Pagina 95 van 104 Eerste ... 4585919293949596979899 ... Laatste

Discussie: BBQ

SpooN_05's schermafbeelding
    iTrader
    112 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hoe doe je zo een steak reverse sear?
    Welke fleur de sel raden jullie aan?

Zal die briketten eens proberen se.
    Met een probe bedoel je toch een vleesthermometer he? Momenteel heb ik er nog geen.
    Welke is een goede?
    Gamertag PSN: NeuroticCoder => Voeg mij maar toe
    Ducati Monster 620 I.E. Dark

Als je bang bent in het donker moet je fluiten

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpooN_05 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoe doe je zo een steak reverse sear?
    Welke fleur de sel raden jullie aan?

Zal die briketten eens proberen se.
    Met een probe bedoel je toch een vleesthermometer he? Momenteel heb ik er nog geen.
    Welke is een goede?
    Ikzelf heb destijds deze gekocht toen ik begon te BBQ'en, was nog niet zeker of het iets voor mij was en wilde geen 50 EUR betalen voor een vleesthermometer die ik misschien 5x zou gebruiken:

https://www.ikea.com/be/nl/p/fantast...wart-20103016/

We zijn nu een jaartje verder en gebruik deze nog altijd, doet gewoon goed z'n job. Kan je ook netjes doeltemperatuur instellen e.d.
    \0/

Plutus's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    Briketten van de Aldi, branden uren aan een stuk.
    Moet er de eerste 3uur niet naar kijken als ik ribben doe. Voor de 2de sessie doe ik wel lading erbij.
    Hoe doe je het dan, 10tal aansteken en uitkappen, zonder koude? Want voor langere sessies zou ik het zelf net lastig vinden dat ik na 3 uur al moet bijvullen.

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plutus Bekijk bericht
    Hoe doe je het dan, 10tal aansteken en uitkappen, zonder koude? Want voor langere sessies zou ik het zelf net lastig vinden dat ik na 3 uur al moet bijvullen.
    Gewoon de briketten starter vol doen tot de nok, dat zijn toch aardig wat kolen.
    Voor de 2de sessie vul ik de helft van de briketten starter en dan zijn ze weer vertrokken voor paar uur.
    Het zijn kleine briketten, heb al van die grote gehad en dat was pure ellende.

Meestal start ik rond 12u, tegen 8u branden ze nog. De reden dat ik 2 keer briketten giet is omdat mijn brikettenstarter een kleine variant is en mijn BBQ is er eigenlijk te groot voor.
    En ook mijn BBQ is geen super deluxe, een degelijke Weber gaat dit probleem niet hebben. En houd zijn warmte ook goed, hens vandaar de prijs verschillen in degelijke Q's en smokers.

Moest ik een hele grote briketstarter hebben dan zou ik eigenlijk volle sessie normaal kunnen doen voor ribben.
    Ik wil geen koude briketten laten opwarmen als mijn vlees nog op het rooster ligt. Vandaar 2 keer in de briketten starter.
    Het is trouwens ook niet gezond koude briketten laten opwarmen terwijl je vlees op de Q ligt.
    Intel I7 7700k 4.5 ghz : Msi Z270 Sli Plus : Geforce 1070 GTX 8GB : Corsair Vegeance LPX 16 GB Ram: AOC 35 inch ultrawide 1440p 100HZ: Corsair K70 Rapid Fire : Logitech G500s : Corsair MM300 : Steelseries Artic 3 : MXL 990 Microphone + Behringer XENYX 802 USB Mixer
    Steam : Sync

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Met de snake of minion methode he.

Ik gebruik altijd de snake eigenlijk. Kameraad van mij altijd de minion, want die heeft bij zijn weber BBQ zo een metalen plaat met gaten en een deksel op. (Kom even niet op de naam) Maar gaan beiden even goed imo. Maar van het moment dat ik die plaat ergens los kan kopen denk ik dat dit een snelle aankoop gaat worden voor mij omdat ik dan veel meer plaats heb op de BBQ vor indirecte warmte. Nu moet ik weg blijven van de snake.

Snake:

Minion:

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Dus eigenlijk je middenste is je indirect grillen en de rand is je direct grillen ?

Ik doe mijn kolen allemaal aan 1 kant, dan heb ik 1 warme kant en 1 koude kant.
    Weber heeft wel van die bakjes voor kolen / briketten in te doen. Kan je ook aan beide kanten zetten.
    heb je 2 directs en 1 indirect in de midden dan.

Intel I7 7700k 4.5 ghz : Msi Z270 Sli Plus : Geforce 1070 GTX 8GB : Corsair Vegeance LPX 16 GB Ram: AOC 35 inch ultrawide 1440p 100HZ: Corsair K70 Rapid Fire : Logitech G500s : Corsair MM300 : Steelseries Artic 3 : MXL 990 Microphone + Behringer XENYX 802 USB Mixer

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Dus eigenlijk je middenste is je indirect grillen en de rand is je direct grillen ?

