Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Musqito's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Nieuwbouw netwerk/Wifi tips. Beste oplossing?

Hoi,
    Binnen een 6-tal maanden trek ik in, in een nieuwbouwwoning. Alles qua leidingen en aansluitpunten is dus nog mogelijk. Er zit beton in de tussenverdiepingen (2).
    Omdat de Telenetmodem/router in de garage zal terecht komen, zoek ik de beste oplossing om ‘goeie’ wifi te hebben in m’n hele huis, alsook in de tuin achteraan.

Graag zou ik jullie bevindingen/tips weten, rekening houdende met het onderstaande:

- Graag een gastnetwerk, zodat ik niet telkens m’n hele netwerk open stel aan bezoekers. Qua veiligheid, maar ook praktisch gezien ze niet m’n chromecasts en smartlampen moeten kunnen bedienen.
    - Er komen redelijk wat netwerkaansluitingen, dus switch is zeker nodig. Ook Google Home Hub, Google NEST deurbel en HUE (of variant) lampen.
    - NAS is niet nodig. Ook geen echte andere speciale dingen.
    - Denk eraan om pi-hole te installeren.
    - Ik dacht aan een AP in de living, 1 tussen de 1ste en 2de verdieping en 1 in de tuin (ergens aan het tuinhuis). Deze zouden mooi in een strak modern huis moeten ‘blenden’ of niet zichtbaar moeten zijn.
    Is gewoon 2 AP’s van Telenet een optie, maar dan is een gastnetwerk geen optie zeker?
    Misschien de nieuwe Telenet modem/HGW 3.1 en in Bridge?
    Mesh systeem, Ubiquiti? Hoe alles best aansluiten, want m'n Telenet TVBox moet denk ik rechtstreeks op de telenet modem aangesloten worden, hoewel ik die pi-hole hier ook liefst zou tussen zetten om geen youtube reclame te hebben via de youtube app op de tvbox.

Ik wil het niet onnodig duur en moeilijk maken. Wil gewoon goede wifi (eventueel met POE AP's), een gastnetwerk en die pi-hole.

Bedankt voor de tips!
    Laatst gewijzigd door Musqito; 10 december 2019 om 20:40

Preske's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    zet uw tekstkleur eens op standaard ipv op zwart forceren? mensen op de darkskin zien niets van uw tekst.
    QUOTE by Killer Queen : Thanks.. Das, Gij zijt misschien gedocumenteerd, maar ik maak dat goed door ervaring.
    People say I have a big ego, but really my ego is tiny in comparison with my enormous talented genius

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik zou dan gewoon mesh wifi adapters kopen, ik heb er van Aliexpress een paar weken geleden aangekregen, van het merk Tenda, model MW3 en die werken perfect. Heeft mij nog geen €100 (incl. douanekosten) gekost voor 3x AC1200 adapters met extra LAN-poort.

Heb er 1 in de slaapkamer achteraan gezet, home base in de living en de 3de in de game-room vóór de living. Heb overal 100% dekking en zo goed als max. snelheid. Alles is gemakkelijk te configureren via de Tenda smartphone app, alsook Guest network, wachtwoord, dekkingspercentage, geconnecteerde apparaten en andere zaken. Je kan die ook in Bridged mode zetten, dus allemaal via kabel aangesloten.

De Home Base adapter is aangesloten op een 8-poort switch waar de SmartTV, NAS, PC, versterker en modem is op aangesloten. Digibox steekt apart rechtstreeks via de modem, want die doet lastig als dat via de switch is aangesloten.

TP-Link, Ubiquiti, Asus, Linksys, D-Link hebben ook allemaal Mesh Wifi adapters, die wel wat duurder zijn.

Meer is het eigenlijk niet.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zou dan gewoon mesh wifi adapters kopen, ik heb er van Aliexpress een paar weken geleden aangekregen, van het merk Tenda, model MW3 en die werken perfect. Heeft mij nog geen €100 (incl. douanekosten) gekost voor 3x AC1200 adapters met extra LAN-poort.

Heb er 1 in de slaapkamer achteraan gezet, home base in de living en de 3de in de game-room vóór de living. Heb overal 100% dekking en zo goed als max. snelheid. Alles is gemakkelijk te configureren via de Tenda smartphone app, alsook Guest network, wachtwoord, dekkingspercentage, geconnecteerde apparaten en andere zaken. Je kan die ook in Bridged mode zetten, dus allemaal via kabel aangesloten.

De Home Base adapter is aangesloten op een 8-poort switch waar de SmartTV, NAS, PC, versterker en modem is op aangesloten. Digibox steekt apart rechtstreeks via de modem, want die doet lastig als dat via de switch is aangesloten.

