Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)

AMD Ryzen 2700x temps

Ik heb een 4 maanden oud pc gekocht, zelf samensgesteld door de verkoper.

Als ik via Ryzen master de temps nakijk idle zit hij 30 graden ofzo maar vanaf het moment dat ik een tab open in chrome of dergelijke banale zaken stijgt die temp tot 37-40 graden, en dan zakt die terug naar 30, en stijgt hij terug als ik iets doe.
    De build is wel een ITX build en het is ook met stock koeler.
    Tijdens gamen blijft die raar genoeg stabiel met temps tussen 55-60°

Ik zou misschien de stock koeler kunnen vervangen door een aftermarket maar ik heb niet echt veel ervaringen met een ITX build op wat moet ik letten als ik een aftermarket koeler zoek?
    Of zijn die temps normaal voor een AMD ?
    (mobo is Asrock Fatality X470), case is een Fractal Design Define Nano S.

L242RU5's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gentei Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb een 4 maanden oud pc gekocht, zelf samensgesteld door de verkoper.

Als ik via Ryzen master de temps nakijk idle zit hij 30 graden ofzo maar vanaf het moment dat ik een tab open in chrome of dergelijke banale zaken stijgt die temp tot 37-40 graden, en dan zakt die terug naar 30, en stijgt hij terug als ik iets doe.
    De build is wel een ITX build en het is ook met stock koeler.
    Tijdens gamen blijft die raar genoeg stabiel met temps tussen 55-60°

Ik zou misschien de stock koeler kunnen vervangen door een aftermarket maar ik heb niet echt veel ervaringen met een ITX build op wat moet ik letten als ik een aftermarket koeler zoek?
    Of zijn die temps normaal voor een AMD ?
    (mobo is Asrock Fatality X470), case is een Fractal Design Define Nano S.
    Ryzen kan nogal warm worden bij het overklokken, maar 60 graden is zeker niet te veel onder last. Het stijgen naar 40 graden bij starten van applicaties kan je waarschijnlijk toeschrijven aan de xfr, de cpu overklokt zichzelf automatisch naar 4.3ghz op één core.

Tenzij het geluid jou stoort zou ik er geen geld tegen smijten. Mijn setup is ook mini-itx, en voor goede performance heb je een aio nodig die de warmte direct uit de case blaast. Dit is nogal duur en alleen bij overklokken het geld waard. Heb destijds ook een bequiet dark rock pro 2 geprobeerd, in een kleine case is luchtkoeling niet aan te raden. Scheelt 20 graden...
    r5 2600 @ 4.2ghz - corsair/noctua H105 - gskill tridentz 16g 3200mhz - Biostar X370GTN -Custom vega 56 hybrid - 2x 3TB hitachi hdd - 500gb 950pro+ 850evo
    In een rugzakvriendelijke fractal core 500
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L242RU5 Bekijk bericht
    Ryzen kan nogal warm worden bij het overklokken, maar 60 graden is zeker niet te veel onder last. Het stijgen naar 40 graden bij starten van applicaties kan je waarschijnlijk toeschrijven aan de xfr, de cpu overklokt zichzelf automatisch naar 4.3ghz op één core.

Tenzij het geluid jou stoort zou ik er geen geld tegen smijten. Mijn setup is ook mini-itx, en voor goede performance heb je een aio nodig die de warmte direct uit de case blaast. Dit is nogal duur en alleen bij overklokken het geld waard. Heb destijds ook een bequiet dark rock pro 2 geprobeerd, in een kleine case is luchtkoeling niet aan te raden. Scheelt 20 graden...
    20 graden lijkt mij toch de moeite niet?

iTrader
    2 (100%)
    dat is met een zware overklok, mijn chip kan niet hoger zonder (te) hoge voltage. Deze wou boven de 90 graden gaan met de tower cooler, met de h105 blijft het rond de 70 graden.

Stock aan 60 graden resulteert niet in degradatie, met de levensduur moet je niet inzitten. Mocht het geluid storen is een 120mm AIO misschien wel de moeite, eg die bequiet silent loop 120 op het forum
    r5 2600 @ 4.2ghz - corsair/noctua H105 - gskill tridentz 16g 3200mhz - Biostar X370GTN -Custom vega 56 hybrid - 2x 3TB hitachi hdd - 500gb 950pro+ 850evo

iTrader
    23 (100%)
    dat is met een zware overklok, mijn chip kan niet hoger zonder (te) hoge voltage. Deze wou boven de 90 graden gaan met de tower cooler, met de h105 blijft het rond de 70 graden.

Stock aan 60 graden resulteert niet in degradatie, met de levensduur moet je niet inzitten. Mocht het geluid storen is een 120mm AIO misschien wel de moeite, eg die bequiet silent loop 120 op het forum
    geluid stoort helemaal niet hij is vrij stil vind ik.
    Stock komt hij niet aan 60 graden dat was wanneer ik gamede dat hij 55-60 werd.

iTrader
    2 (100%)
    Met stock bedoel ik zonder overklok, 60 graden onder last is veilig

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Van die kleine temp spikes bij het openen van Chrome moet ge u niks aantrekken. Dat is 1 core heel eventjes belast wordt en dan schiet de interne core temp de hoogte. Dat is echt de temp in de core en zelfs met een goeie koeler gaat dat niks veranderen. Het oppervlak van de CPU zal amper warmen worden wanneer zoiets gebeurd voor 1 second.

Mijn 8700k draait op 5ghz met waterkoeling en die zit rond de 23-25°C te idlen, maar die schiet ook op 1 core voor een fractie van een seconde naar 45°C als ik Chrome opstart.

Het belangrijkste is dat uw CPU niet te warm wordt tijdens het gamen of bij het gebruik van andere programma's. Zolang die maar 60°C wordt bij het gamen, is dat dik in orde.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Van die kleine temp spikes bij het openen van Chrome moet ge u niks aantrekken. Dat is 1 core heel eventjes belast wordt en dan schiet de interne core temp de hoogte. Dat is echt de temp in de core en zelfs met een goeie koeler gaat dat niks veranderen. Het oppervlak van de CPU zal amper warmen worden wanneer zoiets gebeurd voor 1 second.

Mijn 8700k draait op 5ghz met waterkoeling en die zit rond de 23-25°C te idlen, maar die schiet ook op 1 core voor een fractie van een seconde naar 45°C als ik Chrome opstart.

Het belangrijkste is dat uw CPU niet te warm wordt tijdens het gamen of bij het gebruik van andere programma's. Zolang die maar 60°C wordt bij het gamen, is dat dik in orde.
    Mijn vorige pc was een intel i5-4670 met een aftermarket koeler en die had die spikes niet, mss een graad ofzo, daarom dat ik het raar vind van de AMD.

Wat is eigenlijk de limiet van de Ryzen want ik denk dat hij in de zomer wel warmer gaat zijn.

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gentei Bekijk bericht
    Mijn vorige pc was een intel i5-4670 met een aftermarket koeler en die had die spikes niet, mss een graad ofzo, daarom dat ik het raar vind van de AMD.

Wat is eigenlijk de limiet van de Ryzen want ik denk dat hij in de zomer wel warmer gaat zijn.
    Die Ryzen kan zichzelf overclocken, dus dat zal ook wel invloed hebben. Vanaf 95°C beginnen ze te throttlen, dus je moet daaronder blijven.
    Dus zelfs al stijgen de temps nog 10°C deze zomer, dan heb je nog steeds genoeg marge.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    23 (100%)
    cool bedankt voor de info!

iTrader
    3 (100%)
    Een nog niet eens zo een dure koeler: Gelid Solutions Phantom Black scheelde bij ne maat zijne pc toch een 15/18 graden met deze cpu, case: FD R5

iTrader
    23 (100%)
    Kan je eigenlijk via die Ryzen master niet instellen dat de CPU in een bepaalde modus niet zijn snelheid naar boven gaat zetten.
    Gisteren wat in het oog gehouden en die zit constant dus een of 2 cores te versnellen naar 4,3 Ghz.
    En soms temp spikes naar 50 graden niet gamend.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iTrader
    2 (100%)
    je kan in de bios xfr uitzetten, maar waarom? De pc reageert sneller met die 2 cores op volle snelheid.

Ik betwijfel dat je xfr zo kan instellen dat die zichzelf automatisch aan- en uitzet. Wel kan je twee modi gebruiken in Ryzen master, één zonder xfr, de ander met. Moet je wel manueel aanpassen. Xfr kijkt naar de temperatuur v/d chip, wanneer de cpu niets doet is die koel genoeg om 2 cores op 4.3 te zetten. Kan je helaas niet omheen

iTrader
    23 (100%)
    je kan in de bios xfr uitzetten, maar waarom? De pc reageert sneller met die 2 cores op volle snelheid.

Ik betwijfel dat je xfr zo kan instellen dat die zichzelf automatisch aan- en uitzet. Wel kan je twee modi gebruiken in Ryzen master, één zonder xfr, de ander met. Moet je wel manueel aanpassen. Xfr kijkt naar de temperatuur v/d chip, wanneer de cpu niets doet is die koel genoeg om 2 cores op 4.3 te zetten. Kan je helaas niet omheen
    Nee is gewoon ik ben die hoge temps niet gewend en voel mij er niet veilig bij voor de CPU dan.
    Ze zitten niet constant op die snelheid maar spiken constant. Spiken naar volle snelheid en zakt terug, terug naar boven, terug naar beneden. Ben dat niet gewend van de CPU.
    Mijn vorige was een i5 en die was anders. Maar ja das een cpu van 5 jaar geleden of ouder.
    En ook zat hij gisteren avond tussen de 35-50 graden heel de tijd.

iTrader
    2 (100%)
    De chip heeft dubbel het aantal echte cores tov een i5 van vroeger, plus nog eens HT die de temps naar boven trekt -en dat alles onder een stock koeler. 50 graden is niets imo.

Nu als je je echt zorgen maakt kan het geen kwaad om er een betere koeler op te zetten, maar nodig is het niet

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten