Discussie: Thuisnetwerk

iTrader
    7 (100%)

Thuisnetwerk

Goede avond iedereen,

Wij gaan binnenkort renoveren en daarbij gaan we ook (in de meeste kamers) internet verbinding leggen.
    Mijn oog is gevallen op Cat5e (solid kabel) die ik dan een voor een wil aansluiten op een 24 gigabit poort POE. Bedoeling is om de switch direct na de modem te installeren.
    Situatie zou als volgt zijn:
    Living ongeveer 5 wandcontactdozen (ieder contact is 1 utp verbinding)
    Salon ubiquiti uac-ac-wall (kabel ligt in de muur naar de poe switch)
    Keuken idem als salon
    Bureau ruimte 2 aparte utp verbindingen (wandcontactdozen) en dan nog 1 ubiquiti uac-ac-wall
    Dan op eerste verdieping:
    Gang uac-ac-wall
    Kleine slaapkamer utp verbinding (wandcontactdoos)
    Grote slaapkamer 2 aparte utp verbindingen (wandcontactdozen)
    En als laatst de zolder enkel en alleen utp kabel voorzien.

Dus in totaal heb ik 14 poorten nodig waarvan er 3 AC zijn op POE.

Nu was mijn vraag:

Moet de digicorder rechtstreeks aan de nieuwste modem hangen of kan deze ook mee opgenomen worden aan de switch?

Indien jullie andere oplossingen hebben stel ze gerust voor

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Digicorder Telenet? Zoja, die moet IP krijgen van Telenet (mag dus niet achter eigen router komen te staan).
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    in zijn geval is het enkel een switch als ik het goed begrijp, dan zal dat gewoon werken, telenet digicorder mag op de switch aangesloten zijn. moet gewoon in hetzelfde netwerk na de all-in-one zijn.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    11 (100%)
    Hangt er wat vanaf: Als je een modem only hebt, dan zou ik je dat ten stelligste afraden omdat je alles op je LAN dan open zet naar de buitenwereld. In dat geval moet je zelf eerst een router voorzien (bv. een USG van Ubiquiti) en daarachter pas je POE switch. De digicorder moet je dan VOOR die router of gateway hangen al de rest erachter.

Heb je -wat ik vermoed- een modem+router+switch+AP van Telenet (wat men standaard uitlevert) dan staat je switch achter de firewall van de ingebouwde router van Telenet en dan is er geen probleem. Je kan die digicorder volgens mij eender waar op de switch hangen, als de ingebouwde router van Telenet die digicorder maar een zelf IP geeft via DHCP.
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Even ter zijde: ik zou nooit cat 5e trekken, maar minstens 6e.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Goeie opmerking!
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Cat.6 of Cat.6a. Cat.6e besta niet.

Gewone cat.6 is zeker meer dan voldoende tenzij je 10GBit lokaal netwerk wil. Maar dan moet je die poort hebben, wat praktisch geen enkel toestel ondersteund, behalve high-end moederborden of PCIe 10GBit kaartje.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    officieel kan cat5.e geen 10Gigabit aan, enkel maximaal Gigabit, maar op korte afstanden werkt Cat5.e wel op 10Gbit perfect.

je moet eigenlijk vooral maken dat je full copper UTP of FTP gebruikt, en geen CCA (copper clad aluminium) want cca kabels zijn meestal de hele goedkope en soms gebeurt het dat je er met moeite 100Mbit uithaalt.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RealRoot Bekijk bericht
    officieel kan cat5.e geen 10Gigabit aan, enkel maximaal Gigabit, maar op korte afstanden werkt Cat5.e wel op 10Gbit perfect.

je moet eigenlijk vooral maken dat je full copper UTP of FTP gebruikt, en geen CCA (copper clad aluminium) want cca kabels zijn meestal de hele goedkope en soms gebeurt het dat je er met moeite 100Mbit uithaalt.
    Ja bedoeling is om sftp kabel te trekken die 100 procent koper is ipv CCA kabel.
    Denk dat cat 6 voor mij niet de moeite is. Heb tot nu toe geen toestellen die 10Gbit ondersteunen maar wel 1 Gigabit. Vandaar mijn keuze.

Inderdaad ik heb een modem+router van Telenet (zo een wit bakje .

Misschien om zeker te zijn de digicorder rechtstreeks laten vertrekken vanuit de modem en dan een andere kabel naar de switch die dan alles regelt voor mijn andere apparaten.

Regels voor berichten