LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    7 Post(s)

Probleem met 5.1 surround set ( Logitech Z5500)

Ik heb al geruime tijd een probleem met mijn logitech z5500. Ik slaag er maar niet in om geluid uit de center speaker te krijgen, noch in games, noch in speciale 5.1 test filmpjes op youtube, noch in videobestanden . De speaker werkt wel degelijk, want via de test knop op de remote komt er geluid uit.
    Onlangs kwam er nauwelijks nog geluid uit al de speakers, maar dat bleek een kabelprobleem te zijn. Ik had tot dan de boxenset steeds via een tulpstekker (3 kleurtjes) aangesloten, maar sinds ik deze kabel heb vervangen door een optische kabel werkt alles weer naar behoren , behalve dan dat probleem met de center speaker.

Iemand raad?

OS is Windows 10 btw. Onboard sound, geen soundkaart.

Bedankt! .

Fervet opus's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb al geruime tijd een probleem met mijn logitech z5500. Ik slaag er maar niet in om geluid uit de center speaker te krijgen, noch in games, noch in speciale 5.1 test filmpjes op youtube, noch in videobestanden . De speaker werkt wel degelijk, want via de test knop op de remote komt er geluid uit.
    Onlangs kwam er nauwelijks nog geluid uit al de speakers, maar dat bleek een kabelprobleem te zijn. Ik had tot dan de boxenset steeds via een tulpstekker (3 kleurtjes) aangesloten, maar sinds ik deze kabel heb vervangen door een optische kabel werkt alles weer naar behoren , behalve dan dat probleem met de center speaker.

Iemand raad?

OS is Windows 10 btw. Onboard sound, geen soundkaart.

Bedankt! .
    Indien de speaker werkt via de remote werkt ligt het vermoedelijk toch aan 1 vd instellingen.

Onboard sound dus vermoedelijk een realtek chip?
    Staat alles goed in realtek audio manager? Heb je recente drivers?
    DIt is een screenshot van op internet:
    https://filestore.community.support....d-d4be6f298bcd

Wat zeggen de speakers via configuratiescherm:
    Staan daar opties aangevinkt?
    Dit kan je ook nog eens volgen:
    https://appuals.com/how-to-configure...on-windows-10/
    "Tact is the art of making a point without making an enemy.” - Newton, Howard W

iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    pfff ik snap er niets van.

Ik heb dit moederbord: https://www.asrock.com/mb/amd/b450%2...gend/index.asp

Ik heb mijn speakers via optische kabel verbonden, dus blijkbaar moet ik dan realtek digital output kiezen ipv speakers.

Hieronder vind je mijn instellingen, ik begrijp echt niet goed wat ik verkeerd doe.

Als ik "optical" input pak, staat o het display van mijn z5500 kan ik bij effects enkel kiezen tussen "stereo" "stereo X2 "PLII Music en PL II Movie. In geen van deze 4 opties komt er geluid tegleijk uit alle 5 de speakers.

Wanneer ik in config panel --> eigenschappen van realtek digital output --> ondersteunde indelingen "dolby digital" test, dan komt er geluid uit alle 5 de speakers...

Hierbij de screens van mijn instellingen.

https://ibb.co/wNtKw19

https://ibb.co/qMhhVcW

https://ibb.co/58dPYR0

https://ibb.co/kXW3Fgq

Wat doe ik verkeerd?
    Laatst gewijzigd door LaCucaracha; 26 juni 2020 om 23:13

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    138 (100%)
    Mentioned
    17 Post(s)
    Ben je zeker dat alles effectief 5.1 ondersteunt? Want op Youtube betwijfel ik of die effectief 5.1 ondersteunen als de codec niet correct is.

Kan gewoon door de media zijn.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Ben je zeker dat alles effectief 5.1 ondersteunt? Want op Youtube betwijfel ik of die effectief 5.1 ondersteunen als de codec niet correct is.

Kan gewoon door de media zijn.
    Maar het us toch een filmpje dat net je 5.1 set zou moeten teste, Mag je dan niet verwachten dat dat filmpje ook effectief 5.1 geluid ondersteunt?

Qua effect van mijn boxen kan ik niet kiezen voor "surround"... Bij Stereo x2 komt er geluid uit 4 boxen, maar dus niet uit de center...

Wat ik wil zeggen: zelfs al staan alle instellingen op de pc goed en zelfs al ondersteunt het videobestand 5.1, als de set zelf geen instelling heeft om 5.1 te doen werken, dan zal t sowieso niet lukken, toch?

OfFPiR's schermafbeelding
    iTrader
    83 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Probeer eens een van deze bestanden af te spelen:

https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/

Youtube surround werkt ook niet echt bij mij, maar aparte bestanden afspelen werkt perfect.

zie wel dat de speler die je gebruikt om een bestand af te spelen op bitsreaming staat.
    Zo stuurt hij de dolby digital audio stream rechtstreeks naar je boxen via de optische kabel.

iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OfFPiR Bekijk bericht
    Probeer eens een van deze bestanden af te spelen:

https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/

Youtube surround werkt ook niet echt bij mij, maar aparte bestanden afspelen werkt perfect.

zie wel dat de speler die je gebruikt om een bestand af te spelen op bitsreaming staat.
    Zo stuurt hij de dolby digital audio stream rechtstreeks naar je boxen via de optische kabel.
    Dat werkt wel ja en dat is echt surround sound... Bedankt!

