Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    22 (100%)

Beste oplossing thuisnetwerk na Telenet-router

Huidige situatie: gewone Telenet modem regelt alle netwerkverkeer. Wifi enabled, en UTP erin naar een paar plaatsen in huis.

2 problemen:
    1. wifi is traag. Eerst en vooral geen 802.11ac, maar daarbovenop ook gewoon een signaal dat niet ver genoeg draagt denk ik. Gevolg is transferspeeds van rond de 5-8MB/s maximaal. Dus als ik vanop laptop foto's of video's wil overzetten naar NAS (wat snel in de gigabytes loopt) duurt dit gewoon te lang.

2. Telenet router heeft niet genoeg RJ45 poorten. Ik heb in totaal een 7-8 RJ45 aansluitingen in huis, en ik moet dus een selectie maken van de 4 meest belangrijke. Nu worden ze ook niet allemaal gebruikt, maar optimaal is dat toch niet

Ik wil hier dus iets aan doen. Maar hoe pak ik dat het best aan?
    - beste architectuur?
    - beste producten prijs/kwaliteit?

Wat ik in gedachten heb:
    => Wifi op Telenet router uitzetten
    => Degelijke 802.11ac wifi router achter de Telenet router
    => 8-poort switch achter de wifi router
    => alle UTP's op de switch, de router zorgt dan voor het toekennen van IP-adressen?

Klopt dit plaatje een beetje? Verbeteringen? Welke routers/switches zijn aan te raden?

En nog een extra vraag: laat bovenstaande setup nog steeds toe dat de TN digicorders zoals normaal kunnen werken, of zal ik deze kabels wel nog direct op de TN router moeten hangen?

Timmos's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Met een andere router ga je nog steeds problemen ondervinden indien die te ver staat van je WiFi-apparaten, wat het geval zal zijn aangezien je die fysiek bij de Telenet router moet plaatsen (wel het kan natuurlijk in je living staan, maar dan moet je ook via een UTP teruggaan naar de switch die wel bij de Telenet router moet staan, omdat daar al je kabels toekomen. Dus nee, die router moet sowieso bij de Telenet router staan als je chaos wilt vermijden). Ten tweede verlies je DLNA-connectiviteit met je Telenet decoders wegens de verschillende subnetten van de 2 routers, indien je dat zou gebruiken natuurlijk. Ik dacht ook dat interactiviteit wegvalt als je je decoders _niet_ aansluit aan de Telenet modem. Er zijn echter routers die dit verkeer kunnen doorsluizen maar dat is wel wat geavanceerd.

Eigenlijk kan het opgelost worden met een extra access point. Je hebt dan geen router nodig en je netwerk topologie wordt niet nodeloos complexer. Je lost er wellicht de verbindingsproblemen mee op wegens de kortere afstand tot je apparaten. Het enige wat je dan extra nodig hebt, is een switch.

Als je echt gigabytes dient te versleuren zou ik toch kijken of je niet wat apparaten met een UTP kan aansluiten. Topkandidaat is sowieso de NAS want die verplaats je niet. Bedraad netwerk levert je 1 Gbps waar een draadloos netwerk nooit de theoretische bovengrens haalt, en al zeker niet met wat muren tussen de communicerende apparaten.

Ik heb thuis: TN router -> 24-poort switch -> Access Point in tuinhuis. Zonder dat access point had ik in de tuin geen WiFi. Eigenlijk dezelfde situatie als jij maar iets grootschaliger.
    Laatst gewijzigd door Timmos; 23 november 2017 om 10:40

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    22 (100%)
    Bedankt alvast voor het antwoord

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timmos Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Met een andere router ga je nog steeds problemen ondervinden indien die te ver staat van je WiFi-apparaten, wat het geval zal zijn aangezien je die fysiek bij de Telenet router moet plaatsen (wel het kan natuurlijk in je living staan, maar dan moet je ook via een UTP teruggaan naar de switch die wel bij de Telenet router moet staan, omdat daar al je kabels toekomen. Dus nee, die router moet sowieso bij de Telenet router staan als je chaos wilt vermijden).
    Ik denk niet dat de plaatsing een groot probleem is, op zich zit ik er meestal maar een drietal meter vanaf en zit er maar 1 muur tussen, en een meter naast de rechte lijn tussen mij en de router zit een deur.

Zou het niet kunnen dat het wifi-signaal van de TN router niet zo schitterend is en, gekoppeld met het feit dat hij geen ac heeft, ik daardoor wireless dus niet zo snel kan transferen?

Ten tweede verlies je DLNA-connectiviteit met je Telenet decoders wegens de verschillende subnetten van de 2 routers, indien je dat zou gebruiken natuurlijk. Ik dacht ook dat interactiviteit wegvalt als je je decoders _niet_ aansluit aan de Telenet modem. Er zijn echter routers die dit verkeer kunnen doorsluizen maar dat is wel wat geavanceerd.
    DLNA op digicorder is een beetje een dode mus dus wat mij betreft geen probleem, heb ik andere zaken voor. Digicorders aansluiten op TN router is in principe geen probleem.

Eigenlijk kan het opgelost worden met een extra access point. Je hebt dan geen router nodig en je netwerk topologie wordt niet nodeloos complexer. Je lost er wellicht de verbindingsproblemen mee op wegens de kortere afstand tot je apparaten. Het enige wat je dan extra nodig hebt, is een switch.
    Ervan uitgaande dat de afstand tot de router (denk ik) niet echt het grootste probleem is, dan kan ik samenvatten met:
    - switch op TN router hangen lost mijn probleem met aantal beschikbare RJ45 poorten op en kan dus alle poorten in huis verbinden
    - geen digicorder problematieken, ook DLNA blijft mogelijk, want TN router blijft IP's uitdelen?

Correct?

Als je echt gigabytes dient te versleuren zou ik toch kijken of je niet wat apparaten met een UTP kan aansluiten. Topkandidaat is sowieso de NAS want die verplaats je niet.
    Sorry, niet duidelijk genoeg geweest
    De NAS hangt aan het netwerk via UTP. In principe zou ik kunnen voorzien om, bij grote transfers, mijn laptop via UTP aan te sluiten. Zeker goede oplossing, echter iets minder comfortabel. Gebruik kunnen maken van mijn 802.11ac ondersteunende laptop en een nieuwe wifi router zou hier misschien wel een goede tussenweg kunnen zijn. Ook al haal ik dan niet wat UTP zal halen, misschien kan ik de snelheid wel een aantal keer verhogen?

Real-life tests lijken aan te geven dat je met een ac router toch gemakkelijk 250Mbps zou moeten halen, met 1 muur tussen. Dus dat levert me toch al wel 4-6 keer de snelheid op die ik nu heb. Te simplistisch nagedacht?

Even verder denken: kan ik geen AC router kopen, in bridge mode zetten en wifi op TN router disablen? Lijkt me een goede optie want dan heb ik:
    a) een wifi ac netwerk
    b) geen problemen met digicorders (IP's blijven toegekend worden door TN router)
    c) 7 UTP-poorten vrij dus net genoeg (eventueel uit te breiden met switch)

Kan dit werken of denk ik ook hier weer te simplistisch?

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kinxton Bekijk bericht
    Telenet Router LAN --> WAN MikroTik RB2011iL-RM of RB3011UiAS-RM (full gigabit) router LAN --> een of meerdere MikroTik wAP ac's.
    Telenet Router LAN --> WAN MikroTik RB2011iL-RM of RB3011UiAS-RM (full gigabit) router LAN --> PC's, printers & andere apparaten
    Telenet Router LAN --> Digiboxen

Router :
    https://mikrotik.com/product/RB3011UiAS-RM
    Kleiner model kan natuurlijk ook afhankelijk van de exacte noden en dan erachter een switch hangen van 12 of 24 poorten hé.
    Je kan ook nog altijd met meerdere switches werken en VLAN's voor digiboxen en netwerk op te splitsen.
    OK, eens het over VLAN's en dergelijke begint te gaan begint mijn kennis duidelijk wat ontoereikend te zijn. Ik ga het wat eenvoudiger houden denk ik
    Waarom zijn wifi routers eigenlijk zo populair? Puur omdat dat router + wifi AP in 1 device is?