Ik doe mijn kolen allemaal aan 1 kant, dan heb ik 1 warme kant en 1 koude kant.
    Weber heeft wel van die bakjes voor kolen / briketten in te doen. Kan je ook aan beide kanten zetten.
    heb je 2 directs en 1 indirect in de midden dan.
    Klopt volledig, maar op die manier ga je de BBQ geen 12 uur aan de gang houden. Vandaar de snake of minion. Je steekt een aantal kolen aan en legt die tegen kolen die niet aan zijn. De kolen die aan zijn, gaan stilaan de andere kolen aan steken, maar dat gaat zeer traag. Als ik een snake doe, heb ik ongeveer een halve BQ aan snake aan op 10 uurtjes schat ik. Als ik klaar ben, BBQ dicht zetten en kolen die niet volledig op zijn volgende keer herbruiken.

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Gewoon de briketten starter vol doen tot de nok, dat zijn toch aardig wat kolen.
    Voor de 2de sessie vul ik de helft van de briketten starter en dan zijn ze weer vertrokken voor paar uur.
    Het zijn kleine briketten, heb al van die grote gehad en dat was pure ellende.

Meestal start ik rond 12u, tegen 8u branden ze nog. De reden dat ik 2 keer briketten giet is omdat mijn brikettenstarter een kleine variant is en mijn BBQ is er eigenlijk te groot voor.
    En ook mijn BBQ is geen super deluxe, een degelijke Weber gaat dit probleem niet hebben. En houd zijn warmte ook goed, hens vandaar de prijs verschillen in degelijke Q's en smokers.

Moest ik een hele grote briketstarter hebben dan zou ik eigenlijk volle sessie normaal kunnen doen voor ribben.
    Ik wil geen koude briketten laten opwarmen als mijn vlees nog op het rooster ligt. Vandaar 2 keer in de briketten starter.
    Het is trouwens ook niet gezond koude briketten laten opwarmen terwijl je vlees op de Q ligt.
    Wordt dat dan niet te warm? Ik had inderdaad die indruk dat je een starter volledig opwarmt en daarmee start, maar ik zou vermoeden dat dat gewoon véél te warm wordt. Met amper 8-tal briketten bereik ik al snel 110°.
    Kleine variant van de brikettenstarter zal inderdaad wel al helpen, geen idee hoeveel daar in kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Met de snake of minion methode he.

Ik gebruik altijd de snake eigenlijk. Kameraad van mij altijd de minion, want die heeft bij zijn weber BBQ zo een metalen plaat met gaten en een deksel op. (Kom even niet op de naam) Maar gaan beiden even goed imo. Maar van het moment dat ik die plaat ergens los kan kopen denk ik dat dit een snelle aankoop gaat worden voor mij omdat ik dan veel meer plaats heb op de BBQ vor indirecte warmte. Nu moet ik weg blijven van de snake.
    Klopt, ik gebruik ook altijd snake of minion en daarmee doe je makkelijk 6 à 10 uur zonder dat je er naar moet omkijken, vandaar dat ik inging op de methode van KBE, die leek anders te werken en ik was benieuwd

Minion vind ik handiger, Snake is interessanter omdat je die gewoon kan stoppen wanneer je klaar bent en de rest van de snake kan hergebruiken. Bij Minion is mijn buitenste rand briketten (toch makkelijk een 10tal) al half vertrokken als mijn bereiding al klaar is, en is dat eigenlijk verloren energie.

iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb even de gebruikshandleiding gelezen. Wel een vraagje,
    hierin staat dat je een groter stuk vlees eerst op directe wijze moet grillen en dan op indirecte wijze moet doorbakken.Moet ik gewoon de stukken vlees eerst dichtschroeien aan de zijkanten waar de kolen liggen. Maar dat is lastig met de weber mastertouch omdat 1 zijde een beetje open blijft staan voor het bijvullen van de kolen. 1 zijde gaat gewoon dicht, een andere blijft altijd een beetje open staan... Weet wel niet of dat normaal is
    Laatst gewijzigd door Sorasan; 4 augustus 2020 om 13:55
    Als ik niet genoeg liefde heb om op te houden met roddelen of anderen te verlagen maak ik niet alleen een hoop nutteloos lawaai. Maar ben ik gewoonweg destructief
    (Dorothy Law Nolton)

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Wordt dat dan niet te warm? Ik had inderdaad die indruk dat je een starter volledig opwarmt en daarmee start, maar ik zou vermoeden dat dat gewoon véél te warm wordt. Met amper 8-tal briketten bereik ik al snel 110°.
    Kleine variant van de brikettenstarter zal inderdaad wel al helpen, geen idee hoeveel daar in kan.