TP-Link, Ubiquiti, Asus, Linksys, D-Link hebben ook allemaal Mesh Wifi adapters, die wel wat duurder zijn.

Meer is het eigenlijk niet.
    Us er eigenlijk een nut voor die MW6 of MW5g versie ? Ik zie ze niet direct, denk ik.

alhoewel je die niet echt van aliexpress moet laten komen : https://www.amazon.de/dp/B07CTJ3QJZ/...6058664&sr=8-5
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 11 december 2019 om 12:05

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou wegblijven van die Telenet brol. Dat gaat ook niet goed werken in combinatie met pihole. Dan kun je best jouw eigen router hebben i.p.v. die van Telenet. Enkel uw Digibox moet rechtstreeks in uw Telenet modem zitten ofwel moet je met VLANS werken.

Kies een deftig systeem dat roaming ondersteunt en zorg dat je uw AP's bekabeld. Een wireless backbone boet in aan snelheid en stabiliteit tegenover een bekabelde backbone.
    Ik heb zelf een Unifi router en access points en ben daar zeer tevreden over. Sinds ik die in huis heb, zijn al mijn wifi problemen opgelost.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Us er eigenlijk een nut voor die MW6 of MW5g versie ? Ik zie ze niet direct, denk ik.

alhoewel je die niet echt van aliexpress moet laten komen : https://www.amazon.de/dp/B07CTJ3QJZ/...6058664&sr=8-5
    Die MW5's en hoger zijn voor grotere huizen/appartementen.

Bwah, ik kwam zelfs goedkoper uit met douanekosten dan die van Amazon.de. Heb enkel langer moeten wachten, maar was toch niet al te dringend.
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de tips, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat, gezien ik nog alle kabels kan trekken, een mesh met alles via wifi beter zou zijn dan een paar access points via kabel of vergis ik me?
    De Telenet TVBox hoeft niet meer direct aan de telenet modem/HGW te hangen heb ik vernomen, de digicorder wel.
    Qua instellingen wil ik niet zo bijster veel doen vind ik. Enkel een gastnetwerk en eventueel die pi-hole dieper bekijken. Ubiquiti lijkt super, maar is dan misschien al iets te advanced voor hetgene dat ik wil. Ook redelijk duur gezien ik een POE router zou nodig hebben voor de AP's in plafond, zo'n cloudkey en een 24-switch, maar die laatste hoeft niet perse van ubiquiti te zijn. Het mag iets kosten, maar lijkt zo stom om veel te betalen voor iets dat ik niet volledig nodig heb.
    Niemand ervaring met een goed en simpel AP systeem, zonder al de voor mij onnodige zaken die ubiquiti biedt? Er moeten toch veel mensen in deze situatie zitten, die geen netwerkfreaks zijn en dus gewoon goede wifi willen in heel het huis?

iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musqito Bekijk bericht
    Bedankt voor de tips, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat, gezien ik nog alle kabels kan trekken, een mesh met alles via wifi beter zou zijn dan een paar access points via kabel of vergis ik me?
    De Telenet TVBox hoeft niet meer direct aan de telenet modem/HGW te hangen heb ik vernomen, de digicorder wel.
    Qua instellingen wil ik niet zo bijster veel doen vind ik. Enkel een gastnetwerk en eventueel die pi-hole dieper bekijken. Ubiquiti lijkt super, maar is dan misschien al iets te advanced voor hetgene dat ik wil. Ook redelijk duur gezien ik een POE router zou nodig hebben voor de AP's in plafond, zo'n cloudkey en een 24-switch, maar die laatste hoeft niet perse van ubiquiti te zijn. Het mag iets kosten, maar lijkt zo stom om veel te betalen voor iets dat ik niet volledig nodig heb.
    Niemand ervaring met een goed en simpel AP systeem, zonder al de voor mij onnodige zaken die ubiquiti biedt? Er moeten toch veel mensen in deze situatie zitten, die geen netwerkfreaks zijn en dus gewoon goede wifi willen in heel het huis?
    Een Wifi Mesh setup is altijd het beste, die werken perfect samen en zenden hetzelfde signaal door vanaf de Home Station.

Je kan altijd een gewone router als Access Point instellen en daar een Range Extender aan koppelen. Op zich werkt dat heel goed, maar je moet die Range Extender net op de rand van de Access Point zetten, dus de verbinding kan stabiel zijn of niet.

De gemakkelijkste en goedkoopste manier is bvb. die Tenda's kopen en die in Bridged mode zetten zodat je die via de kabel in de muur kan inpluggen. Dat is de beste manier om overal dezelfde dekking te hebben, je bent niet verplicht om die via wifi te koppelen aan elkaar, bekabeld kan ook perfect.

Heb een tijdje terug een Linksys EA9500 met RE6500, maar dat werkte voor mij niet zo schitterend, die Range Extender kon nooit z'n verbinding behouden, omdat die via Wifi verbonden was, omdat ik geen kabel heb tot vanachter in de kamers.

Die Range Extender is ook in te stellen als extra Access Point, dus via bekabeling.

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Altijd uw backbone bekabelen indien mogelijk ;-) Draadloze uplinks boeten in op kwaliteit en snelheid.
    Voor Unifi AP's heb je niet persee POE switches nodig je kan ook de bijgeleverde POE injector gebruiken. Maar als je niet zo technisch bent, zou ik wel iets eenvoudiger nemen.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoi allemaal,

Ik heb het nog eens bekeken en denk aan volgende opstelling:

- Alles futureproof en UTP 6a!
    - Kabel en connectors ook 6a + aansluiten op 24 UTP 6a! patchpaneel in garage, waar modem telenet zal komen.
    - 4U Wall Mount Bracket om patchpaneel + latere switch enz mooi op te installeren.

- Zeker op de benedenverdieping, misschien boven ook, Philips HUE smartverlichting.

-----------------------

- UTP Aansluitingen:
    * BENEDEN (7): 2x2 UTP 6a aan TV
    2x UTP 6a in hoek naast schuifdeur
    1x UTP 6a in plafond ergens minst zichtbaar bij keuken/haard

* 1v (11): 1x UTP 6a in plafond ergens minst zichtbaar tussen verdiep 1&2 (ergens onder trap of in hoek traphal)?
    2x UTP 6a in bureau/dressing. Naast stekker, waar bureau komt.
    2x UTP 6a in slaapkamer 1, ergens waar nog plaats zou zijn voor bureau later
    2x UTP 6a in slaapkamer 1, in muur waar TV zal hangen.
    2x UTP 6a in slaapkamer 2, ergens waar nog plaats zou zijn voor bureau later
    2x UTP 6a in slaapkamer 2, in muur waar TV zal hangen.

* 2v (4): 2x UTP 6a in slaapkamer 3, ergens bureau/computer komt.
    2x UTP 6a in slaapkamer 3, in muur waar TV zal hangen.

* Tuin (1): 1x UTP 6a in tuinhuis

TOTAAL: 23 UTP aansluitingen

------------------------

Ik zou de nieuwe Telenet CV8560E HGW nemen, zonder wifi dus.

Vanuit hieruit naar:

- naar de Telenet tvbox (hoeft niet perse direct na HGW, maar geeft meer plaats op de switch)

- naar de raspberry pi met hierop een raspberry Pi (met pi-hole en een Ubiquity Cloudkey op de pi)

- een unmanaged (of managed ?) 24 switch, die gaat naar alle aansluitingen + 3 AP's (2 x Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO voor buiten en tussen verdiep 1 en 2 + 1 Ubiquiti UniFi UAP-NANOHD aan plafond in de living). Deze 3 AP's worden POE aangesloten via de megeleverde POE injector na de switch geplaatst). Ubiquity is redelijk duur, maar ik vind geen andere optie om op een esthetische manier AP's in mijn huis te voorzien. Zeer weinig keuze met POE, en met stekker zichtbaar is helemaal niet mooi he. De TP Link Deco's bvb. zijn esthetisch tof maar hebben geen POE + niet geschikt voor buiten.

Een aparte router lijkt me voor mij alleen maar nodig om de pi-hole een vast dns op te geven, wat niet kan bij die van telenet. Om kosten te sparen zou ik dit oplossen door op elk toestel (smartphone, tv, ...) de dns vd pi-hole te zetten. Dus omslachtiger dat wel.

Dan heb je nog de Ubiquity Cloudkey die ik niet aankoop, maar mee op de pi zet om kosten te besparen. Ik wil eigenlijk enkel een vast gastnetwerk, dus denk dat dit misschien zelfs niet nodig is na de initiele setup.

Een Ubiquiti USG of Edgerouter zie ik voor mij ook geen waarde in de meerkost.

Graag jullie mening en tips!

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik weet niet als die Telenet oplossingen zonder Wifi puur modems of routers zonder wifi. Indien het puur modems zijn (wat ik denk dat het is), dan ga je wel een eigen router nodig hebben. Want je hebt een toestel die NAT en DHCP kan doen.
    Aangezien je voor Unifi AP's gaat, kun je een USG nemen. Die gaat netjes integreren in het Unifi ecosysteem.

EDIT: Of je kunt de nieuwe dream machine overwegen. Die bevat een router, controller, wifi en 4 poort switch.

nite's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik gebruik een Mesh wifi systeem en elk accespunt van wifi is aangesloten op UTP. Voor redelijk wifi bereik, zeg maar FHD youtube was het nodig om per verdieping in accespunt te voorzien. Maar voor intens wifi gebruik (steam in home streaming); heb ik eigenlijk twee accespunten nodig per verdiep. Verdiepen zijn ongv 80m². Het lukt 5Ghz nog wel om door 1 muur te raken, maar niet door 2.
    Paul Krugman: "To fight this recession the Fed needs more than a snapback; it needs soaring household spending to offset moribund business investment. And to do that, as Paul McCulley of Pimco put it, Alan Greenspan needs to create a housing bubble to replace the Nasdaq bubble." http://www.nytimes.com/2002/08/02/op...ouble-dip.html

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben voor een complete Unifi oplossing gegaan. Security Gateway Pro, 24 poort switch met PoE, 2 AP's.
    Alles te beheren van één centraal punt, super robuust imo (zelfs zonder management blijft alles draaien en kan je op elk device) en goede coverage.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Ik ben voor een complete Unifi oplossing gegaan. Security Gateway Pro, 24 poort switch met PoE, 2 AP's.
    Alles te beheren van één centraal punt, super robuust imo (zelfs zonder management blijft alles draaien en kan je op elk device) en goede coverage.
    De setup die jij hebt, hebben we op ons kantoor.
    Thuis heb ik de USG en 8 poort POE switch met enkele Unifi AP's.

Dat blijft inderdaad zonder problemen draaien en roaming werkt fantastisch.

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Je hebt, uiteraard, volkomen gelijk. In geen enkel geval zal een draadloze verbinding een hogere verbindingskwaliteit hebben dan een bedrade verbinding.

Mocht ik nieuwbouw zetten, zou ik in iedere kamer (inclusief keuken en badkamer trouwens) minstens 1 UTP-aansluiting voorzien. Kost zou geen issue mogen zijn: UTP is niet bepaald duur. Neem alvast minstens CAT5e of CAT6 kabel en zorg ervoor dat de aansluitpunten getest worden vooraleer ze definitief ingebouwd worden (dan kan je eventueel kapotte kabels nog vervangen). Voorzie naast die UTP ook telkens een stroom aansluiting.
    Wil je meerdere devices hangen aan één aansluitpunt, dan kan je op die plek steeds een bijkomende kleine switch hangen. Als je op voorhand weet dat je meerdere bandbreedtehongerige devices wil verbinden in eenzelfde kamer (bureau? living?), dan kan je daar best meteen meerdere UTP kabels laten toekomen.
    Een guest-netwerk is in-sé een tweede netwerk. Trek daarom best 2 UTP-kabels naar die plekken waar je ook het guest-netwerk op draad wil laten werken (bijvoorbeeld naar die punten waar je bijkomende WiFi access-points wil installeren).

Sluit al die kabels aan op een degelijke managed switch, zoals die uit de Zyxel GS1900 reeks (zeer degelijk en niet erg duur). Zo'n managed switch ondersteunt VLANs: je kan per poort aangeven op welk VLAN die werkt. Op die manier kan je instellen of een poort deel uitmaakt van het guest netwerk, van je lokaal netwerk of voor de Digibox dient (die moet nog steeds op een apart VLAN draaien).

Voor het WiFi gedeelte, zal je wellicht meerdere access-points moeten gebruiken teneinde overal voldoende bereik te krijgen. Kies daarbij AP's die je bekabeld (via UTP) kan aansluiten, zoiets als de ASUS RP-AC55 bijvoorbeeld (ook niet duur). Als je je aansluitpunten hebt voorzien zoals ik hoger beschreef, dan kan je die makkelijk bij je UTP-contactdozen hangen.

Kies een eigen router die ondersteuning biedt voor VLANs (dat is iets wat de Telenet HGW niet ondersteunt) en waar je verder de functionaliteiten op vindt die je zoekt. Ikzelf draai een Synology RT-2600ac maar zou die niet meteen aanraden: is gebruiksvriendelijk, maar mist toch wat handige functies en is duur.
    Persoonlijk ben ik geen grote fan van de Telenet HGW en als je dan toch een eigen router erachter hangt, is dat IMHO volledig overbodig... Een modem-only setup vind ik een betere keus (je moet vaak wel wat moeite doen om zo'n modem-only kit te bekomen).

Voor verder advies over hoe je je WiFi dekking kunt onderzoeken, verwijs ik je naar deze post...
    Laatst gewijzigd door apa; 21 december 2019 om 11:05
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten