iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Hoofdtelefoon aansluiten op samsung tv, geluid tegelijk via speakers & hoofdtelefoon

Hallo allemaal.

Ik ben voor een van mijn grootouders, die slechthorend is, aan het kijken naar een goede draadloze hoofdtelefoon waarmee een avondje tv kijken terug comfortabel wordt.

Nu hebben ze een samsung tv en heb ik gelezen dat je de output daarmee niet op speakers en hoofdtelefoon tegelijk kan zetten.

Ik zoek dus eigenlijk naar de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing voor dit probleem. Heb al wel wat gelezen hieromtrent maar ik ben neen leek op dIt vlak dus graag had ik jullie kennis omarmd

Tips voor een goede hoofdtelefoon zijn ook altijd welkom. Hier mag je wel een 200 euro voor rekenen aangezien tv zien toch een groot deel van hun dag inhoud.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    is bij zowat elke tv hoor, koptelefoon insteken 'drukt' schakelaar in zodat de speakers uitgaan en enkel de koptelefoon werkt (logisch)

enige optie is dan om geluidsuitgang (of koptelefoon uitgang) te gebruiken en dit naar externe speakers te gaan EN splitsen naar koptelefoon
    The Exit is here -------------- Or here www.samexit.be
    LEEST ER NU NIEMAND NOG EEN HANDLEIDING???????
    veel probs zijn opgelost als men gewoon eens een handleiding zou lezen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exit Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    is bij zowat elke tv hoor, koptelefoon insteken 'drukt' schakelaar in zodat de speakers uitgaan en enkel de koptelefoon werkt (logisch)

enige optie is dan om geluidsuitgang (of koptelefoon uitgang) te gebruiken en dit naar externe speakers te gaan EN splitsen naar koptelefoon
    Bedankt voor de info!

Is er een verschil in kwaliteit tussen de 3.5mm jack uitgang en de digital audio uitgang?

De digibox heeft trouwens ook deze digitale audio uitgang. Misschien dat het via deze weg wel werkt zonder splitter?

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hallo

Er is een groot verschil, maar of je dat gaat ervaren hangt van een aantal keuzes af.

Geluid is analoog, maar wordt digitaal opgeslagen. Om van een digitale stream (1 en 0) een analoge waveform te maken die je kan horen moet je dus een conversie doen. De elektronica die daar voor gebruikt wordt, heet een Digital to Analog Converter of DAC. De kwaliteit van een DAC verschilt enorm. Veel eenvoudige toestellen hebben een eenvoudige DAC (en ondersteunende voorversterker) van een paar cent ingebouwd. Een deftige HiFi dac kost snel meer dan 1000 euro. Daar tussenin heb je heel wat verschil. Een goede DAC maken is niet zo heel eenvoudig omdat er veel externe effecten zijn waar je rekening mee moet houden en die je in weze moet uitfilteren...

De analoge uitgang gebruikt de in het beste geval middelmatige, maar waarschijnlijker slechte DAC van je TV. Het digitaal signaal (SPDIF via coax of TosLink optische kabel) moet je via de DAC van het toestel dat je er op aansluit vertalen naar een analoog signaal dat een speaker kan vertalen in luchtdruk waarvan je hersenen via je trommelvlies dan herkennen dat het geluid is... Je kan daar dus een kwalitatief veel betere DAC + hoofdtelefoonversterker aanhangen waardoor je een substantieel verschil in geluidskwaliteit krijgt. Of je dat de investering waard is, is een andere vraag... Een merkbare verbetering in kwaliteit van een DAC heb je al vanaf 50-100 euro.

Het zou kunnen dat de digitale uitgang van je digicorder dubbel kan werken met de speakers van je tv. De meeste receivers hebben digitale inputs waarmee je dat kan testen...
    Fractal Design R6 Blackout - R9 3900x - ASUS ROG Crosshair VIII Hero - 16GB G.Skill Neo 3600CL16 - MSI GTX1080Ti GamingX - Gigabyte Aorus PCIe 4.0 1TB NVME - Samsung 860Evo 1TB NVMe - Corsair HX1000i - LG 34GK950F (3440x1440 144Hz IPS) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Topping DX3pro - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Als ik het goed begrijp is het mogelijk dat ik, door de hoofdtelefoon op de digitale output op de digibox aan te sluiten, zowel geluid via de tv als via de hoofdtelefoon kan krijgen? Indien dit niet het geval is, kan ik dan een digitale output splitter kopen en hierop een soundbar + hoofdtelefoon aansluiten?

Ik voeg even foto's toe van de verschillende poorten op de tv en digibox. Is het mogelijk ter verduidelijking aan te duiden wat de beste "setup" is?

https://www.mupload.nl/img/83m3qzdj.01.50.jpeg

https://www.mupload.nl/img/9i8tsgd7ffl.01.51 (1).jpeg

https://www.mupload.nl/img/rgquv1dbwmk.01.51.jpeg

https://www.mupload.nl/img/mpit48062ey.01.52.jpeg

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dat is mogelijk, ik weet niet of de digibox stopt met het doorgeven van geluid via hdmi eens je de optische kabel hebt ingestoken en ik kan dat niet testen (heb geen digibox). Dat kan je testen door gewoon een kabel iin de SPIF poort (die met die rode gloed in) te steken op je digibox. Als uw geluid blijft werken op de tv zou het goed moeten zijn. Dan kan je die optische kabel in een dac / hoofdtelefoonversterker steken en klaar. Let wel, dan heb je dat probleem enkel opgelost voor dat HDMI kanaal en niet voor de 2 andere die zijn aangesloten op de TV.

De cleanste optie zal zijn als je voor een soundbar of receiver met meerder inputs gaat, dan heb je dat probleem niet en ik geloof ook dat je dan de optie zou kunnen hebben om via bluetooth tegelijk een hoofdtelefoon aan te sluiten.Daar kan je dan specifiek op selecteren. Bluetooth hoofdtelefoons zijn vandaag al in heel goede kwaliteit te krijgen en zijn ook heel handig om niet over de draad te struikelen, wat bij senioren wel meegenomen is.

Als je daar niet voor kiest en de SPDIF aansluiten zorg voor het wegvallen van het HDMI geluid, dan kan je nog geluid "Aftappen" via de HDMI kabel ook via een zogenaamde HDMI audio extractor. Die geven je dan meestal SPDIF en RCA (die rode en witte tulpjes - dit is analoog en afhankelijk van de kwaliteit van de DAC in de extractor). Die kunnen meestal doorgeven (pass), en ofwel 2.1 geluid of 5.1 geluid aftappen en het doorgeven aan de tv of tegenhouden en enkel in zijn uitgangen doorgeven.

Ik denk dat de RCA ingangen van je TV enkel gaan werken als je die ook op dat analoge videokanaal zet, en daar ben je natuurlijk niets mee...
    De SPDIF op je TV zou ook kunnen werken als output terwijl ook de boxen nog werken maar ik twijfel of dat zo gaat zijn. Ik vermoed dat de boxen gaan muten dan, maar dat zou wel in de handleiding van de tv moeten staan.
    Fractal Design R6 Blackout - R9 3900x - ASUS ROG Crosshair VIII Hero - 16GB G.Skill Neo 3600CL16 - MSI GTX1080Ti GamingX - Gigabyte Aorus PCIe 4.0 1TB NVME - Samsung 860Evo 1TB NVMe - Corsair HX1000i - LG 34GK950F (3440x1440 144Hz IPS) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Topping DX3pro - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

Regels voor berichten