Klopt, ik gebruik ook altijd snake of minion en daarmee doe je makkelijk 6 à 10 uur zonder dat je er naar moet omkijken, vandaar dat ik inging op de methode van KBE, die leek anders te werken en ik was benieuwd

Minion vind ik handiger, Snake is interessanter omdat je die gewoon kan stoppen wanneer je klaar bent en de rest van de snake kan hergebruiken. Bij Minion is mijn buitenste rand briketten (toch makkelijk een 10tal) al half vertrokken als mijn bereiding al klaar is, en is dat eigenlijk verloren energie.
    135 graden, dus ongeveer 160/170 boven de kolen. maar de koude kant is gewoon rond de 120 graden.
    Als ik 2 grote ribben moet doen dan leg ik die op 1 kant. Werkt perfect hier bij mij
    Elk zijn manier natuurlijk, als het voor jou werkt dan moet je niet veranderen.
    Hangt ook af welke Q je gebruikt.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Net ne procureur van 2,5 kg besteld en 2 latten spare ribs voor vrijdag. Kunnen weer los gaan vant weekend

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sorasan Bekijk bericht
    Heb even de gebruikshandleiding gelezen. Wel een vraagje,
    hierin staat dat je een groter stuk vlees eerst op directe wijze moet grillen en dan op indirecte wijze moet doorbakken.Moet ik gewoon de stukken vlees eerst dichtschroeien aan de zijkanten waar de kolen liggen. Maar dat is lastig met de weber mastertouch omdat 1 zijde een beetje open blijft staan voor het bijvullen van de kolen. 1 zijde gaat gewoon dicht, een andere blijft altijd een beetje open staan... Weet wel niet of dat normaal is
    Je kan kiezen wat je doet. Vroeger was het vooral eerst dichtschroeien. Je vult 1/4de BBQ (=/- want je moet kijken naar de grootte van je stuk vlees). Dat stook je heet en schroeit je vlees dicht. Daarna verleg je het vlees naar de andere kant. Thermometer er in en deksel dicht tot gewenste bakwijze.

Tegenwoordig probeert iedereen reverse sear. Dat is eerst indirect tot gewenste temp. Dan vlees eraf en even laten rusten. Terwijl BBQ goed heet stoken en dan paar minuten af grillen.

iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is een goed idee! wou na de pulled pork toch nog extra vis direct bakken.
    maar hoe lang zou ik de pulled pork er dan nog opleggen? het is tss de 8-10u roken, droog ik hem dan niet uit als hij er te lang op ligt
    Als ik niet genoeg liefde heb om op te houden met roddelen of anderen te verlagen maak ik niet alleen een hoop nutteloos lawaai. Maar ben ik gewoonweg destructief
    (Dorothy Law Nolton)

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sorasan Bekijk bericht
    Dat is een goed idee! wou na de pulled pork toch nog extra vis direct bakken.
    maar hoe lang zou ik de pulled pork er dan nog opleggen? het is tss de 8-10u roken, droog ik hem dan niet uit als hij er te lang op ligt
    8 tot 10 u roken heeft weinig zin denk ik. Vlees neemt maar rooksmaak op tot het vlees een bepaalde temperatuur heeft bereikt heb ik me laten vertellen om de workshop die ik gevolgd heb.

Maar ik denk dat je roken verwart met indirect verwarmen Je gaat PP altijd indirect verwarmen, nooit direct en liefst tussen 100 en 120 graden. Alleen leg je op de snake of minion in het begin een paar blokjes hout om te roken, maar dat moet niet als je niet graag rooksmaak hebt.

Ik kan je de volgende 2 aanraden waar het haarfijn staat uitgelegd:

- https://www.bbq-nl.com/simpele-pulled-pork/
    - https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Ik ga diene snake methode eens proberen eigenlijk, net nog eens filmpje gezien maar die zijn allemaal anders.
    De 1 doet halve bbq, dan zie ik bijna volledige bbq.
    Nu die folie daar tussen is wel handig voor te dienen als schild voor de hitte zodat de rand van je ribben niet geblakerd zwart worden.

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik ga diene snake methode eens proberen eigenlijk, net nog eens filmpje gezien maar die zijn allemaal anders.
    De 1 doet halve bbq, dan zie ik bijna volledige bbq.
    Nu die folie daar tussen is wel handig voor te dienen als schild voor de hitte zodat de rand van je ribben niet geblakerd zwart worden.
    Lengte van de snake is enkel relevant voor de duurtijd dat je voort kan zonder bij te vullen. Dat is imo het grootste voordeel van de snake: je stopt wanneer je wil simpelweg door de snake af te breken als je klaar bent, en alle niet-gebruikte briketten kan je weer hergebruiken.
    Zeker eens proberen!

Bij de Minion-methode vind ik dat lastiger: doordat je van binnen naar buiten werkt worden er steeds meer briketten aangestoken waardoor je meer 'verlies' hebt, en bijkomend de temperatuur gestaag oploopt (het eerste uur zit ik aan 110, tegen uur 6 zit ik aan 140 gewoon omdat er meer briketten worden aangestoken). Daar moet ik dus nog wat meer met spelen.

Regels voor berichten