Vlaams Nationalisten

1. Lord Seth
    Lord Seth
    Vlaams Nationalist, daarom dat ik deze groep join. Al vind ik het plaatje van dunno er over, ik heb totaal niets met de hollanders, of zie ik dat verkeerd?
  2. Witproduct
    Witproduct
    Wel, Hollanders en Nederlanders zijn geen synoniemen om te beginnen. Veel mensen binnen de Vlaamse beweging dromen van een hechtere samenwerking met Nederland en een uiteindelijke fusie. De meesten zijn er stilzwijgend over omdat het nog taboe is.
    Het is inderdaad niet neutraal, maar als dunno (e.a. waaronder ik) die mening is toegedaan, waarom niet?

Je moet ook weten dat de historische regio's Limburg, Brabant en Vlaanderen stukken hebben die in Nederland liggen. Zeker aan de grensgebieden is de wens naar een Nederlandse unie groot en dat is niet voor niets.

Het is onmogelijk voor mij om neutraal te zijn, maar ik ben incapabel te begrijpen waarom iemand Vlaamsgezind is en nog steeds isolationistisch jegens Nederland, zeker nu onze maatschappij niet meer gedomineerd wordt door de katholieke kerk of de franskiljonse elite...

Ik ga een Waalse prof citeren hieromtrent:
    "Het is de fout van de Katholieke Kerk dat er nu in België communautaire problemen zijn. Het is de Katholieke Kerk die, met de hulp van haar militaire arm, het Habsburgs-Spaanse leger, heeft willen verhinderen dat Vlaanderen zijn plaats kon innemen in de schoot van de Nederlanden"
    François Perin, emeritus prof aan de Luikse universiteit
    Het is jammer, ERG jammer, dat er nog een kunstmatige 'afkeer' jegens mensen heerst die onze taal spreken en ons geschiedkundig nooit hebben benadeeld. Vandaag de dag bestaat er een kwalijke 'Hollanderhaat' in onze cultuur (meestal in de dorpen), terwijl Nederlanders Vlamingen in het algemeen respecteren en sympathiek genegen zijn.
    We leven reeds 179 jaar gescheiden (cultureel 441 jaar, dankzij het westers schisma en de Spanjaarden). Wij hebben nooit een verenigend nationalisme gekend als de Duitsers of de Italianen. DAT vind ik erg jammer...

Ik ga je bij je mening laten. Laten we zeggen: I respectfully disagree with you.
  3. dunno
    dunno
    Haha, die François Perin, de oude RW'er. Een zeer respectabel man.
    Zelf beschouw ik me nog wat als katholiek, maar moet feitelijk niet van de Belgische katholieke kerk weten. Net zoals in Spanje trekken ze de kaart van de unitaristische elite.
    En ja, die vuile katholieken hebben er voor gezorgd dat wij gescheiden raakten van Nederland. De Beeldenstorm begon trouwens in West-Vlaanderen.

Hollanderhaat is niet meer dan een gevolg van het ontstaan van dit land. Men had immers een vijandbeeld nodig om dit land te verenigen in de schemeroorlog tussen 1830-39. In Nederland was dat net hetzelfde. Een jammere evolutie waar ik mij gelukkig van heb kunnen ontdoen.

Ik ben van mening dat je bij een voldoende aantal Vlaams-nationalisten toch een romantische kijk op Nederland vindt hoor.
  4. Witproduct
    Witproduct
    Een foto van Groot-Nederland zou ik hier niet plaatsen zeker? Eigenlijk zou er een aparte groep voor Groot-Nederlanders moeten bestaan. Ik wil geen huiden verkopen alvorens de beer geschoten te hebben.

http://www.9lives.be/forum/group.php?groupid=218
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14
Pagina 2 van 2 Eerste 12

Inloggen

Inloggen