Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Probleem met Ryzen 5 CPU temps

Zoals de titel zegt heb ik wat problemen met de temperatuur van een nieuwe Ryzen 3600. Gisteren geinstalleerd en merkte al snel fluctuaties van de fan, ik wist dat dit normaal was voor Ryzen want heb hiervoor al een build gemaakt met een 2700x met hetzelfde "issue", maar na wat opzoekwerk bleek dit normaal te zijn.

Het verschil is dat mijn build met de 2700x fluctuaties heeft van 37°C-50°C in idle, en tot 75°C-80°C gaat bij gamen, terwijl de nieuwe 3600 build piekt tot 75°C in idle, en bij gamen of benchmarks de 101°C aantikt.

Ongeacht wat AMD doet met PBO etc lijkt mij dat toch echt wel overdreven. Ik weet niet goed waar ik de fout moet zoeken. Ik heb de standaard koeler al meermaals opnieuw gemonteerd telkens met nieuwe koelpasta (arctic silver 5), maar telkens met geen enkel verschil in resultaat. Ik heb bij geen enkele voorgaande build al problemen gehad met temperaturen dus ben toch vrij zeker dat ik in staat ben om de koeler correct te installeren.

Ik weet niet waar ik het defect juist moet zoeken? De CPU werkt wel maar wordt te heet, de FAN spint en volgt de fan curve zoals ingesteld...
    Met google geraak ik niet veel verder aangezien er duizenden topics bestaan ivm Ryzen en temperatuurfluctuaties, maar de temperaturen waar ik over spreek lijken me toch voor eender welke hardwarecombinatie ongezond.

Dit is de volledige setup:
    - Ryzen 3600 met boxed koeler
    - MSI B450 PRO-VDH MAX
    - 16GB G-skill Ripjaws 3200MHz
    - Corsair TX550M V2
    - Sapphire Pulse RX5700 XT
    - Crucial MX500 1TB SSD

Case is een Cooler Master Silencio S400, twee intake fans vooraan en 1 exhaust achteraan.

Weet iemand raad?

Alvast bedankt

Twinturbo's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Wat zijn de voltages idle en onder load?

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Is geen al te beste case qua koeling koop je een Fractal Design of Nzxt en 2 intake vanvoor en vanachter 1 dat vloekt ook

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Zo'n case met zo goed als geen airflow tenzij ge de deur openzet?

Hebt ge nog andere temp sensoren in uw case die je kan volgen om te zien of het probleem vooral bij de airflow in uw case ligt, of bij de stock cooler die misschien niet voldoet?
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Twinturbo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat zijn de voltages idle en onder load?
    Zou moeten checken wat het exact was, maar bij echt idle zakken ze terug naar 0.XXX en gaat de temperatuur ook wel redelijk wat omlaag, denk misschien 50°C als ik echt lang wacht zonder iets te doen. Vanaf de minste "actie" gaan ze naar 1.3V ongeveer denk ik en zit ik meteen op de 70°C. Dan heb ik het over start menu openen en dat soort zaken, geen effectieve taken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funky22 Bekijk bericht
    Is geen al te beste case qua koeling koop je een Fractal Design of Nzxt en 2 intake vanvoor en vanachter 1 dat vloekt ook
    Dat dit niet de meest performante case is qua koeling kan ik inkomen, maar dan nog lijken mij deze resultaten onmogelijk toch? En wat is een betere fan setup? Ik dacht dat 2 in 1 out zowat de standaard was?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    Zo'n case met zo goed als geen airflow tenzij ge de deur openzet?

Hebt ge nog andere temp sensoren in uw case die je kan volgen om te zien of het probleem vooral bij de airflow in uw case ligt, of bij de stock cooler die misschien niet voldoet?
    Heb de testen ook al gedaan met zijpaneel verwijderd en de deur open, verschillen zijn marginaal klein. Welke temperaturen zouden nuttig kunnen zijn? De mobo temps weet ik niet goed wat courante waardes zijn dus geen idee hoe slecht die het doen. De GPU tijdens gamen heeft een maximum gehaald van 73°C dus dat lijkt me in verhouding tot de CPU toch al een stuk beter.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Maat van van een Cm case naar een Nzxt (H400) gegaan scheelde met dezelfde koeler direct 15°C , en 2 fans van voor en 1 vanachter trek je meer lucht aan dan eruit kan dus er blijft warme lucht binnenin hangen

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funky22 Bekijk bericht
    Maat van van een Cm case naar een Nzxt (H400) gegaan scheelde met dezelfde koeler direct 15°C , en 2 fans van voor en 1 vanachter trek je meer lucht aan dan eruit kan dus er blijft warme lucht binnenin hangen
    Waar zit dat grote verschil dan juist met een H400? Op het eerste zicht lijken ze mij toch hetzelfde te zijn qua "opbouw"? Zijnde gesloten voorkant met intake via sleuven langs het voorpaneel, exhaust vanachter of vanboven.

Meer fans in dan uit deed ik bewust om overdruk te hebben in de kast, zodat er minder stof binnen komt. Maar zoals ik al zei ik heb ook testen gedaan met de deur en het zijpaneel open, dat zou toch ook al een hele verbetering moeten zijn om de warmte in de kast kwijt te raken? Ik heb het gevoel dat met wat eventuele optimalisatie ik wel wat graden kan winnen, maar 15 lijkt me sterk.

ikbenben's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Heb je PBO aangezet in de BIOS?
    Indien je niets van overclock hebt gedaan lijken deze temperaturen niet normaal, ook al is het met de stock koeler. Die koelt behoorlijk maar maakt gewoon meer lawaai dan een degelijke aftermarket.
    Ik zou dan eerder denken dat de cpu niet helemaal goed is. Je kan binnen de 2 weken gewoon ruilen en direct een andere krijgen.
    Giggity

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk bericht
    Heb je PBO aangezet in de BIOS?
    Indien je niets van overclock hebt gedaan lijken deze temperaturen niet normaal, ook al is het met de stock koeler. Die koelt behoorlijk maar maakt gewoon meer lawaai dan een degelijke aftermarket.
    Ik zou dan eerder denken dat de cpu niet helemaal goed is. Je kan binnen de 2 weken gewoon ruilen en direct een andere krijgen.

PBO staat standaard aan geloof ik of niet? Heb in ieder geval zowel aan als uit geprobeerd ondertussen. Zoals met alles wat ik al geprobeerd heb gaf dit echt maar een minimaal verschil.

Het is misschien inderdaad het eenvoudigst om gewoon de CPU al om te ruilen, moest het probleem zich dan nog voordoen weet ik tenminste al dat het daar niet aan ligt.
    Laatst gewijzigd door LedgeS; 5 juli 2020 om 23:06

ikbenben's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    PBO staat zeker standaard niet aan! Precision Boost en Precision Boost Overdrive zijn niet hetzelfde.
    Giggity

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    PBO staat zeker standaard niet aan! Precision Boost en Precision Boost Overdrive zijn niet hetzelfde.
    Ga het straks nog eens nakijken, maar ben vrij zeker dat ik al getest heb met één of beide opties uitgeschakeld.

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Even een update, PBO staat inderdaad niet aan en heeft ook nooit aan gestaan. Het was core performance boost dat ik wel al zowel aan als uit getest heb.

Wat betreft het probleem, ik weet niet wat er anders is vandaag tov gisteren maar plots zijn alle temperaturen wel van een acceptabel niveau. Als ik Prime95 een 10tal minuten laat lopen geraakt meet ik een Tmax van 88°C, tijdens gaming workload Tmax van ongeveer 86°C.

Dat lijkt me al een heel stuk aannemelijker voor deze case + stock koeler combinatie, en maak ik me ook alles behalve zorgen om. Is me nu alleen echt een raadsel hoe ik gisteren aan 103°C piek geraakt ben

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Mogelijks temperatuur slecht uitgelezen door het moederbord.

Het is en blijft natuurlijk een stock koeler.

Om temperatuur naar beneden te halen kan je eventueel nog een undervolt proberen.

Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Twinturbo Bekijk bericht
    Mogelijks temperatuur slecht uitgelezen door het moederbord.

Het is en blijft natuurlijk een stock koeler.

Om temperatuur naar beneden te halen kan je eventueel nog een undervolt proberen.
    De stock koeler is vrij goed ze mijn 2700x gaat bij gamen niet hoger dan 55 graden.

@OP
    Ik neem aan dat je de temps uitleest via Ryzen Master?

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gentei Bekijk bericht
    De stock koeler is vrij goed ze mijn 2700x gaat bij gamen niet hoger dan 55 graden.

@OP
    Ik neem aan dat je de temps uitleest via Ryzen Master?
    Zijn dan ook 2 verschillende koelers. Jij hebt een wraith prism, stock koeler bij een 3600 is een wraith stealth.

Regels voor berichten