Discussie: BBQ

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Gewoon wat meer briketten gebruiken. Hoe werk je, met een snake of minion?
    Snake. BBQ blijft echter mooi op temperatuur, maar het is niet echt koud. Bij vriestemperaturen is dat wat anders ...

Simmenthal short ribs zijn trouwens verrassend goedkoop bij Carmans: 15 euro voor een lat van bijna 2 kg. Dat is een serieus verschil met de grainfed Black Angus ribben van 2,5 kg die me bijna 60 euro kostte. Ze zitten er nu van 10 u op, dus bijna 5 uur en de priktest is al veelbelovend. Ik heb daarnaast nog een stuk spieringgebraad gelegd van 1200 gram (van Colruyt), die zal een gelijkaardige gaartijd hebben.

Hopelijk heeft de bubbel honger. Maar de pulled pork is maar als aanvullend proevertje, morgen eten we de rest op. Of ik vries het in en we eten het later op.

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik moet een nieuwe vlees thermometer hebben omdat mijn oude het begeven heeft. Maar er is blijkbaar veel meer keus tov van toen ik mijn vorige digitale zonder BT kocht.

Iemand aanraders? Want zie de bomen door het bos amper. Reviews die elkaar tegenspreken, etc

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Ik moet een nieuwe vlees thermometer hebben omdat mijn oude het begeven heeft. Maar er is blijkbaar veel meer keus tov van toen ik mijn vorige digitale zonder BT kocht.

Iemand aanraders? Want zie de bomen door het bos amper. Reviews die elkaar tegenspreken, etc
    Ik heb deze van Inkbird:

https://www.bol.com/nl/p/draadloze-b...02847961/?s2a=

Ik ben er wel tevreden mee. Heeft wel maar twee probes, ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar ik heb daar genoeg mee. App is wel handig om op afstand je temperatuur te controleren, maar zoals met alle verbindingen kan je het signaal wel eens verliezen als je een grote tuin hebt en je staat aan de andere kant van het huis.

Plutus's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Hier staan er vanavond eindelijk nog eens ribs op de menu - na de lunch de bbq aanzwieren. Lang leve thuiswerk

Vanochtend ook een pekel gemaakt voor een vijftal kipfilets. Die laat ik wat pekelen en die gaan dan samen met de ribs mee op de bbq om te roken. Je kan die daarna wel even bewaren, om zo van te smullen of voor in een slaatje ofzo. Ze staan voorlopig niet op het menu maar die 57-er heeft zoveel plaats en de kipfilets kunnen perfect op dezelfde temperatuur en met hetzelfde hout als de ribs, dus ik dacht why not.

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik zou zaterdagavond pulled pork burgers willen maken.
    Nog geen recept, dus indien iemand ene heeft, zeker welkom.

Maar:
    Is het zowat doenbaar in deze koudere temperaturen?
    Hoelang moet een varkensschouder opliggen? In een recept van Weber las ik 4 uren, in andere recepten lees ik dan weer 12 uren.
    En als laatste: heeft een beenhouwer een varkensschouder liggen? Of moeten zo'n zaken besteld worden, dan vrees ik dat ik al te laat ben.

Thx!
    Don't think you are, know you are...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Anderson Bekijk bericht

Maar:
    Hoelang moet een varkensschouder opliggen? In een recept van Weber las ik 4 uren, in andere recepten lees ik dan weer 12 uren.
    En als laatste: heeft een beenhouwer een varkensschouder liggen? Of moeten zo'n zaken besteld worden, dan vrees ik dat ik al te laat ben.

Thx!
    Recept is vrij simpel, je varkensschouder wat inwrijven met olijfolie, vervolgens Pulled Pork rub erop doen (ik gebruik all purpose rub, werkt ook prima), tijdje laten rusten, de BBQ op ca. 120°C krijgen met een Snake, gaandeweg wat stukjes rookhout erop leggen zoals bvb. appelhout en de bark in't oog houden. Na een paar uur begin ik met het af en toe (om het half uur) spritzen met appelsap, kan je ook combinatie doen appelsap met appel cider azijn, vanaf dat de bark "perfect" is, in butcher paper leggen en verder garen tot de nodige temperatuur bereikt is. Zelf doe ik er trouwens naar het einde toe nooit een BBQ saus op, maar dat kan natuurlijk als je dat wilt.

