ozkaaan's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Mesh wifi systeem voor thuisnetwerk, zijn deze stabiel tegenover repeaters?

Dag 9lives,

Ik heb thuis Telenet internet met de klassieke witte modem/router. ik heb spijtig genoeg voorlopig nog geen bekabeld internet (ga ik doen binnenkort tijdens renovatiewerken), hierdoor heb ik zeer slechte wifi op de 1e verdieping (telenet modem ligt in de living op gelijkvloers). Ik haal maximum 15mbps (bekabeld op Telenet modem kan tot boven 200mbps).

Ik ben op zoek naar een stabiel wifi systeem. Ik zag dat er mogelijkheden zijn zoals Wifi repeaters maar naar het schijnt maken deze oplossingen het nog slechter. Wat ze adviseren zijn access points, maar uiteindelijk moet er weer een ethernet kabel getrokken worden tot die Access Point wat voor mij momenteel onmogelijk is. Ik moet een systeem vinden die volledig draadloos werkt.

Wel, na verder zoeken ben ik Mesh systemen tegengekomen van TP-Link die ook vrij goedkoop zijn.

Ik ben al enkele maanden hard aan het nadenken hoe ik stabiel wifi kan krijgen op de 1e verdieping. Wat denken jullie over mesh systemen? Of specifiek over het bovenste Mesh systeem van TP-Link?

https://imgur.com/jhZixYy

EDIT:

Wat ik vergeten ben te zeggen, powerlines werken ook niet bij mij thuis, er klopt iets niet met mijn elektriciteitsnet. daarom krijg ik ofwel zeer traag internet ofwel geen... En soms valt internet zelfs weg als de waterkoker ofzo aangezet wordt (zeer frusterend) xD.

Ik hoop dat een Mesh systeem mijn redder gaat zijn.
    Laatst gewijzigd door ozkaaan; 24 oktober 2019 om 18:49

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb gebruik Powerlan bakjes om 2 verdiepingen te overbruggen. De snelheid is wat trager dan WiFi op korte afstand, maar heb nooit lag spikes en het valt nooit uit. Misschien is dat iets voor jou?
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Mesh wifi adapters kan je zeker gebruiken.

Repeaters zou ik niet gebruiken, want als die niet op de rand van elk signaal staat krijg je storing en connectie problemen.

Andere oplossing is powerlines met wifi gebruiken. Je steekt die in elk stopcontact op elke verdieping en zo kan je perfect een mesh netwerk creëren.

Heb eventueel nog een Devolo Magic 1 Multiroom Wifi Kit liggen, incl. factuur en accessoires. Is maar een half jaar gebruikt en ligt nu in de kast. Mag je voor €150 hebben.

Heb ook een extra Devolo Magic 1 Lan uitbreiding liggen die enkel voor bekabeld netwerk is. Die mag je voor €30 hebben.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb gebruik Powerlan bakjes om 2 verdiepingen te overbruggen. De snelheid is wat trager dan WiFi op korte afstand, maar heb nooit lag spikes en het valt nooit uit. Misschien is dat iets voor jou?

Zie mijn edit, powerlines over elektriciteitsnet zijn ook onmogelijk. Slechte elektriciteitskabels geloof ik...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Mesh wifi adapters kan je zeker gebruiken.

Repeaters zou ik niet gebruiken, want als die niet op de rand van elk signaal staat krijg je storing en connectie problemen.

Andere oplossing is powerlines met wifi gebruiken. Je steekt die in elk stopcontact op elke verdieping en zo kan je perfect een mesh netwerk creëren.

Heb eventueel nog een Devolo Magic 1 Multiroom Wifi Kit liggen, incl. factuur en accessoires. Is maar een half jaar gebruikt en ligt nu in de kast. Mag je voor €150 hebben.

Heb ook een extra Devolo Magic 1 Lan uitbreiding liggen die enkel voor bekabeld netwerk is. Die mag je voor €30 hebben.
    Die producten van Devolo heb ik ook thuis, zoals geëditeerd in mijn post, powerlines zijn ook geen optie.
    Laatst gewijzigd door Davion; 24 oktober 2019 om 21:04

iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ozkaaan Bekijk bericht
    Die producten van Devolo heb ik ook thuis, zoals geëditeerd in mijn post, powerlines zijn ook geen optie.
    Als ik dat eerder wist had ik niet een hele post getypt over powerlines .