Lijkt me een oplossing die inderdaad wel interessant kan zijn. Laat me ook toe om, weliswaar in dezelfde ruimte, de AP hoger te installeren. Moet ik even over nadenken.

Mijn favoriete access points :
    https://mikrotik.com/product/RBwAPG-5HacT2HnD
    €75 valt me nog zeer goed mee eigenlijk.

Gebruik aub geen 'WiFi router' maar een access point... Zo heb je één netwerk en geen 2-3 verschillende netwerkjes.
    Hmm... Als ik een wifi router installeer met switch achter, heb ik toch evenveel netwerken vergeleken met bovenstaande oplossing? Maw het netwerk van de TN router (dat ik niet zou gebruiken) en dat van de wifi router?

Ter info, 2.4GHz WiFi reikt verder door muren heen dan 5GHz, maar is natuurlijk nog altijd trager. Als je echt 5GHz wenst te gebruiken, dan moet je toch wel access points bij plaatsen waar die nodig zijn.
    En ook in de hoogte hangen op 2 à 3m of hoger als het natuurlijk kan in je woning, zo heb je nog beter bereik.

Meestal staat een router van Telenet laag bij de grond aan de stopcontacten en andere aansluitingen, wat natuurlijk een slecht signaal geeft op langere afstanden.
    Vandaar best de Telenet router negeren, WiFi erop uitzetten en je eigen apparatuur achter zetten.
    TN router hangt idd redelijk laag. Laatste ligt idd in de lijn van wat ik dacht, alleen splits jij het verder op in router & AP.

Vraag: wat is de toegevoegde waarde van er zo'n RB2011iL-RM of RB3011UiAS-RM tussen te hangen? Wat levert dit extra op tov switch en AP op de TN router te hangen en wifi op TN router te disablen?

Timmos's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Zoals al gezegd hierboven, gebruik een access point en geen router. Hetgeen je wilt doen is een bestaand wired network uitbreiden naar wireless space. Dus: access point. Bridging is iets anders.

Dus ofwel koop je een puur AP met AC functionaliteit en anders een AC router die je in AP-mode zet, maar niet in bridge.

Ik raad aan om zowel 2.4 als 5 GHz te activeren. Bijvoorbeeld, een Chromecast ondersteunt geen 5 GHz.

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    22 (100%)
    OK, bedankt beide...

Samengevat:
    - wifi disablen op TN router
    - AP kopen
    - indien huidige mogelijkheden TN router volstaan: switch achter TN router
    - indien niet: nieuwe router achter TN router

Yes?

iTrader
    22 (100%)
    Ik zit net te bedenken dat ik nog iets over het hoofd zie.

Stel, 1 UTP loopt naar een plaats waar digicorder en console staat. Ik wil de digicorder interactief houden, en ik wil de console bekabeld op internet. Dus hier heb ik iets als een hubje nodig.

In dit geval kan ik waarschijnlijk niet anders dan de TN router te behouden voor DHCP & routing? Want als ik er een eigen router achter zou plaatsen, dan:
    - als ik die ene hub dan verbind met de eigen router, dan gaat de digicorder dus niet op de TN router hangen en dus niet meer interactief zijn?
    - als ik de hub verbind met de TN router, dan is mijn console gescheiden van het thuisnetwerk

Klopt dit?

Ik denk dat ik voorlopig ga beginnen met zo'n MikroTik wAP ac en een unmanaged 8p switch gevalletje, dan ben ik zeer kostenefficiënt geholpen en los ik al een aantal pijnpunten op. En dan kijk ik achteraf of ik meer nodig heb.

Bedankt!

Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    ap kopen=> routers zijn veelal goekoper voor zelfde

stel router als AP in zodat je zelfde bekomt.
    The Exit is here -------------- Or here www.samexit.be
    LEEST ER NU NIEMAND NOG EEN HANDLEIDING???????
    veel probs zijn opgelost als men gewoon eens een handleiding zou lezen

iTrader
    22 (100%)
    Net nu ik dacht dat ik er was

Pakweg een Archer C7 als AP is beter dan een wAP ac? Waarom wel/niet?