Twee weken geleden Pulled Pork gemaakt, was toen qua weer een klein beetje warmer maar niet meer dan 2-3°C en temperatuur van de Weber bleef zeer mooi stabiel met een Snake.

Hoe lang hangt puur af van de interne temperatuur van de varkensschouder, wat ongeveer 89-90°C zou moeten zijn. Heb je een stuk van 2 kilo kan het misschien op 4-6 uur klaar zijn, heb je een stuk van 4-5 kilo (zoals ik had) kan het zijn dat het na 12u nog niet de nodige temperatuur bereikt heeft. Zelfs twee schouders van hetzelfde gewicht kunnen volledig verschillen, hangt er steeds een beetje van af. De key is om ruimschoots op voorhand te beginnen afhangend van het gewicht van je vlees.

Zal misschien inderdaad wat zoeken zijn, moest je lokale slager het niet kunnen fixen, misschien dat hij wel raad kan geven omtrent waar je een varkensschouder gaat vinden?
    \0/

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Die 4u van Weber is wel heel weinig... Dan is het een stuk van een kilotje ofzo?

Het vriest in ieder geval heel goed in, dus ge moet niet bang zijn te veel te maken.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)

Maar:

Thx!
    Van varkensschouder weet ik niet of ze dat courant op voorhand hebben, maar als alternatief kan je ook spiering vragen. Dat heeft elke deftige slager steeds binnen en is m.i. even goed of zelfs beter voor PP.

iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Recept is vrij simpel, je varkensschouder wat inwrijven met olijfolie, vervolgens Pulled Pork rub erop doen (ik gebruik all purpose rub, werkt ook prima), tijdje laten rusten, de BBQ op ca. 120°C krijgen met een Snake, gaandeweg wat stukjes rookhout erop leggen zoals bvb. appelhout en de bark in't oog houden. Na een paar uur begin ik met het af en toe (om het half uur) spritzen met appelsap, kan je ook combinatie doen appelsap met appel cider azijn, vanaf dat de bark "perfect" is, in butcher paper leggen en verder garen tot de nodige temperatuur bereikt is. Zelf doe ik er trouwens naar het einde toe nooit een BBQ saus op, maar dat kan natuurlijk als je dat wilt.

Twee weken geleden Pulled Pork gemaakt, was toen qua weer een klein beetje warmer maar niet meer dan 2-3°C en temperatuur van de Weber bleef zeer mooi stabiel met een Snake.

Hoe lang hangt puur af van de interne temperatuur van de varkensschouder, wat ongeveer 89-90°C zou moeten zijn. Heb je een stuk van 2 kilo kan het misschien op 4-6 uur klaar zijn, heb je een stuk van 4-5 kilo (zoals ik had) kan het zijn dat het na 12u nog niet de nodige temperatuur bereikt heeft. Zelfs twee schouders van hetzelfde gewicht kunnen volledig verschillen, hangt er steeds een beetje van af. De key is om ruimschoots op voorhand te beginnen afhangend van het gewicht van je vlees.

Zal misschien inderdaad wat zoeken zijn, moest je lokale slager het niet kunnen fixen, misschien dat hij wel raad kan geven omtrent waar je een varkensschouder gaat vinden?
    Dikke merci! Recept van Weber spreekt over 1.8 of 2 kg. Vandaar de 4 uur dus.
    Maar goed, ik dacht al dat ik om 5u ging moeten opstaan morgen. Ik ging slow cooked ribbetjes doen maar uiteindelijk zal het op hetzelfde neerkomen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Die 4u van Weber is wel heel weinig... Dan is het een stuk van een kilotje ofzo?

Het vriest in ieder geval heel goed in, dus ge moet niet bang zijn te veel te maken.
    1.8-2 kg. Mss 6u dan. Maar 't is toch een groot verschil met 12u. Ik vrees daar te weinig tijd voor te hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plutus Bekijk bericht
    Van varkensschouder weet ik niet of ze dat courant op voorhand hebben, maar als alternatief kan je ook spiering vragen. Dat heeft elke deftige slager steeds binnen en is m.i. even goed of zelfs beter voor PP.
    Super tip! Dank u.

Ik zou durven het recept van Weber/Vega volgen. Ik volg dat nooit tot op de letter (op gebied van kruiding e.d., temperaturen spreken voor zich dat ik dat best volg)
    Maar ik lees op de BBQ groep (facebook) veel over uw vlees injecteren. Is dat echt een must?

