iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Question Swith en verschillende IP ranges

Hallo,
    Hier een vraagje ivm routing van verschillende IP ranges via 1 Swith.

Ik schets even de situatie:
    Bij Telenet krijg je 2 verschillende IP ranges: eentje voor internet, en eentje voor interactieve toepassingen op hun TV decoder.
    Nu wil ik beiden in mijn netwerk krijgen via dezelfde swith.

Is dit mogelijk?

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Striktgenomen niet (op een normale switch). Alle poorten op een switch horen tot hetzelfde subnet.

Er bestaan wel zgn. "managed switches" waarmee je de verschillende poorten aan verschillende subnetten (beter: "VLANs") kan toewijzen. Op die manier kan je met een enkele fysieke device (de managed switch) meerdere subnetten bedienen. Een enkele poort van die managed switch blijft gewoonlijk toegewezen aan een enkel subnet/VLAN, al bestaan er technieken (zoals trunking) om dat toch te bekomen (maar die vereisen allemaal specifieke ondersteuning door de device die je aan die poort hangt).

[edit]
    Ik heb het verkeerd voor: Digicorder werkt wel aan een switch achter de Telenet HGW, niet achter een router achter de Telenet HGW. Zie posts van anderen die het wel juist hebben hieronder.
    [/edit]
    Laatst gewijzigd door apa; 12 mei 2020 om 19:19
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor het antwoord.

Ik had zoiets verwacht, maar je weet maar nooit dat ik (weeral) iets kon bijleren.

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat zal gewoon werken hoor, hier zo jaren gedaan. Dit werkt, omdat het op verschillende subnetten zit. een gewone switch zal dat gewoon doorgeven.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    U niet laten vangen voor VLAN verhalen, trunks enzovoort.
    De telenet router heeft geen VLANs of aparte poorten voor die verschillende ranges.

Je kan daar dus gewoon een domme switch insteken en de router van telenet gaat aan de hand van het MAC adres zien in welke IP range hij een adres gaat uitdelen.
    Zo heb ik dat toch altijd geinterpreteerd.

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RealRoot Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat zal gewoon werken hoor, hier zo jaren gedaan. Dit werkt, omdat het op verschillende subnetten zit. een gewone switch zal dat gewoon doorgeven.
    Klopt nochthans niet.

Een (unmanaged) switch is een device die data verdeelt binnen één subnet. Digicorders staan bij Telenet op een specifiek subnet, verschillend van het subnet voor Internet-connecties. Je kan m.a.w. niet beiden tegelijk aan een (unmanaged) switch hangen.

Weet je zeker dat de interactieve functies (video-on-demand, programmagids die verder gaat dan een paar dagen) van je Digicorder met die opzet werkten (wanneer je zowel je modem, je Digicorder als een andere PC aan had staan op die switch)?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    U niet laten vangen voor VLAN verhalen, trunks enzovoort.
    De telenet router heeft geen VLANs of aparte poorten voor die verschillende ranges.
    Right...

Ik neem aan dat je naar de "Telenet home gateway" (= "Telenet HGW") verwijst als je over "telenet router" spreekt. De Telenet HGW combineert verschillende functies:
    • Modem
    • Router
    • Firewall
    • DHCP server
    • Switch
    • Wireless Access Point
    • ...

De ingebakken switch in de moderne Telenet HGW's betreft een managed switch, al kan je diens VLAN configuratie niet manueel aanpassen. De Telenet HGW detecteert automatisch welk VLAN gebruikt moet worden voor iedere LAN poort (is die verbonden met een Digicorder, dan krijgt die een afzonderlijk VLAN toegewezen).

Je kan daar dus gewoon een domme switch insteken en de router van telenet gaat aan de hand van het MAC adres zien in welke IP range hij een adres gaat uitdelen.
    Dat klopt enkel als je geen losse switch gebruikt.

[edit]
    Ik heb het verkeerd voor: Digicorder werkt wel aan een switch achter de Telenet HGW, niet achter een router achter de Telenet HGW. Zie posts van anderen die het wel juist hebben hieronder.
    [/edit]
    Laatst gewijzigd door apa; 12 mei 2020 om 19:21
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    hangt af wat je wilt doen TS

is voor digicorders achter switch na de modem te hangen? werkt.
    The Exit is here -------------- Or here www.samexit.be
    LEEST ER NU NIEMAND NOG EEN HANDLEIDING???????
    veel probs zijn opgelost als men gewoon eens een handleiding zou lezen

OfFPiR's schermafbeelding
    iTrader
    81 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je kan de telenet digicorder wel achter een switch hangen, niet achter een router.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OfFPiR Bekijk bericht
    Je kan de telenet digicorder wel achter een switch hangen, niet achter een router.
    https://www.9lives.be/forum/algemene...l#post22389961

