are you forgetting that I was a professional twice over - an analyst and a therapist?
    The world's first analrapist."

PSN: De_Lemme

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lemme Bekijk bericht
    Dit weekend een Highland Park 12 gekocht voor mijn neef. Is die ook goed? Wou eerst de 18 nemen maar was iets over het budget.
    Prijs kwaliteit vind ik dat persoonlijk zeker een van de betere. Maar ik blijf erbij het hangt van je voorkeur af, hoewel een kenner deze whisky nooit zal afkeuren want het is goed gemaakt. ja de 18 is al wat duurder dan ga je al richting de 60 €.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    HP 18 is volgens kenners de beste whisky prijs-kwaliteit.

Heb de meeste whisky's al gedronken die in dit topic vermeld staan. Als sommelier ook wel interesse in andere dranken dus altijd een gouden kans om vanalles te proeven waar ik werk. Mijn favorieten momenteel:

- glenfarclas 105 cask strength
    - three woods auchentoshan
    - Arran 1998
    - Longmore 16y

voor zij die in Antwerpen wonen.. Google even "de poldenaar".. Een speciaalzaak waar je voor zeer scherpe prijzen een enorm aanbod whisky's e.d. kan vinden. Ps: werk niet in deze zaak dus geen reclame, gewoon een tip.
    It's all about the game and how you play it.
    All about control and if you can take it.

warre's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    iemand al de belgian owl geproefd ? stond paar jaar terug als goed aangeschreven en denk er aan om die mss als kado te kopen. Maar graag eerst wat info?

belgian owl, goed of niet ?

Yenneman's schermafbeelding
    iTrader
    55 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Belgian Owl vind ik zeker te pruimen, maar is vreselijk duur...

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door warre Bekijk bericht
    iemand al de belgian owl geproefd ? stond paar jaar terug als goed aangeschreven en denk er aan om die mss als kado te kopen. Maar graag eerst wat info?

belgian owl, goed of niet ?
    Niets speciaals imo. Je kan die drinken in verschillende Leuvense cafés.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Belgian owl, veel te duur voor wat het is. Zit wel potentieel in though en ben benieuwd hoe ie gaat zijn als ze een oudere uitbrengen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Niets speciaals imo. Je kan die drinken in verschillende Leuvense cafés.
    Als je em op cadé drinkt moet je natuurlijk wel opletten dat je de Belgian Owl 4 jarige whisky krijgt en niet de gewone spirit.

Ook altijd aan te raden; Single Cask uitgaves van Whisky. Zo heb ik zelf thuis de Laphroaig 18 Single Cask - Cask Strength en deze vind ik zeker en vast te pruimen.

Een sidenote voor de whisky liefhebbers die ook eens graag iets anders drinken, raad ik echt deze cognac aan:

Fillioux single cask 1970 - 38 - 44.00% - 0.700L - MH - 62.0 €
    Laatst gewijzigd door hakri; 20 december 2012 om 12:30

Necreo's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb men absolute topper in single malts nog niet gevonden, als blend heb ik wel de sterke voorkeur voor Chivas, heb net een 12 yrs soldaat gemaakt, nu ga ik de 18yrs aanpakken.

Enige tips voor een goede single malt (prijs maakt niet echt uit) die eerder de hout/fruit kan op gaat. Heb het moeilijk met de charcoal/turf whisky, dus daar blijf ik liever weg.

Daarnaast ben ik ook een calvados / cognac liefhebber (Remy Martin XO) of aan goede Hennessy kan wonderen doen. Drink wel geen VS varienten enkel VSOP of hoger.

Groeten,
    Hell No biaaatch

Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ken zelf vrij weinig van whisk(e)y, begin er stilletjes mee dankzij de bieren op whiskyvat die ik zo graag drink Iemand die ook af en toe een bourbon of rye drinkt? Ik hoor dat je qua bourbon bijna niet hoger kan dan een Pappy Van Winkle van 23 jaar, maar wat wordt er nu zo meestal als de highest-end single malt whisky beschouwd?
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

killyourzone's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bourbon en Rye ben ik persoonlijk geen grote fan van maar kan ook niet zeggen dat ik er al veel geprobeerd heb.
    Maar wat bedoel je met de highest end single malt? Je hebt de bekende distillerijen maar je hebt ook exclusieve (soms onbetaalbare) flessen van bv dode distillerijen (Port Ellen, Karuizawa,...),...
    Anyway, iedereen die de wereld van Whisky wil beginnen verkennen kan ik van harte Ralfystuff zijn youtube kanaal (en website) aanraden.
    ralfystuff - YouTube
    If payback's a bitch, you'll be in debt forever!

Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Met high-end bedoel ik of er een zekere objectieve standaard bestaat wat betreft kwaliteit (bvb. gebruikte vaten of zuiverheid van ingrediënten). Ik denk dat in het geval van Pappy Van Winkle (wat in principe een merknaam is voor een type Buffalo Trace denk ik) het vooral wordt gecreëerd door de zeldzaamheid ervan?
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Necreo Bekijk bericht
    Enige tips voor een goede single malt (prijs maakt niet echt uit) die eerder de hout/fruit kan op gaat. Heb het moeilijk met de charcoal/turf whisky, dus daar blijf ik liever weg.
    Hier enkele regio's die vrij hard focussen op je voorkeur. Tussen haakjes vind je enkele whisky's

- Lowlands (Auchentoshan classic, Auchentoshan Three Woods, Glenkinchie 12y)
    - Central Highlands (Dalwhinnie 15y, Edradour 10y)
    - Eastern Highlands (Glendronnach 12y, anCnoc 12y, Ardmore traditional cask)
    - Speyside (Glenfiddich 12y, Glenfiddich solera 15y, Aberlour 12y, Balvenie, Glenfarclas 105)
    - Northern Highlands (Glenmorangie 10y, Clynelish 14y, Dalmore 12y)
    - Western Highlands (Oban 14y, Ben Nevis 10y)

Als ik enkele zelf kan aanraden uit bovenstaande zou ik zeggen
    - Dalwhinnie 15y (fruitig & mild)
    - Glenmorangie 10y (fruitig)
    - Knockando 12y (meest fruitige van mn lijstje.. zeer toffe instap whisky)
    - Oban 14y (licht ziltig, opvoeding door hout domineert)
    - Auchentoshan (is een zeer milde whisky omdat die 3x gedistilleerd ipv 2x)

meeste van deze zullen tss de 30-50euro gaan. In die prijs vind je echt wel goeie flesjes hoor. Het is niet nodig om in het begin voor zeldzamere dingen te gaan dan basis producten.

Pagina 6 van 39 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten