Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste

iTrader
    22 (100%)
    In elk geval, ik denk dat ik het plaatje nu wel volledig begrijp. Router of access point denk ik even over na, ik denk eerlijk gezegd dat ik voor de prijs van zo'n MikroTik AP ik geen router ga vinden die even goed fungeert als AP, maar dat moet ik nog eens uitzoeken.

Bedankt iedereen

Switch is ondertussen gekocht en geïnstalleerd.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    In elk geval, ik denk dat ik het plaatje nu wel volledig begrijp. Router of access point denk ik even over na, ik denk eerlijk gezegd dat ik voor de prijs van zo'n MikroTik AP ik geen router ga vinden die even goed fungeert als AP, maar dat moet ik nog eens uitzoeken.

Bedankt iedereen

Switch is ondertussen gekocht en geïnstalleerd.
    Moest je eventueel interesse hebben. Ik heb hier nog een Netgear WNDR4500 liggen, waar ik niets mee doe.

Heeft wel 2.4GHz & 5GHz maar geen AC, enkel BGN op 2.4 en AN op 5GHz. Maar werkt wel heel deftig als Access Point, heb ik ook zo gebruikt. Signaal ging ver en was heel sterk.

Heeft ook handige software om alles te regelen en in de gaten te houden, welke apparaten verbonden zijn.

Heb die zelf maar een aantal maanden gebruikt en ben ondertussen naar Wi-Fi powerlines overgeschakeld.

Is maar een voorstel, hoeft niet weg maar mag zeker. Mag je voor €30 hebben.

https://www.netgear.com/home/product...#tab-techspecs
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Greenie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou toch ook liever een eigen router hangen achter deze van telenet. Dit omdat je nu eenmaal weinig instellingen kan aanpassen op deze van telenet.
    Bv. firewall instellingen, DNS instellingen, ...

Mijn situatie:
    TN
    - Digibox
    - Router
    -+Apparaten dicht bij router
    -+Switch
    -++UTP's naar verschillende kamers

AP hang je dan achter de UTP's naar de kamers waar je hem nodig acht.

Jammer genoeg kan je de router functionaliteit van de TN modem niet uitschakelen, vroeger was dit een switch en kon je nog meer

Niet geheel belangrijk, maar denk eraan dat verkeer binnen je netwerk niet over de router moet gaan als dat niet nodig is.
    Het is dus iets optimaler als je NAS + streaming achter de switch zit en niet een van beiden aan de router hangt.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Moest je eventueel interesse hebben. Ik heb hier nog een Netgear WNDR4500 liggen, waar ik niets mee doe.
    Thx voor het aanbod, maar ik ga toch voor ac materiaal gaan. Ook wat met het oog op de toekomst.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Greenie Bekijk bericht
    Ik zou toch ook liever een eigen router hangen achter deze van telenet. Dit omdat je nu eenmaal weinig instellingen kan aanpassen op deze van telenet.
    Bv. firewall instellingen, DNS instellingen, ...
    Snap ik, maar op zich is het enige wat ik echt gebruik de port forwarding en dat lukt nog wel met de TN router. Maar het is een interessante piste, waar ik zelf nog niet helemaal uit ben

Jammer genoeg kan je de router functionaliteit van de TN modem niet uitschakelen, vroeger was dit een switch en kon je nog meer
    Schijnt wel dat je bij TN een modem only kan bekomen, zonder routing dus.

Niet geheel belangrijk, maar denk eraan dat verkeer binnen je netwerk niet over de router moet gaan als dat niet nodig is.
    Het is dus iets optimaler als je NAS + streaming achter de switch zit en niet een van beiden aan de router hangt.
    Bedoeling is wel dat ik zoveel mogelijk achter de switch zou hangen.
    Scheelt dit veel eigenlijk? Paar procentjes max?

Davion's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Op aanvraag terug geopend.

iTrader
    22 (100%)
    Megabump!

Door omstandigheden heb ik het voorbije anderhalf jaar maar wat verder aangemodderd. Echter nu ik even een AC router (Linksys EA7500) heb gekocht die ik bij vrienden ga installeren, heb ik één en ander uitgeprobeerd en toch wel wat wijzer geworden. Groot deel van de zwakke performance ligt idd bij de Telenet router. Zet ik de AC router achter de TN router, connect ik daarop de UTP die richting NAS gaat en de laptop vervolgens op wifi van de Linksys, dan haal ik afhankelijk van het aantal muren tussen gemakkelijk tussen de 25 en 45 MB/s.