Ik wil eigenlijk vooral dat in games er geluid uit mijn 5 boxen komt Als dat dan nog eens echt surround is , is dat een mooie bonus

iTrader
    83 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dat werkt wel ja en dat is echt surround sound... Bedankt!

Ik wil eigenlijk vooral dat in games er geluid uit mijn 5 boxen komt Als dat dan nog eens echt surround is , is dat een mooie bonus
    Surround gamen via optische kabel is op pc iets lastiger.
    Je moet games hebben die dolby digital geluid ondersteunen.
    Dit komt omdat geluid via de optische kabel beperkt is in bandbreedte. Voor films en tv series is dit makkelijk omdat het geluid al vast staat.
    Daarom is het beter om dat met de aparte kabeltjes te doen en via je soundkaart te gaan. Hier stuurt de soundkaart het juiste geluid over de juiste kabel en moeten je boxen dit enkel afspelen.

hier wat meer uitleg:
    https://gaming.stackexchange.com/que...-encoded-audio

Een ps4 bijvoorbeeld kan wel bijna alle games in dolby digital afspelen. Dus daarvoor is de setup wel perfect.

iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Dit komt omdat geluid via de optische kabel beperkt is in bandbreedte. Voor films en tv series is dit makkelijk omdat het geluid al vast staat.
    Daarom is het beter om dat met de aparte kabeltjes te doen en via je soundkaart te gaan. Hier stuurt de soundkaart het juiste geluid over de juiste kabel en moeten je boxen dit enkel afspelen.

hier wat meer uitleg:
    https://gaming.stackexchange.com/que...-encoded-audio

Een ps4 bijvoorbeeld kan wel bijna alle games in dolby digital afspelen. Dus daarvoor is de setup wel perfect.
    OK, bedankt! Vraagje: als je spreekt van "surround": bedoel je dan écht surround of gewoon dat er geluid uit de 5 boxen komt?

Vraagje 2: op welke instelling moet ik mijn Z5500 instellen opdat ik geluid uit alle 5 de boxen wil? Want bij Stereo X2 komt het slechts uit 4 boxen...

iTrader
    83 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    OK, bedankt! Vraagje: als je spreekt van "surround": bedoel je dan écht surround of gewoon dat er geluid uit de 5 boxen komt?

Vraagje 2: op welke instelling moet ik mijn Z5500 instellen opdat ik geluid uit alle 5 de boxen wil? Want bij Stereo X2 komt het slechts uit 4 boxen...
    Met surround bedoel ik dus echt surround

Ik denk dat waarschijnlijk geen enkele instelling op de boxen ervoor gaat zorgen dat ook de center speaker meespeelt als je stereo geluid ernaar toe stuurt.
    Je zult het dan maar met 4 boxen ipv moeten doen. Enkel bij echt surround geluid zal de center speaker gebruikt worden.
    Dit is nu eenmaal hoe de speakers werken, denk ik. (Ik neem dit aan want heb zelf zo geen set)

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Klopt.

PC-games produceren gewoonlijk ongecomprimeerde geluid-streams (LPCM). Je kan maximaal twee zo'n LPCM kanalen over een SPDIF verbinding sturen: dat is wat er gebeurt wanneer je "(SPDIF) pass-through" gebruikt en verklaart waarom je dan stereo-geluid krijgt (zelfs als de game ingesteld staat op 5-kanaals geluid).

Wil je 5 kanalen van je game tot je speakers krijgen, dan zullen de 5 geluid-streams gecomprimeerd moeten worden vóór je die uitstuurt naar de SPDIF uitgang. Dat kan met "Dolby Digital Live" en "DTS Connect". Je moederbord gebruikt een Realtek ALC892 chipset voor het geluid. Uit deze post (en verdere posts zoals deze lager in die thread) maak ik op dat je de dat aan de praat zou kunnen krijgen met "ge-hackte" Realtek drivers. Use at your own risk... Merk op dat je, met deze methode, "(SPDIF) pass-through" moet UITzetten.

"Stereo X2" werkt op basis van 2 binnenkomende kanalen en stuurt elk kanaal naar 2 speakers (de ene naar links-voor + links-achter; de ander naar rechts-voor + rechts-achter). Dat is uiteraard geen surround en het verklaart waarom je niets uit je center hoort komen.
    Sommige speaker-sets hebben een instelling waarbij ze een center-kanaal produceren door het geluid van links-voor en rechts-voor te mixen. In een ver verleden had ik een Logitech Z-640 waarbij die optie "Matrix" heette. Ook dat is uiteraard geen surround.
    Laatst gewijzigd door apa; 27 juni 2020 om 20:54
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

Regels voor berichten