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Intussen zijn de kipfilets al even klaar - héérlijk. Eerste keer dat ik kip heb gepekeld en gerookt en damn, smaakbommetje, sappig én het ziet er nog leuk uit ook (binnenkant mooi typisch kippewit, buitenkant rookbruin).

Ik zou durven het recept van Weber/Vega volgen. Ik volg dat nooit tot op de letter (op gebied van kruiding e.d., temperaturen spreken voor zich dat ik dat best volg)
    Maar ik lees op de BBQ groep (facebook) veel over uw vlees injecteren. Is dat echt een must?
    Merk je een verschil? Mogelijks.
    Is het nodig? Nee.

Ik heb het een hele tijd zonder gedaan en dan eens met injecteren. Ik merkte wel een klein verschil maar voor mij persoonlijk was het niet speciaal een meerwaarde.
    Zonder injecteren kan je een stuk even sappig krijgen.

Dat is trouwens ook het nadeel van de varkensschouder, volgens mijn slager: een schouder is minder vet dan spiering dus die kan de neiging hebben sneller uit te drogen. Misschien dat het daarbij dan wel beter is om te injecteren?

iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Heb dus inderdaad spiering genomen, varkensschouder moet besteld worden.
    2,260 kg. Ik had wel niet verwacht dat dat ook wel duur vlees is.

26 euro heb ik betaald.

Nu, de vorige keer lag ik aan 100 euro voor dry aged cote a los, 2 latten ribben en 4 dry aged bbq burgers.

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)

BBQ

11,5 €/kg is niet goedkoop, ik zit doorgaans aan 9-10€/kg voor spiering, maar voor vlees in het algemeen kun je dat moeilijk duur noemen

Nu zoals je zegt, vlees is doorgaans niet goedkoop. Ik hou ook altijd mijn hart vast als ik me even laat gaan.

iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plutus Bekijk bericht
    11,5 €/kg is niet goedkoop, ik zit doorgaans aan 9-10€/kg voor spiering, maar voor vlees in het algemeen kun je dat moeilijk duur noemen

Nu zoals je zegt, vlees is doorgaans niet goedkoop. Ik hou ook altijd mijn hart vast als ik me even laat gaan.
    Het is de duurste beenhouwerij van het dorp, maar wel de beste.

Alles loopt redelijk goed tot nu toe. Als alles volgens plan loopt kunnen we rond 20u30-21u eten.
    Heb zelf de BBQ saus vanaf 0 gemaakt en ook zo'n american coleslaw. Die zijn al geslaagd, 't is al iets.

De pulled pork ligt er van 16u op, aan een stabiele 150° (de temp. heb ik van een recept van Weber). Ik combineer verschillende recepten en hoop dat dat zich niet tegen mij zal keren.
    Bijna 70° kern, dan inpakken en tot 97° laten gaan.

Mijn brioche bunne'kes ga ik in den oven wat roosteren.

Doen jullie de saus bij alle pulled pork en de rest invriezen? Of een potje apart met vlees en saus die je opeet. En de rest v.h. vlees zonder saus invriezen?

As always, thx for the feedback!

iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    *92° bedoelde ik.

Blijft steken op 64° en 't is al 19u30.
    Ik vrees dat ik er te laat aan begonnen ben.

Fuck it, in alu folie en temp. verhogen.
    We kunnen er maar uit leren.

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    *92° bedoelde ik.

Blijft steken op 64° en 't is al 19u30.
    Ik vrees dat ik er te laat aan begonnen ben.

Fuck it, in alu folie en temp. verhogen.
    We kunnen er maar uit leren.
    Ik had onlangs een varkensspiering van Colruyt op de BBQ gezwierd. 1200 gr. ongeveer. Na 8 uur nog altijd niet boven de 70° en eens vroegtijdig van de BBQ gehaald en laten rusten. Het uit elkaar trekken verliep wel wat stroef, maar zodra ik er de saus door haalde en opwarmde was het wel behoorlijk mals. Misschien stak de probe niet op een juiste plaats? Ik sukkel soms wel met die kerntemperaturen. Bij ribben lijkt me dat weinig zinnig, zelfs niet met short ribs. Daar kan je gewoon prikken. Maar een klomp vlees is wel wat anders.

Regels voor berichten