Voorlopig battle plan dus:
    - disable wifi op TN Router, is waardeloos
    - AP (of AC Router als AP) in living op UTP
    - AP (of AC router als AP) op het slaapverdiep
    - ineens een 16p switch aankopen en de 8p switch erdoor vervangen zodat alles, behalve de digicorders, op de switch kunnen en niet de hop over de TN Router moeten maken

Nu heb ik enkel nog wel een vraag rond mesh systemen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een deftige optie of toch maar niet? Zijn deze systemen performant tov AP's?
    De logica gebiedt me te denken dat AP altijd optimaal zal zijn aangezien je daarmee zo snel mogelijk op het snelle wired netwerk kruipt waar je bij mesh systemen toch een paar hops moet nemen. Correct, niet correct?

TP-Link EAP245 AC1750 v3 gekocht. Eens proberen of dat naar behoren werkt beneden, indien niet verhuis ik die naar boven (minder vereisten naar throughput boven) en zet ik beneden een AC router als accesspoint.
    Laatst gewijzigd door Davion; 27 juli 2019 om 17:44

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Ik heb een half jaar geleden alles vervangen door Ubiquiti gear. Als AP's heb ik de AC-lite's gekocht.
    De wifi van mijn Telenet modem staat uit en de AP's zijn via kabel met de switch verbonden. Ik heb nu door heel het huis 1 zelfde netwerk en hij switched zonder dat je het merkt over van de ene naar de andere AP. Op mijn oude asus routers was dit altijd miserie. Die wou nooit automatisch switchen als ik van ruimte wisselde.

De snelheid en coverage is ook zeer goed. Ik haal in de belangrijkste ruimtes van het huis zo'n 270Mb/s up en down op wifi. In de keuken heb ik de slechtste verbinding en daar is het nog steeds 100Mb/s, dus dat is nog altijd dik in orde.

Met dit systeem kan je ook een wireless uplink opzetten, maar indien je de mogelijk hebt om de AP's te bekabelen, zou ik dat altijd verkiezen boven een wireless uplink.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Ik heb een half jaar geleden alles vervangen door Ubiquiti gear. Als AP's heb ik de AC-lite's gekocht.
    De wifi van mijn Telenet modem staat uit en de AP's zijn via kabel met de switch verbonden. Ik heb nu door heel het huis 1 zelfde netwerk en hij switched zonder dat je het merkt over van de ene naar de andere AP. Op mijn oude asus routers was dit altijd miserie. Die wou nooit automatisch switchen als ik van ruimte wisselde.
    Dat is dus ook wat ik hier ga doen (alleen nu geen Ubiquiti gekocht), TN wifi uit en dan met bekapelde AP's werken. Living/keuken is 1 grote open ruimte en zou dus uitstekend bediend moeten zijn door 1 AP, bovenverdiep waarschijnlijk nog een tweede AP nodig maar dat zie ik nog wel.
    Ik ga straks die eerste AP ophalen, dus tegen vanavond heb ik al eerste resultaten

Al heb ik gevonden dat ik mijn NAS van de zolder naar beneden zal mogen halen want de UTP kabel die naar boven loopt lijkt faulty te zijn, mijn Syno default naar 100Mbit waardoor maximum throughput op 11MB/s wordt gecapped terwijl wanneer ik die naast de switch zet hij wel op 1Gbit loopt. Beetje een bummer.

iTrader
    28 (100%)
    Dat is dus ook wat ik hier ga doen (alleen nu geen Ubiquiti gekocht), TN wifi uit en dan met bekapelde AP's werken. Living/keuken is 1 grote open ruimte en zou dus uitstekend bediend moeten zijn door 1 AP, bovenverdiep waarschijnlijk nog een tweede AP nodig maar dat zie ik nog wel.
    Ik ga straks die eerste AP ophalen, dus tegen vanavond heb ik al eerste resultaten

Al heb ik gevonden dat ik mijn NAS van de zolder naar beneden zal mogen halen want de UTP kabel die naar boven loopt lijkt faulty te zijn, mijn Syno default naar 100Mbit waardoor maximum throughput op 11MB/s wordt gecapped terwijl wanneer ik die naast de switch zet hij wel op 1Gbit loopt. Beetje een bummer.
    Let alleen op dat je AP's hebt die roaming ondersteunen. Mijn eerste paar AP's hadden dit niet en dat was echt waardeloos. Je bleef altijd vastkleven aan de AP waarmee je eerst verbonden was tot je manueel dat wifi een keer aan en uitzetten. Met een AP die roaming ondersteunt, gaat je automatisch over naar de AP in jouw buurt.

Als je maar 100mbit meer haalt op de kabel, dan is er waarschijnlijk een kabel paartje stuk
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    22 (100%)
    Let alleen op dat je AP's hebt die roaming ondersteunen. Mijn eerste paar AP's hadden dit niet en dat was echt waardeloos. Je bleef altijd vastkleven aan de AP waarmee je eerst verbonden was tot je manueel dat wifi een keer aan en uitzetten. Met een AP die roaming ondersteunt, gaat je automatisch over naar de AP in jouw buurt.
    Jammer :/
    Een ding waar je rekening mee moet houden bij de EAP’s van TP-Link is dat zero-handoff niet wordt ondersteund. Feitelijk is dit een roaming-protocol dat ervoor zorgt dat clients door de verschillende access points aan elkaar worden overgedragen. Zeker als je de access points behoorlijk dicht op elkaar zet, is dat handig. Zo weet je zeker dat iedere client altijd verbindt met het beste access point.
    Nuja, voor het geld dat het maar kost kan ik altijd nog ander gerief kopen.

Als je maar 100mbit meer haalt op de kabel, dan is er waarschijnlijk een kabel paartje stuk
    Kan wel zijn. Kan nog wel eens proberen de kop opnieuw te installeren op de kabel...

iTrader
    28 (100%)
    Nuja, voor het geld dat het maar kost kan ik altijd nog ander gerief kopen.
    Of terug sturen als dat nog kan :-)

Kan wel zijn. Kan nog wel eens proberen de kop opnieuw te installeren op de kabel...
    Dat is geen slecht idee. Als de fout in de een van de connectors zit, is het probleem daarmee verholpen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    22 (100%)
    Of terug sturen als dat nog kan :-)
    Blijkbaar is dat zowat de enige bron die het zegt en hebben alle andere bronnen het wel over fast roaming. All good to go dus

Zal vanavond wat resultaten posten. Die NAS installeer ik dan wel beneden voorlopig.

iTrader
    28 (100%)
    Blijkbaar is dat zowat de enige bron die het zegt en hebben alle andere bronnen het wel over fast roaming. All good to go dus

Zal vanavond wat resultaten posten. Die NAS installeer ik dan wel beneden voorlopig.
    Blijkbaar is er een V1 en V3 van het model dat jij opnoemt. De V3 ondersteunt roaming en de V1 niet, dus normaal gaat dat een prima toestel zijn :-)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    22 (100%)
    Eerste snelle resultaten, via speedtest dus maximaal in theorie 200Mbps gezien max snelheid Telenet lijn.

61Mbps op Telenet wifi.
    224Mbps op de AP.

Dus die maxed alvast al mijn Telenet lijn https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...126cd763d5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...80371522ec.jpg

iTrader
    61 (98%)
    Eerste snelle resultaten, via speedtest dus maximaal in theorie 200Mbps gezien max snelheid Telenet lijn.

61Mbps op Telenet wifi.
    224Mbps op de AP.

Dus die maxed alvast al mijn Telenet lijn https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...126cd763d5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...80371522ec.jpg
    Zit jij dan nog op een oude Telenet modem? Ik dacht dat de nieuwe AC wifi hadden.

Mijn Orange modem is alvast AC.

Bij gebrek aan netwerk kabels tussen gelijkvloers en zolder heb ik op mijn zolder kantoor een netgear EX7000 staan (Orange modem staat op gelijkvloers), die netgear verbindt met de Orange modem via 5Ghz en 2.4 Ghz simultaan, en op de netgear zijn 4 LAN poorten max ik zonder problemen mijn 200 Mbps internet uit, transfers naar mijn NAS die beneden staat halen tegen de 40 MBps, equivalent van tegen de 320 Mbps!

Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste

Regels voor berichten