Dat Mesh systeem zal zeker beter werken dan. Ik ga binnekort ook upgraden naar een mesh adapter systeem, maar ik ga die wel bekabelen, dus gaten boren en doortrekken naar waar het moet.

Wij wonen in een betonnen gebouw met veel beton ijzers in de muur, dus het signaal gaat niet zo heel ver, zelfs met een wifi repeater.
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Wij wonen in een betonnen gebouw met veel beton ijzers in de muur, dus het signaal gaat niet zo heel ver, zelfs met een wifi repeater.
    Same here. Mesh systemen kunnen ook volledig draadloos werken als ik me niet vergis? Dan ga ik voor zo'n D-Link Deco Mesh systeem. Ik ga eerst maar 1 station kopen ipv 3 om eens te testen of dit systeem wel werkt, gaat me ongeveer 60 euro kosten. Later kan ik uitbreiden naar 2 of 3 stations.

Wat ik me alleen afvraag is of deze Mesh systemen mijn internet wel zal versnellen op de 1e verdieping. Waarschijnlijk hangt het ervan af hoeveel stations ik ga gebruiken.

iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Same here. Mesh systemen kunnen ook volledig draadloos werken als ik me niet vergis? Dan ga ik voor zo'n D-Link Deco Mesh systeem. Ik ga eerst maar 1 station kopen ipv 3 om eens te testen of dit systeem wel werkt, gaat me ongeveer 60 euro kosten. Later kan ik uitbreiden naar 2 of 3 stations.

Wat ik me alleen afvraag is of deze Mesh systemen mijn internet wel zal versnellen op de 1e verdieping. Waarschijnlijk hangt het ervan af hoeveel stations ik ga gebruiken.
    Die werken inderdaad draadloos, maar door die beton ijzers wil ik zeker zijn dat het internet optimaal werkt. Dus ga gewoon wat cat.6 kabels trekken (als dat werkt). Verste punt is 10 meter en ga 3 adapters gebruiken, 1 voor de slaapkamers achteraan, 1 voor de living en 1 voor in de gaming room.

Heb een mesh kit van Aliexpress besteld om eens te testen, heb een switch van hetzelfde merk en dat werkt perfect. Scheelt ook een pak in prijs met die van bekendere merken.

Het zal je internet snelheid niet boosten, maar wel verbeteren en stabieler houden.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waar ik ook geen weet van heb: Werken zulke mesh systemen goed samen met de standaard Telenet modem/router?

M.a.w. moet ik de "router" functionaliteit uitzetten van de Telenet modem? En het master mesh station verbinden met de modem via een ethernet kabel. Dan heb ik normaal geen interferentie, dus alleen het signaal van de mesh stations zal ik dan hebben.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
    Laatst gewijzigd door ozkaaan; 24 oktober 2019 om 21:52

iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Waar ik ook geen weet van heb. Werken zulke mesh systemen goed samen met de standaard Telenet modem/router?

M.a.w. moet ik de "router" functionaliteit uitzetten van de Telenet modem? En het master mesh station verbinden met de modem via een ethernet kabel. Dan heb ik normaal geen interferentie, dus alleen het signaal van de mesh stations zal ik dan hebben.

Je moet sowieso de wifi van de telenet modem/router uitschakelen. Dus die modem zal gewoon als een verdeelpunt werken. Het main station van die mesh adapter moet je inderdaad aansluiten op je modem, de setup stappen volgen en dan de rest inschakelen. Normaal vind die main station de rest vanzelf.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb de TP-Link Deco M4 gekocht. 1 station bekabeld naast de Telenet modem geplaatst. En een tweede naast mijn pc op de 1e verdieping.

Een snelheidswinst is het zeker. Van 15 mbps naar 150 mbps. En netwerk lijkt super stabiel te zijn. Geen spijt van de 150 euro die ik uitgegeven heb!

Er ligt nog een 3e station maar heb geen idee wat ermee te doen. Voorlopig zijn 2 ruim voldoende.

Wat wel raar was, was dat de youtube app op mijn smart tv daarjuist even een lag heeft gehad. De tv is bekabeld met de master Deco station. Dat was even schrikken maar daarna niet meer gehad.

Dus even schetsen, elke Deco heeft 2 ethernet poorten en is ingesteld als Router.

Coax kabel --> Telenet modem --> master Deco --> Smart TV

Slave Deco --> PC op 1e verdieping

Pijltjes zijn ethernet kabels.

Regels voor berichten