Pagina 2 van 2 Eerste 12

Discussie: Modem

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kampers Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja op gegeven moment zeg je dan vul je die ip in en daar die. Vanwaar komen die? Of zijn dat maar voorbeelden en kan ik die ergens vinden welke ik dan wel moet ingeven?
    Er bestaan in totaal 2^32 verschillende IPv4-adressen. Al die adressen worden onderverdeeld in "ranges". Er bestaan drie verschillende ranges van IP-adressen die gereserveerd zijn voor gebruik op lokale netwerken (LANs):

• 10.0.0.0 - 10.255.255.255 (= 16777216 verschillende IP-adressen)
    • 172.16.0.0 - 172.31.255.255 (= 1048576 verschillende IP-adressen)
    • 192.168.0.0 - 192.168.255.255 (= 65536 verschillende IP-adressen)

Toestellen die een IP-adres hebben uit een van die ranges, zijn in geen geval rechtstreeks adresseerbaar met dat adres van op het Internet.
    Stel dat je een IP-adres zou gebruiken die niet in een van die ranges zit, dan bestaat de kans dat datzelfde IP-adres door iemand anders gebruikt wordt op het Internet. Als dat een webserver zou zijn, dan zal je die webserver alvast niet kunnen bereiken vanaf jouw device.

Je merkt dat alle IP-adressen die ik vermeld uit die ranges komen.

Ten tweede is het zo dat je, met je opstelling, 2 routers gebruikt: diegene die is ingebouwd in de Telenet HGW en je ASUS router.

Een router is een netwerk-device die traffiek over de grenzen van een subnet heen verzorgt.
    Een subnet, is een range van adressen die geïdentificeerd wordt a.h.v. een logische AND operatie tussen een IP-adres en de "subnet-mask". Stel dat je IP-adres 10.111.222.123 is en je als subnet-mask 255.255.255.0 hebt ingesteld, dan geeft de logische AND tussen beide het resultaat "10.111.222.0" terug: dat is de identificatiesleutel van het subnet. Binnen een subnet kan je een eenvoudige switch gebruiken om verschillende devices met elkaar te verbinden. Wil je communicatie opzetten tussen twee devices in verschillende subnets, dan gebruik je daar een gateway/router voor.

Dat betekent dat een router altijd tussen verschillende subnetten geplaatst wordt: de ene aan de WAN kant, de andere aan de LAN kant:
    • Aan de WAN kant van de router in je Telenet HGW, draai je op een Internet IP-adres die automatisch wordt toegekend door Telenet (dat is dus een IP-adres die NIET in een van LAN ranges valt die ik hogerop vermeldde).

Aan de LAN kant van de router in je Telenet HGW, wordt meestal subnet "192.168.0.0" gebruikt (IP adres Telenet HGW is 192.168.0.1 en subnet-mask is 255.255.255.0).
    • Aangezien we de WAN kant van je ASUS router willen verbinden met de LAN kant van je Telenet HGW, moeten we een IP-adres kiezen in het subnet van de Telenet HGW. Bovendien, dienen we er zorg voor te dragen dat dat IP-adres niet door een ander toestel op datzelfde subnet gebruikt zou worden. De DHCP server in de Telenet HGW deelt IP-adressen uit aan toestellen in de range 192.168.0.100 - 192.168.0.254. Met al deze info in het achterhoofd, zou je (bijvoorbeeld) 192.168.0.2 kunnen gebruiken als IP adres voor de WAN kant van je ASUS router.

Aan de LAN kant van je ASUS router moet je nu een verschillend subnet kiezen van de WAN kant. Als ik het goed voorheb, gebruikt die ASUS router standaard IP-adres 192.168.1.1 aan de LAN kant met subnet-mask 255.255.255.0. Dat zou dus ok moeten zijn.

Je kan uiteraard andere IP-adressen en -ranges gebruiken dan deze die ik opgaf. Je moet er echter wel voor zorgen dat je de regels respecteert die ik net opsomde.

Merk verder ook op dat ik in eerdere posts over je ASUS "router" sprak (met "router" tussen quotes). De reden daarvoor is dat het niet enkel een "router" functie bevat, maar ook een switch, firewall, DHCP server, AP, ... De term "router" wordt striktgenomen verkeerd gebruikt en dat kan soms leiden tot verwarring. Zo gaf ik net aan dat een router altijd tussen verschillende subnetten moet hangen, maar werd hogerop gesproken over het verbinden van je Telenet HGW met een LAN poort op je ASUS "router". Wat je in dat geval feitelijk doet, is de router functie uitschakelen: je blijft dan over met een switch+AP.
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
    Ik vermoed dat die frequenties slaan op de "kanalen" waarop de modem de data stuurt en ontvangt. De bandbreedte van de TV kabel wordt namelijk onderderverdeeld in "kanalen". Sommige van die kanalen dienen voor (analoge) TV signalen, anderen voor data/digitale TV. Als jouw modem op een "overbezet" kanaal werkt (of een kanaal met veel ruis), dan kan dat je connectie-problemen verklaren.
    dat klopt, elke modem heeft zowat dezelfde kanalen maar 1 kanaal is de 'hoofd' en dat zal geswitched zijn op deze modem.
    kanalen hebben een frequentie
    per zoveel modems hebben die zelfde 'hoofd' kanaal.
    The Exit is here -------------- Or here www.samexit.be
    LEEST ER NU NIEMAND NOG EEN HANDLEIDING???????
    veel probs zijn opgelost als men gewoon eens een handleiding zou lezen

kampers's schermafbeelding
    iTrader
    51 (98%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Thx @apa en @Exit ik ga dit maandag eens proberen te regelen. Btw,

in dat menu in mijn Telenet van de hgw vragen ze ook zowel bij IPv4 en IPv6 naar gefragmenteerde ip paletten toestaan of blokkeren. Wat doe ik daarmee,

Wat doe ik met de geforwarde poorten (TCP en UDP) in mijn Telenet? Allemaal wissen?

Je kan de instellingen van de Telenet HGW via Mijn Telenet aanpassen:

Schakel het "Draadloos signaal" uit.
    Onder "Geavanceerde instellingen" > "IPv4 Firewall & Port forwarding": zet "Firewall-bescherming" op "Niet actief", "UPnP actief" op "Actief" en in het "DMZ-adres" veld typ je "192.168.0.2".
    Onder "Geavanceerde instellingen" > "IPv6 Firewall & Rules": zet "UPnP actief" op "Actief" en "Firewall-bescherming" op "Niet actief".
    Wat vul ik in bij Subnet Mask?
    en wat bij default gateway ?
    staat nu op 0.0.0.0

Lan aan de Asus hangen van pc cmd >> ipconfig?

En bij DNS server?

ik heb de gegevens geprobeerd die cmd>>ipconfig aangeeft maar dan heb ik neet internet meer.
    Laatst gewijzigd door Davion; 11 november 2019 om 14:40

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    in dat menu in mijn Telenet van de hgw vragen ze ook zowel bij IPv4 en IPv6 naar gefragmenteerde ip paletten toestaan of blokkeren. Wat doe ik daarmee,
    Zet beide instellingen op "Toestaan".

Wat doe ik met de geforwarde poorten (TCP en UDP) in mijn Telenet? Allemaal wissen?
    Ik legde eerder het volgende uit:
    Toestellen die een IP-adres hebben uit een van die ranges, zijn in geen geval rechtstreeks adresseerbaar met dat adres van op het Internet.
    Als je van het Internet toch een toestel met zo'n LAN IP-adres wil aanspreken, dan moet je je router uitleggen welk verkeer die naar naar welk LAN IP-adres moet sturen. Een van de manieren daarvoor is "port forwarding". TCP (en UDP) verkeer wordt onderverdeeld in "poorten". Je kan je router uitleggen dat binnenkomend verkeer (langs de WAN kant) naar een specifiek LAN IP-adres aan de LAN kant moet worden gestuurd: dat is wat je doet met port forwarding.

Een andere manier is de zgn. "DMZ" wat staat voor "De-Militarized Zone". Met die instelling, vertel je je router dat alle verkeer dat aan de WAN kant binnenkomt (en waarvoor geen andere routing-regels gelden) naar één specifiek IP-adres moet worden gestuurd. In een eerdere reactie gaf ik aan dat je het IP-adres van je ASUS router in die DMZ instelling moest plaatsen:
    en in het "DMZ-adres" veld typ je "192.168.0.2".
    Doordat de ASUS router in de DMZ staat, zal alle binnenkomend WAN verkeer naar de ASUS router gestuurd worden. De port forwarding regels worden daarbij overbodig (tenzij die verwijzen naar toestellen die je alsnog rechtstreeks verbonden wil laten met de Telenet HGW).

Nog een andere manier om binnenkomend verkeer correct te routen heet UPnP. Dat is een techniek waarmee een device op je LAN zelf kan aangeven dat bepaald binnenkomend verkeer voor die device bedoeld is. Ook die instelling gaf ik eerder aan:
    "UPnP actief" op "Actief"
    Noteer de port forwarding regels die momenteel ingesteld staan op je Telenet HGW. De forwarding regels die nog relevant zijn, dien je vervolgens opnieuw in te stellen op je ASUS router. Nadien kan je de port forwarding regels op de Telenet HGW verwijderen.

Wat vul ik in bij Subnet Mask?
    Overal 255.255.255.0.

en wat bij default gateway ?
    staat nu op 0.0.0.0
    Aan de WAN kant voor de ASUS router, vul je als default gateway 192.168.0.1.
    Voor de LAN kant van de ASUS router, vul je als default gateway 192.168.1.1 (= het LAN IP-adres van de ASUS router).

Lan aan de Asus hangen van pc cmd >> ipconfig?
    Die vraag begrijp ik niet.

En bij DNS server?
    Hier zou ik de Google DNS servers invullen:

Voor IPv4:
    8.8.8.8
    8.8.4.4

Voor IPv6:
    2001:4860:4860::8888
    2001:4860:4860::8844

ik heb de gegevens geprobeerd die cmd>>ipconfig aangeeft maar dan heb ik neet internet meer.
    Dit begrijp ik niet. "ipconfig" geeft de netwerk-instellingen weer die je op dat ogenblik gebruikt. Het geeft niet weer welke instellingen je moet gebruiken.
    PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | Samsung 960 Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | 2x JBL LSR305
    MCE: C2D E8400 | GA-X38-DQ6 | 4GB | GT240 | Samsung 850 EVO 256GB | Origen S16V | Panasonic P46VT20 | Marantz SR7500 | JBL SCS178
    NAS: G1840T | H87I+ | 8GB | Samsung 850 PRO 256GB | 3x WD Red 4TB | WD 2 TB | OpenMediaVault
    PHOTO: 1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | Selphy CP800

iTrader
    51 (98%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Bedankt @apa voor de diepgaande uitleg. Ik ga dit morgen eens proberen te doen.

Heb jij ervaring met WTFAST ? Dit zou je bij het gamen een betere Ping moeten geven. En ik zie op het internet verdeelde reacties.

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Heb jij ervaring met WTFAST ? Dit zou je bij het gamen een betere Ping moeten geven. En ik zie op het internet verdeelde reacties.
    Ken ik niet.
    Ik begrijp wat ze proberen te doen, maar ben nogal sceptisch...

iTrader
    51 (98%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ken ik niet.
    Ik begrijp wat ze proberen te doen, maar ben nogal sceptisch...
    Ja ik Ook maar ik ga het mss eens een maandje testen. Van wat ik er van versta is: stel in het auto verkeer, er is gigantische file, Dan zijn hun da “waze” die je de sluiproutes doen nemen voor sneller op je bestemming te zijn. Dus je game verkeer zou sneller bij de server van de game moeten zijn en dus minder Ping/delay/Lag...

Ik geloof er in eerste opzicht ook niet zo in. Maar mss eens testen. Maar ik ga sws eerst alles al eens doen wat jij vertelde en mss zelfs ook voor de zekerheid langs een TN winkel om mijn HGW om te ruilen voor een nieuwe. Kan zeker geen kwaad denk ik

apa's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Van wat ik er van versta is: stel in het auto verkeer, er is gigantische file, Dan zijn hun da “waze” die je de sluiproutes doen nemen voor sneller op je bestemming te zijn. Dus je game verkeer zou sneller bij de server van de game moeten zijn en dus minder Ping/delay/Lag...
    Dat is het idee. De reden waarom ik sceptisch ben is dat dat niet verschilt van wat andere (backbone) providers doen: ze bepalen de meest efficiëne route van zender naar ontvanger. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat WTFAST een volledig wereldwijd backbone netwerk heeft in eigen beheer. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat ze dezelfde backbone-netwerken gebruiken als andere providers. In dat geval is de lantency-winst die ze kunnen boeken IMHO beperkt.

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten