iTrader
    0

Back-up van WD My Cloud

Het zit zo, ik heb een WD My Cloud (2TB) in thuis netwerk (opslag foto's, toegang tot muziek & film bibliotheek, Time Machine back-up, ...).
    Is er een manier om een gemakkelijke back-up te maken (in het ideaal automatisch) van deze harde schijf?

De bedoeling is om deze 2de schijf mobiel te houden en snel te kunnen meenemen op bv. vakantie.

Ben geen echte PC expert, dus hoe simpeler, hoe liever

iTrader
    10 (100%)
    Hey

Er zijn een aantal manieren, de ene al gemakkelijker als de andere.

Eerst de basics: backups doe je best volgens de 3-2-1 regel: (minstens) 3 kopies van bestanden, op 2 verschillende dragers, waarvan minstens 1 op een andere fysieke locatie. Dus bijvoorbeeld een vakantiefoto op je mac, op je MyCloud en dan nog op een 3e schijf die je niet in huis hebt...

Als je die regel niet volgt, is je back-up plan nogal gevoelig voor dataverlies (een dief of een brand of blikseminslag neemt normaal je Mycloud en de fysieke schijf die eraan hangt mee).

Dus als je dat toepast op je Mycloud, heb je idealiter die data nog op een andere plek in huis (bijvoorbeeld je mac, of verspreid over meerdere computers in je gezin, dat maakt niet uit), een centrale kopie op je Mycloud (die je als "NAS" gebruikt: network attached storage) en maak je dan een kopie van of je schijf / alle schijven van je computers in je gezin of van de Mycloud op iets fysiek dat je elders bewaart (op kantoor, bij een familielid, in de cloud, etc...). Met zulke setup moet je je normaal geen zorgen maken over dataverlies.

Je kan normaal aan je huidige NAS een externe harde schijf hangen via de USB 3 stekker die daarop zou moeten zitten. Met een externe harde schijf die minstens even groot is als de data op je NAS, kan je dan de ingebouwde functionaliteit van WD gebruiken om je NAS te clonen (Safepoint heet die geloof ik). Eens die kopie rond is, moet je dan eigenlijk die schijf fysiek ergens anders leggen en ze best voor niets anders gebruiken om het risico te beperken dat er daar ook iets mee mis gaat... Niet al te praktisch dus, en jij wil net een externe schijf mobiel blijven gebruiken...

Een andere aanpak is via software vanop je mac de inhoud van de MyCloud syncen naar OF een externe harde schijf die je aan de NAS hangt (kan iets moeilijker zijn om te laten werken zonder safepoint) OF op een schijf die je aan je eigen computer hangt. Ik gebruikte daar wel eens GoodSync voor. Nadeel: je kan je computer niet meepakken tijdens de eerste sync met de NAS en die kan dagen duren... Voordeel: je kan (zal?) gemakkelijker die harde schijf af en toe in je computer prikken dan in je NAS. Dit model werkt alleen als je meer dan 2 kopies hebt van je data, dus naast op de externe schijf en de nas, ook nog eens op je computer of iets anders... Ik geloof dat je dat ook niet zo ziet in jouw use case en enkel op de externe harde schijf een kopie wil bewaren en niet op je mac?

3e optie: Berg het idee van een fysieke schijf op, en ga voor een remote backup via het internet, zoals een cloud back-up. Als ALLE data die op je mycloud staat, ook op 1 computer staat, kan je de normale Backblaze subscription gebruiken en je computer daarmee in de cloud back-uppen, en dan is je NAS extra voor moest je per ongeluk je accountpaswoord voor Backblaze vergeten en/of om veel sneller aan je dat data te kunnen dan ze down te loaden. Wat deftige uploadsnelheden in je abonnement helpen... Onbeperkte opslag, voor 60 euro per jaar en super veilig en per definitie off site... Als je brondata op meerdere machines staat, heb je bij een normale Backblaze voor elke machine een subscription nodig, dat is dus snel een vrij duur idee... Wat je wel kan doen is je NAS dan op je externe schijf kopiëren, en die dan aan je computer hangen terwijl backblaze die dan back-upt naar de cloud. Dat heb ik een tijd gedaan voor ik een NAS had, maar het is niet feilloos. Je kan die back-ups wel van overal laten lopen dus ook op reis etc...

In dat geval, zou ik zelf de Mycloud vervangen door een Synology (al dan niet met behoud van de harde schijf in je MyCloud) en daarop een cloud backup via de service B2 van backblaze opzetten. Daarmee pomp je de hele inhoud van je NAS naar de cloud. Zo doe ik het thuis: 2 macs en 1 PC gebruiken de Synology NAS voor bestandsdeling, zoals het centraliseren van foto's, media voor PLEX, etc.. en ook als timemachine server voor de macs. Die NAS sync ik dan naar Backblaze B2 voor een spreekwoordelijk appel en ei. 3-4 euro per maand (prijs is afhankelijk van een aantal parameters, niet alleen de opslag die je gebruikt, maar ook het tempo waarmee je upload en de bestandsgrootte). Zo heb ik de eenvoud van gecentraliseerde storage die altijd aan staat in huis, en de gemoedsrust van off-site backups en lokale kopies op bronmachines. Voor zover ik weet biedt WD geen connector aan voor B2, Synology heeft dat wel (mogelijk Qnap / Drobo en de andere grotere merken ook, ik gebruik alleen Syno).
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    0
    Thanks Zephir,

De My Cloud safepoint lijkt me inderdaad een optie dat zeer dicht aansluit bij m'n idee.
    Ik heb gezien dat je deze kan plannen ook, dat hij om de X aantal dagen / weken / maanden een update maakt.

Weet je toevallig of de Safepoint de backup volledig opnieuw doet? Of enkel bijwerkt? Bijwerken zou een logische en makkelijkere oplossing zijn natuurlijk

iTrader
    10 (100%)
    Tiens, mijn hele vorige post lijkt niet toegekomen te zijn...

Ik weet het niet zeker van Safepoint, maar quasi alle back-up software (op Cloning software zoals Carbon Copy Cloner na) doet na een eerste full-backup daarna "incrementele back-ups" zoals ook timemachine dat doet... Anders is er veel te veel schijfruimte nodig en dat is quasi nooit wenselijk.
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zephir Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Tiens, mijn hele vorige post lijkt niet toegekomen te zijn...

Ik weet het niet zeker van Safepoint, maar quasi alle back-up software (op Cloning software zoals Carbon Copy Cloner na) doet na een eerste full-backup daarna "incrementele back-ups" zoals ook timemachine dat doet... Anders is er veel te veel schijfruimte nodig en dat is quasi nooit wenselijk.
    Lijkt me inderdaad logisch, zeker naar schijfruimte toe.
    Bedankt voor je info. Ga ermee aan de slag zodra de verhuis rond is

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The-G-Master Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Lijkt me inderdaad logisch, zeker naar schijfruimte toe.
    Bedankt voor je info. Ga ermee aan de slag zodra de verhuis rond is
    succes!

Tags for this Thread

Regels voor berichten