Jedi M.S.'s schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)

10 jaar oude laptop: upgraden of vervangen?

Hey,

M'n vrouw haar laptop is ondertussen 10 jaar oud. Het betreft een Dell Studio 1537:
    - Intel PM45 chipset
    - Core 2 Duo CPU T5800
    - 2x2GB DDR2 RAM
    - ATI Mobility Radeon HD 3400 GPU
    - Seagate ST9500420ASG 512GB 7200RPM HDD
    - Oorspronkelijk Windows Vista, maar nu Windows 10 64bit

Ze gebruikt haar laptop zelden omdat hij zo traag gaat. Herinstallatie al geprobeerd, doet niet veel. Is het de moeite om hier een SSD in te steken, en misschien een RAM / CPU upgrade? Of zal de chipset dan voor een bottleneck zorgen?
    Een 240GB SSD kost max €50, en 8GB DDR2 RAM en een nieuwe CPU zullen ook wel zoveel niet kosten. Lijkt mij een leuk projectje, maar ik wil ook geen geld verspillen

Ze gebruikt die enkel om te browsen, foto's op te bekijken en documenten op te bewerken. Very basic stuff dus.
    Een nieuwe laptop is obvious, maar ze is zo iemand die extreem gehecht is aan wat ze heeft, en de laptop werkt nog dus wil ze hem niet vervangen

De moeite waard?

DyNaRaX's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    heb hier ook nog Core2Duo pc's en laptops in gebruik voor wat te surfen, allemaal voorzien van een ssd en die zijn terug bruikbaar voor surfen en wat office werk.

Zou de moeite niet doen voor extra ram of andere cpu
    “Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.”

iTrader
    39 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DyNaRaX Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    heb hier ook nog Core2Duo pc's en laptops in gebruik voor wat te surfen, allemaal voorzien van een ssd en die zijn terug bruikbaar voor surfen en wat office werk.

Zou de moeite niet doen voor extra ram of andere cpu
    Na wat opzoekingswerk blijkt dat de beste CPU je er kan insteken de Core2Duo T9900 is. Dat zou toch wel een serieuze upgrade zijn (Bijna een volledige GHz sneller), en op eBay vind je die voor €40. Of zou je dit nog steeds niet doen?
    PS: de laptop verlaat het huis nooit, dus mobility en batterij duur maakt niet uit

L242RU5's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Upgraden heeft geen zin. Ik ben niet eens zeker dat die laptop sata 2 ondersteund. Indien wel is een ssd misschien wel de moeite, maar verwacht geen mirakels.

Eventueel kan je er wel linux op zetten, dat samen met een ssd zou alles veel vlotter maken. Anders kijk je beter voor een gebruikte thinkpad ofzo, een T420 met een i5 kost 120 euro, een nieuw toetsenbord en trackpadsticker samen 30 euro. Veel betere investering imo

Een T9900 zou véél sneller zijn, maar past niet in die laptop. De T5800 heeft een 800mhz fsb, de T9900 een 1066mhz
    r5 2600 @ 4.2ghz - corsair/noctua H105 - gskill tridentz 16g 3200mhz - Biostar X370GTN -Custom vega 56 hybrid - 2x 3TB hitachi hdd - 500gb 950pro+ 850evo
    In een rugzakvriendelijke fractal core 500

DyNaRaX's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    cpu wissel zou ik niet doen, daarvoor moet je de laptop volledig openvijzen, kans op miserie is te groot.
    En dan moet je bios en mobo de cpu ook nog ondersteunen...
    “Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.”

iTrader
    39 (100%)
    Thanks ik bekijk het eens

iTrader
    0
    Je kan zonder problemen een SSD plaatsen in die laptop, je zal een mooie snelheidswinst hebben maar ik zou toch opteren om een tweedehands laptop te kopen.
    Voor een 200-250 euro koop je al een i5 (zelf al een i7) met 8Gb ram. 2dehands staat er vol van.

Arakesh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb ooit ook een oud beestje geupgrade met een SSD. Er is winst.
    Maar het ging mij nog te traag.
    Heb em van miserie uit elkaar gedraaid.
    Zoals de persoon boven mij zei.
    Elke cheap laptop of vrij recente tweedehands is minstens tien keer beter
    New rig : status pending: Case: Fractal design define R6 Ubs-C TG Gunmetal,
    Current rig: i5 3570k , 16 GB Kingston hyper fury x DDR3 1333Mhz, Asus P8Z77-V LX (LGA1155) moederbord
    gigabyte windforce GeForce GTX 960, 500GB Samsung 850 Evo, 2x WD Black 1TB. Case: corsair carbide 300 R.
    Antec 650W bronze PSU.

Regels voor berichten