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    0
    Als 8MB/s over de WIFI niet goed genoeg is, dan ga je inderdaad moeten overschakelen naar duurdere wifi segment routers. Maar het kan misschien ook lonen uw mediabestanden gewoon op uw NAS te laten en niet naar uw laptop te kopieren en te werken via streaming. 8MB/s is toch redelijk snel al.

Een oplossing lijkt me inderdaad een zware AP/wifi router en verder niks buiten een gigabit switchke misschien, zodat zeker uw digicorder interactiviteit behouden blijft. En ja misschien heb je meerdere AP's nodig als je op de 5Ghz wil zitten aan zulke grote snelheden.

Misschien is de oplossing om uw laptop te gebruiken op uw bureau met het bedraad netwerk. Als je films moet kopieren plug dan gewoon uw laptop ff in. Wifi snelheden van 100MB/s in uw thuisnetwerk creeeren om films te kunnen kopieren over wifi naar uw laptop, dat is nogal uitbundige vereiste. Dat is een hoop straling door uw kop om 3 meter wandelen uit te sparen.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 23 november 2017 om 23:07

iTrader
    61 (98%)
    oohlalala,

De hele routers/accesspoint discussie is volstrekt onnodig hé.

Routers zijn goedkoper, vermoedelijk omdat er gewoonweg veel meer van worden geproduceerd/verkocht.

Routers in "accesspoint" mode zetten moet niet echt.

Je schakelt in de configuratie van je router de dhcp server uit (zodat hij geen IP adressen staat uit te delen) en gebruikt de WAN poort niet, hop je hebt een accesspoint!

Bij mij thuis Telenet router gevolgd door een Asus RT-AC68u, maar wel in router mode.
    Telenet modem DMZ naar de router zodat je niet in "mijn telenet" moet liggen prutsen met eventuele port forwarding.

Digiboxen steken in de Telenet modem, en deze hebben geen toegang tot de rest van mijn netwerk nodig, content afspelen doe ik met Chromecast en Infuse op ipad.

Qua snelheid, inderdaad wanneer je van/naar NAS schrijft beter via gigabit bedraad netwerk, mijn router heeft snelle wifi, maar een verdiep hoger topt de wifi snelheid op ongeveer een 180 Mbps, wat perfect is voor internet (sowieso maar 200Mbps), maar ver van wat je door een gigabit netwerk kan duwen.

Ik kan via bedraad netwerk schrijven/lezen naar mijn NAS (goedkope Synology 115J) aan een dikke 300-350 Mbps (voor grote files zoals video, een folder met duizenden foto's gaat al een stuk trager), dus nog steeds ver van de max snelheid van het bedraad netwerk af, de winst ten opzichte van wifi is er wel maar minder spectaculair, begrensd door andere factoren.
    Een snelle NAS met RAID ingesteld voor snelheid, zal wel een stuk sneller zijn dan mijn budget NASj'e

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Maar het kan misschien ook lonen uw mediabestanden gewoon op uw NAS te laten en niet naar uw laptop te kopieren en te werken via streaming.
    Het gaat vooral om het uploaden voor de eerste keer naar de NAS. Vb. na reis zijn er steevast een aantal gigabytes aan foto's en video's die eerst verwerkt moeten worden en dan richting NAS voor opslag. En aan 8MB/s duurt dat best lang.

Misschien is de oplossing om uw laptop te gebruiken op uw bureau met het bedraad netwerk. Als je films moet kopieren plug dan gewoon uw laptop ff in. Wifi snelheden van 100MB/s in uw thuisnetwerk creeeren om films te kunnen kopieren over wifi naar uw laptop, dat is nogal uitbundige vereiste. Dat is een hoop straling door uw kop om 3 meter wandelen uit te sparen.

Ik hoef geen 100MB/s hoor. 200Mbit ben ik al meer dan content mee, dat betekent toch al een verdrievoudiging van de snelheid.

Ik zou idd wel mijn laptop ergens aan UTP kunnen hangen, maar ik doe dat liever op mijn gemak in de zetel
    En ja, dat is first-world problem... Maar algemeen gezien denk ik dat de wifi performance van de TN router aan de zwakke kant is en het beter moet kunnen.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten