iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Laptop burgerlijk ingenieur CW

Dag iedereen

Ik ga volgend jaar naar de universiteit en mijn plan is om burgerlijk ingenieur computerwetenschappen te gaan studeren.

Nu heb ik hiervoor een laptop nodig. Ik bestelde op Fnac al een laptop omdat het de laatste in voorraad was. Het is de microsoft surface book 2 15" (i7, 256gb ssd, nvidia gtx1650). Ik weet dat je voor dezelfde prijs laptops kunt kopen met meer brute kracht dus twijfel daarom nu of ik wel de juiste keuze maakte. Ik vind het gewoon een zalig apparaat omdat het ijzersterke hardwarde combineert in een hybride vorm waarop je ook nog eens nota's kunt maken met de surface pen.

Is hij zeker sterk genoeg voor de opleiding of stuur ik hem best terug en koop ik een laptop puur op basis van hardware? Iemand ervaring met de richting of het apparaat?

Alvast bedankt voor jullie advies!
    Laatst gewijzigd door Student2002; 2 mei 2020 om 14:29

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Student2002 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dag iedereen

Ik ga volgend jaar naar de universiteit en mijn plan is om burgerlijk ingenieur computerwetenschappen te gaan studeren.

Nu heb ik hiervoor een laptop nodig. Ik bestelde op Fnac al een laptop omdat het de laatste in voorraad was. Het is de microsoft surface book 2 15" (i7, 256gb ssd, nvidia rtx1650). Ik weet dat je voor dezelfde prijs laptops kunt kopen met meer brute kracht dus twijfel daarom nu of ik wel de juiste keuze maakte. Ik vind het gewoon een zalig apparaat omdat het ijzersterke hardwarde combineert in een hybride vorm waarop je ook nog eens nota's kunt maken met de surface pen.

Is hij zeker sterk genoeg voor de opleiding of stuur ik hem best terug en koop ik een laptop puur op basis van hardware? Iemand ervaring met de richting of het apparaat?

Alvast bedankt voor jullie advies!
    Een paar puntjes:
    1) De kans dat je effectief gaat schrijven op die surface is klein. In praktijk is dat toch een heel pak onhandiger dan pen en papier.
    2) Die grafische kaart doet er niet toe. Waarom denk je dat je die nodig zou hebben?
    3) 256GB SSD daarentegen, ge gaat niet al te veel mogen installeren
    4) Het grootste issue gaat er komen als je VM's wil draaien. Dan ga je snel stoten op RAM-beperkingen. Net zoals bij zowat alle laptops.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben zelf nogal slordig met papier enzo en daarom leek de surface mij in mijn geval wel een zalige tool om al mijn notities te centraliseren. Maar het scherm is als aparte tablet (15") wel redelijk groot en misschien wat raar om op te noteren. Heb over de laptop semi-lyrische reviews gelezen op internet en vindt in de eerste bachelorjaren gewoon gebruiksgemak en compactheid wel heel belangrijk omdat er dan van CW nog niet zo veel sprake is.

Ik baseerde mij op volgende voorwaarden: https://www.ugent.be/ea/nl/voor-studenten/laptop.htm
    Ze lijken echter misschien niet specifiek voor CW opgesteld. Maar er staat wel dat 16GB ram meer dan genoeg is. Maar heb inderdaad wel al gehoord van studenten dat linux installeren vaak nodig is.

Qua opslag dacht ik gewoon het sd-kaart slot te gebruiken. Maar zoals je zegt is dat inderdaad zeer beperkt.

Mocht ik beslissen om deze laptop terug te sturen, dan is de zomervakantie waarschijnlijk de voordeligste periode om er een te kopen?
    Laatst gewijzigd door Student2002; 2 mei 2020 om 14:35

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Ik ben zelf nogal slordig met papier enzo en daarom leek de surface mij in mijn geval wel een zalige tool om al mijn notities te centraliseren. Heb over de laptop semi-lyrische reviews gelezen op internet en vindt in de eerste bachelorjaren gewoon gebruiksgemak en compactheid wel heel belangrijk omdat er dan van CW nog niet zo veel sprake is.

Ik baseerde mij op volgende voorwaarden: https://www.ugent.be/ea/nl/voor-studenten/laptop.htm
    Ze lijken echter misschien niet specifiek voor CW opgesteld. Maar er staat wel dat 16GB ram meer dan genoeg is. Maar heb inderdaad wel al gehoord van studenten dat linux installeren vaak nodig is.

Qua opslag dacht ik gewoon het sd-kaart slot te gebruiken. Maar zoals je zegt is dat inderdaad zeer beperkt.

Mocht ik beslissen om deze laptop terug te sturen, dan is de zomervakantie waarschijnlijk de voordeligste periode om er een te kopen?
    Eender welke andere laptop die je gaat nemen, gaat niet veel beter uitkomen hoor. De Surface Books zijn goeie laptops. Je moet gewoon oppassen met de storage en er op letten dat je zoveel mogelijk ergens anders opslaat.
    De nieuwe Surface Book zal een versie hebben met 32GB RAM en 1TB aan SSD, maar dan spreek je wel over €3000-ish budget.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt!!
    Ik heb ook al gezien dat er een nieuwe uit gaat komen en heb de indruk dat ze de sb2 nu wat aant uitverkopen zijn. Ben wel wa bang dat ik nu 2100 betaal en dat ze over maand toch terug in verkoop zijn voor een veel lagere prijs.

Heb jij of zijn er anderen die CW of ir. gedaan hebben en zo ja: Welke laptop gebruikten jullie ervoor en wat waren de voor- en nadelen?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Heb jij of zijn er anderen die CW of ir. gedaan hebben en zo ja: Welke laptop gebruikten jullie ervoor en wat waren de voor- en nadelen?
    Ik heb toegepaste Informatica gedaan (lees: soortgelijke software die je moet draaien), ondertussen wel 10 jaar geleden. Ik gebruikte destijds een goedkope netbook en een vaste pc op kot. Misschien dat je tegenwoordig meer moet doen op je laptop tijdens de lessen, maar destijds deed je programmeeropdrachten thuis/op kot. Als je moest programmeren op school, waren daar eigenlijk altijd pc's voorzien.

Uiteindelijk ga je nooit uw CPU of GPU zwaar belasten (behalve als je Machine Learning of AI gaat programmeren, maar daar gaat uw laptop sowieso niet optimaal voor zijn).
    In praktijk is het waarschijnlijk zelfs goedkoper om een VM in de cloud te huren wanneer nodig en een goedkope laptop te gebruiken...

Net even opgezocht. Een Windows VM op Azure met 8 CPU's en 32GB RAM kost 15$ per maand.

Tags for this Thread

Regels voor berichten