iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Thuisnetwerk in 1 ssid problemen

Situatie: Telenet modem > Asus rt-ac66 als AP > asus rt-ac66 als AP
    Ik heb dus na mijn Telenet modem een asus r5-ac66 als access point geïnstalleerd.
    Op de Telenet modem lan zit: digicorder en Unify Ap die via PoE naar buiten (tuin) gaat en wan van AP asus.
    Op lan van Asus zit: TV, internetradio en kabel naar boven.
    Kabel naar boven zit op lan van 2de asus AP, alsook de pc en een vast ethernet stopcontact van een slaapkamer.

Telenet modem staat wifi uit en dhcp aan. Alles staat Onder hetzelfde ssid. Maar toch gaan de overgangen als je door het huis loopt niet vlot. Vooral boven zijn er nogal problemen.
    Op,de ap’s staat dhcp uit en geen enkel vast ip adres werd toegekend.
    Telkens ik wil scannen met de printer, zegt die dat er geen connectie is met de pc. Beiden staan boven....
    Als ik dan met de wps terug connectie maak gaat het weer.

Heb ik iets verkeerd aangesloten of verkeerd ingesteld?
    Als je niet weet waar je heen gaat, kan je niet verloren lopen.

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik volg niet helemaal.

Op je AP die vlak achter je Telenet modem hangt (en die ermee verbonden is via zijn WAN poort), staat daar dhcp aan? Want je schrijft dat op de AP's (als in meervoud) de dhcp overal afstaat.
    Staat inderdaad dhcp af op dat AP dan moet je dat verbinden met de telenet modem via een LAN poort en niet de WAN poort! Zo creëer je dan één groot netwerk dat volledig beheerd wordt door je telenet modem zijn dhcp server.
    Gebruik je de WAN poort, dan moet dhcp aan op dat AP (en in een ander subnet zitten als je telenet modem) en ga je twee gescheiden netwerken creëren, eentje met alles achter de Telenet modem, en eentje met alles achter dat eerste AP.

Los van hier boven, in mijn ervaring als je verschillende AP's in een woning hebt die allemaal op hetzelfde ssid staan, is dat het overschakelen naar het kortstbijzijnde AP véél te laat gebeurt.

Ligt niet aan je wifi netwerk, maar aan de toestellen zoals smartphone's etc.
    Zolang zij nog een werkende verbinding hebben met het AP beneden, zelfs als is het maar één balkje signaal en aan de laagste snelheid, dan gaat deze niet overschakelen naar een AP, zelfs al zit je boven vlak naast een ander AP waar je 100% signaal zou krijgen. Het enige dat meestal helpt is dan even je wifi op je toestel af en terug op zetten, dan gaat hij wel onmiddellijk het sterkste AP nemen.
    Pas als de verbinding echt begint te sukkelen gaat het toestel uit zijn eigen beginnen kijken naar een ander AP met beter signaal.

Ik heb dat bijvoorbeeld ook wanneer ik buiten wandel en in mijn wagen ga zitten, dat de wifi link actief blijft met het AP in mijn woning, zelfs al is er nog amper connectiviteit, en dat de smartphone véél te lang wacht om de wifi verbinding te laten vallen en naar 4G over te switchen.

Er zijn systemen, meestal noemt men ze multiroom wifi, waar het wel goed werkt, daar staan de AP's via interne software met mekaar in verbinding, en gaan zij actief ervoor zorgen dat verbonden toestellen wanneer ze naar een andere ruimte gaan, veel sneller naar het sterkste AP gaan overgeswitched worden.

Asus heeft zulk een systeem trouwens ingebouwd op zijn routers, ik weet niet of het op de jouwe zit, op de mijne (RT-AC68u) zit het op en noemt het AiMesh. Je moet wel zelf naar AiMesh nodes (de extra Asus AP's) zoeken om het systeem te activeren.
    Een van de functionaliteten is:
    Auto-selects the Best Wi-Fi Signal
    AiMesh can create a single, house-wide network name so there’s no need to constantly switch between networks as you roam around your home. AiMesh keeps an eye on the signal strength to your device, and switches it seamlessly to another source if necessary. If you prefer separate network names for each frequency band, you can do that as well — AiMesh is designed to work the way you want!
    Natuurlijk, je Unify buiten AP zit vermoedelijk al op een ander netwerk (rechtstreeks achter je telenet modem) en is niet compatibel met het Asus AiMesh systeem.
    Laatst gewijzigd door berenod; 2 juni 2020 om 09:34

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hallo, bedankt voor je antwoord. Een eerste foutje was idd dat de eerste AP via de wan aangesloten was, dat kwam omdat hij eerst als router diende. Maar dan krijg je weer een apart netwerk, dus vandaar dat ik die als AP gezet heb.
    Spijtig heeft de Asus rt-ac66u geen Aimesh, dus daar kan ik geen gebruik van maken.
    Het enige wat ik nu nog niet snap is dat de printer moeilijk doet met de PC.
    Ik kan van iPad, laptop, gsm ...printen zonder probleem, via de PC doet hij het niet (meer). Ik heb hem zelfs via WPS opnieuw laten koppelen, maar de PC doet het niet.

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Welke printer?

Voor wifi printers staat op je PC een stukje software dat eenmalig de printer gaat zoeken en dan installeert.

Wanneer er zaken aan je netwerk verander'en kan het zijn dat dat stukj software de connectie met de printer volledig kwijt is.

Volledig de printer verwijderen en daarna terug installeren kan dikwijls helpen, heb dit onlangs met mijn Brother MFC meegemaakt.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Printer is een Canon Pixma mx925.
    Ik heb juist alle drivers en software eraf gedaan, opnieuw in win10 laten zoeken naar de printer, die dan laten installeren, opnieuw drivers en software laten installeren en dat werkte.
    MAAR,.... het afdrukken duurt lang en na het scannen krijg ik de foutmelding dat het terugzenden van de info mislukt is door een slecht signaal.
    De AP staat/ hangt boven de printer, dus dat zou onmogelijk moeten zijn....
    Ik snap het niet....

Edit: als ik via de app op mijn iPad ga kijken naar de 2 toestellen, zeggen die alle 2 dat ze verbonden zijn met dezelfde apparaten, is dat normaal? Mijn IPad kan toch niet tegelijkertijd met 2 AP’s verbonden z’n .... ik heb zo een vaag vermoeden dat de 2de ( die boven staat) ergens een probleem heeft, toch wat draadloos betreft, want het internet op mijn PC werkt wel.
    Laatst gewijzigd door m_t; 3 juni 2020 om 15:29

iTrader
    69 (99%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Staat die printer boven of beneden?

Ik heb precies de indruk dat je printer met het AP het verste weg verbonden is of zo.

Ik zou eigenlijk de twee AP een aparte ssid geven, dat 1 groot wifi netwerk met 1 ssid werkt toch voor geen meter, en zo heb je echt een beter zicht op wat met wat verbonden is.

Dan moet je natuurlijk wel zelf je tablet/smartphone telkens naar het kortst bijzijnde AP overswitchen, maar als het automatisch toch niet goed werkt...

Nog iets dat ik alvast doe, ik zie dat je routers zowel 2.4 als 5Ghz radio's hebben, die geef ik ook nog eens een aparte ssid (b.v. living2,4 en living5, boven2,4 en boven5), zodat ik overal 100% kan zien wat er gebeurd, wie er met wat verbonden is en er zeker kan van zijn dat mijn 5Ghz capabele toestellen ook effectief aan de 5Ghz radio hangen (veel sneller).

Ik begin dit halvelings te denken, het lijkt alsof je ipad zijn twee radio's (2,4 en 5Ghz) simultaan gebruikt om hogere snelheden te halen of zoiets...

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De printer staat boven en idd ik heb ook die indruk dat hij met de verkeerde AP verbindt, maar dat is toch te belachelijk voor woorden. Waar haalt dat ding het in zijn hoofd om een zwakker signaal te verkiezen boven een sterk????
    Ik kom van een volledig gescheiden systeem, waar ik Telenet modem apart had, daarachter een router met gescheiden 2,4 en 5 en een AP met gescheiden 2;4 en 5. Tien de derde Erbij kwam vond iedereen dat het een beetje té gortig werd met nog een 2,4 e,n 5 gescheiden. Er was een hele waslijst aan WiFi modaliteiten thuis....lol
    Ik heb nu nog eens alle kanalen bijgesteld, de mesh aangezet (geen aimesh maar iets gelijkaardigs), enfin....internet platgegooid het en alles optimaal ingesteld. Afwachten nu.... en anders gaan we terug zoals het was.... blijkbaar is de regel, “wat goed is goed laten” niet voor niets Uitgevonden.
    Alleszins bedankt voor je hulp!

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dit is normaal aangezien die routers/accesspoints geen roaming ondersteunen.
    Ik heb dezelfde routers als jou gehad en had hetzelfde probleem. Alles buitengesmeten en vervangen door Ubiquiti accesspoints en nu kan ik door heel het huis rondlopen en switched die seamless naar de dichtbijzijnde accesspoint.

Als niet wil herinvesteren, geef uw netwerken dan een andere naam zodat je manueel kan switchen.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door m_t Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Telkens ik wil scannen met de printer, zegt die dat er geen connectie is met de pc. Beiden staan boven....
    Als ik dan met de wps terug connectie maak gaat het weer.
    Je meldt dat WPS het probleem herstelt? Striktgenomen, dient WPS enkel om WiFi verbinding te configureren, niet om verbinding met PC te vinden. Het feit dat dat helpt, suggereert dat je printer geen verbinding meer heeft met het netwerk. Als dat klopt, zou ik verwachten dat je een foutmelding ziet op je printer (zelfs zonder printen of scannen): geen netwerkverbinding. Ook het printen zou niet meer mogen lukken. Gezien je daar niets over vermeldt, vermoed ik dat printen wel lukt en de WPS configuratie een onderdeel is van het connecteren met de PC.

Heb je geprobeerd met een eenvoudigere setup: printer en pc rechtstreeks aan Telenet modem? Mijn eerste gedachte is dat je niet kan scannen door veranderend IP-adres van PC en/of printer: de printer zou de PC daardoor mogelijks niet meer vinden (heeft dan niets te maken met de RT-AC66s). Dit zou je kunnen oplossen met DHCP reservation (al dacht ik dat je dat niet kan instellen op Telenet HGW) of door een vast IP-adres toe te wijzen aan je PC en/of printer.

De AP staat/ hangt boven de printer, dus dat zou onmogelijk moeten zijn....
    Waarom leg je geen kabel tussen die AP (is toch een RT-AC66 als ik het goed begrijp) en de printer?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Staat inderdaad dhcp af op dat AP dan moet je dat verbinden met de telenet modem via een LAN poort en niet de WAN poort! Zo creëer je dan één groot netwerk dat volledig beheerd wordt door je telenet modem zijn dhcp server.
    Instructies om die ASUS RT-AC66 als AP's te gebruiken staan hier: in die mode sluit je de uplink weldegelijk aan op de WAN poort van de RT-AC66.

als ik via de app op mijn iPad ga kijken naar de 2 toestellen, zeggen die alle 2 dat ze verbonden zijn met dezelfde apparaten, is dat normaal? Mijn IPad kan toch niet tegelijkertijd met 2 AP’s verbonden z’n .... ik heb zo een vaag vermoeden dat de 2de ( die boven staat) ergens een probleem heeft, toch wat draadloos betreft, want het internet op mijn PC werkt wel.
    Toestellen zijn zeker niet tegelijkertijd verbonden met 2 verschillende AP's. Alle toestellen op eenzelfde subnet zouden elkaar kunnen vinden. Mogelijks kan je dat zien aan de soort connectie die ze hebben met elke AP: op de ene zou dat een draadloze connectie zijn, op de andere zou dat een bedrade connectie zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Ik begin dit halvelings te denken, het lijkt alsof je ipad zijn twee radio's (2,4 en 5Ghz) simultaan gebruikt om hogere snelheden te halen of zoiets...
    Bij mijn weten, kan een iPad beide radio's niet tegelijk gebruiken. Dat lijkt mij dan ook niet mogelijk.
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

Regels voor berichten