Sovereign001's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Nieuwe PC - veel lawaai

Beste 9'livers,

Ik heb een aantal weken geleden een pc laten bouwen met als intentie op 1080 en 1440p te gamen in mijn living, dus mijn vraag was zekers om een stille game pc te hebben.

Specs:
    AMD Ryzen 5 3600
    Gigabyte B450M DS3H
    Arctic Freezer 34
    G.Skill Aegis 16GB DDR4-3200 Kit F4-3200C16D-16GIS
    Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6GB
    Corsair CV650 650W
    Be quiet! Pure Base 500 Zwart (nu nog aangeschaft)

Echter begon het al.. Ik hoorde uit de GPU (1 van de 3 fans) een woem WOEM woem geluid als hij zich even wilde afkoelen bij een simpel spel zoals Star Trek online (op 1440p). Ik heb dit laten horen aan de PC bouwer, en die vond het vrij raar. Soit, binnengebracht. Uiteraard daar gaf hij geen kik. Ik heb dan ook ineens die Be Quiet casing laten plaatsen omdat ik persoonlijk vond dat die cpu en zijn cooler ook wel wat lawaai maakte. De PC bouwer, liet dan modern warfare zien (wel op res 1680x1050 all high settings) en daar hoorde ik gpu totaal niet, de cpu was dan weer wel serieus aan het draaien - maar de case stond open.

Komt er op neer dat ik hem gisteren dan terug aan sluit aan mijn TV, ik zet hem aan, en mijn bureaublad windows verschijnt en die CPU staat dan weer te blazen (aan en uit) ondanks ik gewoon nog maar op mijn bureaublad rust.

Hoe komt dit? Bij de pc bouwer totaal niks, maar bij mij wel. Heeft dit te maken dat mijn bureaublad op 4k staat en niet 1080p bv ? Heb dan ook nog hdmi kabel bij hem aangeschaft maar geen verandering? Kreeg spijtig genoeg wel dan weer de opmerking dat het een budget pc was (en dat het normaal is dat die cpukoeler wat meer lawaai maakt.. een pc van in taal 1000€ excl. btw vind ik nu toch geen budget meer hoor én ik vroeg voor een stille..)

Het is al zo ver aan het komen dat hij die pc terug wilt hebben en mijn geld wilt teruggeven. Omdat ik er tot nu toe nog niet veel heb aangehad. Echter wil ik graag even jullie feedback.. Waarom staat die CPU bij mij al te vlammen in hogere toeren, als ik ocharme nog maar even een browser aanzet of youtube zie, of zelf gewoonweg niets open heb staan ? Is dat omdat bureaublad op 4k staat en niet op 1080 ?
    Laatst gewijzigd door Sovereign001; 13 augustus 2020 om 13:32

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    waarscchijnlijk gebruik je groene stroom .... (grapje)

Start je task manager op (ctrl+shift+esc)en zie of er programma`s zijn die veel van je cpu vragen
    verlaag je resolutie eens naar 1080 en zie wat dit doet., maar in principe moet uw GPU dit wel aankunnen en zou gewoon uw monitor aansluiten niet echt een probleem mogen zijn.
    Merk je performance-problemen?
    Installeer iets als openhardwaremonitor om uw temperaturen uit te lezen. Misschien is de cooling pasta niet goed aangebracht en loopt de temp op.

En 1000€is inderdaad geen high-end, dan ga je al eerder naar min. 1500 denk ik. Niet dat je met 1000€ geen deftige gaming build kan hebben, maar het is eerder midrange. Ik weet niet of 4K gaming vlot gaat lopen, ik dacht gelezen te hebben dat je dan min. een 2060 als gpu moet hebben.
    Resultaten 4K voor uw gpu: https://www.eurogamer.net/articles/d...enchmarks-7001
    `minimum gpu for 4K`: https://www.pcmag.com/news/ultimate-...t-4k-and-144hz

Maar goed, voor dat geld kan je wel stille onderdelen vinden. En de GPU scoort in zijn categorie als stil, dus behalve als daar iets aan mankeert zou je er niet te veel last van mogen hebben.
    Standaard koeler van Ryzen 5 is wel luid en die zou je beter vervangen.
    Smart enough to know I`m not smart enough.

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hey Tonerider,

Vandaag komt er al een elektricien langs.
    Belangrijk: windows 10 is blanco geinstalleerd. drivers van de fabrikant (gigabyte, amd zelf en niet door windows)

Het is ook niet de bedoeling om nieuwe games te spelen op 4K (daar heb ik een xbox x voor), het is de bedoeling om oudere steam games of paar online spellen te spelen op 1440p (dus geen 3840x2160!)
    De koeler op die ryzen is een artic freeze, dus geen standaard.

Zal vanavond sowieso scherm al is zetten op 1080, maar tja, is helaas beetje blurry op de tv dan.

iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sovereign001 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hey Tonerider,

Vandaag komt er al een elektricien langs.
    Belangrijk: windows 10 is blanco geinstalleerd. drivers van de fabrikant (gigabyte, amd zelf en niet door windows)

Het is ook niet de bedoeling om nieuwe games te spelen op 4K (daar heb ik een xbox x voor), het is de bedoeling om oudere steam games of paar online spellen te spelen op 1440p (dus geen 3840x2160!)
    De koeler op die ryzen is een artic freeze, dus geen standaard.

Zal vanavond sowieso scherm al is zetten op 1080, maar tja, is helaas beetje blurry op de tv dan.
    dat van die groene stroom was een grapje hoor.

Maar bekijk het even met taskmanager en openhardwaremonitor.

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb een ouder herenhuis en die elek. kasten zijn aan vervanging toe. Ik moet bv geen 2 frituren aanzetten en mijn oven want dan is het precies dat er een geest in de keuken is - zie flikkeren en uitvallen van elektriciteit.

Ik vind het alleen straf dat bij de pc bouwer op zijn scherm de cpu tijdens windows bureaublad idle draaide én geen geblaas was én bij mij dan weer wel (hogere res ?) maar dat zal ik vanavond kunnen checken.

Gecheckt, hoe moet ik de info of het report hierin posten?

Taskmanager toont in het begin 12 a 15 %heel de tijd maar dan 1 % maar dan hoor je die fan toch serieus draaien hoor..
    Ben in bios gaan kijken, daar staat ie op silent..
    Laatst gewijzigd door Davion; 19 augustus 2020 om 01:23

Converted's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Gecheckt, hoe moet ik de info of het report hierin posten?

Taskmanager toont in het begin 12 a 15 %heel de tijd maar dan 1 % maar dan hoor je die fan toch serieus draaien hoor..
    Ben in bios gaan kijken, daar staat ie op silent..
    Best een Scythe Mugen 5 PCGH installeren als cpu koeler, of een dark rock 4 of iets gelijkaardig...
    Die mugen 5 is fluisterstil.
    Die standaard case fans maken ook al wat lawaai, kan je beter de bequiet silent wings 3 installeren.
    En koelpasta eens opnieuw doen, en iets nemen zoals arctic silver 5 ofzo.

iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    je kan gewoon een screenshot maken (het ingebouwde snipping-tool of knipprogramma laat je toe om enkel een venster te capturen) en dit uploaden naar bijv. imgur en dan de link hier posten.

Dat een pc aan het begin op 12-15% staat is normaal want bij opstarten laadt die van alles op de achtergrond. En je zegt dat hij daarna naar 1% gaat, dus weet je nu al dat je CPU niet staat te vlammen bij idle.
    Dus moet je in OpenHardWare even naar de Temperatures van je AMD kijken. Als dat bij idle onder de 40 zit, is er niets aan de hand met de koeling zelf.

Let wel: uw kamertemperatuur heeft ook zijn invloed op uw cpu temperatuur. Als er in de winkel airco was en bijv. maar 25 graden dan gaat uw koeling daar minder werk hebben dan als het bij u 40 graden in huis is.
    https://www.pugetsystems.com/labs/ar...t-Your-PC-158/
    En het is dan ook logisch dat hij bij u bij de minste inspanning dan weer volle bak moet blazen.

En je hebt het over cpu-fans, maar ook op uw case zitten nog een paar fans voor de in- en uitstroom van lucht, dus als dat goedkope standaard casefans zijn, zou ik toch ook eens checken of die het niet zijn.

Anyway, blijkbaar heeft uw mobo ook software die toelaat om de fans te regelen. https://www.gigabyte.com/be/Motherbo...DS3H-rev-10#kf
    dus kijk eens of deze geïnstalleerd is. Gigabyte App center en dan zo naar SIV (System Information Viewer) en daarin heb je de tab Smart Fan 5 auto met standaardprofielen en de tab Smart Fan 5 Advanced. https://www.youtube.com/watch?v=z9GnaU1P5_w geluid vanaf 2:42

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zullen we is posten vnv.
    In de bios staan de 2 Bequiet fans (case) op die in silent modus staan
    de cpu fan staat ook op silent modus.

Ik had een beetje wat research gedaan en gemerkt dat als je in energiebeheerschema gaat piepen van ryzen, daar heb je status processoren (minimal en maximal). Blijkbaar staat die minimal al op 100% en die maximal ook 100% . Door te verlagen naar 20% en 99% ging die fan al énorm naar beneden.

Dus we gaan duimen dat het probleem hierbij opgelost..

RealFlub's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    De maximum mag je eigenlijk op 100% laten hoor, die 99% zou normaal geen invloed mogen hebben, Zal mss wel iets luider zijn bij vollast, maar 1%verschil?
    De minimum zal het verschil gegeven hebben. Wel vreemd dat het bij de pc-bouwer stil was en bij u niet.
    Normaal zou die 4K resolutie niet het verschil mogen zijn, aangezien dit vooral invloed heeft op de GPU, voor de cpu zal dit amper uitmaken op bureaublad.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Converted Bekijk bericht
    Best een Scythe Mugen 5 PCGH installeren als cpu koeler, of een dark rock 4 of iets gelijkaardig...
    Die mugen 5 is fluisterstil.
    Die standaard case fans maken ook al wat lawaai, kan je beter de bequiet silent wings 3 installeren.
    En koelpasta eens opnieuw doen, en iets nemen zoals arctic silver 5 ofzo.
    Converted, heb los over uw post gekeken, excuses. Goh weer iets bijkope, vind het al erg genoeg als ik een stille computer vroeg dat ik zelf hierna nog extra's ga moeten kopen.
    @RealFlub: inderdaad vind ik het ook maar een rare.. Het is wel wat warmer bij mij maar toch ..

Converted's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Converted, heb los over uw post gekeken, excuses. Goh weer iets bijkope, vind het al erg genoeg als ik een stille computer vroeg dat ik zelf hierna nog extra's ga moeten kopen.
    @RealFlub: inderdaad vind ik het ook maar een rare.. Het is wel wat warmer bij mij maar toch ..
    Klopt, maar de meeste goedkopere cpu koelers maken wel wat lawaai door gebruik van goedkopere fans...
    Die mugen 5 haalde ik enkel aan omdat ie echt stil is en goed koelt. Heb trouwens dezelfde case
    Laatst gewijzigd door Converted; 15 augustus 2020 om 06:05

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ga misschien inderdaad met de tijd heen die mugen halen.
    Nu maakt die gpu weeral af en toe dat vreemd geluid. Hij koelt zijn eigen af, en dan hoor je weer die blades in momentum draaien..

Heren,

hoe kan ik hier een filmpje van de gsm posten op het forum. Dan kan ik de gpu zijn geluid is horen.
    Laatst gewijzigd door Davion; 4 september 2020 om 13:18

georgiodavid's schermafbeelding
    iTrader
    121 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn eerste game pc vorige jaar samen gesteld met kenner en mijn fans bliezen ook enorm al bij opstart , toen ik niets kennede behalve veeeeel tutorials YouTube en zo heb ook laten na kijken in kleine pc zaak in Nijlen, dag achtergelaten 50€ of zo kwijt niets gevonden wel grote kras zijkant op mijn splinternieuwe Phanteks Eclips s600 gvdm ben nog altijd boos dat ik niet heb gereeageerder op en nog voor " service " betaald heb. Mijn "nogal zware" Pc lag gewoon op de tegels op zij omdat op tafel geen plaats was.wtffff

Dus ik heb na een tijdje gevonden oplossing op YouTube,als je wilt heb screenshots van mijn MSI BIOS /hardware monitor/ Fan curves en daar kan je alle fans curve geven maw kiezen op welke temp welke fan hoeveel % gaat draaien.
    Laatst gewijzigd door georgiodavid; 4 september 2020 om 13:33
    Ook elders te koop.

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Post maar, blijkbaar zit 9lives hier al mijn posts te verwijderen..

georgiodavid's schermafbeelding
    iTrader
    121 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Post maar, blijkbaar zit 9lives hier al mijn posts te verwijderen..
    Smart fan mode aanvinken om zelf curve te kunne maken .als je geen msi mobo hebt kan helemaal anders uitzien kijk dan op yt .https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...4386f703b6.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...54a6234d68.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...0d23631170.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...1caba42736.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...a778125ce1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...89a10f67ad.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...ecd65ea127.jpg
    Ook elders te koop.

Regels voor berichten