De nieuwe blijkbaar waar. Aangezien Chickenlal installateur is bij Telenet veronderstel ik dat hij wel weet wat kan of niet kan.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

OfFPiR's schermafbeelding
    iTrader
    81 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    https://www.9lives.be/forum/algemene...l#post22389961

De nieuwe blijkbaar waar. Aangezien Chickenlal installateur is bij Telenet veronderstel ik dat hij wel weet wat kan of niet kan.
    Ok, dat zou kunnen.
    Heb zelf geen Telenet. Maar enkele tijd geleden bij een kameraad gaan helpen en we hebben toen de digibord voor de router moeten hangen. Gelukkig is het nu dan wat eenvoudiger.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Een (unmanaged) switch is een device die data verdeelt binnen één subnet
    Lol

Lees het osi model eens. Een unmanaged switch weet niet eens wat een ip adres is, laat staan wat een subnet is. Switchen opereren op layer 2. Ip begint op layer 3. Je kan perfect 2 subnets in 1 unmanaged switch steken. Je kan ook perfect 2 subnets in 1 vlan steken.

Basic networking.

De ingebakken switch in de moderne Telenet HGW's betreft een managed switch, al kan je diens VLAN configuratie niet manueel aanpassen. De Telenet HGW detecteert automatisch welk VLAN gebruikt moet worden voor iedere LAN poort (is die verbonden met een Digicorder, dan krijgt die een afzonderlijk VLAN toegewezen).
    Dat zou kunnen, maar ik dacht dat een switch toch kon hoor. Lees ook reactie van anderen.
    Laatst gewijzigd door Five-seveN; 12 mei 2020 om 18:31

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
    Een (unmanaged) switch is een device die data verdeelt binnen één subnet.
    Lees het osi model eens. Een unmanaged switch weet niet eens wat een ip adres is, laat staan wat een subnet is. Switchen opereren op layer 2. Ip begint op layer 3. Je kan perfect 2 subnets in 1 unmanaged switch steken. Je kan ook perfect 2 subnets in 1 vlan steken.
    Dat een switch op layer 2 werkte (kent enkel MAC-adressen, geen IP-adressen), wist ik. Waar ik in de fout ging, is dat meerdere subnets op 1 VLAN/unmanaged switch mogelijk zijn (met mijn (foute) aanname kan je zeggen dat je slechts 1 subnet per (unmanaged) switch kan hebben). I stand corrected. Ik heb een extra nota toegevoegd aan mijn eerdere posts om anderen erop te wijzen dat ze fout zijn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb namelijk een router hangen achter de Telenet modem, en gebruik een eigen subnet met een andere range dan dit van Telenet.

M Vr Gr

Leopold

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
    Ook dit stuk is wellicht verkeerd. Ik vermoed dat het de DHCP-server in de Telenet HGW is die Digicorders herkent en dan fungeert als DHCP relay.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leopold1 Bekijk bericht
    Ik heb namelijk een router hangen achter de Telenet modem, en gebruik een eigen subnet met een andere range dan dit van Telenet.
    Een Digicorder moet een IP-adres rechtstreeks van Telenet krijgen (niet van je eigen router).

Wil je een Digicorder en een PC (die achter je router hoort) aan eenzelfde switch hangen, dan zal dat alsnog een managed switch moeten zijn:
    1. Plaats een extra switch tussen je Telenet modem en je eigen router (dat hoeft geen managed switch te zijn).
    2. Stel twee VLANs in op de managed switch: de ene voor je Digicorder, de andere voor je LAN.
    3. Sluit een UTP kabel aan tussen een poort op het Digicorder-VLAN van de managed switch naar de andere switch.
    4. Sluit de Digicorder aan met een poort op het Digicorder-VLAN van de managed switch.
    5. Sluit een LAN-poort van je eigen router naar een poort op het LAN-VLAN van de managed switch.
    6. Sluit je andere toestellen met poorten op het LAN-VLAN van de managed switch.

Kan je de tweede kabel niet leggen tussen beide switchen (bijvoorbeeld omdat je die wil hangen aan een enkele kabel die uit de muur komt), dan kan je een extra managed switch voorzien. Configureer een "trunk" tussen beide managed switches (= een poort waarover verschillende VLANs kunnen lopen) voor die ene kabel. Je kan nu poorten op die extra managed switch toewijzen aan je Digicorder-VLAN of je LAN-VLAN.

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ter info: hier Proximus, en ik heb een VLAN moeten maken op mijn managed switch om het signaal door te krijgen. Maar die passeert mijn router eigenlijk niet: van de BBOX kabel naar de switch, en van andere switchpoort kabel naar patch panel.

Eigenlijk is het niet nodig, maar het is interessant om dat verbruik wat te volgen ook
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

Regels voor berichten