iTrader
    0

Setup met laptop en desktop

Hallo,

Ik had graag wat advies over hoe ik het beste een set-up kan creëren waarbij ik kan wisselen tussen laptop en desktop met dezelfde peripherals.

Van mijn werk heb ik een laptop met thunderbolt poort die ik daar enkel met een USB-C connector kan inpluggen in een dock.

Ik had graag net hetzelfde thuis bereikt met als verschil dat ik daar een desktop heb staan die niet beschikt over een USB-C poort. Ik ben bereid eender wat te kopen dat mij in staat stelt om beide te gebruiken zonder kabels telkens te moeten wisselen, ik ben enkel niet zeker wat ik hiervoor nodig heb.

De connecties die ik wil gebruiken met zowel desktop als laptop zijn 1 monitor, muis, toetsenbord, speakers (en bekabeld internet). Dit moet allemaal nog aangekocht worden.

Als monitor dacht ik aan de Samsung LC34H890WJUXEN, met usb-c aansluiting. Deze kan functioneren als een hub met USB en audio aansluitingen. De USB-C kabel kan dan van de monitor naar de laptop gaan. De desktop GPU kan ik apart met de monitor verbinden via HDMI. Enkel weet ik niet of ik de monitor dan ook als hub kan gebruiken voor de desktop gezien die geen USB-C poort heeft (werkt alles nog met een USB-C naar USB-A adaptor?). Hierbij ontbreekt verder ook nog een ethernet connectie naar de laptop (desktop kan wel met een aparte ethernet kabel), dus heb ik waarschijnlijk toch nog iets apart van dock of switch ofzo nodig.

Advies zou heel welkom zijn.

Bedankt!

iTrader
    60 (98%)
    Dit gaat wel, maar zal een nogal dure aangelegenheid worden.

U zal allereerst een multi USB C hub moeten kopen waar je alle poorten op terugvindt zoals video (hdmi/displayport/vga), LAN en gewone usb.
    Voorbeeld: https://www.kamera-express.be/produc...hoCohcQAvD_BwE

Dan een KVM switch zoeken die de juiste poorten heeft voornamelijk dan qua welke type videopoort je wil gebruiken. Deze moet dezelfde zijn zowel op PC als Laptop.

Voorbeeldje hier (wanneer je gewone VGA kabel gebruikt):
    https://www.allekabels.be/kvm-switch...hoClYMQAvD_BwE

Op die manier switch je eenvoudig van laptop naar PC en vice versa met één druk op de knop.

Je kan natuurlijk ook de videopoorten van PC en laptop rechtstreeks naar je monitor aansluiten, dan gebruik je de KVM switch enkel voor je USB (dus muis, keyboard) over te switchen, beeld doe je dan op de monitor zelf.

Ook zeer belangrijk, ik zie dat je een monitor met hoge resolutie voorstelt, deze hogere resoluties zijn dikwijls enkel ondersteund wanneer je via displaypoort of hdmi je monitor aansluit, en niet via vga!
    Komt nog bij dat wanneer je de videosignalen over een KVM switch klaat passeren je maximum resolutie ook meestal gelimiteerd is. Die 4K signalen (of ultrawide) zijn zeer fragiel (heel hoge bandbreedte) dus niet makkelijk die langs een switch te laten passeren zonder verlies.

Dus wanneer je de hoogste resoluties wil gebruiken zal je best een monitor nemen met zowel hdmi (PC) als displayport (laptop) ingang en op de monitor telkens de juiste bron kiezen.

Lan kan je niet via een switch laten gaan, maar indien je slechts 1 lan aansluiting hebt op je bureau makkelijk op te lossen met een goedkope switch
    https://www.alternate.be/D-Link/DGS-...6?event=search

Regels voor berichten