iTrader
    22 (100%)

Gesplitte wireless networks - hoe 1 netwerk maken?

Situatieschets van bij kennissen:

https://i.imgur.com/AcGrouF.png

=> Modem = stokoude Cybersurfr, kan niet gemanaged worden via Mijn Telenet
    => Hub = hubje dat tegen de Cybersurfr geplakt hangt en van waaruit UTP-kabels vertrekken naar wireless router A en B (in apart gebouw) en naar DIgicorder

Wireless Router B bedient een soort thuiskantoor met een paar laptops, een multifunctional en een NAS. Eigen wireless netwerknaam, IP-range 192.168.1.x, netwerkshares en dergelijke werken.

Wireless Router A bedient een paar tablets/smartphones in huis, en daar zien we rare dingen
    - tablet en smartphones die er al een tijd op werken, werken
    - tablet lijkt echter een direct internet-IP te krijgen
    - verbind ik eigen smartphone of laptop op het wifi-netwerk, dan kan ik connecten maar krijg ik geen internet access
    - sowieso kan ik met devices die op dit wireless hangen geen devices zien die achter Router B hangen

Wat ik voor hen wil verwezenlijken:
    Eigenlijk wil ik alles in 1 groot netwerk krijgen ipv 2 separate netwerken. Maw als ik achter router A een NAS hang wil ik die kunnen zien op de laptops achter router B. Maar gezien ze eigenlijk in parallel staan en niet in serie weet ik niet direct of ik dat ook voor mekaar kan krijgen.

Mijn initieel idee:
    - hub die achter de modem hangt vervangen door een router
    - deze router als DHCP laten dienen en DHCP uitzetten op de wireless routers
    - done?

Klopt dit, of zou het ook kunnen met de aanwezige hardware en moet ik gewoon de bestaande wireless routers tegoei configureren?

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Om het snel te doen zou ik het volgende doen:

1. Hub wegdoen
    2. Ethernetkabel van uw modem in router 1 steken
    3. Aan router 1 sluit je dan de digicorder aan een een ethernet kabel naar router 2
    4. Bij router 2 plaats je de ethernet kabel dan in een van de lan poorten (niet die waar je normaal de modem aansluit)

Dan hoef je niet speciaal een extra router aan te schaffen. That's it, eventueel kan je dan DHCP uitzetten op router 2 en dan wordt router 2 gewoon een access point.
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    3. Aan router 1 sluit je dan de digicorder aan een een ethernet kabel naar router 2
    Tweede deel hiervan is niet evident helaas. Zijn 2 gebouwen die wat uit elkaar staan, kabel tussen die 2 is lastiger dan gewoon een router kopen :/

Nog een alternatief is misschien vragen aan Telenet om een nieuwe router te plaatsen, die zou dan zelf toch een eengemaakt netwerk moeten kunnen aansturen...

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Tweede deel hiervan is niet evident helaas. Zijn 2 gebouwen die wat uit elkaar staan, kabel tussen die 2 is lastiger dan gewoon een router kopen :/

Nog een alternatief is misschien vragen aan Telenet om een nieuwe router te plaatsen, die zou dan zelf toch een eengemaakt netwerk moeten kunnen aansturen...
    Maar nu loopt er toch ook al een UTP kabel van de hub in gebouw 1 naar de router in gebouw 2?
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Maar nu loopt er toch ook al een UTP kabel van de hub in gebouw 1 naar de router in gebouw 2?
    Yes, maar de hub zit in de kelder en de router in gebouw 1 staat in de living, en alles zit ergens ingegraven. Dus lastige zaak om een kabel tussen die twee routers te krijgen

iTrader
    0
    Situatieschets van bij kennissen:

https://i.imgur.com/AcGrouF.png

=> Modem = stokoude Cybersurfr, kan niet gemanaged worden via Mijn Telenet
    => Hub = hubje dat tegen de Cybersurfr geplakt hangt en van waaruit UTP-kabels vertrekken naar wireless router A en B (in apart gebouw) en naar DIgicorder

Wireless Router B bedient een soort thuiskantoor met een paar laptops, een multifunctional en een NAS. Eigen wireless netwerknaam, IP-range 192.168.1.x, netwerkshares en dergelijke werken.

Wireless Router A bedient een paar tablets/smartphones in huis, en daar zien we rare dingen
    - tablet en smartphones die er al een tijd op werken, werken
    - tablet lijkt echter een direct internet-IP te krijgen
    - verbind ik eigen smartphone of laptop op het wifi-netwerk, dan kan ik connecten maar krijg ik geen internet access
    - sowieso kan ik met devices die op dit wireless hangen geen devices zien die achter Router B hangen

Wat ik voor hen wil verwezenlijken:
    Eigenlijk wil ik alles in 1 groot netwerk krijgen ipv 2 separate netwerken. Maw als ik achter router A een NAS hang wil ik die kunnen zien op de laptops achter router B. Maar gezien ze eigenlijk in parallel staan en niet in serie weet ik niet direct of ik dat ook voor mekaar kan krijgen.
    Vervang uw Hub door Router A. Gooi die hub weg.

Er vanuit gaande dat het wel kan (geen wifi probleem door de router op de hub plaats te zetten):

Stel uw router A in
    - met 2VLANs, verspreid over de poorten:
    - VLAN Telenet, waarin ook de uplink naar de modem zit. In die VLAN steek je ook de digicorder
    - VLAN Intern netwerk, dat is het 192. netwerk waarvan ook de kabel naar het ander gebouw gaat, indien je in gebouw B ooit ook een digicorder wil, trunk dan VLAN Telenet ook over die kabel naar gebouw B. maak in deze VLAN uw DHCP server aan en zorg dat uw DNS en gateway goed uitgedeeld worden.
    - Stel routering in van VLAN Intern netwerk naar VLAN telenet

Stel router B in met
    - allemaal poorten in VLAN Intern 192. netwerk,
    - schakel routering uit, zet wifi in pure AP mode.
    - Dit toestel doet dan dienst als een switch met een ingebouwd AP, geen router.

Endien dit niet kan owv het wireless in gebouw 1, router idem configureren maar wel:
    - managed switch of zetten op de locatie van de Hub en dezelfde VLANs trunken naar de router en gebouw 2.
    - OF een simpel AP zetten op de plek waar de router nu staat en de router zelf TOCH op de plek van de hub zetten.

Dat jij publieke telenet IP addressen ontvangt op uw wireless duidt aan dat er vanalles niet OK is met dat netwerk en dat dit zo snel mogelijk moet verholpen.
    Volgens mij is de security van heel dat systeem zo lek als een zeef. Misschien een goede moment om wat recenter materiaal te kopen, laatste firmwares te installeren en alles goed in te stellen.

Gezien de netwerk tekeningen die je kan maken geloof ik wel dat je dit moet kunnen.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 14 april 2019 om 23:37

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Als je het zonder VLAN's wil fixen, dan mag die hub blijven, maar enkel voor uw Digibox en uw nieuwere router in te pluggen.
    Direct achter de hub moet een router komen te staan die DHCP en NAT doet. Op Router A en B moeten dan ingesteld worden in bridge mode zodat ze werken als een switch en wifi access point.

Als je overal digiboxen wilt kunnen plaatsen, dan ga je aan de slag moeten met managed switches.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

Skoebiedoe's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht

Als je overal digiboxen wilt kunnen plaatsen, dan ga je aan de slag moeten met managed switches.
    Of via die dingen voor netwerk via stroomkabel...hier 3 digiboxen zo aangesloten ...geen enkel probleem.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Dat jij publieke telenet IP addressen ontvangt op uw wireless duidt aan dat er vanalles niet OK is met dat netwerk en dat dit zo snel mogelijk moet verholpen.
    Volgens mij is de security van heel dat systeem zo lek als een zeef. Misschien een goede moment om wat recenter materiaal te kopen, laatste firmwares te installeren en alles goed in te stellen.

Gezien de netwerk tekeningen die je kan maken geloof ik wel dat je dit moet kunnen.
    Voor de duidelijkheid: is niet mijn setup, is bij kennissen. Heb daar vorige week toch even tijd nodig gehad om alle stukjes samen te leggen ivm hoe dat daar eigenlijk allemaal zit, en dat het niet koosjer is lijkt me inderdaad ook wel zo. Eigenlijk heb ik veel goesting om daar zaterdagvoormiddag heen te gaan en met hen naar Telenet te bellen om te kijken of die oude modem niet vervangen kan worden door een nieuwe. Dan zouden er veel problemen van de baan zijn, want die nieuwe zijn manageable via web interface en zijn deftig genoeg qua router om dit thuisnetwerkje deftig in orde te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Als je het zonder VLAN's wil fixen, dan mag die hub blijven, maar enkel voor uw Digibox en uw nieuwere router in te pluggen.
    Direct achter de hub moet een router komen te staan die DHCP en NAT doet. Op Router A en B moeten dan ingesteld worden in bridge mode zodat ze werken als een switch en wifi access point.
    Dit was inderdaad min of meer waar ik eerst aan dacht.

Zelf nog nooit VLAN's ingesteld, zou ik me wel eerst eventjes over moeten inlezen.

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Dit was inderdaad min of meer waar ik eerst aan dacht.

Zelf nog nooit VLAN's ingesteld, zou ik me wel eerst eventjes over moeten inlezen.
    Je moet dan wel router en switches halen die VLAN's ondersteunen. En dan kom je al snel bij semi professioneel materiaal uit met het bijhorende prijskaartje.
    Als het maar om die ene digibox gaat, dan zou ik daar niet mee beginnen.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    22 (100%)
    Vandaag bij de kennissen naar Telenet gebeld. De oude Motorola Surfboard modem mag kosteloos worden omgeruild voor een nieuwe modem/router.

Die dus gebruiken als router en dan enkel nog de wireless routers als AP instellen en we zijn er.

iTrader
    22 (100%)
    - modem + hub vervangen door Telenet modem/wifi router
    - router B in bridge gezet

Dit werkt nu al goed, TN router deelt IP adressen uit, NAS verhuisd naar gebouw 1 en zichtbaar voor alles in gebouw 2, digicorder ook ok.

Alleen is wifi router B een Linksys E2000 die geen native support heeft voor bridge mode. Zitten klooien met DHCP instellingen maar ik krijg het niet in gang. Dus nog even zelf laten DHCP spelen, maar de wifi in gebouw 1 is dus nog een gescheiden netwerk segment.

Maar ik zat nu net te kijken, Telenet biedt gratis een wifi booster of AP aan. Ik denk dus gewoon die router B te elimineren en te vervangen door één van deze opties. Dan zou alles compleet ok moeten zijn.

iTrader
    0
    - modem + hub vervangen door Telenet modem/wifi router
    - router B in bridge gezet

Dit werkt nu al goed, TN router deelt IP adressen uit, NAS verhuisd naar gebouw 1 en zichtbaar voor alles in gebouw 2, digicorder ook ok.

Alleen is wifi router B een Linksys E2000 die geen native support heeft voor bridge mode. Zitten klooien met DHCP instellingen maar ik krijg het niet in gang. Dus nog even zelf laten DHCP spelen, maar de wifi in gebouw 1 is dus nog een gescheiden netwerk segment.

Maar ik zat nu net te kijken, Telenet biedt gratis een wifi booster of AP aan. Ik denk dus gewoon die router B te elimineren en te vervangen door één van deze opties. Dan zou alles compleet ok moeten zijn.
    Een linksys E2000 kunt ge flashen met DDWRT.
    Eens dat gebeurd is doe je ermee wat je wil.
    https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_E2000

Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    linksys statisch ip binnen range van telenet modem zetten
    dhcp uit
    kabel uit wan naar lan poort
    done (bridged)
    The Exit is here -------------- Or here www.samexit.be
    LEEST ER NU NIEMAND NOG EEN HANDLEIDING???????
    veel probs zijn opgelost als men gewoon eens een handleiding zou lezen

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exit Bekijk bericht
    linksys statisch ip binnen range van telenet modem zetten
    dhcp uit
    kabel uit wan naar lan poort
    done (bridged)
    Zo geprobeerd maar niet gelukt :/

Soit, ga de Linksys eruit gooien en er een Telenet AP of wifi powerline zetten. Gratis en geen miserie meer.

Regels voor berichten