2 many soldiers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Question Q Netwerk Setup thuis

Allen,

Ik zou graag thuis de stabiliteit van mijn netwerk (hoofdzakelijk WIFI) willen verbeteren. Voornamelijk het WIFI netwerk heeft niet overal een goed bereik en de snelheid van dit netwerk schommelt nogal fel. Doorheen heel het huis liggen netwerk kabels, dus AP's bij creëren is geen probleem.

Momenteel is mijn setup, gemeten waarden zijn via de telenet website (snelheid na switch ging nog omhoog na reboot):
    https://images.guru/images/2020/06/27/LsqAx.jpg

Na wat rond te zoeken dacht ik aan volgende wijzingen (stippellijnen zijn mogelijke opties):
    https://images.guru/images/2020/06/27/LsgSJ.jpg

Hebben jullie advies over deze setup of wat eventueel nog kan verbeteren? Momenteel is er geen NAS in huis (mss in de toekomst wel). Netwerk wordt voornamelijk gebruikt voor streaming (youtube, netflix) en een thuiskantoor.

Bedankt,
    2 many soldiers

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    WiFi van de TN router is sowieso niet schitterend en zou ik inderdaad disablen. Gezien je overal UTP hebt zijn AP's met deftige snelheid een goed idee. Liefst zelfde merk zodat je bvb kan gebruik maken van fast/forced handover. Zoek je AP's daarop uit maar ik vermoed dat het met die Unify's wel goed zit.

Verder zou het niet zo heel veel mogen uitmaken dat je eerst op de switch connect die dan naar de TN router gaat.

Ik ben eigenlijk wel tevreden met wifi performance hier en hier hangt alles op een 16-port switch die als enige aan de TN router hangt. WiFi disabled op TN router en 2 EAP246's ("AC2600") zorgen beneden en op 1e verdiep voor WiFi met 1 SSID.

Even speedtest gedaan op smartphone nu en ik haal 280Mbps. Dus internet speed maxed out.

Nog 1 opmerking: ik heb voor mijn AP's ook een OC200 controller in m'n netwerk gehangen. Is wel fijn want dan krijg je nog één en ander bij qua monitoring en configuratie opties. Zal wel voor Unify ook bestaan.

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2 many soldiers Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Na wat rond te zoeken dacht ik aan volgende wijzingen (stippellijnen zijn mogelijke opties):
    https://images.guru/images/2020/06/27/LsgSJ.jpg
    Die stippellijnen kunnen problematisch zijn als je die zonder meer toevoegt op huis-tuin-keuken setup lijkt mij: zo creëer je namelijk loops in je netwerk en die kunnen voor issues zorgen bij broadcast messages. Met degelijke configuratie zou je dat kunnen oplossen, maar ik weet niet of dat mogelijk is op jouw toestellen.
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
    Die stippellijnen kunnen problematisch zijn als je die zonder meer toevoegt op huis-tuin-keuken setup lijkt mij: zo creëer je namelijk loops in je netwerk en die kunnen voor issues zorgen bij broadcast messages. Met degelijke configuratie zou je dat kunnen oplossen, maar ik weet niet of dat mogelijk is op jouw toestellen.
    Ik had dat begrepen als alternatieven. 1 van de 3 en dus niet gelijktijdig

FlameDB's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    WiFi van de TN router is sowieso niet schitterend en zou ik inderdaad disablen. Gezien je overal UTP hebt zijn AP's met deftige snelheid een goed idee. Liefst zelfde merk zodat je bvb kan gebruik maken van fast/forced handover. Zoek je AP's daarop uit maar ik vermoed dat het met die Unify's wel goed zit.

Verder zou het niet zo heel veel mogen uitmaken dat je eerst op de switch connect die dan naar de TN router gaat.

Ik ben eigenlijk wel tevreden met wifi performance hier en hier hangt alles op een 16-port switch die als enige aan de TN router hangt. WiFi disabled op TN router en 2 EAP246's ("AC2600") zorgen beneden en op 1e verdiep voor WiFi met 1 SSID.

Even speedtest gedaan op smartphone nu en ik haal 280Mbps. Dus internet speed maxed out.

Nog 1 opmerking: ik heb voor mijn AP's ook een OC200 controller in m'n netwerk gehangen. Is wel fijn want dan krijg je nog één en ander bij qua monitoring en configuratie opties. Zal wel voor Unify ook bestaan.
    De oc200 is ook nodig voor de fast roaming als ik me niet vergis (of de forced handover zoals je deze benoemt). Of je moet omada software draaien op een oude pc of laptop die dat beheert.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlameDB Bekijk bericht
    De oc200 is ook nodig voor de fast roaming als ik me niet vergis (of de forced handover zoals je deze benoemt). Of je moet omada software draaien op een oude pc of laptop die dat beheert.

Fast roaming doen ze bij mijn weten wel zonder de OC200(maar kan je via de OC200 disablen). Force disassociation (niet handover, ik was fout) is nog iets anders, dan gaat de AP waarvan de connectie mindert ook actief de connectie met de client verbreken zodat die gaat roamen. Dit laatste kan je idd alleen met de OC200.

iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Fast roaming doen ze bij mijn weten wel zonder de OC200(maar kan je via de OC200 disablen). Force disassociation (niet handover, ik was fout) is nog iets anders, dan gaat de AP waarvan de connectie mindert ook actief de connectie met de client verbreken zodat die gaat roamen. Dit laatste kan je idd alleen met de OC200.
    Volgens TP link zelf is er toch iets up & running nodig om die zaken te beheersen (ofwel software via een pc of de oc200):

Now we can enable/disable fast roaming via OC200 & Omada Controller & Omada APP. If Omada Controller or OC200 accidentially shuts down, then fast roaming will not work.

Bron: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/2097/

Is die Force disassociation niet gewoon onderdeel VH fast roaming proces?

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Aha ok dan idd de OC200 nodig.
    Die force disassociation is een aparte instelling en voor zover ik weet geen onderdeel van fast roaming (wat een standaard is, 802.11k/v/r).

2 many soldiers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ok, al bedankt voor de hulp.

De stippellijnen duiden inderdaad op de 3 mogelijkheden (er zal maar 1 kabel verbonden zijn).

Zoals je aanhaald, heeft TP link inderdaad hun omada systeem dat fast roaming ondersteund. Het Unify systeem heeft als ik nalees iets gelijkaardigs (geen universele standaard). Hebben jullie een voorkeur voor bepaalde systemen of zijn deze (quasi) gelijkwaardig?

iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2 many soldiers Bekijk bericht
    Ok, al bedankt voor de hulp.

De stippellijnen duiden inderdaad op de 3 mogelijkheden (er zal maar 1 kabel verbonden zijn).

Zoals je aanhaald, heeft TP link inderdaad hun omada systeem dat fast roaming ondersteund. Het Unify systeem heeft als ik nalees iets gelijkaardigs (geen universele standaard). Hebben jullie een voorkeur voor bepaalde systemen of zijn deze (quasi) gelijkwaardig?
    Ik weet dat unify heel populair is en stukje duurder dan tp link. Ik denk eerlijk gezegd dat beide systemen even goed werken en zou dus kijken wat je allemaal nodig hebt en de goedkoopste nemen.

Verstuurd vanaf mijn Mi 10 met Tapatalk

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ga deze thread eventjes gebruiken voor een gelijkaardig vraagje:

Momenteel heb ik enkel mijn Bbox 3V+, deze hangt in de garage en kan het grootste deel van het huis voorzien van wifi.
    In de slaapkamer/logeerkamer en badkamer (beide achteraan gelegen, verste van de garage) valt de connectie weg.
    Ook achteraan de tuin is het kantje boord.

Nu zag ik dat een Netgear WAC104 bij Coolblue op 57 euro komt, daar heb ik nog een bon van 5 euro ook.
    Achter mijn tv in de living heb ik nu 1 utp-aansluiting naar de decoder, ik dacht om bijvoorbeeld de Netgear daar te zetten, daar die ook 4 utp-poorten heeft.
    Dan heb ik direct 3 utp-poorten vrij voor een toekomstige smart tv/audo-receiver,...
    Ik dacht dat een Proximus-decoder wel achter een switch (zijnde evt. die Netgear) kan zitten i.p.v. rechtstreeks op de Bbox zoals nu?

De living is ook de ruimte waar ik meeste zit en dan zou ik daar de beste wifi hebben.
    Naar badkamer en logeerkamer zou de afstand gehalveerd zijn, naar de tuin toe zou het signaal enkel door een raam moeten (en ook minstens 6m minder ver).

De reden dat ik hieraan denk is dat ik nooit meer dan 50 Mbps snelheid haal op de wifi, zelfs vlak voor de Bbox begint hij aan 80 Mbps om na een seconde of 2 al naar 50 Mbps te zakken.
    Op zich kan ik wel een wifi booster bij Proximus huren, maar die kost 2,5 €/maand, dan heb ik bijvoorbeeld zo'n Netgear op < 2j terugverdiend.

Zou zoiets er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat ik in de living ook iets van een 70-80 Mbps kan halen via wifi?
    Bij mijn broer hangt zijn Telenet-modem ook in de garage, boven z'n living staat zo'n Wifi-booster van Telenet.
    Toen ik bij hem eens testte haalde ik 280 Mbps, of praktisch de volle capaciteit van z'n lijn, terwijl ik bij mij maar de helft haal van mijn lijn.
    Vandaar dat ik dus een curieus ben of hier niks valt aan te doen, liefst zo goedkoop mogelijk.
    Laatst gewijzigd door SilentSpring; 12 juli 2020 om 11:01

Regels voor berichten