Discussie: Opstart loop

MaTraK's schermafbeelding
    iTrader
    99 (100%)

Opstart loop

Opsomming van een hardnekkig boot probleem:
    Na opnieuw aanzetten van de switch achteraan voeding (na een weekje verlof) start pc op om daarna direct weer uit te vallen.
    LED's branden en fan's beginnen te spinnen om daarna direct weer te stoppen. En bij direct geraakt hij zelfs niet in boot of post van bios dus van windows is zelfs geen sprake.
    Na een sec of 2 doet hij opnieuw poging van zichzelf met hetzelfde resultaat. Er zijn LED (boot/cpu/vga) die aangeven waar hij zit in post maar daar brand geen enkel van.
    Er staat wel nog stroom op de usb poorten want ik kan er dingen mee opladen en lampje van netwerkpoort flikkert als ik kabel inprik, ook mijn scherm komt ffkes uit standby omdat hij signaal ontvangt.
    Vorig jaar hetzelfde probleem gehad maar dan kunnen oplossen met batterij van cmos eens uit halen en te clearen. Nu lukt dat nimmer.
    Maar daarna vele maanden aan een stuk waar hij bij eerste cold boot herstart en bij 2de boot doorstart en werkt zoals het hoort, gamen & temps geen probleem, rockstable.
    Maar switch van voeding stond altijd aan, ik zette de pc uit via afsluiten in windows.

Dingen die ik al gebrobeerd heb:
    *met 2 andere voedingen zelfde resultaat
    *ram latjes verwijderd/verwisseld/zonder
    *kabels van hdd etc losgekoppeld
    *met en zonder gpu
    *cpu fan afgehaald en controle cpu/socket
    *batterij cmos vervangen

Al een weekje dingen zitten proberen en de motivatie begint te zakken.
    Vermoeden ligt bij mobo of in slechste geval CPU.

Nog iemand tips

Specs:
    NZXT 340
    Corsair RM650x
    Asus ROG STRIX B360-H GAMING
    Intel i5 8600 non K
    Scythe Mugen 5
    Ballistix DDR4 sport LT 2x8gb 2666
    Seagate 2tb SATA600 7200
    Crucial SSD MX500 500gb M.2
    MSI 1070 GAMING X
    4x Artic F12 PWM PST

Alles behalve GPU (2de hands) aangekocht bij Megekko, nog in garantie.
    PSN: lookie_007

iTrader
    99 (100%)
    Moest ik het weten welk component faalt, dan haal ik nieuw en vervang het maar ik kan zo een paar dingen vernieuwen terwijl kans bestaat dat het probleem blijft.

Zijn er shops waarvan de technische dienst aan te raden is, want op den duur zal er niks anders opzitten.
    Ik veronderstel dat die de componenten afzonderlijk kunnen testen en uitsluiten wat het probleem is want ik heb hier geen mobo's en cpu's op overschot

Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    eens ram uithalen en terug steken, werken met 1 lat in ander slot, ...
    The Exit is here -------------- Or here www.samexit.be
    LEEST ER NU NIEMAND NOG EEN HANDLEIDING???????
    veel probs zijn opgelost als men gewoon eens een handleiding zou lezen

iTrader
    99 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exit Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    eens ram uithalen en terug steken, werken met 1 lat in ander slot, ...
    Getest zonder latjes, dan met elk afzonderlijk en ook andere slots geprobeerd

Xitra's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    **NVM
    Zie net dat je al 2x een voeding test hebt gedaan.
    PSN/Steam/Origin: Xitra - Add me!
    Cause I'm gonna murder, "Y" kill "O" and even "U"

iTrader
    11 (100%)
    Ik heb dat probleem ook eens voorgehad met een Sandy bridge bordje, ik het dat vervangen en het werkte allemaal terug.

Je mobo moet 2 pins van de 24pin connector "shorten" opdat de voeding 12V blijft geven, wat nodig is voor quasi alle componenten inc. fans. Het feit dat die even aangaan, duidt erop dat je PSU ze effectief even 12V geeft. Het lijkt erop dat je mobo die essentiële functie bij het opstarten niet meer doet. De power switch (van je case) is aangesloten op je mobo en die heeft altijd 5V als de stekker insteekt en de knop van je PSU aan staat als ik me niet vergis. Als je daarop drukt, moet je mobo dat signaal gebruiken om de PSU aan te zetten (via het shorten van die 2 specifieke leads) en het omgekeerde bij afzetten. Het lijkt erop dat die dat niet meer doet, of maar heel even... Ik geloof niet dat je dat eenvoudig kan repareren en zou een RMA van dat bord proberen...
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    99 (100%)
    Heb onlangs pc binnen gedaan bij een lokale winkel na aanraden van iemand. Die beloofde grondige analyse (gratis) en heeft dat dus ook gedaan.

Na uitleg van wat ik al gedaan had dacht hij ook van cpu of mobo. Die kerel heeft dan ook met andere cpu in mijn mobo en mijn cpu in ander mobo geprobeerd. Kon vrij snel bevestigen dat het aan mobo lag.

Ik heb dan een ander mobo laten bestellen + installeren. Zou normaal morgen in orde moeten zijn.

iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaTraK Bekijk bericht
    Heb onlangs pc binnen gedaan bij een lokale winkel na aanraden van iemand. Die beloofde grondige analyse (gratis) en heeft dat dus ook gedaan.

Na uitleg van wat ik al gedaan had dacht hij ook van cpu of mobo. Die kerel heeft dan ook met andere cpu in mijn mobo en mijn cpu in ander mobo geprobeerd. Kon vrij snel bevestigen dat het aan mobo lag.

Ik heb dan een ander mobo laten bestellen + installeren. Zou normaal morgen in orde moeten zijn.
    Goed dat je dat kon uitsluiten. Nu lang wachten op een RMA waarschijnlijk...
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    99 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zephir Bekijk bericht
    Goed dat je dat kon uitsluiten. Nu lang wachten op een RMA waarschijnlijk...
    Waarschijnlijk.

Merci voor de tips hier!

iTrader
    99 (100%)
    Bevestiging dat systeem weer draait als een zonnetje na vervanging mobo. Geen opstartissues meer.

Allen dank.

Regels voor berichten